Vandaag hebben we voor het eerst onze nieuwe Cabanon Columbia opgezet. Dat ging helemaal prima. Hij stond redelijk snel. :>
We hadden alleen een probleempje met de drempels. Als we een drempel afgingen raakte het neuswiel de drempel en draaide een stukje mee. Hierdoor kwam het wiel tegen het ijzer aan en werden er "hapjes" uit het wiel genomen. :( Zelfs als de wagen leeg is, hebben we dit probleem. Aankomende zondag gaan we op vakantie en dan is ook de achterbak helemaal vol geladen. Ik heb al gekeken of het wiel eraf te halen is maar dat kan niet.
Zijn er meer mensen met dit probleem? En hoe hebben jullie dit opgelost?
We rijden trouwens in een Seat Cordoba.
Neuswiel moet je ergewoon van kunnen afhalen hoor..
Anders ff een foto maken van je neuswiel verbinding kunnen we er ff naar kijken..
En het neuswiel zo hoogzetten dat ie net nog vrij kan draaien. als ie nu de grond raakt draait het wiel mee en gebeurt er niks ernstig...wel rustig de drempels over... ::)
Tot mijn vorige VW voerde ik mijn complete disselwiel (verwijderd na aankoppelen) in de achterbak van mijn auto mee en gebruikte klitten-band om de klem op zijn plaats te houden.
Mijn huidige VW, 4x4 CP, heb ik het disselwiel vervangen met een (tweedehandse) AL-KO Disselwiel Premium.
Daar hoef je alleen, na het aankoppelen, het wiel te verwijderen.
Ik heb een Mercury en ik heb er geen last van. Ik zorg dat ik het wiel zo hoog mogelijk vast zet. Bovendien zorg ik er ook voor dat het wiel vrij kan draaien. Wanneer ik dan toch een drempel raak, draait het wiel mee.
Verstuurd van mijn Transformer Prime TF201 met Tapatalk
Ik zal morgen even een foto maken. Het neuswiel zit niet met normale bouten vast maar met een soort ring. De rest is allemaal gelast. Op de terugweg hadden we de neuswiel inderdaad iets onder het ijzer vastgezet. Door de kracht die er steeds opkomt gaat het toch naar boven en tegen het ijzer aanschuren.
Citaat van: Gertjan + Marjon op april 27, 2012, 09:53:49 PM
We rijden trouwens in een Seat Cordoba.
Tja bekend probleem, jullie seat cordaba, heeft het zelfde onderstel als mijn skoda fabia, zal maar zeggen de zelfde duitse mamma met of een italiaanse of tjechische pappa :J . En met een aanhanger er achter hangt de kont wat door :#
Wat bij mij helpt is het neuswiel, niet alleen zover mogelijk omhoog draaien maar de hele stang zover mogelijk omhoog trekken, zodat het wieltje half naast de dissel kom te hangen. Heb je een wat groter neuswiel, dan is het wellicht raadzaam om hem helemaal uit de klem te halen en hem in de disselbak te leggen. :J
Een andere, wat meer dratische optie is om hulp veren op je seat (achter) te laten monteren, komt je auto aan de achterzijde ca 2 cm. omhoog en hangt bij belading of VW wat minder door. Kosten zijn inclusief montage ca ?300,- :(
Ook Toyota heeft dit.
Ik haal ook altijd het neuswiel van mijn Jametic af.
Nog maar 1 keer gehad dat ik iets hoorde maar neem de risico niet meer.
Ik zal morgen De Wit ook eens bellen of het neuswiel te verwijderen is. Dat lijkt me de gemakkelijkste oplossing.
Heb er zelf een soort hendel aanzitten waarmee ik hem er makkelijk af kan draaien.
Zoiets (http://www.aanhangwagenmaterialen.nl/images/wielensteunpage/neuswielklem.jpg) is altijd wel handig.
Wij hebben onze vw in maart 2011 gekocht en merkten bij thuiskomst dat we ook de drempel raakten. Dus extra hoog opgedraaid en opgehaald de volgende keer.
Bij de eerste kampeertocht zakte hij thuis al door zijn wiel toen ik hem wilde opdraaien om op de trekhaak te hangen. Misschien omdat de wagen vol was.
Eigenlijk het hele lange weekend verder geen probleem gehad.
Ik wil hem na de vakantie op de auto hangen en kreeg hem niet hoog genoeg, dacht dat dit aan de zachte ondergrond lag.
Kom ik bij de stalling, klapt hij helemaal naar beneden. Heb toen maar snel een nieuw wiel bij een aanhangerboer gekocht. (ik denk dat deze duurder was dan de caravanboer :( ).
Hierna nog 1 vakantie gehad en het wiel gewoon laten zitten.
Wij hebben dit probleem ook gehad met onze Toyota Rav 4.
's Morgens vroeg toen we op reis wilden kwamen we erachter bij de drempel voor onze deur. ::) Wat nu? Ronald heeft toen het neuswiel er ook afgehaald!
Toen we terug kwamen van de vakantie hebben we hulp/niveauveren onder de auto laten zetten, geen probleem meer!! :#
Citaat van: ff op april 27, 2012, 11:13:15 PM
Zoiets (http://www.aanhangwagenmaterialen.nl/images/wielensteunpage/neuswielklem.jpg) is altijd wel handig.
Wij hebben onze vw in maart 2011 gekocht en merkten bij thuiskomst dat we ook de drempel raakten. Dus extra hoog opgedraaid en opgehaald de volgende keer.
Bij de eerste kampeertocht zakte hij thuis al door zijn wiel toen ik hem wilde opdraaien om op de trekhaak te hangen. Misschien omdat de wagen vol was.
Eigenlijk het hele lange weekend verder geen probleem gehad.
Ik wil hem na de vakantie op de auto hangen en kreeg hem niet hoog genoeg, dacht dat dit aan de zachte ondergrond lag.
Kom ik bij de stalling, klapt hij helemaal naar beneden. Heb toen maar snel een nieuw wiel bij een aanhangerboer gekocht. (ik denk dat deze duurder was dan de caravanboer :( ).
Hierna nog 1 vakantie gehad en het wiel gewoon laten zitten.
Jaaaaaaa die zit op mijn Jametic.
Citaat van: herowebe op april 27, 2012, 11:16:05 PM
Wij hebben dit probleem ook gehad met onze Toyota Rav 4.
's Morgens vroeg toen we op reis wilden kwamen we erachter bij de drempel voor onze deur. ::) Wat nu? Ronald heeft toen het neuswiel er ook afgehaald!
Toen we terug kwamen van de vakantie hebben we hulp/niveauveren onder de auto laten zetten, geen probleem meer!! :#
Vind ik nu te duur maar als er ooit een nieuwe Toyota komt laat ik ze er direct onder zetten want dit is de 3de Toyota die er last van heeft.
Citaat van: Alex op april 27, 2012, 11:19:45 PM
Vind ik nu te duur maar als er ooit een nieuwe Toyota komt laat ik ze er direct onder zetten want dit is de 3de Toyota die er last van heeft.
Hangt idd een leuk prijskaartje aan!!
Maar omdat we een toeristische route reden naar onze eindbestemming in Frankrijk met 2 a 3 overnachtingen was Ronald er helemaal klaar mee, om steeds het neuswiel eraf te halen!!
En je moest ook oppassen met rijden, wanneer je met passagiers op de achterbank en honden achterin over een drempel ging.
Dan raakte de trekhaak de drempel! Met de hulpveren nooit meer last gehad!
Citaat van: Alex op april 27, 2012, 11:19:45 PM
Vind ik nu te duur maar als er ooit een nieuwe Toyota komt laat ik ze er direct onder zetten want dit is de 3de Toyota die er last van heeft.
Wij hebben het volgens mij maar 1x gehad. Toyota Corolla Wagon 2002
Nog nooit meegemaakt met de Jametic achter onze Skoda Roomster en in 2 jaar toch al ruim 5000 km onder de banden. En inderdaad, het gehele neuswiel haal ik altijd zo hoog mogelijk dat het wieltje naast het frame komt te zitten. Ik dacht dat dit door iedereen werd gedaan. Aan de andere kant heeft een Roomster geen "lange kont" zoals veel combi's. De achterwielen staan ver naar achteren op het achter/onderstel van de Octavia.
Het neuswiel van onze mercury is ook met zo'n systeem als hier eerder getoond snel te verwijderen. Ik heb het neuswiel maximaal (= een beetje scheef) omhoog en heb er zowel met onze huidige Avensis maar ook onze Astra H geen last van gehad. Ook niet met een volle kofferbak waarin ook een zware koelkasr staat. We hebben hier nogal hoge drempels in de wijk. De auto's zakten beide wel iets maar nooit problematisch. Disseldruk houd ik rond de 50 kilo.
Ik weet wel dat sommige wagens (o.a. de vorige generatie Avensis) wel hulpveren nodig hebben.
Bij problemen zou je echter het neuswiel moeten kunnen verwijderen.
Citaat van: bosi op april 27, 2012, 10:37:03 PM
Tja bekend probleem, jullie seat cordaba, heeft het zelfde onderstel als mijn skoda fabia, zal maar zeggen de zelfde duitse mamma met of een italiaanse of tjechische pappa :J . En met een aanhanger er achter hangt de kont wat door :#
Wat bij mij helpt is het neuswiel, niet alleen zover mogelijk omhoog draaien maar de hele stang zover mogelijk omhoog trekken, zodat het wieltje half naast de dissel kom te hangen. Heb je een wat groter neuswiel, dan is het wellicht raadzaam om hem helemaal uit de klem te halen en hem in de disselbak te leggen. :J
Een andere, wat meer dratische optie is om hulp veren op je seat (achter) te laten monteren, komt je auto aan de achterzijde ca 2 cm. omhoog en hangt bij belading of VW wat minder door. Kosten zijn inclusief montage ca ?300,- :(
Prijs van een set MAD hulpveren voor de Seat ( HV-191678) is iets van 200 tot 225 euro. Montagetijd is ongeveer een uurtje, dus de prijs van 300 euro kan wel kloppen.
Lijkt veel geld, maar is wel een investering in je eigen veiligheid. Combi ligt veel stabieler op de weg, stuurt prettiger. In bergachtig gebied zal je hier nog meer plezier van hebben. ( grip voorwielen, vooral bij wegrijden).
Citaat van: jellejawa op april 28, 2012, 08:07:22 AM
Nog nooit meegemaakt met de Jametic achter onze Skoda Roomster en in 2 jaar toch al ruim 5000 km onder de banden. En inderdaad, het gehele neuswiel haal ik altijd zo hoog mogelijk dat het wieltje naast het frame komt te zitten. Ik dacht dat dit door iedereen werd gedaan. Aan de andere kant heeft een Roomster geen "lange kont" zoals veel combi's. De achterwielen staan ver naar achteren op het achter/onderstel van de Octavia.
Skoda roomster en octavia, delen het onderstel met de golf, is net wat stijver en hangt minder door, de fabia (en seat cordoba) delen het polo chasis.
@ ff en Alex, er zit gelukkig ook zo'n bevestiging bij ons op. :J We gaan het neuswiel er dus gewoon af halen als we gaan rijden.
Dank voor het meedenken. Wellicht gaan we de extra veren toch ook laten monteren.
Citaat van: bosi op april 28, 2012, 09:28:54 AM
Skoda roomster en octavia, delen het onderstel met de golf, is net wat stijver en hangt minder door, de fabia (en seat cordoba) delen het polo chasis.
Het onderstel zal ongetwijfeld iets stijver zijn, maar feit is dat doorhangen bij de Octavia (en zeker bij de combi) een serieus probleem is als je er iets achter hangt (of zwaar spul in de kofferbak hebt liggen). Het is niet voor niets dat de dealer mij de direct voorstelde hulpveren te monteren toen we het over de trekhaak kregen. Dit probleem speelt ook bij de Fabia/Cordoba en zal bij TS ook het probleem zijn.
Ik heb het toen eerst even aangezien, maar bij het minste of geringste raakte ik de drempel en zijn ze alsnog geplaatst. Voor onze Octavia kostte dat bij de dealer 215 euro (MAD veren, incl. montage) en is inderdaad de enige manier om het raken van de drempel te voorkomen. De opmerking van Mars over veiligheid en het veel prettiger rijden van de combinatie deel ik volledig.
Wat ik mij ook afvraag: volgens mij heeft het neuswiel ook een functie als de kar onverhoopt losraakt van de auto. Dan lijkt het mij niet handig als 'ie achter in de auto ligt...
Citaat van: wijnand op april 28, 2012, 10:29:54 AM
Wat ik mij ook afvraag: volgens mij heeft het neuswiel ook een functie als de kar onverhoopt losraakt van de auto. Dan lijkt het mij niet handig als 'ie achter in de auto ligt...
Denk dat dit wel meevalt.
als ik het wiel helemaal naar boven heb en de wagen ligt eraf heb je ook niks aan het wiel.
Mede omdat er een soort beugel opzit die dan eerder op de grond komt.
Citaat van: wijnand op april 28, 2012, 10:29:54 AM
Wat ik mij ook afvraag: volgens mij heeft het neuswiel ook een functie als de kar onverhoopt losraakt van de auto. Dan lijkt het mij niet handig als 'ie achter in de auto ligt...
Veel aanhangers (<450 kg) hebben niet eens een neus wiel, echter hebben vrijwel alle aanhangers (en dus ook VW) een v-vormige beugeltje net echter de dissel, aan de onderzkant, om te zorgen dat de dissel niet de grond raak na afkoppelen. Neuswiel is dus ook niet verplicht en je hebt hem alleen maar nodig om afgekoppeld te manouvreren.
Vanwege dit probleem heb ik ook hulpveren van carsupport onder mijn Skoda Fabia laten zetten. Kosten inclusie montage was ? 180. Geen probleem meer gehad.
Een neuswiel is inderdaad niet verplicht. Maar ik heb toch liever dat in geval van losschieten van de kar het neuswiel de weg raakt in plaats van een stalen valbeugel. De valbeugel zit er onder om te voorkomen dat delen van de handrem de weg raken en de rem door de breekkabel toch aangetrokken kan worden. Het neuswiel zit bij ons aan de linkerkant van de dissel wat de kar naar rechts stuurt mocht het fout gaan. Dan schiet 'ie dus in elk geval niet de weg over. En het lijkt mij niet echt te voorspellen hoe een vouwwagen zich gaat gedragen als de valbeugel het asfalt raakt. Maar goed, het is allemaal hypothetisch, waarbij een ieder z'n eigen afwegingen maakt.
Ehhhm ... het hele idee van een breekkabel is dat'ie -als de wagen loslaat van het trekkende voertuig- de rem aantrekt en dan breekt waardoor de wagen (uiteindelijk) stil op de weg komt te staan en niet als een ongeleid projectiel over de weg schiet.
Maar dan is het wel zo prettig als de wagen dankzij het neuswiel tijdens het afremmen naar rechts stuurt, de vluchtstrook op bij voorkeur. Wij laten het neuswiel daarom ook zitten.
ik heb het zelf nooit gehad maar wel werd me aan geraden bij de aanschaf omhet wieltje niet helemaal tegen de dissel aan te zetten.
zodat in het geval van een drempel raken niet gelijk het wieltje kaal word of dat happen er uit komen.
of bouw je auto om met air-ride, kom je met een druk op de knop over iedere drempel :J :H ;)
toch acht ik de kans dat je vw en/of auto er ongeschonde van af komt als je de breek kabel gebruikt waar hij voor dient.
ik vermoed dat de vw staat in no time stil staat op de weg maar de vrachtwagen achter je niet echt denk ik..
maar ook als hij de kant in zal gaan word hij er echt niet mooier van.
Citaat van: Boompje op april 28, 2012, 09:14:26 PM
Maar dan is het wel zo prettig als de wagen dankzij het neuswiel tijdens het afremmen naar rechts stuurt, de vluchtstrook op bij voorkeur. Wij laten het neuswiel daarom ook zitten.
Volgens mij zijn de meeste neuswiellen, zwenkwielen en is het dus niet te voorspellen welke kant de vouwagen heen vertrekt. Op mijn aanhanger (ongeremd) heb ik neusiel waarin in de stang van het neuswiel een uitsparing zit, waarin, als het neuswiel helemaal omhoog wordt gedraaid het wiel in 1 positie (vooruit) wordt vergrendeld. Op mijn VW heb ik dit niet.
Dus zie ik ook verder geen bezwaar om het neuswiel eraf te halen tijdens het rijden als het neuswiel drempels raakt.
Ik vraag me sowieso af of een vouwwagen dan nog wel wil sturen met geblokkeerde wielen vanwege een aangetrokken handrem...
Wat ik me overigens af begin te vragen is wat de hoogte van de kogel boven het wegdek is van de mensen die last hebben met hun neuswiel.
Citaat van: Alberik op april 28, 2012, 05:14:48 PM
Vanwege dit probleem heb ik ook hulpveren van carsupport onder mijn Skoda Fabia laten zetten. Kosten inclusie montage was ? 180. Geen probleem meer gehad.
hmm, dit zijn al een heel stuk aantrekkelijkere prijzen ten opzichte van de MAD veren set daar kom ik op ca ?300,- inclusief montage. En voor de Fabia worden dan de bestaande veren vervangen door de MAD versie.
Vraagje: Bij wat voor een garage heb je de ombouw laten doen? Was dat een normale onderhoud garage (al dan niet Bovag) of een low budget zoals (euromaster etc.) of bij de skoda dealer?
(Ik heb trouwens een fab 1 combi)
Citaat van: bosi op april 28, 2012, 11:46:49 PM
hmm, dit zijn al een heel stuk aantrekkelijkere prijzen ten opzichte van de MAD veren set daar kom ik op ca ?300,- inclusief montage. En voor de Fabia worden dan de bestaande veren vervangen door de MAD versie.
Vraagje: Bij wat voor een garage heb je de ombouw laten doen? Was dat een normale onderhoud garage (al dan niet Bovag) of een low budget zoals (euromaster etc.) of bij de skoda dealer?
(Ik heb trouwens een fab 1 combi)
Ik heb de Fabia Combi 2. Het zijn hulpveren, dus de originele zijn blijven zitten. Ik heb dit gewoon bij de Skoda dealer bij mij in de buurt laten doen.
Citaat van: ff op april 27, 2012, 11:13:15 PM
Zoiets (http://www.aanhangwagenmaterialen.nl/images/wielensteunpage/neuswielklem.jpg) is altijd wel handig.
Wij hebben onze vw in maart 2011 gekocht en merkten bij thuiskomst dat we ook de drempel raakten. Dus extra hoog opgedraaid en opgehaald de volgende keer.
Bij de eerste kampeertocht zakte hij thuis al door zijn wiel toen ik hem wilde opdraaien om op de trekhaak te hangen. Misschien omdat de wagen vol was.
Eigenlijk het hele lange weekend verder geen probleem gehad.
Ik wil hem na de vakantie op de auto hangen en kreeg hem niet hoog genoeg, dacht dat dit aan de zachte ondergrond lag.
Kom ik bij de stalling, klapt hij helemaal naar beneden. Heb toen maar snel een nieuw wiel bij een aanhangerboer gekocht. (ik denk dat deze duurder was dan de caravanboer :( ).
Hierna nog 1 vakantie gehad en het wiel gewoon laten zitten.
Misschien een rare vraag, maar wat is dat voor een ding en waar kun je dat kopen? De laatste keer dat de 4X4 op ging halen zakte ook de neus in zijn geheel naar beneden. Daarna het wieltje nog strakker gezet, maar misschien is dit ding ook een oplossing
Dat ding op de foto is een klem ...
Het neuswiel is een pijp, al dan niet telescopisch uitdraaibaar, met onderaan een wiel. Die pijp gaat in deze klem. De klem kun je los en vast draaien, waarmee je de pijp variabel hoog en laag kunt zetten.
Erg handig.
Citaat van: Angel op april 29, 2012, 09:27:08 PM
Misschien een rare vraag, maar wat is dat voor een ding en waar kun je dat kopen? De laatste keer dat de 4X4 op ging halen zakte ook de neus in zijn geheel naar beneden. Daarna het wieltje nog strakker gezet, maar misschien is dit ding ook een oplossing
@Angel. Zit er niet een dergelijke klem op de Jametic 4x4? Vreemd, op onze Jametic 2010 wel.
Ja die zit er inderdaad op, maar deze zat ook op onze arizona uit 2000. Dus dacht ik eigenlijk dat dit er standaard op zat en dit plaatje iets anders was. Maar mij is het nu duidelijk.
Afgelopen week gereden met de vouwwagen zonder neuswiel. Dit ging op zich prima. Alleen 2 keer bij een hele hoge drempel raakte de trekhaak de grond. We gaan er dus toch maar extra veren onder laten zetten.
Hallo,
nog wat ervaringen mbt hulpveren.
Had zelf een nieuwe/oude peugeot 306 aangeschaft. Bij de eerste de beste keer dat we met de vw weggingen lag bij de lokale verkeersdrempel in ons dorp het hele stopcontact er al af. Weer terug naar huis dus en eerst alles even repareren.
De vakantie verder heel, heel rustig de verkeersdrempels gepasseerd.
Het jaar daarop hulpveren laten monteren en alle problemen waren over. De wegligging werd ook beter. Het probleem treedt inderdaad vaak op bij combi's waar er een relatief grote oversteek is aan de achterkant.
Nadeel van hulpveren is wel dat het moeilijk wordt, zelfs voor garages, om de kwaliteit vd schokdempers te beoordelen.
Daarnaast kan er overmatige slijtage aan de achterbanden plaatsvinden. De combinatie van deze 2 heeft bij mij ertoe geleidt dat we een onverwacht avontuur langs de autoroute du soleil hebben meegemaakt ondanks dat de auto volledig ?? gecontroleerd was door een merk garage. Maw hulpveren werken maar blijf alert op de normale schokdempers bij servicebeurten.
groeten
Citaat van: Alex op april 27, 2012, 11:18:26 PM
Jaaaaaaa die zit op mijn Jametic.
Deze kun je dus gewoon helemaal los maken en compleet de stang incl. zwengel en neuswiel erafhalen en tijdens lange ritten (of erg hobbelig) gewoon in de disselbak o.id. leggen. Heb je in ieder geval de zekerheid dat ie je niet meer stukloopt of beschadigd.
Zoals al elders gemeld op het forum, ook bij ons gaan volgende week een setje hulpveren (van car support) onder de fabia combi. Alles ging goed, bij de terug rit vanaf de vouwagen meeting in Hengelo, tot de laatste drempel vlak voor ons huis, reed daar de stekker aan gort :( en het besluit is toen gevallen.
De nadelen wegen niet op tegen de voordelen. :J
dat lijkt me dan inderdaad wel handig ja..
zonde van je stekker maar wel mazzel dat het voor je huis gebeurd, moet er niet aan denken dat het 100km van huis gebeurd.
mijn koppel stekker was vorig jaar stuk gegaan onderweg naar kroatiƫ.
alles wekrte gewoon aleen het linker knipper licht deed het niet meer.
voor je gemoedstoestand is dat niet bevordelijk tijdens het in halen op de snelweg, moet je voor stellen hoe dat is met alles stuk..