Recente berichten
#1
Raclet / Re: Nieuwe Raclet Panama up 20...
Laatste bericht door FriedelP - Vandaag om 12:22:50 AMIk had me gebaseerd op de raclet brochure, wist niet dat er dergelijke grote verschillen zijn tussen de diverse sites! Wel erg vreemd. Zou eens moeten kijken wat op het COC staat, dat zou in principe toch correct moeten zijn.
Bij de standaard staat er een fietsendrager op. Zou die zoveel lichter zijn dan een lege disselbak. Dat vermoed ik niet direct.
Dat de accecoires niet in het opgegeven gewicht zitten lijkt me de evidentie zelve. Dus zeker zo, hoe meer accecoires hoe groter het totaal gewicht.
Als de 500 kg van de GL versie van camping zorro inderdaad de correcte is, is de gemeten waarde inderdaad nog zo gek niet.
Bij de standaard staat er een fietsendrager op. Zou die zoveel lichter zijn dan een lege disselbak. Dat vermoed ik niet direct.
Dat de accecoires niet in het opgegeven gewicht zitten lijkt me de evidentie zelve. Dus zeker zo, hoe meer accecoires hoe groter het totaal gewicht.
Als de 500 kg van de GL versie van camping zorro inderdaad de correcte is, is de gemeten waarde inderdaad nog zo gek niet.
#2
Raclet / Re: Nieuwe Raclet Panama up 20...
Laatste bericht door Peter1982 - juni 27, 2026, 11:57:15 PMIk wilde graag wegen, vanuit een stukje nieuwsgierigheid, want ik zie overal uiteenlopende cijfers vwb het leeggewicht van de panama up.
Het verschil tussen de Panama Up STD en de Panama Up GL
Volgens Zorro: 415 resp. 500
vouwwagenspecialist: 429 resp ???
ridderbeks: 385 resp 410
raclet brochure 385 resp 410
Ik kan mij serieus niet voorstellen dat het verschil in gewicht maar 25 kg is.
Die keuken heeft een degelijk stalen frame met stalen beplating, met houten kastjes, kooktoestel, stalen spoelbak, klep met verlichting, en een zware bovenklep met gasveren, die weegt minstens 60 kg. Dan zit er voorop nog een extra disselbak tov de STD. Ook die is gelijkwaardig en zeer degelijk uitgevoerd.
Alleen dat deed me al twijfelen aan de opgegeven brochure specificaties.
Ik denk dat Zorro dicht in de buurt komt met de 400 kg voor de GL en dat ia dan alleen incl wagenbak tent gok ik.
De voortent zal niet meegeteld zijn in het leeggewicht, en ook de rest van onze bijgekochte accesoires niet.
Het doek + zeil van de voortent is een zwaar pakket, de stokken ook (staal). Voor de achtertent en de luifel is dit eveneens degelijk en zwaar uitgevoerd. Daarom was ik erg nieuwsgierig waar dit bij ons op uit zou komen.
Het verschil tussen de Panama Up STD en de Panama Up GL
Volgens Zorro: 415 resp. 500
vouwwagenspecialist: 429 resp ???
ridderbeks: 385 resp 410
raclet brochure 385 resp 410
Ik kan mij serieus niet voorstellen dat het verschil in gewicht maar 25 kg is.
Die keuken heeft een degelijk stalen frame met stalen beplating, met houten kastjes, kooktoestel, stalen spoelbak, klep met verlichting, en een zware bovenklep met gasveren, die weegt minstens 60 kg. Dan zit er voorop nog een extra disselbak tov de STD. Ook die is gelijkwaardig en zeer degelijk uitgevoerd.
Alleen dat deed me al twijfelen aan de opgegeven brochure specificaties.
Ik denk dat Zorro dicht in de buurt komt met de 400 kg voor de GL en dat ia dan alleen incl wagenbak tent gok ik.
De voortent zal niet meegeteld zijn in het leeggewicht, en ook de rest van onze bijgekochte accesoires niet.
Het doek + zeil van de voortent is een zwaar pakket, de stokken ook (staal). Voor de achtertent en de luifel is dit eveneens degelijk en zwaar uitgevoerd. Daarom was ik erg nieuwsgierig waar dit bij ons op uit zou komen.
#3
Raclet / Re: Nieuwe Raclet Panama up 20...
Laatste bericht door Alex - juni 27, 2026, 11:42:26 PMVeel plezier.
Kom maar op met de foto's
Kom maar op met de foto's
#4
Raclet / Re: Nieuwe Raclet Panama up 20...
Laatste bericht door FriedelP - juni 27, 2026, 11:32:25 PMCitaat van: Peter1982 op juni 27, 2026, 08:59:34 PMVoor alle geïnteresseerden, wij hebben vandaag onze nieuwe Panama Up GL opgehaald (model 2026).Veel kampeerplezier!
Ik ben direct naar de weegbrug gereden om het "standaard" gewicht te wegen.
We zitten dan op een gewicht van 599 kg. We kunnen dus nog 150kg laden.
Dat is dan incl. complete voortent met kuipzeil, XL achtertent, tempo 100, en extra zonneluifel (ook wel Batman luifel genoemd).
Dit is de GL, dus met keuken en disselbak.
De koelbox moet er nog in. dus die is nog niet meegerekend.
Verder heb ik nog even gekeken naar de overgang van kuipzeil wagenbak naar kuipzeil voortent. Daar is weinig aan te doen. Als je bij regen in een kuil staat kan het water zo de kuip vannde voortent in lopen.
Her advies was inderdaad om het zeil van de voortent wat omhoog te leggen door er een paar lege wijnflessen o.i.d onder te leggen. Een ander idee was om zo'n flexibele foam zwembad-noodle/slang (speelgoed) onder te leggen.
En interessant om het gewicht te lezen! Wij hebben de onze nog niet leeg op de weegbrug gezet. Ik wil hem binnenkort eens laden en dan op de weegbrug gaan zetten.
Denk wel dat wij wat meer laadvermogen gaan hebben. Hebben geen keuken, een luifel in plaats van de voortent met kuil en geen gastencabinne. Dus een pak gewicht minder. Zonder luifel zou die volgens de papieren een 385 kg moeten wegen. Die luifel weegt inclusief de stokken ook geen stukken van mensen, althans ik kan hem makkelijk opheffen. Dus schat max een 20 kg. Maakt er om een rond getal van te maken 25 kg van en dan hebben we een 340 kg laadgewicht.
Denk dat we daar wel mee moeten toekomen.
Ik vind 600 kg wel hoog uitkomen zonder extra lading. Ik had eerder geschat dat het een 100 kg lager zou zijn. De keuken weegt niet geladen een 30 kg. Kan me moeilijk voorstellen dat een voortent, achtertent en luifel daar nog eens een 200 kg zou wegen. Meer dus dan 60 kg per stuk gemiddeld. Dat zou toch niet te tillen zijn?
Ik zou toch eens nagaan of een andere weegbrug het zelfde resultaat geeft.
#5
Raclet / Re: Nieuwe Raclet Panama up 20...
Laatste bericht door poldertoerist - juni 27, 2026, 09:15:26 PMgefeliciteerd, veel kampeerplezier!
#6
Raclet / Re: Nieuwe Raclet Panama up 20...
Laatste bericht door Peter1982 - juni 27, 2026, 08:59:34 PMVoor alle geïnteresseerden, wij hebben vandaag onze nieuwe Panama Up GL opgehaald (model 2026).
Ik ben direct naar de weegbrug gereden om het "standaard" gewicht te wegen.
We zitten dan op een gewicht van 599 kg. We kunnen dus nog 150kg laden.
Dat is dan incl. complete voortent met kuipzeil, XL achtertent, tempo 100, en extra zonneluifel (ook wel Batman luifel genoemd).
Dit is de GL, dus met keuken en disselbak.
De koelbox moet er nog in. dus die is nog niet meegerekend.
Verder heb ik nog even gekeken naar de overgang van kuipzeil wagenbak naar kuipzeil voortent. Daar is weinig aan te doen. Als je bij regen in een kuil staat kan het water zo de kuip vannde voortent in lopen.
Her advies was inderdaad om het zeil van de voortent wat omhoog te leggen door er een paar lege wijnflessen o.i.d onder te leggen. Een ander idee was om zo'n flexibele foam zwembad-noodle/slang (speelgoed) onder te leggen.
Ik ben direct naar de weegbrug gereden om het "standaard" gewicht te wegen.
We zitten dan op een gewicht van 599 kg. We kunnen dus nog 150kg laden.
Dat is dan incl. complete voortent met kuipzeil, XL achtertent, tempo 100, en extra zonneluifel (ook wel Batman luifel genoemd).
Dit is de GL, dus met keuken en disselbak.
De koelbox moet er nog in. dus die is nog niet meegerekend.
Verder heb ik nog even gekeken naar de overgang van kuipzeil wagenbak naar kuipzeil voortent. Daar is weinig aan te doen. Als je bij regen in een kuil staat kan het water zo de kuip vannde voortent in lopen.
Her advies was inderdaad om het zeil van de voortent wat omhoog te leggen door er een paar lege wijnflessen o.i.d onder te leggen. Een ander idee was om zo'n flexibele foam zwembad-noodle/slang (speelgoed) onder te leggen.
#7
Aart Kok / Re: Overweging Aart Kok Living...
Laatste bericht door sevenup - juni 27, 2026, 08:21:07 PMIk zie de livingstone meer als een 2 persoons qua slapen en als je de voorwanden en varioluifel erbij hebt een 4 persoons voor overdag. Kinderen in een aparte tent veel handiger.
#8
Aart Kok / Re: Overweging Aart Kok Living...
Laatste bericht door de Coxies - juni 27, 2026, 06:17:14 PMCitaat van: paul kampeert op juni 27, 2026, 08:03:57 AM1. Kun je naar "de sterren kijken" vanuit bed als slaapcabine dicht is geritst? Dit gebruiken wij nooit. Ooit 1x en toen kwam er een onverwachte plensbui en kregen we hem niet dicht. Daarna nooit meer open gedaan.
3. Moeten kids in achtertent over elkaar heen stappen, hoe is toegankelijkheid? Ja, maar onze kids hebben daar nooit problemen mee gehad.
4. Iemand ervaring met het binnententje links in de wagentent. Vrij duur, is het functioneel, hoeveel ruimte neemt het weg?
Bij ons werd er zonder binnententje geslapen. Was meestal wel maar voor 1 nacht omdat er verder in een los bijzettentje geslapen werd.
5. Is achtertent mee te klappen? Handig? Nooit geprobeerd. Maar volgens mij andere bezitters wel.
6. Is grondzeil mee te klappen, kan het vooraf dan nog schoongemaakt worden, en kan de bak evengoed onderweg geopend worden?
Kan zeker. Als je hem helemaal vast laat zitten kun je niet meer in de bak. Je kunt dan vies op vies inklappen en dan is schoonmaken niet nodig. Wij doen dit altijd bij doortrekken naar volgende camping.
1e camping aanristen en dan pas bij de laatste er weer af.
8. Heeft iemand ervaring met de vergroter van het zeil/hoes over de vouwwagen? Levert dit veel op, wat kun je nu wel/beter dan zonder?
Wij hebben deze zelf gemaakt. Maakt het inklappen een stuk makkelijker. Laten dekbed en kussens op het bed en bij doortrekken ook die van de kids. (Daar niet de kussens van want die willen ze in de auto hebben)
9. Zijn er nog andere tips of gebruikerservaringen die we kunnen meenemen? Niet teveel meenemen. Alles wat je uitpakt moet er weer in:)1] bij overnachtingscamping sliepen onze 3 kids in de wagentent. Past precies.
#9
Cabanon / Re: Band wisselen langs de weg
Laatste bericht door sanderv - juni 27, 2026, 02:40:24 PMIk snap wel dat jouw bandenman wat afge-kahretsin't heeft. Zijn meer vouwwagens met die constructie. Nooit zo goed begrepen. Geef genoeg ruimte of maak het zijpaneel opklapbaar/uitneembaar.
In geval van nood voorkom je niet dat je aan de compressor moet. Bandenschuim heb je geen fluit aan. Op het moment dat je in de gaten hebt dat je aanhangerband lek is, is deze doorgaans al zo aan snot gereden, dat die mousse niets meer kan doen. Even op de velg doorrijden naar een veiliger plek is soms helaas noodzakelijk. Gelukkig kunnen (stalen) velgen verrassend veel hebben, weet ik uit de autocross
In geval van nood voorkom je niet dat je aan de compressor moet. Bandenschuim heb je geen fluit aan. Op het moment dat je in de gaten hebt dat je aanhangerband lek is, is deze doorgaans al zo aan snot gereden, dat die mousse niets meer kan doen. Even op de velg doorrijden naar een veiliger plek is soms helaas noodzakelijk. Gelukkig kunnen (stalen) velgen verrassend veel hebben, weet ik uit de autocross
#10
Vragen algemeen. / Re: Vouwwagen newbie zoektocht
Laatste bericht door vdb - juni 27, 2026, 12:49:19 PMCitaat van: DouweFlyer op juni 24, 2026, 07:09:01 PMHoi, wanneer je een snelle vouwwagen met ruimte voor 4 mensen zoekt, dan heb ik wat je zoekt. Een fantastische Holtkamper Flyer.
2 Slaapplaatsen op een verhoging, 2 slaapplaatsen op het harde deksel.
Er tussen is de wagen waar je kunt zitten.
Voor de vouwwagen staat standaard een luifel, uit te breiden met een voorwand waardoor een voortent ontstaat.
In de voortent kun je een grondzeil ritsen
De keuken zit onderweg voor op de dissel, op de camping zet je m los onder de luifel, in de voortent, onder een boom of thuis in de tuin.
Om je een idee te geven, de breedte is zo'n 6,5 meter en de diepte 5 meter.
Wanneer je interesse hebt, hoor ik het graag.
Groet Douwe
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Bedankt voor het aanbod Douwe, ik vrees wel dat de Holtkamper buiten onze zoektocht valt. Ons budget van 3k zou wss ook niet passen bij deze mooie wagens. Lijken me wel mooie dingen na het zien van een paar filmpjes.
We hadden zo goed als een overeenkomst voor een mooie Jametic met boogluifel, nou blijken de zijwanden van de luifel er niet bij te zitten, dus zou goed kunnen dat onze zoektocht moet verdergezet worden.