Recente berichten

#1
Vragen algemeen. / Re: Zoektocht vouwwagen
Laatste bericht door jaco1985 - Vandaag om 04:11:55 PM
O ja, en nog een paar verschillen:
- Inritsbaar kuipzeil (wel in de nieuwe wagens, niet in oudere; op te lossen door grondzeil met opblaasbare randen, kost maar een paar tientjes.)

- Koelbox tijdens transport: bij de Kavango en Flexi kan hij om de doorloopkeuken, bij de Odyssee en Jametic niet.
Sowieso moet bij de Odyssee en Jametic de keuken eraf om in bed te komen. Bij de Kavango en Flexi kan hij eventueel blijven zitten.

- Oudere wagens hebben vaak maar 1 lattenbodem i.p.v. 2. Get tweede matras ligt op een 'plank'
#2
Vragen algemeen. / Re: Zoektocht vouwwagen
Laatste bericht door jaco1985 - Vandaag om 04:07:58 PM
Citaat van: Hoog op Vandaag om 03:02:34 PMZaterdag gaan we even gluren in 2 vouwwagen winkels, maar ik had nog een andere gedachte. In plaats van gelijk een dure vouwwagen te kopen of een 2e hands die nagenoeg is wat we zoeken, om dan maar een vouwwagen te kopen die heel goedkoop is en enigszins lijkt op wat we zoeken. Oud, maar wel in de opzet dat we denken dat fijn is.
De kavango heeft op dit moment onze voorkeur, maar naar mijn weten is de trigano odyssee in basis dezelfde tent. Hoeveel anders is de trigano odyssee van 2005 van de kavango van nu? Hij is veel luxer en veel extras en nieuw enzo, maar kwa ruimte med bed en voortent is volgens mij hetzelfde. Die tenten staan voor onder de 1000 euro op marktplaats. Dan hebben we voor de komende vakantie een vouwwagen om te proberen en kunnen we in het najaar kijken waar we korting te regelen valt of iets 2e hands.
Is dat een rare gedachte?

Helemaal geen rare gedachte. Wij deden het bijna precies zo:
1. Oriëntatie in winkels waar veel verschillende modellen stonden. Keuze gemaakt voor bepaald wagentype (1-2-3-systeem, dus asymmetrische klapper).

2. Via marktplaats een ouder exemplaar gekocht om te proberen. Idee: is het niks, verkopen we hem voor een paar honderd euro minder weer door.

3. Het is ons goed bevallen. Uiteindelijk hebben we er vijf jaar mee gedaan.

Belangrijkste verschil tussen Kavango/Flexi en Odyssee/Jametic is dat bij de Aart Kok en Combi Camp de tent om de wagenbak niet tot op de grond loopt en bij de Trigano/Jamet wel. Dat betekent bij de laatste twee neer werk in haringen slaan en afstanden.
#3
Vragen algemeen. / Re: Zoektocht vouwwagen
Laatste bericht door Thomas1984 - Vandaag om 03:41:27 PM
Precies dit; het is juist de goede gedachte. Zo ontdek je wat fijn is, wat voor jullie werkt of wat juist niet werkt. Tegen een beperkte financiële impact. Dit geldt ook voor het type campings en het type reizen. Wij blijven liever max een week op 1 plek en doen zo 3 campings in de zomervakantie. Maar m'n zwager zet z'n caravan 1x weg en doet niks meer.

Maar zo hou je ook geld vrij voor eventuele reparaties/aanpassingen en leuke camping accessoires die je mee kan nemen naar een volgens campingmiddel. Maar zorg ervoor dat de vouwwagen technisch in orde is. Profiel en leeftijd van de banden, staat van de remmen, ophanging, koppeling aan de trekhaak, dat soort dingen. Tips genoeg op dit forum.

Het is net als de eerste auto; daar kan je je eerste fouten en schades mee maken maar je leert er onwijs snel van. Als je wat ervaring hebt, leer je uiteindelijk was bij jou past.
#4
Vragen algemeen. / Re: Zoektocht vouwwagen
Laatste bericht door FriedelP - Vandaag om 03:24:12 PM
Citaat van: Hoog op Vandaag om 03:02:34 PMZaterdag gaan we even gluren in 2 vouwwagen winkels, maar ik had nog een andere gedachte. In plaats van gelijk een dure vouwwagen te kopen of een 2e hands die nagenoeg is wat we zoeken, om dan maar een vouwwagen te kopen die heel goedkoop is en enigszins lijkt op wat we zoeken. Oud, maar wel in de opzet dat we denken dat fijn is.
De kavango heeft op dit moment onze voorkeur, maar naar mijn weten is de trigano odyssee in basis dezelfde tent. Hoeveel anders is de trigano odyssee van 2005 van de kavango van nu? Hij is veel luxer en veel extras en nieuw enzo, maar kwa ruimte med bed en voortent is volgens mij hetzelfde. Die tenten staan voor onder de 1000 euro op marktplaats. Dan hebben we voor de komende vakantie een vouwwagen om te proberen en kunnen we in het najaar kijken waar we korting te regelen valt of iets 2e hands.
Is dat een rare gedachte?
Ik vindt dat helemaal geen rare gedachten.

Ik had vroeger met mijn ouders al gekampeerd met een vouwwagen maar de rest van het gezin niet. Hadden even meer flexibiliteit nodig vanwege gezondheid van mijn schoonvader ook. Toen hebben we ook tweede hands een oudje aangekocht voor 350 euro. We zijn daar twee jaar mee weg geweest en de kinderen vonden kamperen toen erg fijn vanwegen alle vriendjes op de camping en zo meer. Na twee jaar hebben we dan een nieuwe gekocht en de oude weer weg kunnen doen voor 350 euro. Dit was de periode 2014-2016 dus die 350 euro zal nu niet meer haalbaar zijn denk ik.

Vindt dat dus zeker een goede optie. Je gaat op die manier ook nog zaken ontdekken waar je belang aan kan hechten waar je eerst niet aan denkt en dat meenemen in je uiteindelijke keuze. Vanuit onze ervaring zou ik het zelf eerder aanraden dan afraden.
#5
Vragen algemeen. / Re: Zoektocht vouwwagen
Laatste bericht door danny0604731 - Vandaag om 03:07:00 PM
De Aart Kok Livingstone vond ik ook een leuke vouwwagen, dat bed is echt gigantisch inderdaad.
Het is wel echt het verschil tussen de 1-2-3 vouwwagens (Kavango, Flexi) of de wagens met 1 bed, waarbij je een tentje aanritst, zoals de Livingstone. Willen we de 2 hoge bedden of 1 bed...


[/quote]

denk ook verder in de toekomst....willen de kids als ze ouder zijn in een eigen tentje? Als dat het geval is dan ben je met de Livingstone een heel stuk minder groot in footprint en ben je ook flexibeler in kleinere plekken op meerdere campings....De wagen die we nu hebben slokt veel ruimte op om te staan en daardoor vallen best veel campings af....mede ook omdat ik niet haring aan haring wil staan hoor☺. Maar wat ik wil zeggen dat als je een berg geld uitgeeft kijk dan aub door de eerste jaren en ook door naar de toekomst...Of je geeft je geld twee of drie keer uit :O

en dat laatste is ook mijn persoonlijke ervaring :H  :H  :H
#6
Vragen algemeen. / Re: Zoektocht vouwwagen
Laatste bericht door Hoog - Vandaag om 03:02:34 PM
Zaterdag gaan we even gluren in 2 vouwwagen winkels, maar ik had nog een andere gedachte. In plaats van gelijk een dure vouwwagen te kopen of een 2e hands die nagenoeg is wat we zoeken, om dan maar een vouwwagen te kopen die heel goedkoop is en enigszins lijkt op wat we zoeken. Oud, maar wel in de opzet dat we denken dat fijn is.
De kavango heeft op dit moment onze voorkeur, maar naar mijn weten is de trigano odyssee in basis dezelfde tent. Hoeveel anders is de trigano odyssee van 2005 van de kavango van nu? Hij is veel luxer en veel extras en nieuw enzo, maar kwa ruimte med bed en voortent is volgens mij hetzelfde. Die tenten staan voor onder de 1000 euro op marktplaats. Dan hebben we voor de komende vakantie een vouwwagen om te proberen en kunnen we in het najaar kijken waar we korting te regelen valt of iets 2e hands.
Is dat een rare gedachte?
#7
Holtkamper / Re: Waeco Coolfun CK40D
Laatste bericht door Alex - Vandaag om 10:59:16 AM
Dank je voor de terugkoppeling.
Zo heb je voor weinig geld weer wat aan je koelbox.
#8
Holtkamper / Re: Waeco Coolfun CK40D
Laatste bericht door Dalton - Vandaag om 10:13:38 AM
Zojuist de sensor vervangen,  en hij lijkt weer goed te werken  :) Hopen dat hij weer jaren mee kan . De vorige sensor heeft het 9jaar volgehouden (vervangen door Dometic)
#9
Tips & Tricks / Re: Verkeersbelasting voor vou...
Laatste bericht door FriedelP - Vandaag om 12:32:14 AM
te veel regionaliseren geeft dergelijke resultaten hé. Men verkoopt dat aan de burger als dat het dan veel goedkoper gaat zijn omdat er geen geld naar het andere gewest zou gaan. Niet dus, je moet alles op kleinere schaal nog eens extra organiseren en dat kost dus een pak meer geld en dat moeten die regio's ook ergens halen. Onder meer hier dus.

Sommige dingen zijn logisch dat ze regionaliseren, zoals onderwijs. Is erg cultureel afhankelijk of totaal verschillend in de gewesten, maar dingen zoals verkeer en anderen kosten meer bij regionalisering en een versnipperd beleid leid dan ook tot slechter beleid.

Ben zelf al genoeg door overheden federaal en regionaal ingehuurd om daar nu een goede kijk op te hebben en dat leid inderdaad soms tot deze absurde maatregelen. Valt ook niet op voor het grote publiek omdat dit dingen zijn die de pers niet halen, dus worden ze ook minder politiek op afgerekend.
#10
Tips & Tricks / Re: Verkeersbelasting voor vou...
Laatste bericht door metalpe - Vandaag om 12:23:58 AM
Hoe absurd is dat.
Mijn boottrailer is >750 kilo. Die moet elke 2 jaar naar de keuring én ik betaal er jaarlijks wegentaks en belasting voor. Ik rij er letterlijk elk jaar 6km mee. Dure KM's zijn dat.

Mijn gewone aanhangwagen, die elk jaar een keer of 10 naar het containerpark gaat, 100km dus,.daar hoeft het niet voor.

En de vouwwagen die elk jaar 5000km in het buitenland rijdt, en ongeveer 20km in België, moet voor die 20km ook nog eens betalen?

Wat een soep toch weer. Hoe ingewikkeld maken ze het...
Ik begin er niet aan. Ik vertrek altijd door NL en ben dus na 10 km dit apenland uit.