Recente berichten
#11
Raclet / Re: Nieuwe Raclet Panama up 20...
Laatste bericht door FriedelP - juni 27, 2026, 11:32:25 PMCitaat van: Peter1982 op juni 27, 2026, 08:59:34 PMVoor alle geïnteresseerden, wij hebben vandaag onze nieuwe Panama Up GL opgehaald (model 2026).Veel kampeerplezier!
Ik ben direct naar de weegbrug gereden om het "standaard" gewicht te wegen.
We zitten dan op een gewicht van 599 kg. We kunnen dus nog 150kg laden.
Dat is dan incl. complete voortent met kuipzeil, XL achtertent, tempo 100, en extra zonneluifel (ook wel Batman luifel genoemd).
Dit is de GL, dus met keuken en disselbak.
De koelbox moet er nog in. dus die is nog niet meegerekend.
Verder heb ik nog even gekeken naar de overgang van kuipzeil wagenbak naar kuipzeil voortent. Daar is weinig aan te doen. Als je bij regen in een kuil staat kan het water zo de kuip vannde voortent in lopen.
Her advies was inderdaad om het zeil van de voortent wat omhoog te leggen door er een paar lege wijnflessen o.i.d onder te leggen. Een ander idee was om zo'n flexibele foam zwembad-noodle/slang (speelgoed) onder te leggen.
En interessant om het gewicht te lezen! Wij hebben de onze nog niet leeg op de weegbrug gezet. Ik wil hem binnenkort eens laden en dan op de weegbrug gaan zetten.
Denk wel dat wij wat meer laadvermogen gaan hebben. Hebben geen keuken, een luifel in plaats van de voortent met kuil en geen gastencabinne. Dus een pak gewicht minder. Zonder luifel zou die volgens de papieren een 385 kg moeten wegen. Die luifel weegt inclusief de stokken ook geen stukken van mensen, althans ik kan hem makkelijk opheffen. Dus schat max een 20 kg. Maakt er om een rond getal van te maken 25 kg van en dan hebben we een 340 kg laadgewicht.
Denk dat we daar wel mee moeten toekomen.
Ik vind 600 kg wel hoog uitkomen zonder extra lading. Ik had eerder geschat dat het een 100 kg lager zou zijn. De keuken weegt niet geladen een 30 kg. Kan me moeilijk voorstellen dat een voortent, achtertent en luifel daar nog eens een 200 kg zou wegen. Meer dus dan 60 kg per stuk gemiddeld. Dat zou toch niet te tillen zijn?
Ik zou toch eens nagaan of een andere weegbrug het zelfde resultaat geeft.
#12
Raclet / Re: Nieuwe Raclet Panama up 20...
Laatste bericht door poldertoerist - juni 27, 2026, 09:15:26 PMgefeliciteerd, veel kampeerplezier!
#13
Raclet / Re: Nieuwe Raclet Panama up 20...
Laatste bericht door Peter1982 - juni 27, 2026, 08:59:34 PMVoor alle geïnteresseerden, wij hebben vandaag onze nieuwe Panama Up GL opgehaald (model 2026).
Ik ben direct naar de weegbrug gereden om het "standaard" gewicht te wegen.
We zitten dan op een gewicht van 599 kg. We kunnen dus nog 150kg laden.
Dat is dan incl. complete voortent met kuipzeil, XL achtertent, tempo 100, en extra zonneluifel (ook wel Batman luifel genoemd).
Dit is de GL, dus met keuken en disselbak.
De koelbox moet er nog in. dus die is nog niet meegerekend.
Verder heb ik nog even gekeken naar de overgang van kuipzeil wagenbak naar kuipzeil voortent. Daar is weinig aan te doen. Als je bij regen in een kuil staat kan het water zo de kuip vannde voortent in lopen.
Her advies was inderdaad om het zeil van de voortent wat omhoog te leggen door er een paar lege wijnflessen o.i.d onder te leggen. Een ander idee was om zo'n flexibele foam zwembad-noodle/slang (speelgoed) onder te leggen.
Ik ben direct naar de weegbrug gereden om het "standaard" gewicht te wegen.
We zitten dan op een gewicht van 599 kg. We kunnen dus nog 150kg laden.
Dat is dan incl. complete voortent met kuipzeil, XL achtertent, tempo 100, en extra zonneluifel (ook wel Batman luifel genoemd).
Dit is de GL, dus met keuken en disselbak.
De koelbox moet er nog in. dus die is nog niet meegerekend.
Verder heb ik nog even gekeken naar de overgang van kuipzeil wagenbak naar kuipzeil voortent. Daar is weinig aan te doen. Als je bij regen in een kuil staat kan het water zo de kuip vannde voortent in lopen.
Her advies was inderdaad om het zeil van de voortent wat omhoog te leggen door er een paar lege wijnflessen o.i.d onder te leggen. Een ander idee was om zo'n flexibele foam zwembad-noodle/slang (speelgoed) onder te leggen.
#14
Aart Kok / Re: Overweging Aart Kok Living...
Laatste bericht door sevenup - juni 27, 2026, 08:21:07 PMIk zie de livingstone meer als een 2 persoons qua slapen en als je de voorwanden en varioluifel erbij hebt een 4 persoons voor overdag. Kinderen in een aparte tent veel handiger.
#15
Aart Kok / Re: Overweging Aart Kok Living...
Laatste bericht door de Coxies - juni 27, 2026, 06:17:14 PMCitaat van: paul kampeert op juni 27, 2026, 08:03:57 AM1. Kun je naar "de sterren kijken" vanuit bed als slaapcabine dicht is geritst? Dit gebruiken wij nooit. Ooit 1x en toen kwam er een onverwachte plensbui en kregen we hem niet dicht. Daarna nooit meer open gedaan.
3. Moeten kids in achtertent over elkaar heen stappen, hoe is toegankelijkheid? Ja, maar onze kids hebben daar nooit problemen mee gehad.
4. Iemand ervaring met het binnententje links in de wagentent. Vrij duur, is het functioneel, hoeveel ruimte neemt het weg?
Bij ons werd er zonder binnententje geslapen. Was meestal wel maar voor 1 nacht omdat er verder in een los bijzettentje geslapen werd.
5. Is achtertent mee te klappen? Handig? Nooit geprobeerd. Maar volgens mij andere bezitters wel.
6. Is grondzeil mee te klappen, kan het vooraf dan nog schoongemaakt worden, en kan de bak evengoed onderweg geopend worden?
Kan zeker. Als je hem helemaal vast laat zitten kun je niet meer in de bak. Je kunt dan vies op vies inklappen en dan is schoonmaken niet nodig. Wij doen dit altijd bij doortrekken naar volgende camping.
1e camping aanristen en dan pas bij de laatste er weer af.
8. Heeft iemand ervaring met de vergroter van het zeil/hoes over de vouwwagen? Levert dit veel op, wat kun je nu wel/beter dan zonder?
Wij hebben deze zelf gemaakt. Maakt het inklappen een stuk makkelijker. Laten dekbed en kussens op het bed en bij doortrekken ook die van de kids. (Daar niet de kussens van want die willen ze in de auto hebben)
9. Zijn er nog andere tips of gebruikerservaringen die we kunnen meenemen? Niet teveel meenemen. Alles wat je uitpakt moet er weer in:)1] bij overnachtingscamping sliepen onze 3 kids in de wagentent. Past precies.
#16
Cabanon / Re: Band wisselen langs de weg
Laatste bericht door sanderv - juni 27, 2026, 02:40:24 PMIk snap wel dat jouw bandenman wat afge-kahretsin't heeft. Zijn meer vouwwagens met die constructie. Nooit zo goed begrepen. Geef genoeg ruimte of maak het zijpaneel opklapbaar/uitneembaar.
In geval van nood voorkom je niet dat je aan de compressor moet. Bandenschuim heb je geen fluit aan. Op het moment dat je in de gaten hebt dat je aanhangerband lek is, is deze doorgaans al zo aan snot gereden, dat die mousse niets meer kan doen. Even op de velg doorrijden naar een veiliger plek is soms helaas noodzakelijk. Gelukkig kunnen (stalen) velgen verrassend veel hebben, weet ik uit de autocross
In geval van nood voorkom je niet dat je aan de compressor moet. Bandenschuim heb je geen fluit aan. Op het moment dat je in de gaten hebt dat je aanhangerband lek is, is deze doorgaans al zo aan snot gereden, dat die mousse niets meer kan doen. Even op de velg doorrijden naar een veiliger plek is soms helaas noodzakelijk. Gelukkig kunnen (stalen) velgen verrassend veel hebben, weet ik uit de autocross
#17
Vragen algemeen. / Re: Vouwwagen newbie zoektocht
Laatste bericht door vdb - juni 27, 2026, 12:49:19 PMCitaat van: DouweFlyer op juni 24, 2026, 07:09:01 PMHoi, wanneer je een snelle vouwwagen met ruimte voor 4 mensen zoekt, dan heb ik wat je zoekt. Een fantastische Holtkamper Flyer.
2 Slaapplaatsen op een verhoging, 2 slaapplaatsen op het harde deksel.
Er tussen is de wagen waar je kunt zitten.
Voor de vouwwagen staat standaard een luifel, uit te breiden met een voorwand waardoor een voortent ontstaat.
In de voortent kun je een grondzeil ritsen
De keuken zit onderweg voor op de dissel, op de camping zet je m los onder de luifel, in de voortent, onder een boom of thuis in de tuin.
Om je een idee te geven, de breedte is zo'n 6,5 meter en de diepte 5 meter.
Wanneer je interesse hebt, hoor ik het graag.
Groet Douwe
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Bedankt voor het aanbod Douwe, ik vrees wel dat de Holtkamper buiten onze zoektocht valt. Ons budget van 3k zou wss ook niet passen bij deze mooie wagens. Lijken me wel mooie dingen na het zien van een paar filmpjes.
We hadden zo goed als een overeenkomst voor een mooie Jametic met boogluifel, nou blijken de zijwanden van de luifel er niet bij te zitten, dus zou goed kunnen dat onze zoektocht moet verdergezet worden.
#18
Cabanon / Re: Band wisselen langs de weg
Laatste bericht door poldertoerist - juni 27, 2026, 08:50:11 AMIk heb geen reserveband voor de Vouwwagen. Niet gedaan na alle verhalen van mensen bij wie dat wiel los kwam van de wagen, maar er zit een soort van tubeless seal in het wiel..
Toch, toen ik het begin van deze week de Tsjechische grens over ging en daar op een weg kwam met over 60km echt alleen maar grote gaten en de wegtemperatuur op 40 graden stond aangegeven zat ik niet heel lekker achter het stuur.
trouwens... daar langs de kant van de weg een band wisselen was ook zeker een spannende beleving geweest... en ala je ergens je reservewiel had kunnen verliezen.. dan wel daar.
Toch, toen ik het begin van deze week de Tsjechische grens over ging en daar op een weg kwam met over 60km echt alleen maar grote gaten en de wegtemperatuur op 40 graden stond aangegeven zat ik niet heel lekker achter het stuur.
trouwens... daar langs de kant van de weg een band wisselen was ook zeker een spannende beleving geweest... en ala je ergens je reservewiel had kunnen verliezen.. dan wel daar.
#19
Aart Kok / Overweging Aart Kok Livingston...
Laatste bericht door paul kampeert - juni 27, 2026, 08:03:57 AMBeste forumgebruikers,
Allereerst super bedankt voor alle goede info die ik op dit forum heb gevonden! Het heeft enorm geholpen bij onze zoektocht naar een vouwwagen! We hebben nu de Aart Kok Livingstone op het oog. Spreekt ons erg aan wat betreft vormgeving, gebruikersgemak(wat we daar over lezen tenminste) en kwaliteit materialen. Bij Vouwwagenspecialist gaan kijken en verliefd geworden.
We zijn een gezin met 3 kids. We voorzien dat de 2 oudste in achtertent slapen en jongste in campingbedje (of kleine Deryan) in wagentent.
We willen zonder keuken, dus tent&trailer uitvoering. Boogluifel met windschermen en kuipgrondzeil en voorwand.
Vakantie voorkeuren, Frankrijk zowel warme gebieden (zuid-oost) als ook Vogezen of noord-west, waar het dus frisser en regenachtiger kan zijn.
We hebben nog enkele vragen die ons nog niet helder zijn. Wellicht kunnen jullie helpen!
1. Kun je naar "de sterren kijken" vanuit bed als slaapcabine dicht is geritst?
2. Vanuit achtertent kunnen kids zelf naar buiten, eigen ingang. Bij die achtertent is een binnentent te koop. Voor ons een must ivm muggen ed. Kun je vanuit die binnentent ook naar buiten?
2. Zijwand/deur wagentent: hier verschillende foto's van gezien, gaas, deels gaas, luifel, welke opties zijn er, wie ervaring mee?
3. Moeten kids in achtertent over elkaar heen stappen, hoe is toegankelijkheid?
4. Iemand ervaring met het binnententje links in de wagentent. Vrij duur, is het functioneel, hoeveel ruimte neemt het weg?
5. Is achtertent mee te klappen? Handig?
6. Is grondzeil mee te klappen, kan het vooraf dan nog schoongemaakt worden, en kan de bak evengoed onderweg geopend worden?
7. We overwegen de varioluifel. Of zou een trap een goedkopere, net zo functionele optie zijn?
8. Heeft iemand ervaring met de vergroter van het zeil/hoes over de vouwwagen? Levert dit veel op, wat kun je nu wel/beter dan zonder?
9. Zijn er nog andere tips of gebruikerservaringen die we kunnen meenemen?
Alvast dank!
Allereerst super bedankt voor alle goede info die ik op dit forum heb gevonden! Het heeft enorm geholpen bij onze zoektocht naar een vouwwagen! We hebben nu de Aart Kok Livingstone op het oog. Spreekt ons erg aan wat betreft vormgeving, gebruikersgemak(wat we daar over lezen tenminste) en kwaliteit materialen. Bij Vouwwagenspecialist gaan kijken en verliefd geworden.
We zijn een gezin met 3 kids. We voorzien dat de 2 oudste in achtertent slapen en jongste in campingbedje (of kleine Deryan) in wagentent.
We willen zonder keuken, dus tent&trailer uitvoering. Boogluifel met windschermen en kuipgrondzeil en voorwand.
Vakantie voorkeuren, Frankrijk zowel warme gebieden (zuid-oost) als ook Vogezen of noord-west, waar het dus frisser en regenachtiger kan zijn.
We hebben nog enkele vragen die ons nog niet helder zijn. Wellicht kunnen jullie helpen!
1. Kun je naar "de sterren kijken" vanuit bed als slaapcabine dicht is geritst?
2. Vanuit achtertent kunnen kids zelf naar buiten, eigen ingang. Bij die achtertent is een binnentent te koop. Voor ons een must ivm muggen ed. Kun je vanuit die binnentent ook naar buiten?
2. Zijwand/deur wagentent: hier verschillende foto's van gezien, gaas, deels gaas, luifel, welke opties zijn er, wie ervaring mee?
3. Moeten kids in achtertent over elkaar heen stappen, hoe is toegankelijkheid?
4. Iemand ervaring met het binnententje links in de wagentent. Vrij duur, is het functioneel, hoeveel ruimte neemt het weg?
5. Is achtertent mee te klappen? Handig?
6. Is grondzeil mee te klappen, kan het vooraf dan nog schoongemaakt worden, en kan de bak evengoed onderweg geopend worden?
7. We overwegen de varioluifel. Of zou een trap een goedkopere, net zo functionele optie zijn?
8. Heeft iemand ervaring met de vergroter van het zeil/hoes over de vouwwagen? Levert dit veel op, wat kun je nu wel/beter dan zonder?
9. Zijn er nog andere tips of gebruikerservaringen die we kunnen meenemen?
Alvast dank!
#20
Cabanon / Re: Band wisselen langs de weg
Laatste bericht door NCLeeuw - juni 26, 2026, 10:40:19 PMVorige week aangeschaft:
https://www.bol.com/nl/nl/p/goodfinds-elektrische-fietspomp-luchtpomp-bosch-home-and-garden-easypump-incl-accu-21-5-x-4-9-x-10-6-cm-digitaal-display-led-verlichting-tot-10-3-bar-usb-c-oplaadbaar-430g/9300000006398930/?cid=1782506259901-5887701163115
Ideaal
(gaat alleen niet heel snel dus een bijna lege band oppompen zal de hele accu kosten)
https://www.bol.com/nl/nl/p/goodfinds-elektrische-fietspomp-luchtpomp-bosch-home-and-garden-easypump-incl-accu-21-5-x-4-9-x-10-6-cm-digitaal-display-led-verlichting-tot-10-3-bar-usb-c-oplaadbaar-430g/9300000006398930/?cid=1782506259901-5887701163115
Ideaal
(gaat alleen niet heel snel dus een bijna lege band oppompen zal de hele accu kosten)