Recente berichten
#41
Vouwwagenclub.info meetings / Re: Najaarsklappertje 2025 pei...
Laatste bericht door kimopo - september 06, 2025, 11:19:24 AMHet lijkt toch écht 'n dingetje te worden om het goed te kunnen regelen énzelf aanwezig te zijn, want de vrijdagmiddag al vrij gaat echt niet lukken.
Ook moet een collega een medische behandeling ondergaan die week die we in gedachten hadden, dus daarmee komt ook de zaterdag in 't geding om vrij te krijgen 🙄
En ook niet onbelangrijk, het weer is nog steeds een best onzekere factor waar ik voor 1 vrije zondagochtend dan niet wil riskeren nat in te pakken.
Ik zou wél te porren zijn om ergens centraal in Nederland een lunch op zondag oid te hebben en zó het seizoen af te sluiten 🤔
Misschien is dát 'n optie om over te denken ?
Ook moet een collega een medische behandeling ondergaan die week die we in gedachten hadden, dus daarmee komt ook de zaterdag in 't geding om vrij te krijgen 🙄
En ook niet onbelangrijk, het weer is nog steeds een best onzekere factor waar ik voor 1 vrije zondagochtend dan niet wil riskeren nat in te pakken.
Ik zou wél te porren zijn om ergens centraal in Nederland een lunch op zondag oid te hebben en zó het seizoen af te sluiten 🤔
Misschien is dát 'n optie om over te denken ?
#42
Smitveld / Re: De Novist
Laatste bericht door Miekje - september 06, 2025, 08:13:41 AMCitaat van: Dietvorst op september 03, 2025, 02:50:59 PMWij zijn ons aan het oriënteren voor een VW en dan de Novist. Aart Kok met de Livingstone is ook zeker nog een optie.
We moeten nog gaan kijken in de showroom, maar het grote bed met zijuitgang inclusief donkere slaapcabine, fatsoenlijk keuken inclusief grote koelkast en mooie tent look zijn grote voordelen. Oja, het op de poten waterpas zetten vinden we ook zeer fijn.
Nadeel lijkt me wel dat de tent veel ruimte nodig heeft. Hoe ervaren andere dat? En zijn er nog meer zaken waar andere tegenaan lopen?
De koelkast werkt niet op 12v, maar begreep dat dit zelf op te lossen is door een kabel en iets van een stoppenkast ertussen te zetten. Klinkt niet moeilijk als je weet wat je doet, hebben andere dit al gedaan?
Wij zouden onderweg onze EcoFlow River kunnen gebruiken. Maar dit is niet nodig geweest. Die kun je gewoon in het kastje ernaast plaatsen en de stekker van de koelkast in de EcoFlow steken. We hebben nu in Duitsland en Tsjechië gekampeerd en op beide campings was de plek groot genoeg. We hebben geen donkere slaapcabine (in de vorige VW wel) en dit is geen probleem geweest voor ons. Succes met je keuze!
#43
Trekauto / Re: Vouwwagen achter elektrisc...
Laatste bericht door FriedelP - september 05, 2025, 10:31:28 AMToen onze kinderen jonger waren, verzonnen ze onderweg altijd wel spelletjes en verhalen en wisten ze zich zeer goed bezig te houden, soms ook spelletjes door ons geïnitieerd, dus hangt inderdaad ook wel van de kinderen af. Nu vinden ze de verplaatsing vervelender dan vroeger, maar gaan ze eerder lezen in de auto.
Ik heb leasewagen, momenteel nog op benzine, waar ik makkelijk 1200 km met één tank doe, hangt de vouwwagen erraan is dat eerder ergens tussen de 900 en de 1000 km afhankelijk van de hellingen die we onderweg tegenkomen. De volgende zal elektrisch zijn. Daarmee zal de eerste edities vermoedelijk nog neit dergelijke afstanden kunnen mee afleggen, op langere termijn zal dat ook wel komen.
Ondanks dat ik moet overschakelen bij volgende auto naar electrisch en dat ik me ook wel afvraag van wat gaat dat geven als ik met de vouwwagen op pad ga en zal ik daar zeker nog naar oplossingen moeten zoeken, ben ik er wel van overtuigd dat de toekomst van autorijden elektrisch is en moet zijn.
Ik hoop in ieder geval dat in de toekomst we kunnen rijden tot de middag, dan laden terwijl we eten om dan voldoende opgeladen om op bestemming e kunnen geraken kunnen verder rijden. Dus naar een bereik van toch een goede 450 km per laadbeurt met aanhangwagen hoop ik dat binnenkort toch mogelijk gaat zijn. Maar dat zal vermoedelijk nog niet lukken.
Ik heb leasewagen, momenteel nog op benzine, waar ik makkelijk 1200 km met één tank doe, hangt de vouwwagen erraan is dat eerder ergens tussen de 900 en de 1000 km afhankelijk van de hellingen die we onderweg tegenkomen. De volgende zal elektrisch zijn. Daarmee zal de eerste edities vermoedelijk nog neit dergelijke afstanden kunnen mee afleggen, op langere termijn zal dat ook wel komen.
Ondanks dat ik moet overschakelen bij volgende auto naar electrisch en dat ik me ook wel afvraag van wat gaat dat geven als ik met de vouwwagen op pad ga en zal ik daar zeker nog naar oplossingen moeten zoeken, ben ik er wel van overtuigd dat de toekomst van autorijden elektrisch is en moet zijn.
Ik hoop in ieder geval dat in de toekomst we kunnen rijden tot de middag, dan laden terwijl we eten om dan voldoende opgeladen om op bestemming e kunnen geraken kunnen verder rijden. Dus naar een bereik van toch een goede 450 km per laadbeurt met aanhangwagen hoop ik dat binnenkort toch mogelijk gaat zijn. Maar dat zal vermoedelijk nog niet lukken.
#44
Trekauto / Re: Vouwwagen achter elektrisc...
Laatste bericht door A l e x - september 05, 2025, 10:17:40 AMVoor iedereen gelden andere variabelen als afweging. Onze kinderen (6 en 9) vinden het helemaal prima. Het lijkt me ook dat de mindset anders is wanneer je zelf kiest om elektrisch te gaan rijden tov een leaseauto van werk die elektrisch moet zijn.
#45
Trekauto / Re: Vouwwagen achter elektrisc...
Laatste bericht door Albert83 - september 05, 2025, 09:57:18 AMIk kan me ook voorstellen dat de ervaring met kinderen in de auto anders is dan zonder kinderen.
Want ik denk dat zeker voor de meeste kinderen geldt dat de vakantie pas begint op de vakantiebestemming en niet op het moment van wegrijden en dan is elke lange tussenstop er één teveel.
Want ik denk dat zeker voor de meeste kinderen geldt dat de vakantie pas begint op de vakantiebestemming en niet op het moment van wegrijden en dan is elke lange tussenstop er één teveel.
#46
Trekauto / Re: Vouwwagen achter elektrisc...
Laatste bericht door Hemertje - september 04, 2025, 08:18:51 PMjammer te lezen hoe jullie reis is vergaan, zo hoeft het namelijk echt niet te zijn
wij combineren de plasstop met eten/drinken en het laden, dus iedere 2,5 uur ff de benen strekken zoals ook het advies is om relaxed te reizen, wanneer wij terug komen van het tankstation zit in de regel de accu vol en kunnen we verder
je schrijft 'nu we hier zijn maar gelijk laden', dat is ook het omdenken wat ik al eerder schreef, EV-rijden is nu eenmaal geen tanken met binnen 5 minuten 700km bereik erin en dan zit het ook niet mee met de laadcapaciteit en -snelheid van jullie auto...
de ingebouwde navigatie van jullie auto geeft niet het aantal bezette laadpunten weer van een laadplein?
TIP: kijk eens naar de App ABetterRoutePlanner (ABRP) daarin kan je aangeven dat je laadplaatsen zoekt die geschikt zijn zijn aanhangers ed
wil niet zeggen dat die er altijd zijn maar deze planner houdt er wel rekening mee
hopelijk heb je er wat aan?
wij combineren de plasstop met eten/drinken en het laden, dus iedere 2,5 uur ff de benen strekken zoals ook het advies is om relaxed te reizen, wanneer wij terug komen van het tankstation zit in de regel de accu vol en kunnen we verder
je schrijft 'nu we hier zijn maar gelijk laden', dat is ook het omdenken wat ik al eerder schreef, EV-rijden is nu eenmaal geen tanken met binnen 5 minuten 700km bereik erin en dan zit het ook niet mee met de laadcapaciteit en -snelheid van jullie auto...
de ingebouwde navigatie van jullie auto geeft niet het aantal bezette laadpunten weer van een laadplein?
TIP: kijk eens naar de App ABetterRoutePlanner (ABRP) daarin kan je aangeven dat je laadplaatsen zoekt die geschikt zijn zijn aanhangers ed
wil niet zeggen dat die er altijd zijn maar deze planner houdt er wel rekening mee
hopelijk heb je er wat aan?
#47
Trekauto / Re: Vouwwagen achter elektrisc...
Laatste bericht door Steijlen - september 04, 2025, 09:53:52 AMCitaat van: PenH op september 03, 2025, 10:24:44 PMFijn dat je je ervaring uit 'de echte wereld' hier met ons deelt! Ik ben wel benieuwd naar nog meer details van de reis. Zij jullie in 1x naar Bordeaux gereden? En welke uitvoering auto is het, de standaard of extended range? Omdenken is wel een ding natuurlijk, ik neem mij ook elke keer voor om minder ver te gaan. Zo was onze bestemming dit jaar de Pyreneeën met 1 tussenstop...![]()
De Explorer EV stond bij mij ook hoog op de wensenlijst, maar tweedehands was deze niet/ nauwelijks beschikbaar. Ook met de wens voor een (kleine) caravan durfden we het nog niet aan.
We rijden nu wel een auto met stekker, maar er zit ook nog een benzine motor in (phev dus). Thuis stekkeren en onderweg tanken.
Wij hebben de extended range, een eis van het werk van manlief.
Wij hebben op de heenweg de reis gebroken door een paar dagen in de Loire te staan. Een camping zonder laadplek, maar wel een laadplek in de buurt, op een kilometer. Dat was op zich prima, maar we merkten al snel dat we er toch mee bezig waren: oh nu we hier zijn, laten we dan toch maar laden.
Daarna zijn we doorgereden naar Lacanau, ten westen van Bordeaux. Over een rit van 5 uur, doe je al snel 8. En dan vlak voor de bestemming het net niet redden, dus dan moet je nog een keer laden. Als je de auto volgooit met benzine, gaat dat gewoon een stuk vlotter.
Op de camping in Lacanau waren laadpunten, dus toen we naar huis gingen, hebben we vol kunnen vertrekken. Wel veel file onderweg gehad, dus nog een heel stuk route national gereden, richting het hotel in Chartes, onder Parijs. We zijn om 10 uur vertrokken en kwamen hier pas half 7 aan. Bij het hotel in Chartes konden we gratis laden, dat was super fijn!
's morgens om half 7 vertrokken, om half 3 waren we thuis. Nu geen file, ook bij Parijs konden we goed doorrijden. Eerste laadpunt na Parijs wat we nodig hadden, bleek gesloten/stond uit. Gelukkig laadpunt er vlakbij, maar verder geen voorzieningen. We hadden geluk dat de Eleclerc open was, en dat daar een toilet was.
Vaak stuurt hij je net van de snelweg af, maar daar zijn de voorzieningen gewoon erg beperkt. Voordeel daar is wel dat de kans groter is dat je de vouwwagen aangekoppeld kan laten, omdat er minder mensen zijn.
Langs de peage is toch vaak drukker en als je pech hebt, zelfs een wachtrij met laden. Dat ziet dat systeem natuurlijk niet.
En wat de een relaxed vindt, vonden wij juist onhandig. De stop duurt gewoon veel langer, je staat echt letterlijk te wachten. Onze kinderen vonden de reis ook echt veel langer duren; normaal geven we ze bijv wat te eten in de auto, zodat ze wat te doen hebben. Nu deden we dat bij de stop, waardoor ze gewoon ook langer wat bewuster in de auto zaten.
We hebben het een kans gegeven, we hebben omgedacht; de reis anders ingestoken. Maar het is het niet voor ons.
#48
Trekauto / Re: Vouwwagen achter elektrisc...
Laatste bericht door PenH - september 03, 2025, 10:24:44 PMCitaat van: Steijlen op september 02, 2025, 10:05:50 PMDe ford laadt maar met max 125Kw, dus dan doe je er al een stuk langer over.Fijn dat je je ervaring uit 'de echte wereld' hier met ons deelt! Ik ben wel benieuwd naar nog meer details van de reis. Zij jullie in 1x naar Bordeaux gereden? En welke uitvoering auto is het, de standaard of extended range? Omdenken is wel een ding natuurlijk, ik neem mij ook elke keer voor om minder ver te gaan. Zo was onze bestemming dit jaar de Pyreneeën met 1 tussenstop...
Helemaal eens dat de vakantie begint in de auto, maar nu werd het een frustratie. Het zal inderdaad aan je auto liggen. De ford was voor ons de 'beste' optie waar manlief uit kon kiezen. We hebben het geprobeerd, de vakantie er op aangepast maar het is het niet voor ons.

De Explorer EV stond bij mij ook hoog op de wensenlijst, maar tweedehands was deze niet/ nauwelijks beschikbaar. Ook met de wens voor een (kleine) caravan durfden we het nog niet aan.
We rijden nu wel een auto met stekker, maar er zit ook nog een benzine motor in (phev dus). Thuis stekkeren en onderweg tanken.
#49
Trekauto / Re: Vouwwagen achter elektrisc...
Laatste bericht door Hemertje - september 03, 2025, 09:35:45 PMCitaat van: Spiegelbeeld op september 03, 2025, 10:44:55 AMMoet er niet aan denke4n!
Nu gooi ik tank vol en blaas met 130 km per uur door Frankrijk. Keertje pitstop, tank weer vol, bak koffie, plassen en doorrrrrrrr!
Misschien even in de spiegel kijken

je tank bepaald niet je bereik dat bepalen je honger of blaas voor je
Kan natuurlijk zijn dat je geen honger hebt of dat je je blaas lang op kunt houden

#50
Projecten Algemeen. / Re: Elektrische installatie vo...
Laatste bericht door JanJD - september 03, 2025, 08:08:24 PMCitaat van: Mirri74 op september 03, 2025, 04:49:14 PMMisschien ook leuk: ik zag in een off the grid programma op Discovery dat iemand de zonnepanelen mee liet draaien naar de zon, dmv klein motortje, een mini computer en 2 lichtsensors op een horizontaal plankje. Het motortje draaide iedere keer naar de kant van de sensor die het meeste licht registreerdeEen paneel gedurende de dag op de zon gericht houden maakt dat de opbrengst van het paneel aanzienlijk kan toenemen. Tracken op de X-as kan tot 30% meer opleveren en met 2-as komt er nog tot 10% extra bij. https://www.repsol.com/en/energy-move-forward/energy/solar-trackers/index.cshtml#:~:text=Advantages%20of%20solar%20trackers&text=The%20installation%20of%20solar%20trackers,into%20greater%20solar%20energy%20generation.
Professioneel ben ik zijdelings betrokken geweest bij een project voor het maken van een dergelijke tracking installatie voor grote zonneparken. Dit was ongeveer 12 jaar geleden toen de zonnepanelen nog kostbaar waren. Toen was de economische haalbaarheid al twijfelachtig. Deze oplossing concurreert met het plaatsen van extra panelen. Nu na de grote prijsdaling van de panelen is de voordeligste oplossing extra panelen bijplaatsen.
https://www.solarreviews.com/blog/are-solar-axis-trackers-worth-the-additional-investment
De 'solar-tracker' systemen zijn alleen interessant voor toepassingen met speciale eisen waar de prijs minder een rol speelt zoals compacte al dan niet mobiele installaties.
Maar de techniek er achter is leuk, ik ben ook met de gedachte bezig geweest mijn kleine 100Wp paneel op een solar-tracker te plaatsen in plaats van een groter paneel te kopen. Vanwege de tijd die het ontwikkelen van een goed systeem kost heb ik voor de eenvoudige oplossing met meer panelen gekozen.
Het genoemde systeem met 2 (of 4 voor 2-assen) lichtcellen is eenvoudig maar wat mij betreft ook ongeschikt omdat het onvoldoende robust is. Wat gaat het systeem doen op grijze dagen of als er een wolk voor de zon komt? Zonder voorzieningen gaat het systeem 'zoeken', oftewel de motor wordt actief aangestuurd zonder dat er (extra) energieopbrengst tegenover staat. Er moet iets slims aan het systeem toegevoegd worden om het in alle omstandigheden goed te laten werken.
Als als het toch slim moet worden dan zou ik het graag echt slim maken. Mijn idee was om te berekenen waar de zon staat en alleen als het paneel hier x% vanaf wijkt en voldoende energie opbrengt het paneel te verzetten. Dit om de energieverbruik voor het draaien te minimaliseren.
Om het universeel te maken was ik van plan een GPS positie sensor te gebruiken om te bepalen waar het paneel (meestal ergens zuid Europa) precies staat en een zwaartekracht sensor met hoekmeting en kompas in het paneel te plaatsen om de paneel positie te weten. Dit alles aangestuurd door een microcontroller. Een leuk project maar helaas ontbreekt het mij tot nu toe aan tijd dit uit te voeren.
n.b.: In het laatste artikel staat trouwens ook een leuke passieve solar-tracker beschreven die werkt op het principe van verdampen van vloeistof. Interessant concept!