cocoon waterpas stellen

Gestart door harm, april 08, 2012, 06:59:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

harm

hallo ben al een tijdje aan het zoeken op dit forum maar kan niet een goed antwoordt vinden op mijn vraag
hoe stellen jullie de cocoon waterpas ?
op de bak/zeil kun je nergens een waterpas kwijt en de onderstel lijkt mij niet helemaal gelijk te lopen met de bak.
het is toch niet zo dat je hem eerst moet uitklappen en dan in de bak een waterpas leggen ?
zie graag hoe jullie dit oplossen
groet Harrie

spikehome

Leg een waterpas op de dissel.
van trigano naar holtkampers naar een shelter

Swede

exact, op de dissel. Het chasis is bepalend en we moeten ervan uitgaan dat het bed recht op het chassis ligt :)
live life outdoors

Mieke

Idd de dissel op korte en lange zijde.

retteketed

gewoon op gevoel...
op de dissel kan ook.

wat een kennis doet:, de kappen boven de wielen zitten ook recht.
leg daar de waterpas tegen aan, kan je daarmee richten.
de breedte, onderzijde bij de uitdraaisteunen..

stefan70

 Wij hebben zo een driehoek waterpasje op de dissel gelijmd. kunnen we hem ook niet vergeten.

jari

wij doen het ook op de dissel
Jevipro

leeuw

Ook op de dissel, maar kijk ook nog altijd even achterop bij de traanplaat. Gewoon voor het gevoel. Heeft me nog niet in de steek gelaten en toch wel een paar, laat ik zeggen, niet echte vlakke plekken gehad.

pdm

#8
.

harm

hoi hoi
bedankt voor de reacties,
een waterpasje op de dissel lijkt mij ook wel het gemakkelijkst maar had het idee dat dat niet goed kwam maar zal wel gezicht bedrog zijn
morgen ga ik toch een bezoek brengen aan de vrijbuiter in roden en zal zo'n driehoek waterpasje meenemen
de tip van de spatborden lijkt me ook wel iets als controlepunt voor de eerste paar keer
ik wil ook een stel leffelers meenemen voor als een wiel iets omhoog moet
zo moet het wel goed komen denk ik
groet Harrie

Mieke

Met dat timmermansoog heb ik geen goede ervaring  ::)  Vorig jaar ondanks waterpas en timmermansoog een ganse vakantie scheef in bed gelegen. Loog misschien niet aan het oog of de waterpas maar de plek was bar, bar slecht.  Dus idd toch nog extra plankjes of iets dergelijk meenemen.

Spiegelbeeld

#11
Wij beginnen onze vakantie altijd met bier, het glas neerzetten en even kijken of het bier ongeveer vlak zit en dan klappen maar!

Dammetje

Het is al eerder genoemd. Maar hier een foto. Driehoekje op de dissel. Is ruim voldoende en scheefslapen is verleden tijd.


---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?uknqg4

hkcocoon10

Nog een aanvullende vraag over het waterpas zetten.

Wij zijn sinds kort trotse eigenaar van een Cocoon XL uit  2010.
We hebben de klapper nu 2x opgezet, keurig met waterpas op dissel en ter controle op alubak.
Tot zover niets aan het handje.

Vervolgens de wagen uitgeklapt en verder afgespannen. Nog een keer de waterpas gecontroleerd en wat blijkt: iets verschoven. Het lijkt net of het tentframe de wagen iets scheef trekt.
Bij een rondje rond de wagen bleek ook 1 poot los van de grond te hangen.

Wat doen we hier niet goed? Ik laat, naast de 2 pootjes en het neuswiel ook de 2 wielen het gewicht van de wagen dragen.

Tips zijn welkom!

campingloge

Dit herken ik van de Kyte. Het doet zich volgens mij voor als je mooi vlak terrein hebt.

In de beginstand is de vering ingedrukt door het gewicht van de tent en andere balast waar je veels te veel van meeneemt. Omdat de wagen al redelijk recht staat draai je de pootjes zover uit dat ze de grond raken.

Dan ga je klappen en uitpakken en is de wagen minder belast. D.w.z. de wagen komt omhoog, en daarmee je pootjes ook. Het gewicht van de tent komt door de constructie het meest aan een kant op de wagen, de tentzijde, waardoor aan deze zijde het effect minder is.

Oplossing is bij waterpas stellen de poten verder uitdraaien, de vering wordt nu al ontlast i.p.v. na het klappen, of na het klappen even nastellen. Deze laatste methode heb ik me aangenomen. Weg met de waterpas, pootjes aan de grond, klappen, op het oog recht en wagenschort er voor. In de lengterichting blijft de wagen wel waterpas. Op schuine terreinen speelt het probleem minder of niet omdat je dan de poten al verder uit moet draaien om de wagen uberhaupt een beetje recht te krijgen.