Hoe de vouwwagen in stalling plaatsen?

Gestart door DWF, april 17, 2013, 08:44:42 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DWF

Wij hebben onlangs een tweedehands vouwwagen gekocht.

De vorige eignaar vertelde ons dat we er moesten op letten dat tijdens de stalling de steunpoten uitgedraaid werden om het gewicht van de wielen (banden) te houden.  Anders zouden volgens hem na verloop van tijd (maanden) de banden eivormig worden.

Hoe plaatsen jullie de vouwwagen in stalling en heeft iemand eveneens dergelijke problemen met de banden ondervonden in het verleden na een stalling van een 6-tal maanden?

Alvast bedankt voor de reacties  :)

Filip


Swede

indien ik een eigen stalling had (garage) zou ik hem denk ik ook op pootjes zetten.
Echter heb ik ook regelmatig gelezen dat dit niet goed voor je wiel-as zou zijn.

In de meeste stallingen is het verboden om de poten uit te draaien, dan kunnen bij calamiteiten de "aanhangers" niet snel genoeg naar buiten gerereden worden.
live life outdoors

CEO

Het ei-vormig zijn is na een uurtje normaal rijden (bijvoorbeeld in NL naar de grens) over het algemeen wel weg.

Als ik naar onszelf kijk, rijden we vanuit Zuid-Holland tot aan de Franse grens erg rustis (in NL omdat je 90 mag, in B omdat de wegen ruimte bieden voor verbetering). Dan zijn we ruim twee uur verder en merk je helemaal niets meer van ei-vormige banden.
If you choose not to decide, you still have made a choice!

papajur

Ik heb het geluk dat ik de banden heb vervangen vanwege de leeftijd.
Ze zijn vervangen inc. de velgen dus heb ik de oude banden voor de winter(+/-6mnd stalling).
In het voorjaar wissel ik ze om.

Het is wel een 1/2 uurtje werk om te wissellen maar ik heb de oude toch liggen.
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

TallGuy212

Beetje extra lucht in de bandjes helpt enorm! En als het kan steeds een klein stukkie verplaatsen.

MJB

Ik heb assteunen onder de as staan, de wielen zijn net vrij van de grond.

poldertoerist

Citaat van: Swede op april 17, 2013, 08:47:28 AM
indien ik een eigen stalling had (garage) zou ik hem denk ik ook op pootjes zetten.
Echter heb ik ook regelmatig gelezen dat dit niet goed voor je wiel-as zou zijn.

In de meeste stallingen is het verboden om de poten uit te draaien, dan kunnen bij calamiteiten de "aanhangers" niet snel genoeg naar buiten gerereden worden.
Bij ons in de stalling mag het ook niet, om de simpele reden dat de wagens uit het pad gereden worden om plaats te maken voor elkaar.
Adventure Awaits

bensi

gewoon op de bandjes laten staan, wat extra druk in de banden voor de winterstalling en we hebben nog nooit last gehad van platte kanten of ei banden.
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

spikehome

Ik heb de wagen in de garage staan.
En haal met de uitdraai steunen de druk van de wielen af.
Je mag ze niet los laten komen van de grond dat schijn weer niet goed voor de rubbers te zijn.
van trigano naar holtkampers naar een shelter

Qwaqa

Stomme vraag, maar tenzij je normaal met het kamperen de wagen niet 'optilt' met de steuntjes moet je dat toch ook niet in de stalling doen? Zou ik denken.

villeke

Eivormige banden?? Nooit last van gehad. Gewicht van een VW t.o.v. de druk in de banden is dusdanig dat de bandjes mooi rond blijven.

DWF

Bedankt voor al jullie antwoorden.
Ik dacht al dat de verkoper wat overdreef :)

Ik weet nu dat ik hier niet echt hoef van wakker te liggen.  Gezien we van plan zijn om af en toe een weekendje weg te gaan, zal de VW nooit langer dan een maand of zes in de stalling staan.


TallGuy212

Optillen is slecht voor ophanging. Dat vind ook Al-Ko en ik geloof dat ze daar weten waar ze het over hebben. Met iets meer druk wegzetten en bij voorkeur op een plek waar hij in de weg staat want dan moet hij regelmatig verplaatst worden en uiteindelijk is dat het beste om afvlakking van de banden te voorkomen.

Moderne banden zijn hier prima tegen bestand en als je er een uurtje mee gereden hebt is een eventuele afvlakking al verdwenen. En voor de 100 km ontheffing in Duitsland moeten banden toch tijdig worden vervangen want oudere banden hebben er iets meer last van.

John Boender

Gewoon op de banden, laten we wel zijn die carava...dingese tillen ze toch ook niet los. Waarom deze discussie voor onze klappers wel.......

KK

spikehome

Optillen tijdens een vakanties van 3 weken geen probleem een stalling van bijna een jaar wel.

Zoals gezegd staan zware caravans en campers ook lange tijd stil zonder omhoog gezet te worden.
Het is voor mij meer een gevoel en hij is minder makkelijk mee te nemen ( geld niet voor stallingen waar hij verplaatst moet worden)
van trigano naar holtkampers naar een shelter