Hoe bevestigen ondertentje, en gevaar slapen in ondertentje??

Gestart door Klapje, juni 01, 2014, 10:08:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Klapje

Sinds kort zijn wij de eigenaar van een grote (doch hele oude) Roadmaster Family.
Wij hebben deze maar eens volledig uitgeklapt (wat een werk nog zeg!) maar wij konden geen mogelijkheid vinden hoe het ondertentje (wat erbij zat) te bevestigen onder de plank.
Onder het deksel was niet mogelijk ivm een imperial wat erop geplaatst is. Onder de plank zaten geen buizen e.d. om het tentje aan vast te maken. Er is slechts een handgreep ergens in het midden, maar die is vooral bedoeld om de plank open te klappen tijdens het klappen. Misschien moeten de haken bevestigd worden aan de plank, maar ze glijden erg snel van de plank af. Heeft iemand anders een idee hoe het ondertentje bevestigd kan worden onder de plank? (We hebben twee jonge kinderen en vinden het juist zo fijn als ze ieder een eigen slaapplek hebben ipv hen bij elkaar te plaatsen in de deksel/op plank.)

Een andere vraag die ik nog heb (als dat mag binnen één topic :)): hoe veilig is het als je kind in het ondertentje slaapt, onder de plank? Mijn man zag het ondertentje en de plank en vond het niet veilig, stel dat de plank (waar wij op slapen of een vd kinderen) losschiet o.i.d. Ik moet er idd ook niet aan denken dat zoiets zou kunnen gebeuren. Misschien kan het niet zomaar, maar toch, het is een oude vouwwagen met uitdraaipoten die je mbv inbussleutel op de gewenste hoogte vastzet.

Bij voorbaat dank voor jullie antwoord! :O

Yolanda

Weet je ook hoe oud je RM is?

In principe blijft het met de haken aan de plank wel hangen, maar je kan ook de riemen die je gebruikt om de slaapcabine vast te maken voor het opklappen door de lussen halen en dan onder het matras vastmaken. Dat deed ik met mijn vorige vw. Bij deze heb ik helaas nog geen ondertent, maar het systeem zal hetzelfde zijn.

Wat veiligheid betreft. Als alles goed vast zit kan het geen kwaad dat ze eronder slapen. Bij mijn RM gaan de poten ook met inbussleutel, volgens mij is dat bij alle Roadmasters zo. Alleen het stellen van de poten van het bed gaat met vleugelmoeren.

Loop in ieder geval eventuele gebreken na, zijn die er niet dan kunnen de kinderen gewoon in het tentje slapen.

Goolse Klapper

Wat betreft de plank die begeeft het echt niet zomaar. Ik meen dat die tot meer dan 200kg kan dragen. De haakjes van de ondertent maken wij vast aan de plank. Maar wat ik me afvraag is de ondertent ook voor de plankzijde? De ondertent voor de dekselzijde is namelijk wat lager. Als je zo'n tentje dan aan de plankzijde hangt staat ie te strak en schuiven de haakjes er vanaf.

Goolse Klapper

Wat betreft de plank die begeeft het echt niet zomaar. Ik meen dat die tot meer dan 200kg kan dragen. De haakjes van de ondertent maken wij vast aan de plank. Maar wat ik me afvraag is de ondertent ook voor de plankzijde? De ondertent voor de dekselzijde is namelijk wat lager. Als je zo'n tentje dan aan de plankzijde hangt staat ie te strak en schuiven de haakjes er vanaf.

Yolanda

Bij mij kan de ondertent alleen aan de plank. Ik heb maar 1 bed en geen harde deksel, vandaar dat ik zei de opklap bevestiging door de lussen van de haken te halen.

fotograaf

Wij hebben een 2 persoons eurotrail ondertentje onder de plank. Daar zitten plastic haken / beugels aan, die haak in om de voor en achterzijde van de plank, zie foto
zit perfect, er zit elastiek tussen het haakje en het ondertentje, dus als de kinderen wat wild doen is het niet meteen kapot.

En wat Yolanda zegt, stellen van de plank (en ook deksel) gaat met vleugelmoeren. De vouwwagen zelf inderdaad met de uitvalpoten en inbussleutel.
Die poten met vleugelmoeren zijn erg stevig, volgens mij moet de plank inderdaad 200kg kunnen houden, het metalen deksel nog meer.

Yolanda

Is eurotrail een universeel tentje? Ik ben nog op zoek, maar hoorde dat de afstand tussen de grond en plank hoger is dan bij andere klappers.

sweron

Het zijn twee verschillende ondertentjes voor onder de plank en onder het deksen. Die onder de plank zijn hoger.

fotograaf

Citaat van: Yolanda op juni 02, 2014, 04:37:26 PM
Is eurotrail een universeel tentje? Ik ben nog op zoek, maar hoorde dat de afstand tussen de grond en plank hoger is dan bij andere klappers.

Ja volgens mij een universeel tentje, hij zat bij de roadmaster toen wij deze 2e hands kochten.
Als ik google op eurotrail ondertent krijg ik foto's te zien die er exact zo uitzien als ons tentje.
Past prima onder de plank, de wielen los van de grond, dus hij staat lekker hoog. Maar zoals je op de foto hierboven ziet past het prima. Het elastiek staat iets gespannen, ik noem het precies pas  :)

hier zie je ook de haken die er aan zitten:
http://www.obelink.nl/voortenten-luifels/voortentaccessoires/ondertent.html
En ik zet het tentje vast met haringen op de hoekpunten (daar zitten ogen voor aan het pvc)

Wij hebben er een 2 persoons intex luchtbed in liggen, die past er precies in. Tent en luchtbed zijn iets van 1.35 m breed

Yolanda

Citaat van: fotograaf op juni 02, 2014, 09:14:29 PM
Ja volgens mij een universeel tentje, hij zat bij de roadmaster toen wij deze 2e hands kochten.
Als ik google op eurotrail ondertent krijg ik foto's te zien die er exact zo uitzien als ons tentje.
Past prima onder de plank, de wielen los van de grond, dus hij staat lekker hoog. Maar zoals je op de foto hierboven ziet past het prima. Het elastiek staat iets gespannen, ik noem het precies pas  :)

hier zie je ook de haken die er aan zitten:
http://www.obelink.nl/voortenten-luifels/voortentaccessoires/ondertent.html
En ik zet het tentje vast met haringen op de hoekpunten (daar zitten ogen voor aan het pvc)

Wij hebben er een 2 persoons intex luchtbed in liggen, die past er precies in. Tent en luchtbed zijn iets van 1.35 m breed

Bedankt voor de tip, dan weet ik waar ik naar zoeken moet.

Van_looney

Het voordeel van een houten plank is dan wel dat deze eerst kraakt voordat ie breekt. Meestal sta je dan al naast je slaapplek :) :) :)

Klapje

WWbedankt voor jullie reacties!
De RM is denk ik uit de jaren '80, ik kan er weinig over vinden.
De vier haken passen net niet allemaal op de plank, wat wel kan bij het tentje op een van de vorige posters. Wel aan de zijkant, maar dan glijden ze naar elkaar toe of vallen er weer af. Ik denk dan dat ik toch iets van een soort tussen elastiek of zo ga haken tussen de ondertenthaken en de blauwe lussen van het klap-deel (of hoe noem je het;))

Yolanda

Citaat van: Klapje op juni 06, 2014, 09:50:29 PM
WWbedankt voor jullie reacties!
De RM is denk ik uit de jaren '80, ik kan er weinig over vinden.
De vier haken passen net niet allemaal op de plank, wat wel kan bij het tentje op een van de vorige posters. Wel aan de zijkant, maar dan glijden ze naar elkaar toe of vallen er weer af. Ik denk dan dat ik toch iets van een soort tussen elastiek of zo ga haken tussen de ondertenthaken en de blauwe lussen van het klap-deel (of hoe noem je het;))

Kun je de banden van het bed niet gebruiken om door de lussen bij de haken te halen? Of zitten de haken niet aan lussen? Dan zou je die banden strak om het bed kunnen trekken(onder het matras). Of sjorbanden gebruiken.

olaf

Onze kinderen slapen onder de plank.
Dat gaat prima. De poten van de plank heb ik zo staan dat deze niet kunnen verschuiven.
Zelf slaap ik op de plank.

Gaat helemaal prima.

En wat het opzetten betreft de Roadmaster is geen snel opzetter maar als je dit een paar keer gedaan hebt word je er wel handiger in.
The need for the many outweigh the needs of the few