Werking koelkast in Kyte/Masterclass Kitchen

Gestart door Runningr, juni 03, 2012, 06:35:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

nikkel1964

In plaats van koelelementen hebben wij onderweg een paar flessen bevroren water in de koelbox. Het smeltwater gebruiken we onderweg als verfrissing.

RuudW

Net terug van een geslaagde vakantie, met een losse koelbox in de kofferbak omdat volgens HK de koelbox in de Kyte niet aan mag (mocht ?) onderweg. Tenminste, gas is geen discussie en een verlengsnoer ook niet echt. De 12V is bij ons niet eens aangesloten, ligt los achter de koelbox. Iemand enig idee hoe dit in de Kyte aan te sluiten ? Ieder beetje koeling onderweg is meegenomen.

Overigens, op 230V hebben we 7 standen, maar met 37 gr. in de schaduw wordt het bij ons toch echt +10 graden in de koelbox in de middag, ook op stand 7. IJs op het element zit er nog wel, maar een biertje koud zetten is teveel gevraagd...

Ruud

abbes008

Citaat van: RuudW op augustus 10, 2013, 10:49:57 PM
Overigens, op 230V hebben we 7 standen, maar met 37 gr. in de schaduw wordt het bij ons toch echt +10 graden in de koelbox in de middag, ook op stand 7. IJs op het element zit er nog wel, maar een biertje koud zetten is teveel gevraagd...

Dat snappen wij niet, ik heb de koelbox echt naar standje 3 moeten doen, want het was in onze koelbox anders veel te koud. We hebben toch redelijke hoge temperaturen gehad in nederland +30 en meer, maar hij deed het perfect. Ijsblokjes, koud bier etc.

Het enige wat ik niet snap, wij krijgen de koelbox slecht opgang, het lijkt wel of hij perfect waterpas moet staan voordat ie aanslaat. Het kan best zijn dat de hele boel opstaat en daarna ik nog wat aan de pootjes moet draaien om de koelbox aan de praat te krijgen. Maar als ie het eenmaal doet, dan is het net een vrieskist.
Groeten,

Erik

mars

#33
Onze ervaring is dat hoe hoger je de stand zet van de koelkast, hoe slechter ie functioneert, bij hoge buitentemperaturen dan.
Normaal staat ie op stand 5 tot 5, 5.  Als de temp stijgt gaat ie naar st. 3 tot 4.

Vorige week hier buiten zo'n 35 gr en in de koelkast max. 9 gr., soms wel tot 12 gr.
Nu normale temp. buiten en in de kk nu 4 gr.

Oplossing is bijv. een Engel koeler. Kost wat....


Aanvulling, en wat wij ook doen is ingevroren eten meenemen voor de 1e dag op de camping. Dit is tevens de koeling voor onderweg. Jarenlang lopen etteren met die 12v en was er klaar mee. :#  Deze manier werkt zo goed, vorig jaar 1100km gereden en het eten was nog grotendeels bevroren. Dus werd het de 2e dag maar verwerkt. :J


Theun1957


De ellende is dat door de lengte van de kabel naar de koelkast de spanning daalt. deze kabel zou het best 4kwadraat (4 vierkante mm) moeten zijn om de spanningsdaling te minimaliseren. In de meeste gevallen is alles slechts 2.5 kwadraat. Je meet wel de volle spanning,maar zodra je de koelkast eraan hangt  daalt deze.
Daarnaast hebben de meeste koelkasten in keukens (dus ook doorloopkeukens) gewoon veel te weinig ventilatie en kunnen hun warmte niet kwijt. Eeen roostertje hier en daar lost dat echt niet op. Heb eens bij een oude vouwwagen een luchthapper op de disselbak gehad, de koelkast die erin stond deed het wel als een speer op 12V omdat hij gekoeld werd met rijwind.

Nekaf

De lengte van de kabel de dikte van de kabel en hoeveel buren je op de camping hebt op een aansluitpaal bepalen hoe koud je koelkast wordt en natuurlijk hoeveel je zelf aan stroom verbruikt en hoe warm het buiten is, zelf had ik 2 koelkasten van dometic 1 van de kyte en een in de luifel en het was er lekker koud in met ijs op het element.
En achter in de auto op 12 volt heerlijk koud in de koelkast.
Groet Patrick

panevino

Koelkast niet goed koud?
1. Zorg dat ie redelijk waterpas staat
2. Zorg voor ventilatie rondom de koelkast.
// Marcellino Pane e Vino \\

RuudW

Bedankt voor alle reacties, we gaan er binnenkort eens mee experimenteren (op standje 4 of zo). Nu nog een mooi weekend...
Ruud

RuudW

Toch voor de liefhebbers nog even de feiten gecheckt in het handboekje van Dometic (RC1600 EGP, JCB-1)...

Koelcapaciteit 30 graden onder omgevingstemperatuur. Tja, onder een doek vol in de zon klopt dat best aardig. Alleen in de nacht wilde het ook niet echt goed. Stand 7 is max. , na 1 uur merkbaar, na 5 uur regelbaar.

En nu inderdaad de verwijzing naar de kabel diameter. Als je vanaf de accu voor in de auto tot de koelbox achterin de Kyte een meter of 6 rekent heb je volgens het boekje al 6 kwadraat nodig. Met een dun kabeltje en een grotere afstand blijft er voor onderweg dus niet veel energie meer over.

Ofwel, vooraf invriezen en evt. in de kofferbak een extra koelbox voor onderweg.

In het andere thema over waterpas stellen kwam de koelbox werking ook weer naar voren, dus we gaan nu eerst een waterpas stellen op de keuken ipv de dissel. (en volgens mij staat de koelbox bij ons een beetje scheef in de keuken, ga ik ook even checken, misschien ligt er wat onder.)

RuudW

En inderdaad, er ontbreekt een pootje onder de koelbox. Stond 3 cm uit het lood. Even met een plankje er onder opgelost, nu nog uit proberen...

panevino

Ben benieuwd. Soms kan iets zo simpel zijn ....
// Marcellino Pane e Vino \\

RickB

Citaat van: rvdn op juni 09, 2012, 10:24:04 PM
Even een vraagje, in het verlengde van dit onderwerp, over het gebruik van de 12V onderweg. Weten jullie of de 12 V automatisch uitschakelt als de auto van het contact is?

Dat hangt van de auto af en de wijze waarop het contact naast de trekhaak is aangesloten.

Blackraven

Officiƫel sluit je de koelkast aan op de geschakelde spanning, de permanente is in principe alleen bedoeld voor interieurverlichting in een cara :ca.
Maar zoals hierboven al gemeld, hangt dit erg van de manier van aansluiten af en met de vouwwagen heb je toch geen interieurverlichting, dus kun je er ook voor kiezen om de koelkast op de permanente draad aan te sluiten. Met dan het risico dat je de accu leeg zou kunnen trekken als je langere tijd stilstaat.
Zelf heb ik de koelkast om die reden op de geschakelde spanning aangesloten.

cewi

HK heeft op onze kyte keuken een accu beveiliger gemonteerd, zodat je de auto altijd nog kunt starten. Doen ze volgens mij standaard.

bosi

Citaat van: Blackraven op juni 16, 2014, 08:14:53 PM
Officiƫel sluit je de koelkast aan op de geschakelde spanning, de permanente is in principe alleen bedoeld voor interieurverlichting in een cara :ca.
Maar zoals hierboven al gemeld, hangt dit erg van de manier van aansluiten af en met de vouwwagen heb je toch geen interieurverlichting, dus kun je er ook voor kiezen om de koelkast op de permanente draad aan te sluiten. Met dan het risico dat je de accu leeg zou kunnen trekken als je langere tijd stilstaat.
Zelf heb ik de koelkast om die reden op de geschakelde spanning aangesloten.
een simpele accu beschermer er tussen (bij elke campeershop verkrijgbaar) en je kunt gewoon de permanente voeding gebruiken, deze onderbreekt de voeding zodra de accu onder de startspanning dreigt te komen.  Ook de bewering dat de permanente voeding in principe voor de caravan interieur verlichting is klopt niet, het is juist andersom (gewoon even googlen). de bedrading van de permanente voeding is veel dikker/zwaarder met minimaal 1,5 mm en afgezekerd met minimaal 25 tot 35 A tegenover de 0.75 mm van de geschakelde voeding met 10 A zekering. Daarom hebben beide ook een eigen nul met bij behorende dikkere draad voor de permanente nul. Hoe dikker de draad hoe minder spannings verlies en minder kans op overbelasting. Bij caravans wordt de permanente voeding gebruikt voor het laden van de mover accu of de koelkast met een standaard ingebouwde accu beschermer.