Gewicht vouwwagen

Gestart door Norton, juni 17, 2014, 11:00:27 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Norton

Zijn er mensen die hun vouwwagen wel eens gewogen hebben voor vertrek? Voor dat wij vertrekken is de kar helemaal afgeladen, tafels en stoelen boven op het deksel samen met een skibox. Kom makkelijk aan een kogeldruk van 75 kg. Denk ook dat je zo maar over de 750 kg heen gaat. Als ik bij de camping kom moet je echt met z'n tweeën de kar op z'n plek duwen, alleen is er bijna geen beweging in te krijgen op het gras. Ben ik de enige die vind dat het alles bij elkaar een aardig gewicht is, zo niet teveel?

Alex

Even naar een weegbrug en je weet het.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

CEO

Wij wegen de eerste keer dat we volledig beladen zijn altijd de wagen even. Momenteel weegt eea 645 KG. Vakantieklaar, daar komt geen kilo meer bij.

Bij twijfel wegen. Al is het maar voor je eigen nachtrust.

[Anekdote modus aan] Ik heb een familielid waar altijd alles gratis moet. Die vind dat zijn inzicht in maten en marges beter is dan van wie ook. Die ging ooit met een klapkar naar zuid Frankrijk. Alles werd van huis meegenomen. De wagen zou wel wat zwaarder worden, maar nog wel veilig zijn. Met alles meenemen denk je aan aardappelen, bier, een 5 kg gasfles als reserve en een grote blauw 10 kg om te gebruiken. etc. etc. etc. Op de camping geen stroom: dat is te duur.
Oh ja: onderhoud zelf doen. Bandjes zo goedkoop mogelijk, extra draagvermogen is nooit nodig, er zit immers een flinke veiligheidsmarge in een band.
Ruim 1000 km verder met 130 km/uur en 6 klapbanden later wordt hij van de weg gelukt door de franse gendarmerie... De wagen mocht 750 kg wegen en woog ruim 1300 kg... Het familielid is nog steeds niet overtuigd dat de klapbanden te voorkomen waren geweest door minder belading, een klein beetje reserve draagvermogen en wellicht een kleine snelheidsbeperking [modus uit]
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Taan

#3
Je kunt ook een estimated guess doen. Zo doe ik dat altijd. Dus inschatten per onderdeel en dat bij elkaar optellen.
De roadmaster is 520 kilo compleet met voortent, luifel, stokken, matrassen, tafel, gordijnen.
Ik denk dat je niet snel aan 230 kilo bagage komt.

Dit is mijn basis belading met geschat gewicht, dan zit ik dus op 125 kilo.
Tafel en stoelen 30 kilo
Koelkast met inhoud 40 kilo
Inhoud keuken 10 kilo
Slaapzakken en inflatable 10 kilo
Speelgoed etc 5 kilo
Gasflessen 10 kilo
Tenttapijt 5 kilo
Overig 15 kilo

Dan gaan er nog wel eens fietsen en surfplanken mee. De laatste zijn vooral volume maar dan zal ik het maximum wel aardig benaderen.
Je kunt het beste volume in/op de vouwwagen stoppen en gewicht in/op de auto.

Wat ik me nog afvroeg, die max van 750 kilo, is dat aslast? of totaalgewicht? In het eerste geval kan je je kogeldruk er dus nog bij optellen.

Yolanda

Ik schat zelf ook wel een beetje in hoeveel gewicht er mee gaat. Mijn vader wilde hem laten wegen, maar vond ik niet nodig. Dit keer misschien wel. Fietsen gaan er nu niet mee, maar ik wil de dak koffer op de klapper doen. Maar als ik dat stukje met gemiddeld gewicht van Taan lees kom ik daar niet eens aan.
Ben er wel achter dat ik wat minder in die keuken moet proppen. Die is nu leeg vanwege de wielen die er onder komen, ook extra gewicht, maar was best veel wat er uit kwam. Nu wat onnodig spul er uit gelaten en de rest iets beter verdelen.

WimS

Mijn ervaring is dat je met schatten er goed naast kunt zitten.
om dat te checken heb ik eens alles wat de caravan in ging gewogen door voor ik het de caravan in tilde op de weegschaal te gaan staan en het gewicht na aftrek van mijn eigen gewicht te noteren.
Op voorhand dacht ik dat het totale gewicht van wat ik mee wilde nemen wel zou meevallen, maar dat viel erg tegen.

RonvanTilburg

Citaat van: Taan op juni 17, 2014, 01:25:05 PM

Dit is mijn basis belading met geschat gewicht, dan zit ik dus op 125 kilo.
Tafel en stoelen 30 kilo
Koelkast met inhoud 40 kilo
Inhoud keuken 10 kilo
Slaapzakken en inflatable 10 kilo
Speelgoed etc 5 kilo
Gasflessen 10 kilo
Tenttapijt 5 kilo
Overig 15 kilo

met schatten kun je er erg naast zitten, ik deed dit ook totdat ik eens een keer alles gewogen heb
Ik dacht ook rond de 125 kg uit te komen en wilde onze 4 fietsen ook mee nemen maar toen alles gewogen was wat in de klapper ging had ik 20 kg over voor mijn fietsen dus dat ging hem niet worden. En natuurlijk hebben de banden en alle onderdelen ruime marges tenzij je het importeerd uit china. Maar de verzekering dekt niet bij ongeval als je overbeladen bent.

kortom meten is weten en kan je een hoop ellende besparen

Yella

Onze Jametic nooit gewogen, maar had het plan wel altijd. Woog leeg al 365 kg volgens fabrieksopgave. Tel daarbij op de luifel en stokken, zijtent en stokken en nog diverse andere kampeertroep. Dan schiet het lekker op.
De nieuwe Cocoon ben ik voornemens a.s. zaterdag op het werk te gaan wegen op de weegbrug. Is dan nog helemaal "vers". Met en zonder keuken is de bedoeling, want ik ben ook wel beniuewd hoe zwaar die keuken is. En dan wellicht nog een keer vlak voor de vakantie met volle bepakking. Er gaan ook 2 opblaaskano's mee met peddels, wetsuits etc. dat weegt ook weer.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

spikehome

Ik heb een vouwwagen weegschaal je weegt dan elke wiel apart een het neuswiel.
Daarbij kwam ik inclusief 2 fietsen op een 730kg
Weeg het net voor vertrek
van trigano naar holtkampers naar een shelter

olaf

De 1e keer heb door de buurman laten meten met zijn Reich weger.
We zaten zeer goed. Hadden nog een beetje spelling.

Gemiddeld kun je in de Roadmaster een kleine 200 Kg mee nemen aan bagage. Das best veel.

De kogeldruk van 75 Kg zou ik wel naar beneden brengen tot 50 Kg
The need for the many outweigh the needs of the few

RonvanTilburg

De Max kogeldruk is afhankelijk van het type auto en trekhaak, mijn vorige auto mocht Max 50 kg hebben mijn huidige 75 maar die van mijn maatje 100 met als advies 75 kg als optimaal dus gewoon in je boekje van de auto kijken

Paulvh

Kogeldruk staat toch los van je beladen gewicht maar heeft toch te maken met hoe de belading is verdeeld?

Norton

Ben nu 2 x naar Frankrijk gereden met 75 kg kogeldruk en dat is prima bevallen, lag zeer stabiel. Rijden altijd rond de 120 km/u. Als je idd maar 200 kg mag laden ongeveer, ben ik bang dat ik er ruim overheen zit.

C5CCV

Citaat van: Paulvh op juni 17, 2014, 11:45:24 PM
Kogeldruk staat toch los van je beladen gewicht maar heeft toch te maken met hoe de belading is verdeeld?


In principe geheel juist, maar uiteindelijk wordt de druk wel over 3 punten verdeeld, het is hoe dan ook een optelsom.


Je kunt een zwaar overbeladen vouwwagen hebben met een veel te lage kogeldruk.

RonvanTilburg

Citaat van: Taan op juni 17, 2014, 01:25:05 PM


Wat ik me nog afvroeg, die max van 750 kilo, is dat aslast? of totaalgewicht? In het eerste geval kan je je kogeldruk er dus nog bij optellen.

750 kg is max totaal gewicht.