Gewicht vouwwagen

Gestart door Norton, juni 17, 2014, 11:00:27 AM

Vorige topic - Volgende topic

Frankie

Citaat van: RonvanTilburg op juni 19, 2014, 02:24:16 AM
750 kg is max totaal gewicht.
Dat klopt. Maar grappig genoeg was er een paar dagen geleden bij wegmisbruikers een situatie waarbij de lading van een (gekentekende) aanhanger op locatie gewogen werd met een mobiele asdrukmeter.
"rijdt u er maar overheen" was de mededeling van de agent.
Vervolgens kwam daarachter de soort mededeling die mij altijd een beetje jeuk bezorgt, namelijk: "het is natuurlijk geen geijkte meting, maar de praktijk is dat hij vrijwel altijd overeen komt met..."
Jeuk, omdat het effectief betekent: u mag een bekeuring op basis van een ongeijkt meetmiddel accepteren of u rijdt achter mij aan naar een geijkte weegbrug.

Vervolgens lieten ze de man de aanhanger van de kogel afhalen om te kijken of de kogeldruk wellicht erg hoog was. Of dat eenvoudig lukt is een indicatie voor de vraag of die kogeldruk ernstig meespeelt bij het totaalgewicht. I:
De mobiele meting (asdruk) was meen ik iets van 1300 kilo. De man trok de koppeling met redelijk gemak van de wagen en de wagen had een max massa op kenteken van 1100 kilo. Overschrijding vonden ze niet voldoende voor een bekeuring. (mijn vermoeden is dat het niet geijkt zijn van het meetmiddel dan opeens wel een rol gaat spelen, maar niettemin zat het totaal toch zo'n 20-25% boven de maximale toelaatbare massa).

Ze houden voor bekeuring een marge van 10 procent aan.
Als je een kogeldruk van 50 kilo hebt, dan valt bij een asdrukmeting van 750 kilo het geheel nog wel binnen die 10 procent marge. Trek jij met een rood hoofd en twee handen je dissel omhoog, terwijl je met de asdruk al op de 825 kilo zat, dan is dat denk ik een aanleiding voor maatregelen (indien mogelijk verplaatsen van lading naar de auto) en/of een boete.

Zouden ze helemaal niet naar die kogeldruk kijken, dan zou dat in theorie kunnen betekenen dat je pas zo tegen de 900 echte kilo's (of meer) totaalgewicht een boete krijgt. (750kg gemeten asdruk + 10% marge + 10% niet meegerekende kogeldruk).

Taan

Citaat van: Frankie op juni 19, 2014, 09:42:03 AM...Trek jij met een rood hoofd en twee handen je dissel omhoog...

Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar 50-75 kilo til ik niet heel makkelijk op met één handje hoor. Die vuistregel lees je vaak, maar volgens mij klopt dat echt niet.

Frankie

Citaat van: Taan op juni 19, 2014, 10:49:28 AM
Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar 50-75 kilo til ik niet heel makkelijk op met één handje hoor. Die vuistregel lees je vaak, maar volgens mij klopt dat echt niet.
Ik heb het net even gecheckt, maar twee zakken beton van elk 18 kilo lukt mij met één hand nog wel. Dat is 36 kilo, dus 40-50 kilo moet met de handle van de koppeling als goede handgreep ook nog wel lukken. Het gaat er ook niet om dat je het makkelijk tilt, maar dat je het getild krijgt.
75 kilo zal moeilijk worden. Ook met twee handen. Maar dat is dan ook een indicatie voor het feit dat je naar de grens toe gaat.

Norton

75 kg kogeldruk til ik toch liever niet op met de koppeling. Liever met 2 handen aan de dissel. Ze raden bij Roadmaster aan om een kogeldruk van 50 kg te hanteren meen ik. Lijkt mij dat je hier toch vrij snel aan zit.

Frankie

Citaat van: Norton op juni 19, 2014, 12:00:06 PM
75 kg kogeldruk til ik toch liever niet op met de koppeling. Liever met 2 handen aan de dissel.
Eh, maar dan til je dus niet de kogeldruk, maar een veel groter gewicht. Omdat de lengte van de arm naar je as dan kleiner is.

CEO

Ik vermoed dat de poster bedoelt: met 1 hand aan de koppeling, of met twee handen aan de dissel (zeker en vast vlak achter de koppeling ivm moment).
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Frankie

Citaat van: CEO op juni 19, 2014, 02:38:29 PM
Ik vermoed dat de poster bedoelt: met 1 hand aan de koppeling, of met twee handen aan de dissel (zeker en vast vlak achter de koppeling ivm moment).
Wellicht, maar ik zal je zeggen dat ik zelf nog nooit een kogeldruk van 75 kilo gehaald heb. Zelfs niet met 2 fietsen op de dissel. Dus om die reden ook mijn bij eerdere gelegenheden aangegeven vuistregel die ik voor mezelf m.b.t. de kogeldruk aanhoud: als ik nog net met één hand de koppeling van (of op) de kogel kan tillen, dan is de kogeldruk goed (want ergens tussen de 40 en 50 Kg). Waarbij opgemerkt dat kogeldruk bij klappers minder kritisch is dan bij carabakken.

bosi

Er is één ding wat je in de gaten moet houden bij het omlaag brengen van de kogeldruk, door het naar achter verplaatsen van lading is, dat je hierdoor een onbalans creëert en een soort wip-wap effect kunt krijgen, zeker bij wat hogere snelheid. De stel regel is dat je de (be-)lading zo dicht mogelijk direct boven de as moet houden om zo de meeste stabiliteit te kunnen garanderen.
Daarbij komt ook nog eens het hefboom effect bij als je bijvoorbeeld (stads-)fietsen boven op je klapper knoopt,
Ook wij houden de kogeldruk zo tussen de 40-50 kg (voor mijn Skoda is 50 kg het maximale), ik heb zo'n simpele disselweger, gekocht of nog geen tientje bij de campingmarkt.
Daarom pak ik mijn disselbak ook niet stampvol met zware zaken, zoals de gasflessen, grondzeilen etc., Alleen de koelbox en klein spul zoals verlengkabels en haringen etc. gaan erin, dan hoef ik ook niet van alles op de keuken te laden om de boel weer in balans te krijgen. Wij nemen wel 4 fietsen mee, 2 stadsfietsen en twee tiener fietsen, die op de imperiaal netjes boven de as staan.
Rijdt in principe heerlijk stabiel en de wind gevoeligheid valt ook enorm mee.

Frankie

Citaat van: bosi op juni 19, 2014, 03:36:49 PM
Er is één ding wat je in de gaten moet houden bij het omlaag brengen van de kogeldruk, door het naar achter verplaatsen van lading is, dat je hierdoor een onbalans creëert en een soort wip-wap effect kunt krijgen, zeker bij wat hogere snelheid.
Ala je zegt wip-wap, dan denk ik meteen in verticale richting. Terwijl het verschijnsel wat je aangeeft juist een probleem is in horizontale richting. Een eenmaal vanwege vering en -evt zelfs wat zachte- luchtbanden slingerende aanhanger die z'n massa niet op de as maar daar verder vandaan heeft liggen, zal onder andere door de massatraagheid in een soort resonantie kunnen komen. Dat werkt vooral in horizontale richting. In verticale richting heeft het nauwelijks invloed, omdat de kogel ten opzichte van de weg in verticale richting geen of nauwelijks uitslag heeft. Daar merk je alleen wat van als je kogeldruk te laag is, waardoor de aanhanger snel gaat 'bokken'. Maar zelfs dan zal er in verticale richting nog geen slingerbeweging intstaan.

Al eens eerder gepost hier (met excuses voor het laten zien van een carabak, al is het op schaal):
http://www.youtube.com/watch?v=KyagKzvJwYw

Frankie

Hier overigens nog een filmpje met (onder andere) een overbeladen carabak, waarop goed te zien is dat de meting in feite verricht wordt door de asdruk te meten, omdat die rijdende ijskast niet van de auto af gehaald wordt.
http://www.youtube.com/watch?v=ZAsZxRSHm3Q

Waarbij opgemerkt dat de massa van de totale combinatie ongetwijfeld gemeten wordt door driemaal de aslast te meten. Eenmaal de vooras van de auto, eenmaal de achteras van de auto (waar de kogeldruk dus bij meetelt) en eenmaal de as van die lelijke witte bak die erachter hangt.

villeke

Citaat van: Frankie op juni 19, 2014, 03:53:16 PM
Ala je zegt wip-wap, dan denk ik meteen in verticale richting. Terwijl het verschijnsel wat je aangeeft juist een probleem is in horizontale richting. Een eenmaal vanwege vering en -evt zelfs wat zachte- luchtbanden slingerende aanhanger die z'n massa niet op de as maar daar verder vandaan heeft liggen, zal onder andere door de massatraagheid in een soort resonantie kunnen komen. Dat werkt vooral in horizontale richting. In verticale richting heeft het nauwelijks invloed, omdat de kogel ten opzichte van de weg in verticale richting geen of nauwelijks uitslag heeft. Daar merk je alleen wat van als je kogeldruk te laag is, waardoor de aanhanger snel gaat 'bokken'. Maar zelfs dan zal er in verticale richting nog geen slingerbeweging intstaan.

Al eens eerder gepost hier (met excuses voor het laten zien van een carabak, al is het op schaal):
http://www.youtube.com/watch?v=KyagKzvJwYw

Is wel leuk zo'n filmpje maar in de praktijk is lastig om al het gewicht zo veel mogelijk om de as te plaatsen. Als vb noem ik de koelbox (zwaar en zit bij ons in de keuken die achteraan de vw hangt) en 2 fietsen die voor op de dissel staan. De fietsen vormen een mooi tegengewicht voor de koelbox, of andersom. In het filmpje hangt er ook een fietsendrager achter aan de car%£#£%¥$. Dus dat betekent dan dat je daar maar geen fietsen op moet zetten anders ga je slingeren. Theorie is mooi maar in de praktijk blijkt toch anders aangezien je niet alles in de auto kunt stoppen.

Frankie

Citaat van: villeke op juni 19, 2014, 07:21:42 PMDus dat betekent dan dat je daar maar geen fietsen op moet zetten anders ga je slingeren. Theorie is mooi maar in de praktijk blijkt toch anders aangezien je niet alles in de auto kunt stoppen.
Allemaal waar (behalve dan dat de praktijk helaas nu eenmaal identiek is aan de theorie. ;) ) Maar wat je vergeet (en de reden waardoor het filmpje minder toepasselijk is voor vouwwagens) is dat de verhouding tussen het gewicht van de aanhanger en de auto bij vouwwagens veel gunstiger is dan bij die carabakken. Gemiddeld weegt een beladen vouwwagen  ruimschoots minder dan de helft van de totale massa van een auto ( met 2 volwassenen en 2 kinderen er in).
Bij carabakken zit het gewicht van de beladen aanhanger al gauw tegen het gewicht van de auto plus passagiers aan en is de verhouding tussen het gewicht van die twee veel minder gunstig.

Wat op het filmpje te zien is is dan ook eerder toepasselijk voor zware vouwwagens achter lichte auto's. De 'wegluisjes' zeg maar. En die mogen soms niet eens 750kg geremd trekken.

Ergo conclusio: een vouwwagen is een veiliger kampeermiddel.

Maar hé... Dat wisten we toch allemaal al? :#

MJB

Het filmpje laat heel duidelijk een principe zien, dat maakt het echter niet meteen een realistisch filmpje. Andere factoren die meespelen is het eigen gewicht van het getrokken voertuig ten opzichte van de lading en dan weer de gewichtsverhouding tussen de aanhanger met lading en het gewicht van het trekkende voertuig. Andere factoren zijn de breedte van de aanhanger en het trekkende voertuig (en die onderlinge verhouding), de afstand tussen de as van de aanhanger en de kogel en de afstand tussen de kogel en de achteras van auto. De gewichtsverdeling in de auto telt mee en of de auto voor- of achterwielaandedreven is. Tot slot valt niet goed in te schatten hoe hard men over de weg gaat in het filmpje.

Conclusies:
1) prachtige demonstratie dat als je alle andere factoren constant houdt maar de gewichtsverdeling in de aanhanger veranderd de rijeigenschappen van de combinatie sterk kunnen veranderen.
2) om de effecten van verkeerde belading te voorspellen in een praktijksituatie zijn veel meer gegevens nodig.

Frankie

Citaat van: MJB op juni 19, 2014, 07:47:31 PM
Het filmpje laat heel duidelijk een principe zien, dat maakt het echter niet meteen een realistisch filmpje.
Voor wat betreft het principe dus wel. De belangrijkste conclusie die je eruit kunt trekken is dus simpelweg: "Doe eraan wat je kunt". Want beter is gewoon ehhh... beter :)

Taan

Niet alleen de gewichtsverdeling, maar ook de kogeldruk. Zo te zien maken ze die zelfs negatief in dit filmpje.