Gewicht vouwwagen

Gestart door Norton, juni 17, 2014, 11:00:27 AM

Vorige topic - Volgende topic

Frankie

Citaat van: Taan op juni 19, 2014, 07:58:45 PM
Niet alleen de gewichtsverdeling, maar ook de kogeldruk. Zo te zien maken ze die zelfs negatief in dit filmpje.
Volgens mij heeft de kogeldruk an sich (een puur verticale kracht) geen enkele invloed op horizontale beweging. Heeft iets met vectoren te maken.

Bij de slingerbeweging zijn alleen horizontale krachten betrokken die het gevolg zijn van de massatraagheid van de gewichten en de verdeling daarvan. Kogeldruk is wel een factor bij die verdeling, maar 2 mensen wel of niet achterin de auto hebben daar net zo goed en misschien zelfs wel positieve compenserende invloed op. Je kunt dus niet zonder meer zeggen dat een grote of kleine kogeldruk beter of minder goed is.

Yella

De lente van de aanhanger is ook van belang voor sneller of minder snel gaan slingeren. Hefboomwerking. Een vw is nu eenmaal een stuk korter dan een cara dinges. En door de hoogte van een caradinges krijg je tijdens het slingeren ook een kanteleffect. Dit alles zal elkaar ook gaan versterken in mijn optiek.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

bosi

Citaat van: Yella op juni 19, 2014, 09:02:28 PM
De lente van de aanhanger is ook van belang voor sneller of minder snel gaan slingeren. Hefboomwerking. Een vw is nu eenmaal een stuk korter dan een cara dinges. En door de hoogte van een caradinges krijg je tijdens het slingeren ook een kanteleffect. Dit alles zal elkaar ook gaan versterken in mijn optiek.
Een belangrijke factor die ik nog mis de de factor snelheid.  Hoe hoger de snelheid hoe meer energie er in de combinatie gaat hoe groter de kans op instabiliteit. Vandaar dat de fabel dat als je klapper instabiel wordt en daardoor gaat slingeren of bokken, dit kan worden gecorrigeerd door snelheid te verhogen en je de klapper er als het ware uitrekt, levens gevaarlijk is. Je voegt alleen nog meer energie toe aan een instabiele combinatie, waardoor het geheel nog instabieler wordt en steeds harder gaat slingeren. Het enigste wat echt werkt is gecontroleerd snelheid minderen en voorzichtig tegen sturen. 
Dus een combinatie van (te)hoge snelheid met een niet goed verdeelde lading (te veel voorop en achterop) of een te hoge belading en daarbij een te lage of juist te hoge dissel druk, zijn belangrijke factoren voor het creëren van een instabiele klapper achter je auto.

Dus goed nadenken hoe je belaad, rekening houden met een juiste dissel druk en een niet te hoge snelheid (ook al kan je auto het makkelijk aan), daarmee beperk je de kans dat het mis gaat.

CEO

Niet helemaal mee eens. Slingeren gaat nogal snel. Tegensturen kan averechts werken. Houd het bij remmen alleen, en wel dusdanig dat de oplooprem aanslaat. Die zal de combinatie rechttrekken.

Meteen een mooi bruggetje naar rijdsnelheid... Twee jaar geleden met 100 km/uur een noodstop met uitwijken mogen meemaken. Ging goed, waardoor ik meen dat en de wagen goed genoeg geladen was en dat we een veilige snelheid hanteren.

Inderdaad: geen extreem zware meuk in keuken en/of disselbak. En voor de kogeldruk hanteren we eenzelfde methode als Frankie: als het met enige moeite lukt (rugpatient) dan hebben we een kogeldruk van een slordige 50 kg.
Enne, onze kar is gewogen en iedere 6 jaar komen er A-merk banden met een redelijke reserve onder. Iedere 3 jaar een keuring voor onderstel en gas.  Safety first. Happy camping!
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Frankie

Citaat van: bosi op juni 19, 2014, 10:03:08 PMDus goed nadenken hoe je belaad, rekening houden met een juiste dissel druk en een niet te hoge snelheid (ook al kan je auto het makkelijk aan), daarmee beperk je de kans dat het mis gaat.
Klopt allemaal. Beter is altijd beter. Maar met een auto van 1200 kilo plus vier personen met bagage met een totaalgewicht van pakweg 275 tot 300 kilo en een klapper van pakweg 6-700 kilo erachter moet je het met de gewichtsverdeling volgens mij wel heel bont maken wil de combinatie zo sterk gaan resoneren als op het filmpje.

Citaat van: CEO op juni 19, 2014, 10:13:29 PMNiet helemaal mee eens. Slingeren gaat nogal snel. Tegensturen kan averechts werken.
Klopt, maar slingeren als gevolg van een uitwijkmanouevre is één. Dat dooft na correctie als het goed is weer uit. In resonantie komen is twee. Dat leidt voor je het weet tot oncorrigeerbaar gedrag van de combinatie. Maar ik blijf erbij dat de kans daarop bij een niet overbeladen vouwwagen en een flinke auto minimaal is.

Jerome

Tijdens een slipcursus hebben ze mij geleerd dat het belangrijk is eerst de snelheid uit de combinatie te halen in geval van slingeren. Dus eerst 1x kort hevig remmen en daarna rustig vaart verminderen / afremmen.

Wat ook nog een rol speelt is of de aanhanger uitgerust is met schokbrekers. Dit verminderd de kans op slingeren aanzienlijk. Maar alles valt en staat met een juiste belading. Uit eindelijk is alles aan het slingeren te krijgen.

Frankie

Citaat van: Jerome op juni 19, 2014, 11:15:55 PMUit eindelijk is alles aan het slingeren te krijgen.
Tuurlijk. Maak zonder vouwwagen een uitwijkmanouevre met één hand aan de bovenkant van je stuurwiel en voor je het weet poep je zeven kleuren. Je auto gaat naar links waardoor je hand naar rechts wil en je wagen dus meteen naar rechts gaat, waardoor je hand weer naar links gaat enzovoort.
Op die manier had het een paar weken geleden geen haar gescheeld of ik had een vrachtwagen geschampt nadat ik er eerst voor uitgeweken was omdat-ie opeens naar links kwam. :o