Diesel: Roet onder zeil...?

Gestart door Larss, juni 11, 2015, 11:03:01 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

sanderv

#15
Citaat van: CEO op juni 16, 2015, 01:27:32 PM
Frankie heeft helemaal gelijk. Iedere paar honderd kilometer wordt de temperatuur tijdelijk opgevoerd naar iets van 500 a 600 graden C. Dan verbrand het alsnog.

Daarnaast worden in de echt modere Diesels ook de NOX-en omgezet middels een additief, waardoor er stikstof en zuurstof van wordt gemaakt. Diesel dreigt langzamerhand schoner te worden dan benzine.

Maar terug naar het topic maar weer.

Het is on-topic. Wel eens een dieselfilter zien regenereren? Rijdend valt het alleen op op de snelweg, maar als je het (geforceerd middels de OBD) op de plek doet zie je dat het geen kattepis hoeft te zijn:

https://www.youtube.com/watch?v=9oulaV4sGxo (moet je eens op de grond onder de uitlaat kijken!)

https://www.youtube.com/watch?v=L0C9nJfMfI8

op 1.45 min:  https://www.youtube.com/watch?v=Dg7kFnNwNCk

Frankie

#16
Het eerste filmpje is geen normale situatie. De commentaren op dat filmpje maken dat ook wel duidelijk.
Het tweede filmpje lijkt ook niet echt normaal, maar dat kan nog vooral waterdamp van de verbranding zijn, mogelijk vanwege de lage omgevingstemperatuur (merk op dat de bomen geen bladeren hebben. Het is dus winter).
Nog twee filmpjes. Een stuk realistischer (waarbij aangetekend dat ook hier niet alle rook altijd roet is):


https://youtu.be/9n_u5KZ-nk4

https://youtu.be/Dg7kFnNwNCk

Tim

Dit is de reden dat je in Nederland een roetfilter verplicht bent en hierdoor kunnen en niet zo'n zwarte wolken ontstaan. Wat je overigens wel nog vaker bij oudere auto's van onze zuider-buren ziet.

Je hoeft je echt geen zorgen te maken dat dit onder je zeil in komt en komt het hier toch ertussen zou ik je auto eens laten nakijken. :J

weep

Ha Tim, da's een beetje erg kort door de bocht. De emissienormen zijn europees (Euro-normen) en tegelijkertijd in alle eu-landen verplicht gesteld. Roetfilters zijn verplicht vanaf de euro-4 normen, dus vanaf 2005, zowel voor Belgie als Nederland.  Belgie is meer een dieseland dan Nederland, dus je ziet daar ook meer oudere (en dus walmende diesels), wellicht dat dat je beeld beinvloedt. Maar en oudere "hollandse"diesel zal net zoveel walmen. Maaar of dat ook onder het afdekzeil kan slaan?