Hoogte trekhaak

Gestart door Zeldenrust, april 25, 2016, 11:11:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Zeldenrust

Ik heb het idee dat de trekhaak van onze Megane wat aan de lage kant hangt. Vroeger met de gehuurde bagagewagen dacht ik altijd dat het aan de aanhanger lag. Maar de recent gekochte Zambezi hangt ook met zijn neus omlaag. Gevolg is dat ik door de achteruitkijkspiegel niet meer over de wagen heen kan kijken. Zijn er misschien anderen met hetzelfde probleem?
Is er een standaard hoogte voor de trekhaak vast te stellen?
Zambezi River Camp Cross-road 2016

boswachter

Mijn ervaring is dat eco modellen (zuiniger dus vaak wat lager afgeveerd) een lager dan wenselijke trekhaakhoogte hebben (had mijn auto ook) Hulpveren hebben dat verholpen.

sanderv


naish

#3
De GT is sowieso lager, maar bij de caravan had ik er wel last van. Vanmiddag de vw halen zal dan even kijken.
Heb pas 1 keer met de vw gereden toen was het geen probleem.

Verstuurd vanaf mijn SM-T550 met Tapatalk


Kookaburra

Is de kogeldruk nog van belang? Onze oude Eriba Pan had leeg, vanwege de kopkeuken, een kogeldruk van circa 75kg. Daarmee had onze Partner ook wat moeite.
Smitveld Ruebist Elegance 2015-2021
Kip Shelter Plus heden

FriedelP

Ik heb ook een ecologische wagen met dus een verlaagd chassis. Nog geen probleem gehad met de hoogte van de trekhaak. Toegelaten kogeldruk is inderdaad bij die wagens vaak een stuk lager dan bij andere wagens. Bij mij is die maximaal 60. Tracht daarom de kogeldruk steeds rond de 50 kg te houden. Samen met een goed gevulde kofferbak, twee volwassenen en twee kinderen in de wagen heb ik daar ondertussen nog geen problemen mee gehad.

Zeldenrust

Allemaal bedankt voor jullie bijdragen. Waar ik wel nieuwsgierig naar ben is jullie trekhaakhoogte. Gemeten vanaf de grond tot het hart van de kogel.
Zambezi River Camp Cross-road 2016

Zeldenrust


Citaat van: naish op april 26, 2016, 08:18:57 AM
De GT is sowieso lager, maar bij de caravan had ik er wel last van. Vanmiddag de vw halen zal dan even kijken.
Heb pas 1 keer met de vw gereden toen was het geen probleem.

Verstuurd vanaf mijn SM-T550 met Tapatalk


Als ik zo de foto bekijk ligt jouw VW wel redelijk waterpas.
Zambezi River Camp Cross-road 2016

bensi

Onze auto is absoluut geen ECO uitvoering  :P
Maar de vouwwagen hangt er keurig recht/vlak achter, hoogte trekhaak is: 44 cm van grond tot hart kogel, wel een geheel onbeladen auto.

Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

Hemertje

op mijn Megane uit de 2e helft 2012 heb ik een Thule afneembare trekhaak laten monteren
de hoogte tot hart kogel bedraagt zo'n 43-44 cm

Daan Rene

De peugot 308 sw is er ook een die erg laag ligt. Als wij met een aanhanger een drempel over gaan raken we standaard de grond. Dit komt omdat de stroomaansluiting schuin naar beneden staat . Nu een paar keer de aansluiting geraakt te hebben staat hij mooi recht :P en hebben we geen last meer. ( de peugot dealer heeft er vorige week nog even extra naar gekeken en er was niks aan de hand)

Cadillacfreak

Er moet wel gemeten worden bij beladen toestand, dat maakt natuurlijk veel uit. Bij mij is het onbeladen, 47 cm hoog. Maar als we alles erin hebben zal hij nog wel 'stukje' zakken. :)

KlapJoeri

De Zambezi staat erom bekend dat hij voor hoge trekhaken is verzonnen. Volgens mij kun je dit aanpassen op de klapper. Hebben de mensen waar wij hem van hebben ook gedaan.
The cold never bothered me anyway.....

Zeldenrust

#13
@ KlapJoeri wat hebben ze er dan mee gedaan?

Mijn trekhaak zit overigens nu op 36,5 cm (grond tot hart kogel) bij onbeladen auto, zonder aanhanger.
Tel daar 3 tieners op de achterbank, nog wat bagage in de achterbak en een kogeldruk van 60 kg bij op en dan zakken we zeker nog 5 cm.
Zambezi River Camp Cross-road 2016

sanderv

#14
Citaat van: Zeldenrust op april 26, 2016, 10:40:00 PM
@ KlapJoeri wat hebben ze er dan mee gedaan?

Mijn trekhaak zit overigens nu op 36,5 cm (grond tot hart kogel) bij onbeladen auto, zonder aanhanger.
Tel daar 5 tieners op de achterbank, nog wat bagage in de achterbak en een kogeldruk van 60 kg bij op en dan zakken we zeker nog 5 cm.

Dan zou ik er even een paar hulpveren onder schroeven. Scheelt beladen snel 5 cm voor een standaard versie. Versterkte hulpveren kan nog meer schelen, maar die zijn niet geschikt voor onbeladen. Kost zo'n 150 tot 200 euro. Eventueel kun je ook kiezen voor een niveauregeling met luchtbalgen en eventueel een ingebouwde compressor. Komt op zo'n 200 tot 400 euro. Met balgen kan de auto afhankelijk van de belading stugger en hoger gezet worden.

Geen Megane, maar een neefje, ter info:

http://www.daciamodellen.nl/luchtvering-of-hulpveren/