vraagprijs tweedehands klapper

Gestart door Sigi73, juni 16, 2016, 04:42:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sigi73

Hoi,

even een vraagje. Hoe weet je of een vraagprijs redelijk is of niet? Wij gaan binnenkort kijken naar een tweedhands Raclet Moovéa maar omdat ik bijna geen advertenties vind van dit merk weet ik absoluut niet hoeveel je eraan kan geven. Het is de 2de eigenaar (had hem gekocht als hij 1 jaar oud was) en hij kost nieuw 3995 (model 2014) zonder slaapcabine (ken ik de prijs niet van). Ze vragen 2500 en bieden kan vanaf 2000.

http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en-kamperen/vouwwagens/m1053122917-vouwwagen-raclet-moovea-bouwjaar-2011.html?c=9b26ed2a557deff636f4f8b9c5b7a618

C5CCV

#1
Moeilijk model, het is een kleine wagen met een beperkt laadvermogen. (En volgens mij ook een beperkte rijsnelheid)

Ik vind de prijs voor deze toch al weer 5 jaar oude wagen geen aanbieding van de week; het is bij dit model maar net wat iemand er voor wil geven, prijs lijkt interessant maar dan moet je je wel bewust zijn van de beperkingen van deze wagen. Als je daarmee kunt leven, kun er waarschijnlijk nog genoeg plezier van hebben.

PS: de gastencabine lijkt heel groot, maar dat komt mede omdat de wagen vrij klein is.

Sigi73

Citaat van: C5CCV op juni 16, 2016, 07:26:38 PM
Moeilijk model, het is een kleine wagen met een beperkt laadvermogen. (En volgens mij ook een beperkte rijsnelheid)

Ik vind de prijs voor deze toch al weer 5 jaar oude wagen geen aanbieding van de week; het is bij dit model maar net wat iemand er voor wil geven, prijs lijkt interessant maar dan moet je je wel bewust zijn van de beperkingen van deze wagen. Als je daarmee kunt leven, kun er waarschijnlijk nog genoeg plezier van hebben.

PS: de gastencabine lijkt heel groot, maar dat komt mede omdat de wagen vrij klein is.

Het laadvermogen in de bak zef vind ik niet zo'n probleem aangezien we een grote wagen hebben en maar met 2, max 3 personen zijn. Ik ben eerder bang dat hij te licht is voor een fietsendrager.

Drikusniet

Voor de prijs van de slaapcabine kun je op de huidige prijslijst kijken. Meestal zijn de prijzen van een voor de verschillende uitvoeringen gelijk van prijs. Heb je een idee van wat hij in 2011 gekost heeft.

Sigi73

Citaat van: Drikusniet op juni 16, 2016, 08:33:59 PM
Voor de prijs van de slaapcabine kun je op de huidige prijslijst kijken. Meestal zijn de prijzen van een voor de verschillende uitvoeringen gelijk van prijs. Heb je een idee van wat hij in 2011 gekost heeft.

Hij wordt nu niet meer verkocht. De verkoper zegt dat hijer zelf 4200 aan heeft uitgegeven, toen al 1 jaar oud. Is wel met grote disselbak en grondzeil, luifel wat allemaal nog boven de basisprijs van 3995 komt. Dat is de enige prijslijst die ik vind. https://www.google.be/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.vouwwagenspecialist.nl/assets/Prijslijsten-en-Folders/2013-Januari/PrijsRaclet2013.pdf&ved=0ahUKEwi8vsyCn63NAhWIC8AKHSb6B-4QFggeMAE&usg=AFQjCNFff0DrZnR89TX1Goijl2hRbVij3w&sig2=vrPn4uCpLm4h3MSaBfURhw

Sigi73

Citaat van: C5CCV op juni 16, 2016, 07:26:38 PM
Moeilijk model, het is een kleine wagen met een beperkt laadvermogen. (En volgens mij ook een beperkte rijsnelheid)

Ik vind de prijs voor deze toch al weer 5 jaar oude wagen geen aanbieding van de week; het is bij dit model maar net wat iemand er voor wil geven, prijs lijkt interessant maar dan moet je je wel bewust zijn van de beperkingen van deze wagen. Als je daarmee kunt leven, kun er waarschijnlijk nog genoeg plezier van hebben.

PS: de gastencabine lijkt heel groot, maar dat komt mede omdat de wagen vrij klein is.
Daarom zou ik er ook een nieuwe voortent bij bestellen en de gastencabine zou voor de bagage en als kleedruimte dienen ☺

FriedelP

Op basis van die prijslijst schat ik dat hij ongeveer een 5300 nieuw zal gekost hebben zonder kortingen en zo meer. Vijf jaar later halve prijs lijkt me niet direct een slechte prijs. Maar zoals gezegd moet je inderdaad rekening houden met de beperkingen van de wagen. Vermoedelijk zullen die ook wel duidelijk worden als je hem gaat bekijken.

Drikusniet

De gastencabine van de Raclet Solena kost 495. Met de prijssverhogingen zou ik inschatten dat hij destijds 395 is geweest. Je kunt dan met de andere zaken een totaal nieuwprijs berekenen, afschrijven van 20% per jaar net zoals bij een auto. Dan is dat die 0,8^5=0,32 x die totale nieuwprijs. Dan zit je op ong 1800 als dagwaarde. Ga je uit van die 4200 en 4 jaar dan zit je rond de 1725. Maar net als met auto's betaal je bij aanschaf meestal meer als die dagwaarde. €2000,- vindt ik dan zeker wel reëel, of die 2500 dat ook is hangt ook van de staat af en of jij dat het waard vindt.

linda75

#8
Op zich wel een grappige wagen. Ik heb ook geen idee wat hij nieuw gekost zou hebben en wat de dagwaarde zou zijn.. Als ze niet meer gemaakt worden zit je wel met beperkingen dat als er iets stuk is je niet kan vervangen. of passen de huidige onderdelen er gewoon nog op? Succes met het bekijken.

FriedelP

Ik kom er op uit dat hij nieuw met de opties dat we kunnen zien en de prijs van gastencabine eerder gezegd iets van een 5700 zou moeten gekost hebben.

Een wagen moet zeker 20 jaar meegaan, dus afschrijving van 20% vindt ik hoog.

Ik geloof dat men van Europa verplicht is tot zeker 10 jaar na laatste die nieuw verkocht is, moet kunnen wisselstukken leveren. Deze worden uiteraard wel duurder met de tijd omdat de opslag dan ook heel wat geld heeft gekost. Daar ze in 2013 nog te koop waren, moet je in principe wel nog stukken kunnen vinden tot 2023.

KenJo

Citaat van: FriedelP op juni 16, 2016, 10:37:31 PM
Een wagen moet zeker 20 jaar meegaan, dus afschrijving van 20% vindt ik hoog.


De ervaring leert dat je de eerste jaren een hoop afschrijft bij een vouwwagen en dat de tweedehands prijs daarna redelijk stabiliseert en dan veel langzamer daalt. Dus een afschrijving van 20% in de eerste jaren is echt niet bijzonder. Maar zoals gezegd het is een richtlijn. De uiteindelijke prijs hangt van heel veel factoren af waarbij met name de vraag op de markt de prijs op drijft. Een Holtkamper is en blijft bijvoorbeeld duur omdat er veel vraag is. En exclusiviteit kan daarbij ook nog eens een prijs opdrijvende factor zijn.

De wagen waar jullie naar kijken komt weinig voor een markrprijs bepalen is dus heel moeilijk. Als wij geen kinderen zouden hebben zou het zeker een wagen zijn waar wij naar zouden kijken omdat ik geen grote wagen wil hebben (daarom hebben we nu een Kavango) en dan vind ik de prijs van 2000,-/2500,- niet gek afhankelijk van hoe hij er uit ziet. En na 7 weken gebruik kan er niet veel mis zijn zou je zeggen. Reserve materiaal zou ik mij niet druk over maken daar valt altijd een mouw aan te passen. Een beetje metaal bewerkingsbedrijf kan elke tentstok namaken en hoe groot is de kans dat een stok stuk gaat?
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

Sigi73

Alvast bedankt voor de vele reacties!!! We zijn ondertussen overeen gekomen voor 2000€ als hij ons aanstaat en in orde is. En uitbreidingen zijn idd nog te bestellen en vallen ook mee van prijs. NU uitkijken naar zaterdag want in het echt kunnen we er ons pas een goed idee van geven. De Solena hebben we intussen al gezien en die vind ik met voortent bij best groot genoeg voor ons twee. En aangezien de Moovéa nog een stuk breder is ben ik er vrij gerust in  8) Ik hou jullie op de hoogte wat het geworden is!