230 koelkast in de auto

Gestart door Wfikse, juli 06, 2017, 12:07:46 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wfikse

Ik ben wel benieuwd wat jullie adviezen zijn. Wij hebben een Mobicool c40 compressor koelkast. Deze kan alleen op 230 en vervoeren wij altijd in de kofferbak.
Dit jaar gaan we er iets langer over doen om op de eindbestemming te komen en wil eigenlijk wel graag koelen onderweg. Nu heb ik een 12v aansluiting in de kofferbak en met een 12 naar 230 converter kan ik de koelkast aansluiten.

Nu is mijn vraag vooral of dit aan te raden is. Vroeger moest je compressorkoelkasten altijd 24 uur stil laten staan voordat je deze aan zette. Of dat nog zo is weet ik niet maar vraag mij af of een rijdende auto effect heeft op de levensduur. Ik kan het in de handleiding niet vinden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Andre69

Ik denk niet dat de 12v aansluiting ( en zekering/bedrading)dat trekken gaat icm omvormer.
Wat ik zou doen is een aparte kabel ( wel afgezekerd met zweefzekering) vanaf accu trekken en daar de omvormer achter hangen.

muis

Hoe en wat met zo'n aansluiting durf ik niet te zeggen maar...

Een simpele manier om de boel goed koel te houden is pakken sap of water invriezen en die in de koelbox te zetten. Op de plaats van bestemming heb je een koel drankje en de inhoud van je koelbox is ook lekker koud gebleven :J

sanderv

#3
Citaat van: Andre69 op juli 06, 2017, 12:22:43 AM
Ik denk niet dat de 12v aansluiting ( en zekering/bedrading)dat trekken gaat icm omvormer.
Wat ik zou doen is een aparte kabel ( wel afgezekerd met zweefzekering) vanaf accu trekken en daar de omvormer achter hangen.

Valt wel mee,  een camping compressor koelkast is om een nabij de 85W, dus 7A. Stopcontacten in de kofferbak zijn minimaal 10A maar doorgaans 20A afgezekerd en kunnen dus ongeveer 250W aan. Omvormer is geen probleem, maar de aanloop piek van een compressor is hoger dan 100w, dus de omvormer moet wel wat overcapaciteit hebben. Onze Victron is 150W continu,  180W piek, die zou hem wel aan de gang krijgen. Of zo'n compressor tegen beweging kan weet ik niet zeker, hoewel vrachtwagens en bussen dezelfde koelers gebruiken (auto aircos ook trouwens)  en dat werkt het wel.

Drikusniet

#4
Er wordt altijd aangeven bij die omvormers dat een motor als bijvoorbeeld de koelkastcompressor er niet op kan.
Wij doen er gewoon een bevroren pak sap oid in het vriesvak. Geen enkel probleem, ook niet bij langer rit. Bij een overnachting gewoon weer aanzetten en de volgende dag weer door.
Wil je beslist dat hij doorwerkt dan zal je een andere koelbox moeten aanschaffen.

Jimmymichiels

Een koelkast moet pas 24u rusten als ze niet rechtop vervoert is.
Ik pak een gewone koelkast mee op.
Bij aankomst uit de camionet en insteken.
Ik leg er idd ook bevrozen flesjes water in.


Wfikse

En ik ben weer een stuk techniek rijker! Ik doelde vooral op de koelkast maar daar hoef ik mij blijkbaar geen zorgen om te maken. Ik wilde deze omvormer eventueel ook gebruiken voor het opladen van telefoon en tablet. Dat wordt dus een zuivere sinus omvormer! Bedankt voor alle info.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

meeder

Voor telefoon en tablet kan je toch beter gewoon een 12V lader gebruiken? Van 12V gelijkspanning eerst 230V wisselspanning maken en daarna weer 5V gelijkspanning is wel heel inefficiënt.

Ik gebruik daar deze voor,  2.4A per poort beschikbaar en heel efficiënt aangezien hij bijna niet warm wordt.

meeder

Citaat van: muis op juli 06, 2017, 12:34:33 AM
Hoe en wat met zo'n aansluiting durf ik niet te zeggen maar...

Een simpele manier om de boel goed koel te houden is pakken sap of water invriezen en die in de koelbox te zetten. Op de plaats van bestemming heb je een koel drankje en de inhoud van je koelbox is ook lekker koud gebleven :J
De truc met het pak sap hebben wij ook gebruikt in de koelkast van onze cara...
Dat werkt echt super, na 4 dagen was de ijsthee nog steeds voorzien van ijs :)
Daar zat ook een periode van 14 uur bij waarbij de koelkast helemaal uit stond (op de boot) en bij elkaar een uur of 15 op 12V onderweg.

Jerome

Citaat van: meeder op juli 06, 2017, 09:01:49 PM
Voor telefoon en tablet kan je toch beter gewoon een 12V lader gebruiken? Van 12V gelijkspanning eerst 230V wisselspanning maken en daarna weer 5V gelijkspanning is wel heel inefficiënt.

Ik gebruik daar deze voor,  2.4A per poort beschikbaar en heel efficiënt aangezien hij bijna niet warm wordt.
Ik denk niet dat het 2,4A per poort is, maar in totaal voor 4 poorten.
Anders is het zo'n 48watt. En dat wordt echt wel heet. Probeer maar eens een lamp van 40 Watt vast te houden.

Theu

Om een smartphone te kunnen laden heb je per poort 1A nodig voor een tablet ongeveer 2,5A


Proud owner of a Combi Camp Flexi T&T

KlapJoeri

#12
Citaat van: Jerome op juli 06, 2017, 09:09:02 PM
Ik denk niet dat het 2,4A per poort is, maar in totaal voor 4 poorten.
Anders is het zo'n 48watt. En dat wordt echt wel heet. Probeer maar eens een lamp van 40 Watt vast te houden.
Hij verbruikt de energie niet zelf! Vormt het alleen om naar ander voltage. Hij levert wel max 48W.....
https://www.anker.com/products/A2312011
The cold never bothered me anyway.....

Jerome

Citaat van: KlapJoeri op juli 06, 2017, 09:21:29 PM
Hij verbruikt de energie niet zelf! Vormt het alleen om naar ander voltage. Hij levert wel max 48W.....
https://www.anker.com/products/A2312011
Daar heb je wel gelijk in. Die 48 Watt zal niet daar gedisipeerd worden. Maar toch heb ik het gevoel dat het ding heet wordt als er 10 ampère door heen gaan. 
Zo'n klein USB laddertje van je IPhone wordt ook warm en dat is maar 1 ampère. Vier van die ladertjes bij elkaar zullen best warm / heet worden.

meeder

#14
Er hangt in de auto een TomTom aan die 1A trekt en een tweetal telefoons (iPhone 6 en een ZTE Axon 7 en dat is dan 1A en 1.5A) daarnaast nog een GPS loggertje dat max 0.5A trekt.
Dus in totaal 4A zonder dat hij warm wordt. Ik heb ook een no-name dubbele USB lader met 2x 1A en die wordt veel warmer dan deze.

De normale 230V laders voor zowel de iPhone als de ZTE worden ook warmer maar daar moet ook eerst nog van 230V 5V gemaakt worden.
Ik heb van Anker ook een 6 poorts USB lader die 2.4A per poort kan leveren en die wordt als je er 3 telefoons mee aan het laden bent minder warm dan zo'n kleine lader van Apple zelf.