Camp-let Tempo 100

Gestart door herrwillem, april 10, 2014, 07:53:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

sanderv

Ben wel benieuwd naar de foto's. Die dempers van jou hebben dezelfde specs, maar ogen een heel stuk compacter. Hoe heb je dat 13 inch wiel trouwens in de reservewielkorf gekregen? Dat past bij mij niet. Hoeveel ruimte heb jij boven en achter over tussen wielkast en band als het karretje op de wielen staat?

herrwillem

ik heb wat ingekort en wat verlengt tot het paste... beetje klooien dus
Voor alles is een oplossing...
Officiële sponsor van het pajottenland en zijn geuze stekers....

herrwillem

en btw heb andere spacers moeten steken 40 mm want de wielen kwamen tegen de wielkasten...
Voor alles is een oplossing...
Officiële sponsor van het pajottenland en zijn geuze stekers....

sanderv

#63
Maar dat hangt ook een beetje van de gekozen velg af. Camplet heeft een ET-waarde van -10. De naaf zit dus achter het midden van de velg. Autovelgen hebben doorgaans een (hoge) positieve ET-waarde (vooral Opel!), daar zit de naaf dus vrij ver tegen de buitenkant van de velg. Die spacers zijn dus niet altijd nodig, de 12 inchers die ik heb gevonden hebben een ET0. Ik twijfel alleen over de in de kast beschikbare ruimte en de uiteindelijke winst. De wielomtrek wijzigt uiteindelijk maar zo'n 6%, niet superveel.

herrwillem

W

In Denemarken met ATSsen en schokbrekers
Voor alles is een oplossing...
Officiële sponsor van het pajottenland en zijn geuze stekers....

mischa72

Oud verhaal, nieuwe vraag: Waarom heb je de schokbrekers aan de voorkant gemonteerd? Mogelijk had je ze aan de achterkant op het frame kunnen zetten.

Waar had je overigens de onderdelen vandaan gehaald?  I:

Groeten,
Mischa

herrwillem

aan de achterkant net minder plek door de swing arm waar het wiel aanhangt..

spullen heb ik gekocht via eBay en trailerplus
Voor alles is een oplossing...
Officiële sponsor van het pajottenland en zijn geuze stekers....

FriedelP

Ik geloof ook niet dat het mag naar de achterkant toe voor de tempo 100 keuring.


Ik had schokdempers van AL-KO den daar stond toch expliciet bij vermeld dat ze naar voor toe moesten gemonteerd worden om correct te gemonteerd te zijn en te werken.
http://www.boottrailers.nl/attachment.php?id_attachment=21

mischa72

Bedankt voor de snelle reacties  WW

sanderv

Citaat van: mischa72 op augustus 20, 2018, 10:55:58 AM
Oud verhaal, nieuwe vraag: Waarom heb je de schokbrekers aan de voorkant gemonteerd? Mogelijk had je ze aan de achterkant op het frame kunnen zetten.

Waar had je overigens de onderdelen vandaan gehaald?  I:

Groeten,
Mischa

Aanhangerdempers dempen op de uitgaande slag, anders dan bij een auto. Ze moeten dus op trek gemonteerd worden. Aan de swingarm moet een arm gelast worden die aan de demper komt te zitten. Naar boven toe is daar te weinig ruimte voor, naar onder meer. De binnenzijde van de wielkast zit aan de bovenkant in de weg. Achteraf gezien had ik de aanlas-lippen wel iets kunnen inkorten. In geval van een lekke band blijven de dempers nu nét boven de grond. Daar had ik iets meer speling kunnen creëren. Onderdelen kwamen in ons geval bij Wiedemann vandaan. https://www.wiedemann-fahrzeugtechnik.de/

henkt

Wat ik nog steeds niet begrijp waarom er aan een torsieas schokdempers moeten. Is dit alleen maar omdat de Duitsers vroeger de regel hebben opgesteld toen torsieassen nog niet werden gebruikt en deze blijven handhaven? Of heeft het echt een reden?

stieven.struyf

Citaat van: henkt op augustus 23, 2018, 06:49:48 PM
Wat ik nog steeds niet begrijp waarom er aan een torsieas schokdempers moeten. Is dit alleen maar omdat de Duitsers vroeger de regel hebben opgesteld toen torsieassen nog niet werden gebruikt en deze blijven handhaven? Of heeft het echt een reden?
Ik heb een antislingerkoppeling en dat dempt enorm. Veel stabieler dus ik kan me in inbeelden dat schokdempers ook een belangrijke impact kunnen hebben op het rijgedrag.


Sent from my Nexus 5X using Tapatalk


Theu

Schokbrekers breken de schok...
Een torsie as heeft, naar mijn best weten, hoofdzakelijk een verende werking. Met schokbrekers hangt de aanhanger aanmerkelijk rustiger en stabieler achter de auto doordat de verende werking sneller word gestabiliseerd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

CEO

Citaat van: henkt op augustus 23, 2018, 06:49:48 PM
Wat ik nog steeds niet begrijp waarom er aan een torsieas schokdempers moeten. Is dit alleen maar omdat de Duitsers vroeger de regel hebben opgesteld toen torsieassen nog niet werden gebruikt en deze blijven handhaven? Of heeft het echt een reden?
Vroeger? De torsieassen bestaan als wat langer dan de tempo-100 keuring.
Maar een torsieas veert.

Maakt allemaal weinig uit: als je de sticker wilt, moet je aan de spelregels voldoen.
If you choose not to decide, you still have made a choice!

sanderv

Schokdempers horen inderdaad bij de spelregels. Verder doen ze niets en ze hoeven ook niets te doen. Technisch worden ze niet gecontroleerd namelijk. Effect op een vouwwagen is tamelijk marginaal, dat ding haalt ze vering al meer uit de banden dan uit de torsieas. Onze dempers schrapen het vuil er maar amper af in een vakantie. En dan zijn we toch snel 3000 km verder, inclusief b en c wegen.