Massaprobleem met verlichting Livingstone en kabel niet compleet?

Gestart door Gonadan, maart 30, 2022, 08:49:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gonadan

Wanneer ik de richtingaanwijzer van m'n Livingstone aan zet dan zie je de achterlichten heel licht dimmen wanneer de RAW aan gaat. Normaal gesproken duidt dat op een probleem met de massa dus daar ben ik maar naar gaan zoeken.
Als eerste stap de stekker en het koppelstuk (mijn auto heeft 7 polen, de AK 13 Jaeger) vol gespoten net contactspray en de boel wat schoon gemaakt, dat mocht niet baten. Om mijn auto uit te sluiten heb ik ook de fietsendrager er aan gehangen, maar die heeft het probleem niet. Uiteraard ook met draaiende motor getest omdat dat andere spanning geeft.

De achterlichten heb ik open gemaakt en dat zag er redelijk schoon uit, al mag ik sommige bolletjes op het oog wel vervangen, ze geven wel goed licht. Dan maar kijken naar de stekker en wat schetst mijn verbazing, daar zitten maar iets van negen draadjes in. Als ik het goed zie is er geen aansluiting voor het achteruitrijlicht (zou roze moeten zijn op #8 volgens het boekje) maar wel voor de koelkast.
Dus niet achteruit rijden, maar wel koud bier. Aart Kok heeft z'n prioriteiten op orde.  :H

Maar goed, terug naar het massaprobleem, heeft iemand hier ook wel eens last mee gehad? Mijn volgende stap gaat alle contacten (ook in de lampunits) opschuren en schoonmaken in de hoop dat het helpt. En anders de multimeter er maar aan hangen om te kijken waar het zit. Hoop niet dat het de kabelboom zelf is, dat zou zuur zijn.
Eventueel kan ik ook nog de stekker vervangen door een 7-polige want het ziet er niet uit alsof 13-polig hier heel veel meerwaarde heeft.

FriedelP

Welke auto? Heeft de vouwwagen LED verlichting?

Reden waarom ik dat vraag is omdat ik laatst bij het zoeken van een leasewagen ook de handleidingen van de mogelijke wagens heb gelezen en in deze van Peugeot en dus vermoedelijk ook Citroën stond te lezen dat de verlichting bij een aanhangwagen met LED verlichting niet correct zou werken.

Ik heb toen de garage daarover gecontacteerd en die stelde dat er daar vroeger wel degelijk een probleem was bij de PSA groep, maar dat dit momenteel verholpen zou zijn.

Dus indien één van de PSA merken en LED verlichting op de vouwwagen zou ik eerst eens langs de garage langs lopen en vragen dat ze het fixen.

Gonadan

De ellende met LED-verlichting op aanhangers is mij bekend inderdaad, maar dat gaat dan vaak om echt knipperen. Zowel de auto als de vouwwagen hebben gewoon normale lampjes, gelukkig nergens Franse elektronica te bekennen. :#

Auto is een Audi A4 Avant en dit schema had ik al gevonden: https://aartkok.nl/content/uploads/2019/10/Aansluitschema-13-polige-stekker.pdf

FriedelP

Geen idee waar het aan ligt. Ik heb een skoda superb met een 13 polige stekker met het audi logo op, en zal dus vermoedelijk exact dezelfde hardware zijn als bij jou, met daarachter wel een Franse kar. Ik ben helemaal niet technisch aangelegd, maar slaagde er toch in aan de hand van een dergelijk schema het degelijk aan te sluiten. Ik heb niet specifiek het schema van het merk gebruikt, maar een algemeen schema op het internet waar ook een tekeningetje bij stond. Zonder zou het me niet gelukt zijn.  :#
Hopelijk vindt je het snel.

bernie

Heb geen ervaring met led verlichting op een vouwwagen, maar voor je eigen gemoedsrust zou ik allen nameten met de multimeter. Kan natuurlijk ook zijn dat de kabel ergens onderweg een knik of iets dergelijks heeft opgelopen. Ik volg dit topic. Ben erg nieuwsgierig! Succes ermee

Theu

Vaak geven de verloop stekkers als eerste problemen. Persoonlijk zou ik er voor kiezen om het op elkaar af te stemmen.
Ik heb 13 polige aansluitingen op de auto en de vw. Kun je ook de achteruitrijverlichting aansluiten. :)6]
De sporadische keer dat ik de fietsendrager gebruik of een aanhanger erachter heb hangen moet ik wel een verloopstekker gebruiken.

cahummel

Is de massadraad dik genoeg? Meestal bij aanhangwagens is die net zo dik als de rest van de draden, het wil wel eens helpen een dikkere massadraad te leggen, of om de tweede massa die vaak voorzien is bij een 13 polige installatie door te verbinden met de eerste.

Tago Herman

Het gebruik van verschillende aansluitingen geeft regelmatig problemen.
De beste oplossing is alles op elkaar aan te sluiten.

Ik adviseer de aansluiting van de auto te laten aanpassen. Maak hiervan een 13 polige aansluiting, met alles aangesloten, dus ook de permanente stroom.

De Jaeger aansluiting is immers op dit moment de aansluiting.
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

Gonadan

Citaat van: bernie op maart 30, 2022, 10:25:55 PM
Heb geen ervaring met led verlichting op een vouwwagen, maar voor je eigen gemoedsrust zou ik allen nameten met de multimeter. Kan natuurlijk ook zijn dat de kabel ergens onderweg een knik of iets dergelijks heeft opgelopen. Ik volg dit topic. Ben erg nieuwsgierig! Succes ermee
Heb er zojuist één gehaald. Wilde altijd al zo'n ding dus dit is een mooi excuus. Maar eens mee pielen en kijken wat het doet. Kan ik ook gelijk zien of het koppelstuk daadwerkelijk een verschil maakt of dat die gewoon het makkelijkst de schuld krijgt. :#

Ik lees verschillende adviezen over de auto aanpassen naar 13-polig. Dat is op zich een optie, maar dan verschuif ik het koppelstukprobleem naar m'n fietsendrager. Plus wordt dan waarschijnlijk een klus die ik moeten laten doen in plaats van zelf kan doen. Het zou voor een massaprobleem niets uit moeten maken, maar ik houd de optie open.

Tago Herman

Als op de 13 polige aansluiting alle aansluitingen daadwerkelijk worden gebruikt krijg je meer massadraden, daardoor een betere stroomkring met minder kans op storingen.
Vandaar mijn advies : laat wel alles aansluiten.

Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

Gonadan

Citaat van: Tago Herman op maart 31, 2022, 02:09:09 PM
Als op de 13 polige aansluiting alle aansluitingen daadwerkelijk worden gebruikt krijg je meer massadraden, daardoor een betere stroomkring met minder kans op storingen.
Vandaar mijn advies : laat wel alles aansluiten.
Dat zou mij wel verbazen, want de massa voor de eerste zeven polen staat los van de massa voor wat je extra krijgt bij 13. Dat zou betekenen dat de verschillende circuits ergens toch contact hebben terwijl dat niet zou horen.

bernie

Wat is het verschil tussen "multicon west" en "Jaeger"? Wij hebben een nieuwe Raclet Safari GL gekocht. Daar zit denk ik ook led op.

Avec

Citaat van: Gonadan op maart 31, 2022, 01:38:33 PM
Heb er zojuist één gehaald. Wilde altijd al zo'n ding dus dit is een mooi excuus. Maar eens mee pielen en kijken wat het doet. Kan ik ook gelijk zien of het koppelstuk daadwerkelijk een verschil maakt of dat die gewoon het makkelijkst de schuld krijgt. :#

Ik lees verschillende adviezen over de auto aanpassen naar 13-polig. Dat is op zich een optie, maar dan verschuif ik het koppelstukprobleem naar m'n fietsendrager. Plus wordt dan waarschijnlijk een klus die ik moeten laten doen in plaats van zelf kan doen. Het zou voor een massaprobleem niets uit moeten maken, maar ik houd de optie open.
Draden aanleggen is meestal vrij eenvoudig, zeker als al er een kabelboom ligt. Op de website van ECS (klik) staan handleidingen die heel duidelijk aangeven hoe het moet.
En een Jaeger stekker is niet zo heel duur. Kun je die op de fietsendrager zetten en je bent klaar. Heb ik ook gedaan.

Avec

Citaat van: bernie op maart 31, 2022, 03:29:34 PM
Wat is het verschil tussen "multicon west" en "Jaeger"? Wij hebben een nieuwe Raclet Safari GL gekocht. Daar zit denk ik ook led op.
Hier vindt je aansluitschema's van de 3 typen stekkers: https://caravancampercenter.nl/tips/aansluitschema-caravanstekker/
Een multicon is in principe een 7-polige stekker waar een paar extra pinnen tussen zijn gefrommeld. Die extra pinnen zijn daardoor kleiner, terwijl er wel een hoge stroom door kan lopen, wat niet heel verstandig is. Je zou in theorie hier zonder verloop een 7-polige stekker op moeten kunnen aansluiten, maar dit werkt niet altijd even lekker.
Bij Jeager zijn alle pinnen even dik. Ook heeft deze een draaikoppeling wat voor een betere verbinding zorgt. Je hebt wel een verloop nodig naar 7-polig, maar die kosten niet zo veel.

Gonadan

Citaat van: Avec op maart 31, 2022, 04:57:51 PM
Draden aanleggen is meestal vrij eenvoudig, zeker als al er een kabelboom ligt. Op de website van ECS (klik) staan handleidingen die heel duidelijk aangeven hoe het moet.
En een Jaeger stekker is niet zo heel duur. Kun je die op de fietsendrager zetten en je bent klaar. Heb ik ook gedaan.
Dat is waar, die van de fietsendrager zou ik dan ook gewoon kunnen vervangen. Het enige wat mij weerhoudt is dat ik niet zeker weet of ik een dertien aderige kabelboom heb en ik ook niet zeker weet of ik dan niet alsnog iets met VAGCOM moet doen. Want dan mag ik alsnog langs de garage.