Cabanon Malawi 2.0 grondzeil

Gestart door Yella, juli 01, 2023, 08:51:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Yella

Wij hebben plannen een Malawi 2.0 nieuw te kopen deze herfst. we zijn bekend met de Cocoon en de Malawi klapt vergelijkbaar. Maar op filmpjes zie ik dat men het kuipzeil uit de tent ritst alvorens in te klappen. Ik vraag me nu af of er hier Malawi gebruikers zijn die de wagen inklappen met ingeritst kuipzeil en of het U wel mogelijk is. want het lijkt me een stuk eenvoudiger en sneller in en uit te klappen.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Koenta_kinte

Bedoel je de kuip van de basistent?
Wij hebben de 1.0 maar hij moet aan alle kanten los gemaakt anders gaat klappen niet lekker. Hij kan wel aan 1 kant, tegenover het bed, blijven vast zitten, maar het levert niet echt voordeel ook en je moet goed opletten met de vieze onderkant van het zeil.

Marcel

Ik vroeg me onlangs hetzelfde af. Ik heb het nooit geprobeerd, maar kan het niet of is het lastig? Wat is het probleem eigenlijk als je het wel doet (behalve inderdaad dat de onderkant vies kan zijn).

Yella

Het lastige is dat het kuipzeil met een pees aan de wagen vast zit. Dus moet alles los om die los te schuiven. Bij de Cocoon kan dat ook en er wordt niets nat en smerig. Omdaat je binnenkant van het zeil op het doek valt en de natte onderkant naar buiten. Je houd er dan een doek over en klaar is het. Weet alleen niet meer precies hoe die aan de wagenbak vast zit. Staat me iets bij van klittenband. Ik denk overigens als je pees laat zitten en naar de volgende camping rijdt het gewoon kan. Je hoeft in de tussentijd niet in de bak te zijn. Want die kan dan niet meer open.

Marcel

Welke pees? Je ritst hem aan de tent, maar dat is toch het enige?

Drikusniet

De eerste paar jaar van de Malawi 1.0 was de Kuipzeil met klittenband aan de bak vastgezet. Dit hebben ze later helaas verandert, waardoor inderdaad het inklappen met kuipzeil een stuk lastiger wordt. Ik heb dat dan ook nooit begrepen.
Wij hadden daar klittenband en dan kon je het kuipzeil vrij simpel mee inklappen waarbij het losmaken van de zijritsen het verdelen van de stof en het dubbelvouwen van het zeil makkelijker maakt.

Koenta_kinte

Wij hebben de versie met klittenband en daarbij kan het wel maar dan kan je daarna de bak niet meer openen tenzij je het kuipzeil onder het bed legt. Maar wij vonden het niet echt tijdswinst en doen het dus niet. Bij ons gaat de kuip of in een vuilniszak opgevouwen in de bak of, als we doorreizen, als laatste onder het dekzeil (opengevouwen als ie schoon is, in een vuilniszak als ie echt smerig is).
Wat bij de 1.0 wel kan is de luifel eraan geritst laten en die mee opvouwen en wij ritsen ook de achterwand er niet uit, die vouwen we op het dak en klappen het mee in.

Drikusniet

Ik kon het bed wel omhoog doen, en het zeil lag op het bed, maar dan was de zijkant wel losgeritst. De luifel klapte ik ook mee, en zo kon ik heel snel inklappen en uitklappen. Het is wel even uitproberen, want je trekt het zeil  het gemakkelijkste over de wagen heen met 2 personen, een vouwt hem dan dubbel, zodat de vuile kant op elkaar ligt.

Marcel

Wij hebben inderdaad de versie met klittenband. Als ik het goed lees levert het gedoe op en weinig winst? Dan ga ik het niet proberen.

Koenta_kinte

Citaat van: Drikusniet op juli 02, 2023, 11:36:48 PM
Ik kon het bed wel omhoog doen, en het zeil lag op het bed, maar dan was de zijkant wel losgeritst. De luifel klapte ik ook mee, en zo kon ik heel snel inklappen en uitklappen. Het is wel even uitproberen, want je trekt het zeil  het gemakkelijkste over de wagen heen met 2 personen, een vouwt hem dan dubbel, zodat de vuile kant op elkaar ligt.

Haal jij dan het klittenband los en laat je hem vast aan de korte zijde tegenover het bed? Want anders lukt het echt niet met om de bak te openen. Bij ons werd het pak doek op het dak dan wel heel dik (met ook achterwand die daar ligt)

Yella

Citaat van: Marcel op juli 02, 2023, 08:38:54 PM
Welke pees? Je ritst hem aan de tent, maar dat is toch het enige?
Nee de pees komt aan de zijkant van de aanhanger. om omhoog te houden. Daar zit geen tent. Dus daar drukknopen of sterk klittenband.

Yella

Citaat van: Koenta_kinte op juli 02, 2023, 09:59:27 PM
Wij hebben de versie met klittenband en daarbij kan het wel maar dan kan je daarna de bak niet meer openen tenzij je het kuipzeil onder het bed legt. Maar wij vonden het niet echt tijdswinst en doen het dus niet. Bij ons gaat de kuip of in een vuilniszak opgevouwen in de bak of, als we doorreizen, als laatste onder het dekzeil (opengevouwen als ie schoon is, in een vuilniszak als ie echt smerig is).
Wat bij de 1.0 wel kan is de luifel eraan geritst laten en die mee opvouwen en wij ritsen ook de achterwand er niet uit, die vouwen we op het dak en klappen het mee in.
als je het kuipzeil los maakt van de wagen kun je toch gewoon het bed omhoog doen? het hele spul ligt dan op het bed, inclusief kuipzeil. Of mis ik iets?

Yella

Citaat van: Drikusniet op juli 02, 2023, 11:36:48 PM
Jammer dat de zijkanten los moeten.  waarom, komt er ergens spanning? Morgen gaan we kijken bij Pauw en zal ik er op letten.

Drikusniet

Inderdaad had ik het klittenband bij de wagenbak los, dan kan het bed gewoon omhoog.

Ik had de zijkanten los, simpelweg omdat je dan de zijkanten & het zeil dan vlak kunt opvouwen / neerleggen. Waardoor het geheel vlak ligt, en het in en uitklappen het gemakkelijkste en snelste gaat.

Dit is / was niet de officiƫle methode, maar komt sterk overeen met de methode de Frankie ook bij zijn AK gebruikt(e) en hier op het forum ook heeft beschreven.

Ik heb nu een Campwerk, waarbij de kuipzeil helemaal vast zit. Kan met die ervaring erbij zeggen dat met de ritsen los het  makkelijker en sneller was.

Koenta_kinte

Citaat van: Yella op juli 03, 2023, 11:08:25 AM
als je het kuipzeil los maakt van de wagen kun je toch gewoon het bed omhoog doen? het hele spul ligt dan op het bed, inclusief kuipzeil. Of mis ik iets?
Als je het klittenband laat zitten en het zeil opbouwt moet je het ergens laten, als je het dan op het bed legt kan je het bed niet openen, leg je het onder het bed dan wel.