Fietsen op Trailerhitch.

Gestart door dennisgo, juni 24, 2024, 11:41:49 AM

Vorige topic - Volgende topic

dennisgo

Afgelopen week hebben we voor het eerst onze fietsen meegenomen op de trailerhitch achter de cocoon.
Batterijen eruit gehaald, kogeldruk m.b.v 3 muurblokken (40x15x10)op 50kg gekregen. Rijden met deze combinatie was geen enkel probleem.

Ik zou graag een alternatief voor de muurblokken willen hebben.
Iemand ideeën hiervoor. (Zat zelf ook aan bv haltergewichten te denken, die nemen natuurlijk veel minder ruimte in.)

Hemertje

poldertoerist

tja... als je al zoveel contragewicht moet plaatsen (wat per definitie niet echt veilig is) dan zou ik zeker geen bewegend gewicht gebruiken.

Adventure Awaits

dennisgo

Citaat van: poldertoerist op juni 24, 2024, 12:09:58 PM
tja... als je al zoveel contragewicht moet plaatsen (wat per definitie niet echt veilig is) dan zou ik zeker geen bewegend gewicht gebruiken.

Ik schat dat ik zo rond de 35 kilo contragewicht heb geplaatst, als ik dit wat meer naar voren zou kunnen verplaatsen zou dit veel minder zijn.
Wij hebben niet echt veel zware spullen bij.

waarom zou dat niet veilig zijn.? Kogeldruk 50 kg is toch meer dan prima.

Hemertje

Citaat van: dennisgo op juni 24, 2024, 12:14:45 PM
Ik schat dat ik zo rond de 35 kilo contragewicht heb geplaatst, als ik dit wat meer naar voren zou kunnen verplaatsen zou dit veel minder zijn.
Wij hebben niet echt veel zware spullen bij.

wat kan je trekhaak van de auto aan?
wat staat er op de bijbehorende sticker?
veelal tegenwoordig 75kg, die kan je dan ook aanhouden ipv 50kg
hoef je gelijk minder contragewicht te plaatsen

dennisgo

Fietsen staan achterop dus als ik naar de 75 kilo wil moet ik juist meer gewicht plaatsen. (Dacht uit mijn hoofd dat mijn trekhaak zelfs 90 kilo aan kan.

bernie

Of hemertje snapt hen niet, of ik. Contragewicht was nu toch juist op de dissel nodig?

dennisgo

Citaat van: bernie op juni 24, 2024, 12:22:24 PM
Of hemertje snapt hen niet, of ik. Contragewicht was nu toch juist op de dissel nodig?

Ja als ik een beetje goede kogeldruk wil hebben moet ik extra gewicht van voren hebben.

Alex

Denk dat poldertoerist bedoeld dat als je iets met wat gevuld gebruikt dat de boel in de bocht naar de buitenkant drukt en dan de neiging heeft te kantelen.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

dennisgo

Mooiste zou zijn als ik iets kan plaatsen tussen de keuken en de bak. Waar nu dus de pvc pijp ligt waarin de stokken zitten.

poldertoerist

Citaat van: dennisgo op juni 24, 2024, 12:14:45 PM

De kogeldruk is maar 1 parameter en een veel gemaakte denkfout. Gewicht wil je zoveel mogelijk laag en boven de as hebben. Als je eigenlijk te veel gewicht achterop hebt en je wil dat compenseren aan de voorkant dan krijg je dus het gewicht voornamelijk op afstand van de assen. je hebt dan mss wel je kogeldruk juist, maar het gewicht op de plekken waar het niet moet zitten. En dat gaat echt rare dingen met je aanhanger doen. Bij een plotseling slinger wordt het slingereffect snel groter.  en inderdaad doe je dat met water..   nou succes dan maar!

Rechtuit zal je er niet zo snel iets van merken.
Adventure Awaits

poldertoerist

wat ouder filmpje maar prima uitleg.

Adventure Awaits

dennisgo

Duidelijk verhaal, maar zou dat ook bij een vouwwagen zo zijn, het middelpunt ligt natuurlijk geen meters uit elkaar.

Hemertje

Citaat van: dennisgo op juni 24, 2024, 12:19:09 PM
Fietsen staan achterop dus als ik naar de 75 kilo wil moet ik juist meer gewicht plaatsen. (Dacht uit mijn hoofd dat mijn trekhaak zelfs 90 kilo aan kan.

ja ik zat ff verkeerd om te denken  ::)

Lager

Het is een geval van "kracht" maal "arm". Bij een vouwwagen ligt het middelpunt geen meters weg van de voor en achterkant, is de "arm" wat korter en dus de speling van "kracht" wat groter maar ook in je vouwwagen kun je dit geslinger krijgen.