Fietsen op Trailerhitch.

Gestart door dennisgo, juni 24, 2024, 11:41:49 AM

Vorige topic - Volgende topic

dennisgo

@lager maar omdat de arm zo kort is, krijg je dat volgens mij alleen als je geen rekening houd met de kogeldruk, dus bij voldoende contragewicht valt het slingeren denk ik wel mee.

sanderv

Absoluut niet. Je maakt een roterend systeem waar een koppel op werkt. Het draaipunt is een denkbeeldige vertikale as door het midden van de as van de vouwwagen. Je fietsen achterop en de contragewichten voorop vormen samen een halter die van bovenaf gezien met de klok mee en er tegenaan draaien als de aanhanger gaat slingeren. Inderdaad hoe verder deze massa's uit elkaar zitten, hoe heftiger, maar ook bij een vouwwagen is dat al genoeg om aan de haal te gaan met de auto. Een negatieve kogeldruk is helemaal uit den boze en met 35 kg contragewicht om op 50kg totaal te komen, zit je dat toch knap dicht tegenaan. De beste optie is, indien mogelijk, om de as een stukje naar achteren te verplaatsen.

dennisgo

Hmmm begin nu toch wel te twijfelen of het verstandig is om mijn fiets mee te nemen. :?

Theu

Of de keuken achterop en de fietsen op de dissel?

dennisgo

Citaat van: Theu op juni 24, 2024, 06:35:45 PM

Zou niet weten hoe.

Theu

Ik heb er zelf geen ervaring mee, want geen Holtkamper. Maar er zijn op dit forum wel voorbeelden te vinden. Volgens mij is het icm de tent draaien op het chassis. Voordeel ervan lijkt mij dat je de dissel niet meer onder de luifel hebt.

Markvv

Citaat van: Theu op juni 24, 2024, 06:35:45 PM

Dat kan bij een lang chassis, maar bij de korte zoals deze is daar niet genoeg ruimte voor om fietsen en keuken op het chassis te zetten.

Theu

poldertoerist

Nadat mijn zwager, ondanks waarschuwing toch zijn fietsen achter op de caravan zette, en ook zijn belading (lekker de kastjes vol) niet goed had heb ik gezien hoe makkelijk het fout kan gaan. Hij moest plotseling uitwijken en he hele spul lag op zijn kop, gelukkig kwamen ze zelf met de schrik vrij.

Als ik naar jouw foto kijk dan is dat precies hoe ik het zelf niet zou willen je drager steekt ver naar achteren uit en gaat ook nog omhoog.
Volgens mij is die trekhaak achterop prima voor zo'n triangeldrager waar je een sportfiets aanhangt.

Als jij deze fietsen mee wil nemen dan denk ik dat een imperiaal een betere en veel veiligere oplossing is. Hebben Holtkampers niet standaard zo'n rek bovenop? Dan zou ik zeggen.. scoor een paar dakdragers op marktplaats.
Maar Als je denkt dat je je fietsen te zwaar vindt om er bovenop te tillen dan zijn ze eigenlijk wel te zwaar voor achterop.

Adventure Awaits

Alex

Dit is standaard Holtkamper.
Toen ik mijn mtb er achterop had staan had ik geen problemen.
Maar die weegt maar 11 kilo.
Even een paar pakken in de koelkast en het werkte.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

sanderv

Citaat van: Alex op juni 24, 2024, 10:42:14 PM
Dit is standaard Holtkamper.
Toen ik mijn mtb er achterop had staan had ik geen problemen.
Maar die weegt maar 11 kilo.
Even een paar pakken in de koelkast en het werkte.

Voor wat? De kogeldruk?
Ik blijf het bijzonder vinden dat mensen zo weinig snappen van de fysica waar ook een aanhanger zich gewoon aan houdt.
Er zijn zat inzichtelijke demootjes te vinden wat dat betreft:
https://youtu.be/JeEEC5eVNCk?feature=shared
En een auto verliest dit altijd. Ook een vouwwagen gaat zo met een forse middenklasser zo aan de haal. Je hebt echt een heel forse trekker nodig wil de combinatie met fout beladen klapkar weer stabiel worden. Ik betwijfel of de 1400 kilo van een Nissan Qashqai daarvoor voldoende is

dennisgo

Jullie maken het me wel makkelijk  :> :>

cahummel

@ sanderv: leuk filmpje, had ik ook al eens eerder gezien in een discussie op het caravan forum mbt een fietsenrek achterop de caravan. Ik snap het punt, maar vind het enigszins overdreven. In het filmpje is het karretje 1000 gram, en de gewichtjes zijn 300 gram.
Vertaald naar de echte wereld, een kar van 1000kg met 900kg belading (!!!!!), met daarvoor een auto van 100kg. Even vertalen naar een vouwwagen: 750 kilo, met achterop twee fietsen van 250 kilo, en op de dissel een koelbox van 250 kilo. Dat gecombineerd met een auto van 750 kilo. Zoals je ziet, helemaal geen realistisch scenario. Ik snap dat zoiets gaat pendelen en uiteindelijk omklapt. Zowel in Australië als Amerika mogen auto's aanmerkelijk meer trekken dan hier in Europa, en daar kan ik me het probleem dus voorstellen. Maar met een auto van 1300 kg (middenklasser), en een vouwwagen die maximaal beladen 750 kg weegt zal het allemaal wel mee vallen. Ook met 25 kg aan fiets achterop en 25 kg koelbox op de dissel. Neemt natuurlijk niet weg dat je altijd voorzichtig moet rijden en goed beladen, dus zware dingen dichtbij of op de as

sanderv

Dit fenomeen is niet volledig 1 op 1 schaalbaar. Het gaat vooral om de positie van de zwaartepunten. Maar iedereen moet het verder natuurlijk zelf weten. Als het gaat slingeren heb je een seconde of 5 de tijd om alles goed te doen.

Ebbingnl

Koelkast goed vol met bier🤣 maar zonder extra toestanden genoeg kogel druk en geen centje pijn.