Campings met plekken met eigen sanitair

Gestart door Jasper1973, januari 06, 2025, 06:33:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jasper1973

Hallo!

Ik ben zo'n kampeerder die "onder voorwaarden" campings zoekt. Mijn vrouw wil namelijk alleen mee als er een plek is met eigen sanitair. Dus: een hokje/huisje op de plaats zelf met een WC, douche, wasbak. Geen "eigen kamertje" in een algemeen toiletgebouw 400 meter verderop.

Een vrij luzueuze benadering dus, ik weet het. Maar dat zijn de omstandigheden.

De afgelopen jaren is het gelukt om campings te vinden (2021 in Nederland vanwege Corona, 2022 voorjaarsweekje in Limburg, 2023 in Italië, 2024 in Denemarken). Maar wat al snel opvalt is dat je met de vele zoekmachines en websites vaak door de bomen het bos niet meer ziet. Vaak wordt een camping aangeduid als "heeft plaatsen met eigen sanitair", maar dat blijken dan safaritenten of huisjes te zijn. Of het zijn dus van die "eigen hokjes" in een algemeen gebouw.

Ik zie hier soms dingen voorbijkomen zoals een Google Maps met daarop alle overnachtingscampings in Duitsland, bijvoorbeeld. Super handig. Zijn er ook van dat soort initiatieven voor campings met daadwerkelijke plaatsen met eigen sanitair?

De beschikbaarheid daarvan verschilt sowieso per land. In Nederland en Duitsland best te vinden, zeker sinds Corona. In Italië een behoorlijke zeldzaamheid, in Denemarken ook.

Ben benieuws naar tips & tricks van mensen die hetzelfde soort plek zoeken. Dit jaar nog niets geboekt, maar het doel is wel een warme bestemming (na een klamme bedoening in Denemarken vorig jaar). Ik denk bijvoorbeeld aan Kroatië, Slovenië, die kant op.

Ben benieuwd naar jullie ideeën!

Koenta_kinte

Ik ben ook zo iemand die de luxe van eigen sanitair kan waarderen. Vorig jaar vonden we een plekje in de Ardèche (Frankrijk) en dat beviel zo goed dat we dit jaar ook zijn gaan zoeken op zo'n plek. En dat valt ook in Frankrijk nog niet mee. Google helpt wel, maar je wordt inderdaad vaak alsnog teleurgesteld omdat het dan toch huisjes oid zijn. Wij zijn uiteindelijk via ketens gaan zoeken, dan kan je eigen sanitair als vereiste invoeren. We gaan nu een week terug naar de Ardèche en hebben ook een camping in de buurt van Agde met een hokje op onze plek gevonden.
Extra voordeel vond ik vorig jaar trouwens dat we de laatste nacht in het 'keuken' gedeelte van het hokje konden slapen. Daardoor waren we in de ochtend snel weg en konden in 1 ruk naar huis.

Tago Herman

Op onderstaande site kan je campings zoeken in Frankrijk. Bij het zoeken kan je filters instellen, waaronder ook een filter voor eigen sanitair.

https://www.camping-frankrijk.nl/
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

martjeklap

Herkenbaar, het lijkt steeds moeilijker te worden om in het buitenland campings met privesanitair te vinden. Zeker als je ook graag een plek van 100m2 of groter wilt. Wat mij opvalt is dat dergelijke campings waar we eerder zijn geweest niet (meer) voorkomen op de zoekwebsites. Op die websites zijn vooral veel campings van grote ketens te vinden. En op de website van de ANWB, die dit jaar is vernieuwd, kan je niet meer zoeken op een staanplaats, daar krijg je voornamelijk verhuurtenten te zien als je zoekt op privesanitair.

poldertoerist

Bij de svr kan je wel privé sanitair aanvinken als zoekcriteria.  er vallen dan wel heel veel campings af, maar mss zit net degene die jij zoekt er wel tussen?
Adventure Awaits

Koenta_kinte

Citaat van: Tago Herman op januari 07, 2025, 09:30:54 AM
Op onderstaande site kan je campings zoeken in Frankrijk. Bij het zoeken kan je filters instellen, waaronder ook een filter voor eigen sanitair.

Die heb ik ook gebruikt maar dat is ook niet waterdicht, soms kom je dan ook bij campings met gedeelde faciliteiten.

https://www.camping-frankrijk.nl/

Klavertjes

Nog niet geweest maar wel een weekje geboekt voor september

https://www.campinglesblesdor.fr/en/

In Bretagne, de schappelijke prijs viel mij nogal op, is wel echt met sanitair op de plek dus, ben heel benieuwd maar kan pas na half september reviewen  :)

Zie nu dat hoog- en naseizoen wel 12€ scheelt per nacht en wij zitten dus op een nacht na in naseizoen en zelfs die ene nacht is niet voor hoogseizoen prijs berekend.

Succes met de zoektocht!
Geluk ontstaat als wat je denkt, wat je zegt en wat je doet in harmonie zijn
(geleend van Mahatma Ghandi)

Jon

In de covid jaren kon ik me nog wel wat voorstellen bij privé-sanitair. Hebben wij destijds ook gebruik van gemaakt. Wij zijn dan wel kampeerders van de oude stempel, maar daarmee wel kampeerders van de eenvoud. Waarom zou je privé-sanitair willen? Los van medische redenen uiteraard. Wil je ook een privé-afwasplek?
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets. September '24 test van de Shelter.

poldertoerist

Voor mij hoeft het niet, maar ik kan me er zeker wel wat bij voorstellen.. net zoals sommige het ook fijn vinden dat er eeen watertappunt op de plek aanwezig is. Of dat camping een afgesloten fietsenstalling heeft of een speciale plek om je spullen te laten drogen.

Sommige zaken verhogen gewoon je comfort en daarbij je kampeer ervaring.. ieder zijn keuze.
Adventure Awaits

Steijlen

Afgelopen zomer hebben wij op een plek gestaan met eigen sanitair. Heel eerlijk, het leek me fantastisch, maar ik vond het weinig toegevoegde waarde hebben.
We konden dit gebouwtje wel op slot doen, dus voor waardevolle spullen: die lieten we daar liggen als we weg waren. Maar daardoor hadden we ook dat we hem 's nachts op slot deden. En dan moest je plassen, stond je bij het hokje, sleutel vergeten, terug door de nacht.
Wij hebben normaal een portapotti mee, dat bevalt veel beter.

Het enige voordeel was voor het douchen, dat je lekker lang kon douchen en dat er niemand op je zat te wachten, behalve je partner ;) We hebben ook de douche gebruikt om de cadac schoon te maken, maar ja, dat is omdat hij er is, niet omdat het nodig is.

Koenta_kinte

Ik kampeer niet om het zo eenvoudig mogelijk te houden, ik kampeer omdat ik liever vakantie vier op een camping. En dan betaal ik graag extra voor mijn eigen douche en wc. Ik huur overigens ook een koelkast in plaats van een koelbox. Ik koos zelfs voor? En vouwwagen ipv een trekkerstentje. Mij vind je ook niet op plaatsen zonder stroom of op een camping zonder zwembad. Om water op mijn plek geef ik dan weer niets, ik gebruik de gootsteen in onze vouwwagen keuken alleen voor opslag. Ieder zijn keuze toch?

FriedelP

Zeker zo dat iedereen best kampeert gelijk ze daar zelf voorkeur aan hebben. En ook het moet vakantie blijven voor het hele gezin, dus ook rekening houden met de behoeften van anderen wat het geval blijkt te zijn bij de topic starter.
Echter, het aanbod lijkt beperkt te zijn en moeilijk te vinden, dat geeft vermoedelijk ook aan dat er algemeen weinig vraag naar is. Als er meer vraag naar is, zal automatisch het aanbod toenemen en ook makkelijker op te sporen zijn welke er zijn.
Zelf ook eerder kampeerder van de oude stempel. Heel het jaar is het met heel het gezin een drukte van jewelste, drukke job en daarnaast ook heel wat verplichtingen voor tal van organisaties waar ik actief in ben. Door een stuk eenvoudiger te doen, moet je als gezin terug meer samenwerken, en dan is de vakantie ook goede therapie om het gezin terug wat meer samen te brengen en dichter bij elkaar te brengen. Je bent vooral op elkaar aangewezen om er een succes van te maken. En we zijn ook eerder mensen die niet een hele dag rond een zwembad kunnen blijven zitten en niets doen. Dat is goed voor één dag, daarna zou het alleen maar nerveus maken en dan komen we ook niet ontspannen terug van een vakantie. Op een paar uitzonderingen na per vakantie zullen we elke dag gaan wandelen zijn of op autouitstap zijn. Dus ook zwembaden en dergelijken zijn bij ons geen must, eerder zelf een voorkeur van niet, want waar dat niet is, is het ook rustiger 's avonds op de camping en vaak minder lichtvervuiling, zodat we 's avonds ook nog naar de sterren kunnen zien.
Alez, ieder zijn ding uiteraard.

Albert83

Vanwege een baby kiezen we dit jaar voor een plaats met eigen sanitair. Bij het zoeken zag ik wel dat er veel verschillende soorten eigen sanitair is. Van een klein hokje waar je je kont niet kan keren tot een gebouwtje met verwarming en vaatwasser  ::) .
In Nederland is er dan genoeg keuze, maar een last-minute vakantie in het hoogseizoen wordt dan ook lastig.
In Frankrijk heb je een aantal campings van RCN met eigen sanitair incl. veel Nederlandse buren.