Welke disselbak voor een Alpenkreuzer Waterfront

Gestart door PizzaPieter, januari 19, 2025, 01:17:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

PizzaPieter

Onze Alpenkreuzer is voorzien van een fietsendrager op de dissel, die we niet zullen gaan gebruiken waarschijnlijk. Als ik een fiets meeneem dat is dat op het dak van de auto waarschijnlijk.

Liever heb ik op die plek een grote disselbak, zoals we die ook zagen op de Malawi 2.0, bijvoorbeeld om de natte spullen in te doen als we nat moeten inpakken (grondzeil en extra luifel), maar ook mss een extra koelbox: we komen uit caravan met koelkast en hebben al jaren een Mobicool extra bij ons, dus 2 koelkasten tot onze beschikking.

Bij de verkoper boden ze een grote traanplaat variant aan, maar dat vond ik toch te gortig voor €700.

Dus mijn vraag is: hoe doen jullie dat?

De klapkar

Hoe groot wil je gaan?

Er is al meer geschreven op dit forum over de combi van een disselbak en een AK, zie ook
    Vouwwagenclub.info >
    (Openbaar)De vouwwagen >
    vouwwagenmerken informatie >
    Alpen Kreuzer

Ik kijk er ook naar voor onze parade (zelfde wagenbak, andere tent). Op MP adverteert er iemand met een bak van 123x36x37 voor 165 euro. Veel groter kun je ook niet kwijt denk ik. Ik wil bij beter weer eerst even goed meten of dat gaat passen i.c.m. de draaicirkel van de auto. (eerst eens een houten plank van die afmetingen er opleggen en dan zien hoe dat uitkomt :-)

PizzaPieter

Is natuurlijk afhankelijk van wat er straks allemaal mee 'moet' en hoeveel ruimte ik ga gebruiken in de bak onder het bed.

Iemand toevallig een idee hoe hoog die is en dan ben ik natuurlijk gelijk benieuwd naar de beste tip wat voor soort bakkie jullie gebruiken.

De klapkar

29,5cm meende ik. Letop in het midden hangt er een steunpaaltje onder het bed voor als je hem opengeklapt wil zetten.

Tevens de tip om een u profiel onder het bed te monteren (ligt bij Dorema op voorraad maar ik laat die nog wel even verzinken voor ik hem monteer onder het nieuwe bed) omdat de bedden doorzakken (je zal naar het midden gaan rollen). Alternatief is een paaltje in het midden onder het bed op de laadvloer maar die zit altijd in de weg.

Wij hebben de stokken voorin liggen en de rest in kratjes, er passen precies 2 curver kratjes op elkaar. Daarnaast hebben wij er 2 grote kratten van de Hornbach in staan voor het servies en de keuken (Coleman unit pannen etc).
Dat past vrij goed. Achterin hebben wij een lekker fleece-tapijt met waterdichte onderkant voor op het grondzeil.
Bij een enkele nacht gebruiken wij het grondzeil niet en leggen we een paar goedkope picknick kleedjes op de grond.

Voor mij is de hoofdreden van een disselbak dat ik iets meer disselgewicht kan creeren.
Een bakkie is in mijn beleving een 27mc, daar heb ik geen ervaring mee.

PizzaPieter

Goeie tips, dankjewel.

Voor aankoop heb ik het bed-verhaal (ook hier gelezen) voorgelegd bij De Vouwwagen zaak. Dit bed had dat ook en ze hadden al zo'n u-profiel geplaatst, dus dat is geregeld :)3].

Als we later de caravanspullen gaan overhevelen dan zal ik eens kijken hoe dat past en wat de handige indeling is. Compartimenteren dmv kistjes is wel handig en mogelijk is een disselbak dan overbodig.

Bedenk me dat ik fiets op het dak altijd handig vond, ook omdat ik toch al een windvanger achter de auto had hangen. Dat is straks natuurlijk niet meer zo en dan zou de fiets wel eens de grootste windvanger kunnen worden en is plaatsing op dissel mss niet eens een slecht idee.

Miekje

PizzaPieter

Kan zo'n cabanon bak ook op de Alpenkreuzer Waterfront?

Geen idee of de onderstellen allemaal gelijk zijn en dat ik denk dat dat allemaal custom-made is :)51]

Miekje

Citaat van: PizzaPieter op januari 19, 2025, 05:41:03 PM

Geen idee of de onderstellen allemaal gelijk zijn en dat ik denk dat dat allemaal custom-made is :)51]
Citaat van: PizzaPieter op januari 19, 2025, 03:54:50 PM
Is natuurlijk afhankelijk van wat er straks allemaal mee 'moet' en hoeveel ruimte ik ga gebruiken in de bak onder het bed.

Iemand toevallig een idee hoe hoog die is en dan ben ik natuurlijk gelijk benieuwd naar de beste tip wat voor soort bakkie jullie gebruiken.

Ja. Dat past. Ik wil een foto bijvoegen maar het lukt niet.

Een appelkist van hout ipv een steunpootje is ook een optie. Ik heb m hier staan, 32 cm hoog.

De klapkar

letop. er zijn volgens mij 2 verschillende dissellengtes bij de alpenkreuzer op mijn parade is deze iets meer dan een meter ca 107cm, ik heb wagens gezien met een dissel van ca. 130cm. Ik weet niet of dit bouwjaar of model afhankelijk is.

FotoBart

Citaat van: PizzaPieter op januari 19, 2025, 05:41:03 PM

Hier zie je de disselbak waar Miekje het over heeft op de dissel van het ALKO-chassis waar de Waterfront op geleverd wordt.

PizzaPieter

FotoBart

Citaat van: PizzaPieter op januari 22, 2025, 09:01:47 AM
Top, dankjewel. Niet heel custommade, dus :-)

Nee, voor zover ik weet wordt deze vouwwagen altijd met dit onderstel geleverd. De Cabanon-disselbak stond op onze factuur als "Disselbak Groot EPS".
Afmetingen:Binnenmaat 103/94 x 52 x 65/70 cm (l x b x h)
Buitenmaat 116/109 x 63 x 70 cm (l x b x h).

PizzaPieter

Lengte en breedte van de bak niet precies gemeten overigens, maar hoogte van vloer tot bovenkant van (onderkant 123 rand) is 32cm.

Aangezien er soms nog bouten in de vloer zitten, reken ik met 31 voor de bakken, wat alleen een probleem zou kunnen bij het pootje om de lattenbodem omhoog te houden.

Afstand tot onderkant latten is nog hoger, maar met bakken van 30/31 kom ik ruimschoots uit

De klapkar

Oh jij hebt een pootje, ik ga voor een u profiel onder de bedbalk zodat ik heen pootje nodig heb.

PizzaPieter

Citaat van: De klapkar op februari 09, 2025, 06:02:24 PMOh jij hebt een pootje, ik ga voor een u profiel onder de bedbalk zodat ik heen pootje nodig heb.

Ik heb een u balk in het midden (tegen doorzakken) én een potje waarmee de lattenbodem open kan blijven als je in de bak wilt als de Vw is opgezet