AK Parade upgrade

Gestart door De klapkar, maart 27, 2025, 06:07:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

De klapkar

Nadat ons bed onder garantie vervangen is omdat deze doorhing heb ik een U-profiel voor het bed besteld, helaas bleek dit blank staal te zijn dus eerst maar laten verzinken, nu eerst de gaatjes weer open boren en dan met RVS vastzetten.
Ik heb er gelijk 2 genomen voor het geval dat het andere bed ook door gaat hangen.

Daarna gaan we het doek wisselen van Katoen naar een nieuw all season doek dat we afgelopen winter op de kop konden tikken.

Tot slot wil ik er nog een disselbak op zetten maar twijfel nog hoe groot die mag zijn :-)

Alex

Vanwaar de wens om het katoenen doek te vervangen?
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

De klapkar

Wij hebben vorig jaar terwijl wij een dagje bij de vw weg waren na een hevige stortbui een flinke zak in het dak gehad met lekkage tot gevolg. In december kwam deze nieuwe ongebruikte tent voorbij voor een leuk bedrag. Nu hebben we dus 2 tenten en wil ik de nieuwe in ieder geval eens proberen. Als het niet bevalt dan gaat de katoenen er weer op met het risico dat we bij een stortbui weer een zak krijgen.

Alex

Oke vandaar.
Ben wel benieuwd of het gaat bevallen.
Een waterzak blijft wel een dingetje.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

poldertoerist

mss kan je een Verandastang tussen de dakdragers plaatsen, heb ik ook een keer gedaan toen we net niet terreintechnisch niet helemaal lekker stonden met de Teun.  Dat werkte perfect!
Adventure Awaits

De klapkar

Ik heb ook al extra stangen want het katoen is op zichzelf niet lek o.i.d., enkel de kans op een zak is natuurlijk wel weer aanwezig. Mijn 1e oplossing was ook gewoon een extra dak-stang met een knik om het doek omhoog te drukken. Maar daarna kwam die nieuwe all season tent op mijn pad. Op dat moment was het kopen of gokken dat het allemaal wel mee valt met de katoenen tent. Toen heb ik hem gekocht met de zekerheid dat ik mijn geld er altijd weer voor terug krijg als ik hem op mp zet :-), zeker als ik nog een paar jaar wacht.

Ik twijfel momenteel wat beter zal zijn all season of katoen.

De klapkar

Weet iemand hoeveel elastieken/haringen er voor een parade nodig zijn (incl. luifel).

6ink

Citaat van: De klapkar op maart 30, 2025, 07:09:55 PMWeet iemand hoeveel elastieken/haringen er voor een parade nodig zijn (incl. luifel).

Ik weet het niet precies, maar vorig jaar heb ik een setje schroefharingen gekocht á 20 stuks. Hier had ik toen te weinig aan en heb de standaard haringen erbij gebruikt. Na de vakantie heb ik een tweede setje schroefharingen gekocht; nu heb ik er wel genoeg.

De klapkar

op basis van foto's kom ik op 48 elastieken, daarnaast zitten er nog minimaal 8 haringen aan spanbanden en de achterluifeltjes plus 4 voor het grondzeil. met 40 haringen haalden wij het vorig jaar zeker niet.
Ik heb dus maar 50 elastieken besteld en komend weekend klappen we hem open om de tent te wisselen, het bed te versterken en de slaapcabine + matras terug te plaatsen.

6ink

Ik gebruik niet elk elastiek. Vooral aan de kant van de dissel als ik er een paar over. Bij de luifel gebruik ik 1 haring voor meerdere elastieken.

Ik ben benieuwd hoe lang je bezig bent met het wisselen van de tent en of het bevalt. Ik had, achteraf, ook graag de all season gehad.

Kevin2

Tja het is een afweging. Katoen is heerlijk comfortabel maar het kost een eeuwigheid om de ochtenddauw te laten drogen om droog in te kunnen klappen. Ik ben wel fan van katoen :)

Succes met de verbouwing in ieder geval. Ik ben benieuwd naar je ervaringen!

De klapkar

Wij hebben vorig jaar in Denemarken een flinke waterzak gehad en aangezien we zoals vermeld een nieuwe ongebruikte all season op de kop getikt hebben wil ik die er op zetten. Ik hoop inderdaad ook dat hij sneller droogt in de ochtend of na regen want wij staan max 3 nachten op 1 camping (scandinavie - Schotland etc) en na een weekend klap ik ook graag droog in :-).
Het katoen is verder prima bevallen en met een extra daksteun ben ik ook niet bang voor een nieuwe waterzak o.i.d. dus wellicht wisselen we de handel op enig moment gewoon weer terug.

De klapkar

Tent wisselen valt heel erg mee,

Afnemen:
- 2e bed openklappen (tent plat laten liggen)
- Rits rondom los ritsen
- Alle klitteband en strikjes om de stangen losnemen
- Tent er tussen ui werken

Terug plaatsen:
- Tent onder de stokken op de wagen leggen
- Klitteband rond de horizontale stokken vast zetten
- Tent voorzichtig uitklappen (zonder spanning op het doek, dus geen haringen)
- Tent rechtschuiven over de dakstangen
- Rits rondom dicht ritsen
- Verticale klittebandjes en strikjes vast maken (m.u.v. die bij het scharnier, die laten wij altijd los want
  die kan het doek doen scheuren wanneer hij iets te strak zit)
- Slaapcabines weer ophangen.
- Elastieken (Campioflex) aan de tent bevestigen. (42 voor de tent + 10 voor de lufel)

Het bed heeft niet alleen een u profiel onder de middenbalk gekregen maar ook de dwarsbalken aan het hoofd en voeteneind hebben we aangepakt omdat die bij het vorige bed ook doorhingen en we nu toch bezig zijn.
Aan de disselzijde hebben we de dwarsbalk gedubbeld en komt er nog een balk onder. Aan de achterzijde kon er alleen een L-profiel tegen aan maar die heeft ook minder kans om echt door te hangen doordat de overspanning 20cm korter is en minder gewicht draagt wanneer de wagen ingeklapt is.

Ik vraag me wel af wat de oorzaak is van doorhangen, komt het door het gewicht van de personen op het bed of door de tent die er de hele winter op rust. Het 2e bed dat (ingeklapt) bovenop ligt heeft het probleem bij ons namelijk niet.

Tevens komt er een extra dak-steun om te voorkomen dat dit doek ook een waterzak kan krijgen en ik wil het matras nog vervangen voor een harder exemplaar.

6ink

Bedankt voor je uitgebreide instructie. Ik dacht dat het matras aan de lattenbodem vast zat met plastic knopen die je er alleen af kan halen als je ze breekt. Ik zou namelijk ook wel een keer graag alleen de binnententjes er uit willen halen.

Ik kan mij niet herinneren dat het bed bij ons doorhangt. Word je niet beperkt in de laadruimte als je meerdere  u-balken plaatst? Mocht je foto's hebben ben ik wel geïnteresseerd.

De waterzakken blijft inderdaad ook een probleem. Ik ga hier extra buizen voor bestellen. Ik neem aan dat je dit met 'extra dak steun' bedoeld?

poldertoerist

heb het al eens eerder aangehaald, maar een Verandastang is echt een eenvoudige en doeltreffende oplossing

https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=28176.0
Adventure Awaits