Stormband luifel kyte xl 2016

Gestart door adri1988, mei 05, 2025, 08:41:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

adri1988

Dag allemaal,

Na 4 jaar in een cabanon mercury gehad te hebben zijn wij sinds oktober vorig jaar eigenaar van een holtkamper kyte uit 2016 (zonder windforce). Afgelopen weekend voor het eerst opgezet (met dank aan jullie uitgebreide handleiding). We hadden het dak (+luifel) al eerder eraf gehaald om die te laten reinigen en impregneren. Ongelooflijk goed resultaat (wit en droog gebleven). Het enige wat ik niet weet, misschien domme vraag, is hoe ik de stormband in de punt van de luifel vastzet. Zit de band vastgedrukt met de inkeping van de stok of mis ik iets. Voor de eerste keer opzetten vond ik het wel redelijk, maar genoeg ruimte voor verbetering.

Het inklappen met kindertent eraan vast was wel een gedoe vond ik. Hopelijk gaat dat een stuk makkelijke r de volgende keer.

getiem

Knoop van de stormband stop je in de paal, en je leidt de band door de inkeping langs de paal en steekt dan de punt in de koker.

Bij het strak zetten van de stormband op je dissel, trekt de knoop dan aan de paal en niet aan je doek.
Kamperen met de wouw-factor

Jon

Blijven toch eigenwijze dingen met veel gebruiksaanwijzing, die Holtkampers.
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets. September '24 test van de Shelter.

GJT

Bij een model zonder windforce kun je bij het inklappen in principe gewoon met de luifelstok naar binnen lopen en deze ophangen zonder de maststok uit zijn 'punt-tas' te halen. Bij het opzetten loop je zo weer naar buiten en staat de luifel in één handeling.
Nadat je dak er af is geweest moet hij natuurlijk wel weer even vast. Dan is het eenmalig zoals Getiem aangaf, de knoop van de band in de inkeping leggen en dan de mast weer in zijn punt-tas/pocket stoppen.
Er zijn ook eigenaren die -net als met de winforce nu nodig is- de luifel op de hoofdtent leggen (het doek van de luifel vouwt dan wat netter op). Dan zal je deze handeling dus steeds even moeten doen.

Ps. Het is geen stormband, maar een essentieel onderdeel van de hele constructie die het doek ontziet van de krachten die de 'stokloze' luifel veroorzaken.

GJT

Citaat van: Jon op mei 06, 2025, 12:42:18 AMBlijven toch eigenwijze dingen met veel gebruiksaanwijzing, die Holtkampers.
Dat geldt vooral voor de eigenaren ervan denk ik.  :#

adri1988

Super bedankt voor deze info! Was toch even een twijfelpuntje van me.