Kyte (met XL kindertent) drogen (met WindForce)

Gestart door Tim_V, mei 19, 2025, 01:47:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tim_V

We zijn ons aan het voorbereiden op ons eerste seizoen met onze HK Kyte (met XL kindertent) en ons eerste uitstapje gaat het klapweekend zijn.

Alleen gezien de weersverwachtingen maken we ons een klein beetje zorgen om het nat inpakken van de vouwwagen. Wij zijn niet per sé mooi weer kampeerders, maar we hebben tot nu toe altijd het geluk gehad om onze tent droog in te kunnen pakken. (Op één enkele keer na, maar toen konden we onze veel kleinere tent gemakkelijke te drogen hangen op zolder. Dat wordt met de Kyte iets lastiger  :X )

Heeft er iemand ervaring met het drogen van de Kyte met behulp van de WindForce? Werkt dit goed (genoeg)? En gaat dit ook goed met de Kindertent XL?
En heeft iemand ervaring met hoe lang een natte vouwwagen ongeveer moet staan om te drogen (ik snap dat dit afhankelijk is van vele factoren, maar een indicatie is al heel fijn).

Wij hebben gelukkig een oprit, maar ik kijk er niet echt naar uit om de vouwwagen open te klappen op de stenen, ik gok dat dit handmatig het beste gaat (zonder het bodemzeil te beschadigen). Eventueel kan ik daarna de WindForce aansluiten.
En hoe doen jullie dat als jullie nat in moeten pakken en het de dag(en) erna nog steeds regent? Zet je dan de Vouwwagen nat op in de regen om hem pas in te klappen als hij droog is?

Alex

Denk niet dat veel mensen hun windforce hiervoor gebruiken.
Dit gaat met donder en geweld.
En hiermee droog je de luifel ook niet mee.

Dus ben eigenlijk net zo benieuwd als jij.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

spikehome

Mijn ervaring is dat het leef en slaap gedeelte wel wat sneller droogt echter de luifel droogt wat minder met de deur een stukje open komt daar ook meer lucht onderdoor..
Gezien dat er in het leef en slaap gedeelte dubbel doek zit gaat dat zeker sneller.

GJT

Ik heb het nog nooit geprobeerd met windforce. Je kan het een minuutje aanzetten om te proberen vocht uit het doek te blazen/ de druppels wat stuk te krijgen. Leuke test tijdens het klapweekend maar ik verwacht er niet veel van. Verder krijg je de luifel er ook niet mee droog natuurlijk omdat daar de windforce niets doet.

Ik gebruik na een natte nacht of bui wel eens een droogdoek (die ik enkel voor dat doel gebruik) aan een lange stok. Hiermee maak ik de druppels stuk en haal het meeste vocht weg waardoor het drogen vervolgens vele malen sneller gaat. Inmiddels na een aantal jaar ben ik aardig overtuigd van deze methode. Dit en een half uurtje zon en hij is kurkdroog terwijl het anders uren duurt voordat de prachtige druppels op het doek zijn verdampt.

Ideaal als hij op de oprit past! Ik laat de wagen ook soms op de oprit nog even (extra) drogen. Ik doe er altijd een extra grondzeil (>200 grams bouwzeil) onder en dit werkt op bestrating ook prima. Als de tent omklapt (open hem gewoon met windforce) vang ik hem even op zodat hij rustig neerkomt. Dan is het een kwestie van het frame even opspannen en luifel losjes opzetten (de punten hang je op onder de luifel) en je bent klaar. Dan ga je dan uitpakken in plaats van via pack en go. Als je klaar bent is de wagen bijna droog.

Als het bij thuiskomst nog regent dan zal hij toch een keer opgezet moeten worden. In de praktijk is me nog niet overkomen dat het op zo'n thuiskomdag niet een paar uur droog is. Mocht er echt slecht weer voorspelt worden dan ga ik gewoon eerder weg  :#

ReneD

Hier weleens gelezen dat men hun vouwwagen opzet in de parkeergarage van de Ikea, lekker laten doorwaaien en ondertussen wat nuttigen en/of winkelen.
kamperen met de tent
Coleman Destiny Royal (PopUp)
Fleetwood Evolution E1 (PopUp)
Holtkamper Cocoon Aero MTT
Holtkamper Cocoon Aero MTT WindForce

OhPeeCee

Als je nat thuiskomt, en het blijft nat voor de komende dagen, kleine camping zoeken op fietsafstand en open vouwen. En als de zon dan gaat schijnen dan droogt ie wel. Zijn de vooruitzichten bar en boos dan iets met een dak vinden om daar onder open te kunnen zetten. Maar nat thuiskomen is gewoon vervelend.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

OhPeeCee

Citaat van: ReneD op mei 19, 2025, 03:17:53 PMHier weleens gelezen dat men hun vouwwagen opzet in de parkeergarage van de Ikea, lekker laten doorwaaien en ondertussen wat nuttigen en/of winkelen.
Mooi man, maarruh dat dak is niet zo hoog.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

GJT

Die mooie verhalen over drogen onder viaducten en in parkeergarage's zijn leuk, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat de luchtvochtigheid, als het buiten continu nat is, in een open garage of viaduct laag genoeg is om hem fatsoenlijk te laten drogen. En beetje droger zal wel lukken maar voor het stallen niet droog genoeg naar mijn beleving. Leuk voor (half)synthetisch doek, maar niet voor dik katoen.

Tim_V

Bedankt voor alle reacties! Dit geeft iets meer vertrouwen om de VW weer droog in de stalling te krijgen.

Wellicht inderdaad een interessante test op het klapweekend om te kijken wat de WindForce doet (als ik het niet vergeet).

De VW past waarschijnlijk alleen zonder luifel opgezet op de oprit. Maar als ik de buurman lief aankijk, kan die wellicht ook wel geheel op de oprit.

Die tip van een camping in de buurt is ook een goede! Bedankt!

FriedelP

Wij hebben het geluk dat we de wagen ook in de tuin kunnen opslaan tot het eens een dag, liefst in het weekend, droog en zonnig is en we de wagen dan opbreken. Kunnen zo af en toe nog in de tuin kamperen ook ;-)