Regelgeving mistachterlicht.

Gestart door meeder, november 23, 2009, 11:45:03 AM

Vorige topic - Volgende topic

marcel.s

als ik het goed lees komt het er op neer dat als je in de auto geen bediening hebt voor je lampje, dan hoef je hem ook  niet aan te zetten  :#

meeder

Citaat van: marcel.s op januari 10, 2010, 11:32:28 AM
als ik het goed lees komt het er op neer dat als je in de auto geen bediening hebt voor je lampje, dan hoef je hem ook  niet aan te zetten  :#

Nee, alleen als je auto niet voorzien is van een mistachterlicht dan gelden de regels niet.
Als je auto wel een mistachterlicht heeft dan moet het mistachterlicht van de aanhanger ook gaan branden als je die schakelaar omzet.

ruub

::)blijft allemaal vreemd.
Maar ik had het dus fout, de mistlamp moet dus vanuit de auto te bedienen zijn, als je ook mistlampen hebt op de auto.

Gewoon zorgen dus dat 't spul 't doet.

meeder

@ruub klopt het blijft een wazig verhaal. Als je de hele wetgeving voor voertuigen doorleest dan wordt je heel snel heel erg moe... Echt niet te begrijpen hoe ze het zo opschrijven.

arnold260377

Hoi even over het mistlicht.
Ik dacht dat het pas ook geld voor aanhangwagens vanaf een bepaald bouwjaar

Qwaqa

Nee, alleen als jouw auto geen mistachterlicht heeft hoeft dat niet. Leeftijd van de wagen heeft er niets mee te maken. De lamp moet vanuit het trekkend voertuig aan te zetten zijn zonder het te moeten verlaten en het trekkend voertuig moet geen m mistachterlicht aan hebben als die van de vouwwagen ingeschakeld is.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/auto/vraag-en-antwoord/moet-een-aanhangwagen-een-mistachterlicht-hebben.html

Verstuurd van mijn Nexus 4

Conway Cruiser

Bij mij zit het mistachterlicht rechts i.p.v. links omdat de Conway Cruiser uit Engeland komt. Deze zit ge?ntegreerd in de achterlichten.
Officieel moet deze links zitten, maar hij werkt prima vanuit de auto aan te zetten en ik laat het lekker zo zitten. Ik vind dat hij moet werken voor die ene keer dat je hem sporadisch mag gebruiken.
Hoe hebben andere Conway Cruiser en Pennine folding camper eigenaren hier op het forum?

berkevelda

Citaat van: Conway Cruiser op juli 31, 2013, 04:04:34 PM
Bij mij zit het mistachterlicht rechts i.p.v. links omdat de Conway Cruiser uit Engeland komt. Deze zit ge?ntegreerd in de achterlichten.
Officieel moet deze links zitten, maar hij werkt prima vanuit de auto aan te zetten en ik laat het lekker zo zitten. Ik vind dat hij moet werken voor die ene keer dat je hem sporadisch mag gebruiken.
Hoe hebben andere Conway Cruiser en Pennine folding camper eigenaren hier op het forum?

Hey Conway Cruiser, wij hebben een Pennine Pullman maar die heeft losse units per lamp/licht. Ik heb dus de achteruitrijverlichting met de mistlacht verwisseld en de kabelboom van twee kanten verlengd en verlegd naar de andere kant.

Kun jij niet je units omdraaien? Ze zitten dan als het ware wel ondersteboven, maar als ze qua schroeven symetrisch zijn is dat geen probleem. Enige wat je dan moet doen is net als ik de kabelboom voor de achteruitrijverlichting en het mistachterlicht verlengen en naar de andere kant omleggen. Kwestie van wat solderen en isoleren.

Let er tevens even op dat je je GB sticker van de wagen afhaalt en er een NL-sticker op plakt. Volgens mij moet je in het buitenland als je met een witte plaat rijdt een landen sticker plakken.

Conway Cruiser

Omdraaien gaat niet, want dan zitten de ingebouwde driehoeken op zijn kop. Wat wel kan is een nieuwe linker unit halen (Hella 9604 ) bij De Wit in Schijndel (44,95 euro) met daarin een mistlicht. Die doorverbinden met het mistlicht rechts. Dan heb ik 2 mistlampen en dat mag wel. links en rechts. De achteruitrijlamp is toch niet aangesloten op mijn 7 polige stekker.
Ik rijd zelf altijd Engelse, rechtsgestuurde auto's en die hebben vaak ook 2 mistlampen en dat mag.

Wat betreft de GB sticker. Die zit vast, maar linksboven achterop zit ook een NL sticker.
Op de auto's die ik heb of heb gehad uit Engeland zat ook wel eens een GB sticker en ook op mijn aanhanger met wit kenteken, maar die is magnetisch en zou er af kunnen. Nooit iets van gehoord.
Heel officieel mag het niet, maar als dat mijn eerste bekeuring moet worden in 9 jaar rijbewijs dan so be it. ;)