COC certificaat

Gestart door Nynkes, juni 07, 2023, 04:00:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

dRichardk

Het COC-certificaat, ook wel bekend als het "Certificate of Conformity" (Certificaat van Overeenstemming), is een officieel document dat door de fabrikant van een voertuig wordt verstrekt. Dit certificaat bevestigt dat het voertuig voldoet aan de technische en milieunormen zoals die zijn vastgelegd door de Europese Unie (EU) of andere relevante regelgeving.

### Waarvoor wordt het COC-certificaat gebruikt?

1. **Registratie van het voertuig**: Het COC-certificaat is vaak vereist voor de registratie van een voertuig in een EU-land. Het bewijst dat het voertuig aan alle wettelijke eisen voldoet en dus zonder verdere technische keuring kan worden ingeschreven.

2. **Import en export**: Bij de import of export van voertuigen binnen de EU wordt dit certificaat vaak gevraagd om de goedkeuring van het voertuig in het ontvangende land te vereenvoudigen.

3. **Technische specificaties**: Het document bevat gedetailleerde informatie over het voertuig, zoals het chassisnummer, het motortype, de milieuklasse, en andere technische specificaties.

### Belangrijke informatie op het COC-certificaat:

- **Fabrikant en model**: Naam van de fabrikant en het exacte model van het voertuig.
- **Voertuigidentificatienummer (VIN)**: Uniek identificatienummer van het voertuig.
- **Technische specificaties**: Gegevens zoals gewicht, motortype, emissienormen, etc.
- **Goedkeuringen**: Informatie over de goedkeuringen die het voertuig heeft gekregen volgens de EU-regelgeving.

### Waarom heb je een COC-certificaat nodig?

Als je een voertuig in een ander EU-land wilt registreren of als je een voertuig importeert, is het vaak verplicht om een COC-certificaat te overleggen. Het vergemakkelijkt het registratieproces omdat het bewijst dat het voertuig voldoet aan de wettelijke vereisten zonder dat er aanvullende keuringen nodig zijn.

Samenvattend is het COC-certificaat een belangrijk document dat ervoor zorgt dat je voertuig wettelijk in gebruik kan worden genomen in de EU.

GuustFlater89

Maar voor een vouwwagen heb je (in ieder geval in Nederland) geen registratie, zolang deze onder de 750kg toegelaten gewicht blijft. Dus CoC op zich niet echt nodig.
Ik heb hem in ieder geval nog nooit nodig gehad (wel bewaard overigens...)
Cabanon Malawi 2.0

FriedelP

Als het een aanhangwagen van na 2012 is, ook voor onder de 750 is het in principe verplicht. Zie linken hogerop. Als je hem nieuw gekocht hebt zal je het samen met andere papieren waarschijnlijk wel gekregen hebben, maar als daar geen nadruk op gelegd wordt, leg je dat samen met die papieren ook weg (spreek uit eigen ervaring). Bij verder verkopen vergeten ze het dan ook weer mee te geven.




kimopo

Wij hebben zelfs een (Duitstalig) document met een veiligheidszegel en alle info gekregen bij ons Ukkie die ongeremd is en nagenoeg niks weegt.
Ik dénk dat het dus iets is wat tegenwoordig bij nieuwe wagens standaard geleverd wordt.
Ons Ukkie is van april 2021.
Leef vandaag, je weet nooit of er nog een morgen komt



winnieandbuzz

Een CoC wordt niet standaard meegeleverd bij een vouwwagen (wat kleine uitzonderingen daargelaten) en is binnen NL in principe ook niet nodig want de fabrikant heeft de wagen laten keuren bij de RDW en daarmee toestemming verkregen de wagen te verkopen/op de weg te laten. Je krijgt tenslotte bij een auto ook geen CoC meegeleverd...

FriedelP

Bij een auto krijg je dat toch altijd? Je mag België en de meeste europese landen niet eens in zonder een dergelijk document. Is het zelfde als het gelijkvormigheidsattest en dat is toch altijd bij een auto geleverd?


Is verplicht in heel Europa voor alle aanhangwagens sinds 2012. Zie onderstaande link die specifiek voor Nederland is bedoeld en ik al eerder postte:
Praktische informatie over uw aanhangwagen | Aanhangcars.nl


Dus als je verkoper het niet heeft meegeleverd is hij zeker in de fout.

LarsNL

Tja de officiële toko die er over gaat zegt toch iets anders in Nederland:

https://www.rdw.nl/particulier/paginas/certificaat-van-overeenstemming-aanvragen niet verplicht volgens de RDW dus. Wij hebben hem btw wel gekregen met de opmerking in het buitenland vragen ze er weleens om.

winnieandbuzz

CoC krijg je niet standaard bij een auto. Heel soms wel maar veelal vraag je die aan bij de importeur/fabrikant.

Albert83

In Duitsland zit deze verklaring er altijd bij. Maar goed het gaat er hier nogal bureaucratisch aan toe. Bovendien scheelt het misschien ook wel dat in NL een auto een vast kenteken krijgt. Eenmaal toegelaten in NL, oftewel een NL kenteken, dan weet je dat het voertuig voldoet aan de vereisten van de EU.

Ik sprak bij het importeren van onze vouwwagen een keuringsinspecteur van de TUV. Hij vond het sowieso bizar dat aanhangwagens zonder papieren en regelmatig keuren de weg op mogen. Dat kan ik me wel voorstellen, zeker als je sommige aanhangers ziet. Maar wees blij met die witte kentekenplaat, geen gedoe, gewoon erop hangen en gaan met die banaan. Bovendien hebben ze hier weer een oude regeling afgestoft, verplichte tweejaarlijkse gaskeuring :?.