Om nog even terug te komen op de kwestie of de bevestigingsbouten nou van buiten naar binnen of andersom gemonteerd dienen te worden: ik heb -zoals beloofd in reactie #15 van dit topic- een mail naar AL-KO gestuurd met deze vraag. Zie hieronder mijn vraag en daaronder het antwoord van een medewerker:
—————————————
Ik heb een vraag over de montage van octagon schokdempers onder mijn Humbaur aanhangwagen.
In de catalogus op pagina 520 en 521 (zie bijgevoegde uitsneden), wordt aangegeven dat de boutkop van de bevestigingsbouten van de schokdempers aan de bandzijde moet zitten. Dit is tegen mijn gevoel in, namelijk wanneer de moer los zou draaien tijdens het rijden, zal de bout eruit glijden en met de kop tegen de band aan lopen (ik moet het wiel van de aanhanger verwijderen om de bout van buitenaf te kunnen plaatsen of verwijderen). Het risico op een klapband of minstens ernstige schade aan de band is dan aanzienlijk. Wanneer de bout er vanaf de binnenzijde in wordt gestoken, zal deze er gewoon uitvallen en zal de demper aan het montagepunt van het chassis blijven hangen zonder verder risico op schade aan band of aanhanger.
Kunt u uitleggen wat de ratio achter de aanbevolen montagerichting van die bouten is?
Om het nog verwarrender te maken, wordt de schokdemper op hieronder gelinkt filmpje, dat van AL-KO UK afkomstig is, niet conform de instructie in de catalogus gemonteerd (namelijk met de onderste bout van binnen naar buiten).
https://www.youtube.com/watch?v=tRTKqlbVo8oAntwoord van AL-KO:Bedankt voor je email, en daarnaast voor de feedback
Ik begrijp de opmerking, niettemin dient de bout te worden geplaatst zoals wordt beschreven in de AL-KO hoofdcatalogus en zoals hieronder.
Het Engelse filmpje is daarom niet correct en verwarrend, intern hebben we deze info reeds doorgegeven zodat correctie kan plaatsvinden
———————————————
Filmpje is dus fout en de info in de catalogus correct. Een reden voor deze montagewijze wordt helaas niet gegeven.