Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
je moet uitvogelen waarom de zekering stuk gaat. als de verbruiker meer dan 15 amp trekt of ergens een kortsluiting.wat doe je met die aansluiting?
Het kan gewoon ook zo zijn dat je koelbox teveel stroom vraagt.Doe je navi eens achterin om te kijken of de navi het dan wel doet.
Hoogstwaarschijnlijk is de reden voor de 15 ampere zekering te vinden in het feit dat er nog al wat extra meters kabels zijn getrokken vanaf de accu, via het zekeringkastje naar de achterste 12V contact. De lengte van je kabel staat garant voor een bepaalde weerstand. P = I^2 R en houdt dus in dat je warmteontwikkeling van je kabel het kwadraat van je stroom die er doorheen loopt vermenigvuldigt met de weerstand van het totale circuit. (kabel + verbruiker)Stel, je voorste 12V contact is afgezekerd met 20A. De weerstand van de kortere kabel is, zeg 2 ohm.20^2 * 2 = 400 * 2 = 800W totaal.Nu de achterste.Stel 15A max, met een weerstand van 4 ohm...15^2 * 4 = 225 * 4 = 900W totaal.Nu gaan we de achterste eens vervangen door een zekering met 20A20^2 * 4 = 400 * 4 = 1600W... Da's nogal een verschil met de eerste 900W, nagenoeg een verdubbeling van het vermogen bij slechts 5A verhoging van je zekering!De kabel wordt gegarandeerd warm, bij 15 of 20A. Met een verhoging van de temperatuur neemt ook de weerstand van je kabel toe, ergo, het bovenstaande verhaal gaat in een opwaartse spiraal en wordt alleen maar erger. Wellicht dat je 20A zekering op tijd knalt maar als ie dat niet doet, zit je ergens in je auto met een smeulende kabelboom, niet echt een prettige gedacht.Ik weet niet of je je (geschakelde) 12V van de trekhaak gebruikt voor de VW, wellicht dat je deze kan aftakken of omleiden?