Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2   Omlaag

Auteur Topic: warm worden vouwwagenbanden  (gelezen 13716 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mvdkant

  • Gast
Re: warm worden vouwwagenbanden
« Reactie #15 Gepost op: april 07, 2012, 08:55:43 pm »

in de meeste banden kan gewoon 3 tot 4 bar in gepompt worden. in de banden van onze scout gaat 3.5 bar

de banden van je vouwwagen worden warmer dan de banden van je auto. dit is logisch omdat de wielomtrek kleiner is dan van de auto.
de wielen op de vouwwagen maken dus meer omwentelingen dan de wielen van de auto.
Gelogd

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk: kampeermiddel : Dethleffs 510TK 2003
Re: warm worden vouwwagenbanden
« Reactie #16 Gepost op: april 17, 2012, 10:16:05 am »

Je moet natuurlijk ook checken of je wielen mooi vrij lopen. Een geremd of niet soepel lopend wiel heeft meer wrijving en wordt dus warmer.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: warm worden vouwwagenbanden
« Reactie #17 Gepost op: april 17, 2012, 11:55:17 am »

In mijn onwetendheid dan een aanvullend vraagje: moet er bij de klapper niet ook sprake zijn van balanceren en uitlijnen? Ik kan me voorstellen dat als de banden iets toelopen of uitlopen, er meer wrijving ontstaat dan wanneer ze perfect lijnen.
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: warm worden vouwwagenbanden
« Reactie #18 Gepost op: april 17, 2012, 02:12:05 pm »

Balanceren moet zou wie zo (gebeurt standaard als je nieuwe banden erop laat leggen), maar uitlijnen? Ik zou niet weten hoe dat bij een VW zou moeten, je hebt namelijk toch geen spoorstangen? Of kun je de hele as van kantelen/verplaatsen?
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: warm worden vouwwagenbanden
« Reactie #19 Gepost op: april 17, 2012, 03:06:08 pm »

Balanceren moet zou wie zo (gebeurt standaard als je nieuwe banden erop laat leggen), maar uitlijnen? Ik zou niet weten hoe dat bij een VW zou moeten, je hebt namelijk toch geen spoorstangen? Of kun je de hele as van kantelen/verplaatsen?
Ik zei al: in mijn onwetendheid.  :+  Maar ik zie bijvoorbeeld op een oud onderstel van een aanhanger hier, dat er niet per definitie (en misschien vanwege de wrijving in bochten wel 'per definitie niet') sprake is van een starre as.

Ik heb eigenlijk nog niet eerder met m'n neus onder een klapper gelegen, dus ik weet ook absoluut niet hoe dat met de as van een klapper en de onafhankelijkheid van de wielen (en daarmee misschien de onafhankelijkheid van de stand ervan) zit.
Gelogd

scoutmobiel

  • Gast
Re: warm worden vouwwagenbanden
« Reactie #20 Gepost op: april 17, 2012, 03:42:52 pm »

beste Klappers,

Aangezien ik al geruime tijd in het verleden met de VW vakanties heb genoten wil ik toch ook even reageren op het artikel.
Feitelijk klopt alles wat er staat maar onderschat wordt toch wel de oploop-rem en zijn werking daarvan.
Het is goed om te weten dat deze geheel terug moet komen na het remmen (dus als de auto weer aan de VW trekt) anders blijft de voering "hangen" en wordt de voering warm en zal dus snel slijten maar ook de band en velg opwarmen. Vervelend hierbij is dat wanneer de band/velg warmer wordt de spanning toeneemt en vervolgens herhaald dit proces zich waarbij dit tot grote problemen kan leiden.(uitzetting) ::)
Alle verbindingen van de stangen en of kabel moeten dus gangbaar zijn en gesmeerd worden.
De oploop demper moet ook goed functioneren anders kunnen er ook gebreken ontstaan. Wel blijft een feit dat de banden in orde moeten zijn en op de juiste spanning moeten staan.
Ga hiervoor even bij een erkend bandenbedrijf langs voor de juiste druk (apparatuur) want op de meeste meters langs de wegen zit een behoorlijke afwijking!!
klapse allemaal. :H
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: warm worden vouwwagenbanden
« Reactie #21 Gepost op: april 17, 2012, 09:39:05 pm »

Ik zei al: in mijn onwetendheid.  :+  Maar ik zie bijvoorbeeld op een oud onderstel van een aanhanger hier, dat er niet per definitie (en misschien vanwege de wrijving in bochten wel 'per definitie niet') sprake is van een starre as.

Ik heb eigenlijk nog niet eerder met m'n neus onder een klapper gelegen, dus ik weet ook absoluut niet hoe dat met de as van een klapper en de onafhankelijkheid van de wielen (en daarmee misschien de onafhankelijkheid van de stand ervan) zit.

Voor zover ik weet, hebben VW en andere aanhangwagens vaak een starre torsie-as.  Dit houd in dat de armen waaraan de wielen zijn verbonden, in verbinding staan met een zogenamde torsie as, deze kan van metaal of rubber zijn, en zorgt te gelijkertijd voor de vering en de demping. De torsie as, zal zoals het woord al zegd onder belasting torderen, dit is een soort verdraaien/wringen van een stijf materiaal in de vorm van een as (zit dus in het inwendige van de as die je ziet aan de buitenzijde), welke na ontlasten (uitveren) weer in zijn "rust" toestand terug draaid. Een ander systeem is met bladveren, warbij een starre as, wordt geveerd met boogvormige (uit meerdere bladen bestaande) veren wordt afgeveerd, deze vorm wordt vaak standaard ook uitgevoerd met schokbrekers om het naveren tegen te gaan. Volgens mij worden daarom ook onder VW met een torsie as schokbrekers geplaats om naveren tegen te gaan bij hogere snelheden (tempo 100 goedkeuring?)
Ik hoop dit dit een klein beetje duidelijk is, ik ben geen expert in dit soort zaken, dus graag indien nodig gaarne aanvullen/verbeteren.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.866
  • Merk: kampeermiddel : Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: warm worden vouwwagenbanden
« Reactie #22 Gepost op: april 18, 2012, 06:08:24 am »

Eigenlijk ging de vraag wat betreft de starre as over het uitlijnen. dat doet men altijd bij de voorwielen van een auto. En is bedoeld om te zorgen dat de wielen bij rechtuit gaan in lijn lopen om overmatige slijtage tegen te gaan en dat het voertuig goed stuurt. Bij de as van een aanhanger gaan de wielen in principe precies rechtuit. Staan al in lijn. Daar verandert inveren e.d. volgens mij niets aan. Ook niet zoals op het plaatje als de wielen schuin staan.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: warm worden vouwwagenbanden
« Reactie #23 Gepost op: april 18, 2012, 08:08:00 am »

Maar als er zoals op de foto die ik liet zien sprake is van onafhankelijke wielen, kan er natuurlijk wel sprake van b.v. toesporen zijn. Maar als daarvan bij een vouwwagen nooit sprake is is e.e.a. dus niet van toepassing.
Gelogd

FiPe

  • Gast
Re: warm worden vouwwagenbanden
« Reactie #24 Gepost op: april 25, 2012, 07:43:18 pm »

Banden worden, onafhankelijk aan wat voor een as ze gemonteerd zijn, door de rol wrijving warm.
Hoe hoger de rol wrijving hoe warmer de band wordt.
Deze warmte wordt hoofdzakelijk naar de velg afgevoerd.
Bij het aanlopen van de remschoenen, bij een geremde kar, wordt de velg warm en ontstaat de omgekeerde werking dat de warmte van de veld naar de band afgevoerd wordt.
Er vanuit gaand dat het remsysteem van de kar goed is onderhouden heb je met de volgende problemen te maken die opgelost moet worden.
Bandenspanning: Bij lage spanning vervormt de band veel waardoor de rolweerstand toe neemt. Bij hoge spanning kan de band gaan "stuiteren" met alle gruwelijke gevolgen van dien.
Uitlijning: De wielen van de combinatie, kar en de trekker, moeten goed uitgelijnd staan.
Sporing: De wielen moeten een wielvlucht (schuinstand) hebben om de trekker goed te volgen.
Wiel diameter: Diameter en samenstelling van de velg bepaalt de warmte-afvoer en daarmee ook de maximum (veilige) constante snelheid.
Draaggewicht: Een zwaar beladen kar zal voor meer vervorming van de band zorgen dan een normaal beladen kar. (Loadindex bepaalt maximum (veilige) constante snelheid)
Leeftijd: Banden verouderen en worden gevoeliger voor gebreken. Niet voor niets stelt het TUV dat de banden maximaal 6 jaar oud mogen zijn om het Tempo 100 certificaat te behouden.

Kortom regelmatig technisch onderhoud en verstandig omgaan met de rij-eigenschappen van de vw is van levensbelang.
Gelogd

oscar

  • Gast
Re: warm worden vouwwagenbanden
« Reactie #25 Gepost op: april 25, 2012, 10:15:58 pm »

Ik weet niet hoe het bij jullie zit maar bij onze Jamet heeft  balanceren niet veel zin.

De velg zit met vier moeren op op de rem trommel gemonteerd en word hier niet goed op de trommel gecentreerd, allen een beetje met de vier conische bouten. Bij een auto wel zo en draagt de velg op de naaf en word daar dus wel 100% gecentreerd.
En ja natuurlijk is balanceren wel goed maar als je naar de constructie kijkt is het een beetje gewassen neus, en komt het allemaal niet zo nou.

Gelogd

bosi

  • Gast
Re: warm worden vouwwagenbanden
« Reactie #26 Gepost op: april 26, 2012, 08:11:11 am »

Ik weet niet hoe het bij jullie zit maar bij onze Jamet heeft  balanceren niet veel zin.

De velg zit met vier moeren op op de rem trommel gemonteerd en word hier niet goed op de trommel gecentreerd, allen een beetje met de vier conische bouten. Bij een auto wel zo en draagt de velg op de naaf en word daar dus wel 100% gecentreerd.
En ja natuurlijk is balanceren wel goed maar als je naar de constructie kijkt is het een beetje gewassen neus, en komt het allemaal niet zo nou.

Uuuuh, banden worden op de velg gebalanceerd (met van de lood plaatjes) en dit heeft dus in principe weinig te maken met de montage op de as/remtrommel. Als je bedoelt dat ze de banden/velg niet wordt uitgelijnd bij een VW, dan kan ik mee gaan in je verhaal. Vrijwel alle VW en aanhangers (<1000kg) hebben een torsie as en aan de daaraan gemonteerde zwingarmen valt volgens mij weinig uit te lijnen (er zitten geen sproorstangen zoals bij je auto)
Gelogd

Reloader

  • Gast
Re: warm worden vouwwagenbanden
« Reactie #27 Gepost op: mei 08, 2012, 07:27:56 pm »

onze vouwwagen heeft ook 10" bandjes, bij aankoop zaten er oude duro's onder welke tijdens een ritje (januari) Nijmegen --> Tilburg  echt warm werden.. toen besloten ze te vervangen voor Trailermaxx banden (chengshin/maxxis) en met deze banden zijn we nu een paar keer naar italie gereden totaal geen problemen ook niet bij 120kmph (wel met de polizei = 180 euro  :+)

deze nieuwe banden worden hand warm tijdens de rit door duitsland als in even voelen en dan een prettige warmte, in italie werd het allemaal net iets warmer en hebben we ook rustiger aangedaan. mijn ervaring is dat de banden best warm mogen worden als t maar goede banden zijn, als je ze niet meer normaal vast kan pakken zijn ze echt te heet
Gelogd
Pagina's: « 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal