verstandig om alpenkreuzer te kopen

Gestart door elmoiwan, juli 26, 2012, 11:20:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

elmoiwan

Nu willen wij een alpenkreuzer kopen. Maar is dat wel verstandig. Aangezien ik lees dat ze failliet zijn. Zijn er nog wel nieuwe onderdelen, fietsendragers etc,


primera

Ondanks dat ze niet meer bestaan.
Zijn de meeste onderdelen nog vrij goed te verkrijgen bij Swiba.

Die heeft de onderdelen overgenomen.

Maar bij een goede staat verkerende alpen kreuzer, heeft u toch niet snel nieuwe onderdelen nodig.

Gezien dit een degelijk merk is in verhouding met de huidige modellen vol met kinderziekten.

DannyST

Failliet klinkt altijd zo negatief.

Wist u dat: (bron - Wikipedia)

Alpenkreuzer

Alpenkreuzer was een Nederlands merk vouwwagen dat haar hele bestaan in Sliedrecht gevestigd was. De merknaam Alpenkreuzer stamt uit de jaren zestig en kwam van de importeur, de firma EKS uit Sliedrecht. De wagens werden in de DDR geproduceerd, waarbij diverse onderdelen van het onderstel uit de Trabantfabriek afkomstig waren. In de DDR werden de wagens gebouwd onder de namen "Klappfix" en "Camptourist", met name voor de interne markt, door VEB Fahrzeugwerk Olbernhau. Later werden de wagens ook geëxporteerd. Naar Nederland (en West-Duitsland) bijvoorbeeld als "Alpenkreuzer", naar Groot-Brittannië als "Nimrod". Na de Duitse hereniging werd de productie van de Klappfix in Olbernhau gestaakt.

De Alpenkreuzer heeft een aantal voordelen ten opzichte van veel andere merken van toen. Aanvankelijk waren de grote (Trabant)wielen het belangrijkste voordeel, ten opzichte van de concurrentie, qua wegligging. De harde vloer op de grond (dus lage instap) is ook ideaal. De keuken, groot en goed van hoogte, is altijd in tien tellen geheel gebruiksklaar, ook onderweg. De laadruimte waarin zeven kratten passen, en het kleine uitklapgedeelte aan de buitenkant dat ondersteund wordt met drie stangen, waardoor het grote bed nog een heel stuk groter wordt. Bij de Super is dat gedeelte tot aan de grond met tentdoek overspannen, bij de Senior en Junior niet. Later zijn er onder druk van de toegenomen concurrentie, diverse opzetsystemen bijgekomen voor het tentgedeelte, naast het unieke, oorspronkelijke uitklapsysteem.

De wagen is in ingeklapte toestand tijdloos, past ook goed achter een moderne auto. Nadeel is dat het opzetten, vooral ten opzichte van de huidige systemen, wel veel werk kost. En dan voornamelijk de voortent. Alles bij elkaar ongeveer een uur.

De plus- en minpunten van de test van de Kampeer en Caravan Kampioen uit 1976 luidden: + zeer goede wegligging + bagagecapaciteit + toegankelijkheid bagageruimten + grote wielen + goede ventilatiemogelijkheden - slordige afwerking van de wagen (is daarna verbeterd) - voortentframe onhandelbaar en veel speling op de verbindingen (is daarna eveneens verbeterd) - spanners van de tent niet op goede plek (zijn ook gewijzigd).

Einde van de Alpenkreuzer

Alpenkreuzer is in 2006 failliet gegaan. Voornamelijk door een tekort aan werkkapitaal.

primera

De tijd van opzetten vind ik wel meevallen.

Vooral als je kijkt hier hoe lang de andere merken erover doen.
De Ak is simpel frame werk.
In vergelijking met de andere modellen.

Het grootste voordeel nu van de AK is.

Goedkoop.
kwaliteit
simpel
onderdelen goed te verkrijgen, desnoods een donor wagen kopen.
Daarbij de wegligging uitstekend is.

Ben zelf ook voor de AK gegaan.
Voornamelijk voor de prijs.
Maar de levensduur van deze wagens is ook zeer goed te noemen.

elmoiwan


Bedankt voor de reacties. Wezen kijken naar de AK. Maar toen ze de tent opzetten stond er op de houten bank over de gehele lengte van de bank een rand schimmel en had het hout van de bank gewerkt. Vermoedelijk vocht. Dus die AK is het niet geworden. 

Jofiena

Hoi wij hebben een alpen kreuzer prestige van 1990/1992.
Het is een leuke degelijke wagen. Verleden jaar hebben wij hem een onderhoudsbeurt gegeven en nieuwe banden er onder.
Ik heb hem van een collega gekregen die hem kwijt wilde en met 400 euro onderhoudsbeurt/banden waren wij klaar.
Bij de onderhoudsbeurt bleek dat de wagen in goede staat verkeerde een degelijke wagen.
Wij gaan er nu voor de 4e maal mee kamperen ik vind het wel wat lastig om de wagen zelf op te zetten, maar de voortent hebben we er zo voor staan. Alles bij elkaar met indelen, van bagage etc. hebben we denk ik binnen hooguit 2 uur compleet staan.
Na 20 jaar is ook de tent nog droog. Hij heeft altijd binnen gestaan op stalling dus dat is echt een pré.

Ik vind de wagen zelf top. Alleen vind ik het op en afbreken altijd wel wat gedoe. Maar ja daarna heb je ook een mooi huisje staan.
Succes met zoeken!

hangover

Hallo,

Wij zijn al met onze 4de AK op weg. Allemaal als oudje overgenomen. De eerste was een Super GT, waarbij het deksel op de grond gelegd wordt, deze had een keuken welke je onderweg heel makkelijk kon gebruiken.
Daarna een Duet uit 1988. Daar hebben we 10 jaar mee gedaan en weer verkocht, was nog steeds prima, alle onderdelen waren nog kompleet en tent waterdicht, omdat die oude Duet echt een tweepersoons is wilde we een andere, grotere en jongere. Dat werd een Tempo uit 1998, is wat degelijker gemaakt, maar eigenlijk niet meer in m'n eentje op te zetten. Hij bleek voor ons ook te groot te zijn, 2 twee persoons bedden en twee ondertenten. Grote voortent, ook helemaal kompleet zonder schade e.d.
Nu net weer een Duet aangeschaft uit 1996, voor ons prima maat, het bed is groter dan van de Tempo en er is er maar één zodat je naast de wagen ruimte hebt in de wagentent voor de keuken. Alleen had deze AK wat schade opgelopen in de loop der jaren ik denk door onoordeelkundig gebuik (was geen instructieboekje meer bij).
De Tempo komt volgende week op Marktplaats en misschien hier ook als er een tekoop rubriek is, ben nog helemaal nieuw hier ;)

Suc6

cahummel

Wij hebben een Alpen Kreuzer Select uit 1991. De Select is het model met aangenaaide voortent, en er kunnen 4 personen in slapen op twee tweepersoons bedden. Wij hebben die van ons gekocht om vouwwagencamperen te proberen, en daarna besloten tot roestauratie van deze vouwwagen omdat we er helemaal gek van zijn. Inmiddels is zo ongeveer alles wat ik kon aanpakken aangepakt, en hebben we er zelfs een reservetent en luifel bij.
Ondanks de leeftijd werd mij bij de laatste beurt door een specialist te kennen gegeven dat deze vouwagen zo nog 10 jaar mee kon! En je hoort het wel vaker: Alpen Kreuzer maakte zeer degelijk spul, en mijns inziens klopt dat. Groot voordeel is dat Alpen Kreuzer al heel vroeg begon met onafhankelijk verende wielen (ophanging van een Trabant). Gevolg is dat de meeste oude Alpen Kreuzer in ieder geval als een huis achter je auto liggen, het zijn niet van die stuiterende slingerbakken.
Onderdelen zijn nog goed verkrijgbaar, de firma Swiba heeft ooit de hele boedel van het failliete Alpen Kreuzer overgenomen, en praktisch alles is te krijgen, van uitdraaipoten en neuswielen tot complete originele stickersets!
Dus mijn advies zou zijn: koop zeker een Alpen Kreuzer!

Staaf

Heb deze week een Alpenkreuzer Prestige uit 1995-1994 gekocht in Gelderland. Een ritje van 240km mee gemaakt naar huis, de vouwwagen ligt erg goed op de weg en remt goed mee. Met een Toyota Yaris 1.4D geen enkel probleem, had verwacht dat mijn auto wat licht zou zijn. Gisteren geprobeerd op te zetten maar dat viel nogal tegen, vond het frame van de vouwwagen zelf nogal onhandig aan de rechterkant. Vandaag even naar de kampeerwinkel geweest, wat klein spul gehaald en zelf twee extra poten op maat gemaakt voor de rechterkant. Wagen daarna opzetten was geen enkel probleem meer, voortent en luifel stonden in een half uurtje. De wagen ziet er nog goed uit, hoop er in september een weekje mee naar de Ardennen te gaan.

Stevie B

Beste forumleden,

Ik lees bij dit onderwerp dat er 7 kratten in de Alpen Kreuzer passen. Wij hebben de Alpen Kreuzer Parade, maar we komen niet verder dan 4 kratten, aangezien in het gangpad de tentstokken liggen. Daardoor passen er geen kratten meer in, ook niet voor de stokken in het gangpad, anders kan het keukentje niet meer dicht. Of heeft iemand misschien een handigere plek om de tenstokken op te bergen? Ze hebben een behoorlijk gewicht dus lijkt me dat ze voor het evenwicht een beetje in het midden van het gangpad moeten liggen? Ik ben benieuwd!

Groeten,

Steven

Lutgerink

Citaat van: Stevie B op juli 02, 2013, 09:50:43 AM
Beste forumleden,

Ik lees bij dit onderwerp dat er 7 kratten in de Alpen Kreuzer passen. Wij hebben de Alpen Kreuzer Parade, maar we komen niet verder dan 4 kratten, aangezien in het gangpad de tentstokken liggen. Daardoor passen er geen kratten meer in, ook niet voor de stokken in het gangpad, anders kan het keukentje niet meer dicht. Of heeft iemand misschien een handigere plek om de tenstokken op te bergen? Ze hebben een behoorlijk gewicht dus lijkt me dat ze voor het evenwicht een beetje in het midden van het gangpad moeten liggen? Ik ben benieuwd!

Groeten,

Steven

Welk type Parade hebben jullie? of beter welk bouwjaar? vanaf ongeveer bj 2000 heb je onder de banken geen kasten meer waardoor je vrijer bent in het indelen van het vloeroppervlak. Als je de tentstokken naast elkaar legt, kun je er een krat bovenop zetten, en past deze nog steeds, zo kunnen wij ook 6 of 7 kratten meenemen.
Maar om op de vraag terug te komen "verstandig om alpenkreuzer te kopen?" zeg ik volmondig JA natuurlijk!
Super kwaliteit en ligt heel stabiel achter de auto. Onderdelen zij hier en daar nieuw nog te verkrijgen, en met een slopertje op MP kom je vaak een heel eind!
Ligt aan budget en handigheid natuurlijk. maar wij hebben nu onze 4e AK (1xAllure, 1xDuet, 2x Parade). en wij zijn super tevreden!
Op vakantie in DE Parade :-)

Stevie B

#11
Citaat van: Lutgerink op juli 02, 2013, 10:09:20 AM
Welk type Parade hebben jullie? of beter welk bouwjaar? vanaf ongeveer bj 2000 heb je onder de banken geen kasten meer waardoor je vrijer bent in het indelen van het vloeroppervlak. Als je de tentstokken naast elkaar legt, kun je er een krat bovenop zetten, en past deze nog steeds, zo kunnen wij ook 6 of 7 kratten meenemen.
Maar om op de vraag terug te komen "verstandig om alpenkreuzer te kopen?" zeg ik volmondig JA natuurlijk!
Super kwaliteit en ligt heel stabiel achter de auto. Onderdelen zij hier en daar nieuw nog te verkrijgen, en met een slopertje op MP kom je vaak een heel eind!
Ligt aan budget en handigheid natuurlijk. maar wij hebben nu onze 4e AK (1xAllure, 1xDuet, 2x Parade). en wij zijn super tevreden!

Wij hebben de Parade van het laatste bouwjaar, 2004 geloof ik. Inderdaad kunnen er al 2 kratten links en 2 kratten rechts in de wagenbak. De tentstokken zitten in een zak, maar handige tip om ze over de grond uit te spreiden zodat daar de kratten op kunnen. Maar gaan de stokken dan niet als een gek door de wagen heen en weer rollen?

Afgelopen weekend hebben we voor het eerst de wagenbak echt helemaal uitgeklapt om de boel schoon te maken en te inventariseren wat er allemaal nog in kan. Eerste indruk is inderdaad dat het een geweldig ruime, oerdegelijke bak is! En hij ligt inderdaad erg stabiel achter de auto. Enkele onderdelen voor de vouwwagen hebben we inmiddels al gekocht bij Swiba, dus die zijn nog volop te verkrijgen.

Lutgerink

Ik zorg wel dat de tentstokken "opgesloten" liggen. dit lukt eigenlijk altijd wel en zo rammelen ze niet heen en weer en schieten ze niet door met de eerste de beste remactie.
Op vakantie in DE Parade :-)

Stevie B


bernie

Wij hebben een Duet. Bouwjaar 95 dacht ik. Wij hebben nog wel banken, maar bij toeval ontdekte ik een krat, ik dacht van het merk Keter, zwart met grijze deksel en rode handvaten. Als je het tafeltje met de poten omhoog legt, passen er 3 over dwars exact in. Daarachter nog een grote sporttas, en de ruimte is optimaal benut!