waarom mag je een gasfles niet liggend vervoeren?

Gestart door Leeuwhans, augustus 01, 2012, 12:28:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Frankie

Citaat van: NielsP op december 10, 2012, 07:54:44 AMhet effect van vloeibaar gas in de slang ken ik.
Ow... in de slang... da's wat anders. Ik ga uit van een losse tank. Als de tank aangekoppeld is zet je hem natuurlijk per definitie niet anders dan rechtop.  :)

Sadkingbilly

Ik draai altijd heel even voor het aansluiten de kraan van de gasfles open. Een halve seconde is genoeg om eventueel aanwezig vocht (kan - na een rit van uren tot dagen in de VW - net zo goed wat condens zijn natuurlijk. Ik heb het liever niet in mijn slang. Overigens heb ik altijd een stukje watervast MDF mee om de gasfles op te zetten (bij ons staat deze binnenin de tent achter het gasstel) omdat ik wel eens knap ongelijke plekken heb meegemaakt en liever zeker weet dat de gasfles rechtop blijft..

Drikusniet

Ooit een kraan gezien die uit een hoge drukvat is gesprongen (wat een gasfles eigenlijk is). Nou die zie je niet zo snel, net zoals je een kogel ook niet ziet. Eigenlijk is dat de belangrijkste reden, want de kraan is in principe de zwakste schakel, en die wil je niet dwars door alles heen zien schieten. Maakt niet uit of het in de auto of in je vouwwagen is, hij schiet gewoon dwars door alles heen.

Frankie

Citaat van: Drikusniet op maart 30, 2013, 06:56:53 PM
Ooit een kraan gezien die uit een hoge drukvat is gesprongen (wat een gasfles eigenlijk is).

Er is een levensgroot verschil tussen een hogedrukfles zoals duikflessen (200-300 atm) en een butagasfles (15 atm).

Citaat van: Drikusniet op maart 30, 2013, 06:56:53 PMwant de kraan is in principe de zwakste schakel, en die wil je niet dwars door alles heen zien schieten. Maakt niet uit of het in de auto of in je vouwwagen is, hij schiet gewoon dwars door alles heen.
Ik weet niet of er verschil is tussen de groene flessen en de campinggas flessen, maar de kraag van de aansluiting van een campinggasfles is versterkt en sterker dan de huid van de fles zelf. En de kraan van de gasfles zit bovendien, in tegenstelling tot bij bijvoorbeeld persluchtflessen niet aan de kant van de hoge druk, maar aan de kant van de lage druk. Bij Campinggas sluit de kogel de gastoevoer ook af op het moment dat je de drukregelaar verwijdert.
Dus als om welke reden dan ook de drukregelaar uit zijn schroefdraad geblazen zou worden, sluit de kogel de opening af.
Dat is dan ook precies de reden waarom campinggasflessen  exploderen en geen continue steekvlam laten zien, die het gevolg zou zijn van het eruit blazen van de kraan:

Drikusniet

We gaan wel wat  :off , maar toch wat aanvulling.

CiteerEr is een levensgroot verschil tussen een hogedrukfles zoals duikflessen (200-300 atm) en een butagasfles (15 atm).
Natuurlijk zit er verschil tussen, alleen al omdat lucht in een duikfles niet kan ontbranden. Als het gas in een gasfles in temperatuur stijgt stijgt de druk in de fles gigantisch en kan zonder problemen ver boven die 15 atm uitkomen. Daarom mogen ze ook niet in de zon staan. Als het ontbrand, en dus nog veel warmer wordt, dan wordt de druk echt vele malen hoger. Gelukkig gebeurt dat laatste zelden. Maar is wel de reden dat als je merkt dat een gasfles heet is, er absoluut niets mee moet doen, en zorgen dat je zo snel mogelijk uit de buurt komt. Jammer dan van je spullen, maar je gezondheid is veel belangrijker.

CiteerIk weet niet of er verschil is tussen de groene flessen en de campinggas flessen, maar de kraag van de aansluiting van een campinggasfles is versterkt en sterker dan de huid van de fles zelf.
De technische details weet ik ook niet allemaal precies, maar de campinggaz flessen zijn alleen geschikt voor lagere drukken (=propaan). De aansluiting is dikkere, omdat je genoeg ruimte moet hebben voor de schroefdraad, anders is die verbinding niet sterk genoeg.

CiteerEn de kraan van de gasfles zit bovendien, in tegenstelling tot bij bijvoorbeeld persluchtflessen niet aan de kant van de hoge druk, maar aan de kant van de lage druk.
Bij de Campinggaz is dat inderdaad het geval (edit: weet ik eigenlijk niet zo zeker, maar kan het momenteel niet controleren, want ik ben niet thuis), maar die moet je bij het (los) vervoeren er ook altijd vanaf halen. Bij Groene flessen, zit daarvoor een beschermkraag om de kraan heen. Daarnaast zit de kraan bij dit soort flessen toch echt aan de hogedruk kant.

CiteerBij Campinggas sluit de kogel de gastoevoer ook af op het moment dat je de drukregelaar verwijdert.
Klopt, en dit is ook direct de veiligheidsklep voor het geval de druk in de fles te hoog wordt. Elk drukvat moet volgens wettelijke veiligheidsregels namenlijk een overdruk-beveiliging hebben. Bij de Groene gasfles, zit deze in de kraan ingebouwd.

De foto die je laat zien, is van een ontplofte gasfles. Dit gebeurt doordat het gas in de fles ontbrand, terwijl er zuurstof bij kan komen en dus ontploft. In zo'n geval werkt geen enkele veiligheidsklep, want de druk stijgt dan in een fractie van een seconde tot gigantische hoogtes en zo'n klein gaatje is dan niet voldoende om die druk op tijd kwijt te raken.

Er is mij geleerd dat de flessen altijd rechtop moeten worden vervoerd, en gebruikt om het simpele feit dat als de kraan (of kogel in de campinggaz) er uit vliegt, dat dat dan recht omhoog in de lucht gaat (minst gevaarlijk) en de fles dan ook niet zijdelings gelanceerd kan worden.

Over het algemeen gebeurt er gelukkig niets, maar een gasfles is nooit zonder gevaar. Zijdelings vervoeren, zou ik dan ook nooit doen, liever 'safe then sorry' zoals de engelsen zo mooi zeggen.

Theun1957

Interessante discussie, maar wel even het volgende. De gasfles is 1 gesloten ruimte dat betekent dat de druk binnenin overal gelijk is. Er is dus geen lage en hogedruk kant aan de fles. Ook trouwens niet bij zuurstofflessen.
Verschil is wel dat bij bv duikflessen de kraan onderop zit om praktische redenen. Dit kan ook er zit immers alleen lucht in en geen vloeistof zoals bij een gasfles

tituslivius

Ik heb ook nog een vraag die te maken heeft met het vervoeren van een gasfles.

Ik heb de gasfles altijd in de auto vervoerd, maar ik zie hier dat mensen de gasfles ook in de disselbak vervoeren. Wij hebben zelf een aluminium disselbak aangeschaft en wij willen graag ook de gasfles daarin vervoeren. Wordt het dan niet te warm als je 1000k in de zon rijdt? Hoe doen jullie dat?

Lutgerink

Citaat van: Theun1957 op maart 31, 2013, 04:16:08 PM
Verschil is wel dat bij bv duikflessen de kraan onderop zit om praktische redenen. Dit kan ook er zit immers alleen lucht in en geen vloeistof zoals bij een gasfles

Wordt samengeperste lucht dan geen vloeistof zoals gas?
Op vakantie in DE Parade :-)

CEO

Citaat van: tituslivius op mei 02, 2013, 01:06:55 PM
... Wordt het dan niet te warm als je 1000k in de zon rijdt? Hoe doen jullie dat?

In NL zijn we soms wel erg voorzichtig met gas. In la douce France staan de flessen bij wijze van spreken in de volle zon tegen een benzinepomp opgestapeld. Ik heb nog nooit gehoord van een gasfles die spontaan door warmte uit elkaar klapte. Mocht het toch gebeuren, heb ik dat liever in de disselbak dan in de auto... (hoewel het met allebei niet heel erg leuk lijkt).

Wel goed vastzetten, rechtop etc etc.
If you choose not to decide, you still have made a choice!

tituslivius

Citaat van: CEO op mei 03, 2013, 06:42:09 AM
In NL zijn we soms wel erg voorzichtig ....

Ik lees het ook andere sites. Zelfs op sites die de caravans verkopen hebben het over de gasfles in de disselbak. We gaan het meemaken.  :nl

Bosje

als het op veiligheid aan komt, dan moet je helemaal gen gas meenemen  :H
Aangezien het toch als noodzakelijk wordt ervaren, is transport ook noodzakelijk.

fabrikanten zorgen over het algemeen voor plekken waar de gasfles rechtstandig vervoerd kan worden, bijv in het keukentje of disselbak (bij bijv carabahs), het probleem zit erin dat we graag meer meenemen, en dus een ipv een kleine fles een grote meenemen. ;)

Risico op ontploffen is erg klein, maar nooit afwezig, risico dat je een ernstig ongeluk krijgt is er ook, en nemen we ook voor lief.......
iedereen een veilig kampeerseizoen gewenst!! WW

Theun1957

@lutgerink
lucht wordt inderdaad nooit een vloeistof. Daarom staan luchtflessen ook onder zeer hoge druk ( 2 a 300 bar)
om toch een behoorlijke hoeveelheid mee te kunnen nemen

Lutgerink

Citaat van: Theun1957 op mei 05, 2013, 05:43:46 PM
@lutgerink
lucht wordt inderdaad nooit een vloeistof. Daarom staan luchtflessen ook onder zeer hoge druk ( 2 a 300 bar)

Helemaal helder!
Op vakantie in DE Parade :-)

Frankie

Citaat van: Theun1957 op mei 05, 2013, 05:43:46 PM
@lutgerink
Lucht wordt op enig moment wel degelijk vloeistof, maar alleen bij een temperatuur die niet zinnig of haalbaar is om bij duiken te gebruiken.  :#

Qwaqa

Een andere vraag, zou het een probleem kunnen zijn om de druk regelaar er op te laten zitten? Bij het er op en af halen van de regelaar gaat er bij mij steeds wat gas verloren.

Verstuurd van mijn Nexus 4