Custom electro in je klapdoos

Gestart door mischa72, augustus 09, 2012, 11:04:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

mischa72

Hallo allemaal,

Het is mij opgevallen dat er tijdens het kamperen maar erg veel gebruik wordt gemaakt van verdeeldozen en verlengkabels om al onze luxe zaken van de broodnodige spanning te voorzien. Ik dacht bij mezelf: dat moet anders kunnen. Daarom wil ik dit topic graag gebruiken voor het opdoen van ideeën en het bespreken ervan. Hieronder wat ik zelf al had bedacht:

- Nachtlampjes voor als je in de nacht naar het toilet moet (oriëntatieverlichting), vanuit het bed te schakelen
- Oriëntatieverlichting in de voortent, zodat je de poepdoos kunt vinden zonder je nek te breken (eventueel geschakeld vanuit de nachtlampjes).
- Stroommeter in de hoofdvoeding, zodat je kunt zien wanneer je dreigt over je maximaalstroom heen te gaan.
- Spanningsmeter op de voeding, zodat je die een beetje in de gaten kunt houden (control freak)
- Vaste voeding op de VW-bak met blauwe CE-stekker
- Een paar stopkontakten in de bak van waaruit je een verdeling kunt maken naar de voortent.
- LED strips onder de rand in de bak (RM)

Dat was het even voor nu. Ik lees graag jullie ideëen. Ik weet dat de zaken die ik neertik niet allemaal even relevant lijken, maar het kost zo weinig om ze te verwezelijken, dat het bijna jammer is om het niet te doen  :O

Groeten,
Mischa

Richard

TIP.

koop wat led strippen en plak die onder de rand in je vouwwagen..dat geeft hele mooie sfeer verlichting snachts als je die aan zet...niet storend en voldoende om je teorienteren, Deze strips heb ik ook in de keuken rand zitten van de deksel..
Zou zeggen kom eens kijken in op een klapweekend

Chucky69

Wat ikzelf handig vond is een setje afstand bedienbare stopcontacten. Daarmee schakel je makkelijk de verlichting aan een uit zonder schakelaars of stekkers in het donker te zoeken. De afstandsbediening leg ik dan snachts naast mijn kussen.

Verstuurd van mijn XPeria S via Tapatalk

Ccindy

Ik heb 2 afstandbedienbare led-lampen; 1 grote campinglamp en een kleintje van een paar euro.
Don't be afraid to fail, be afraid not to try

Taan

Ik dacht eerst ook dat dat nodig/handig was, maar in de praktijk is de flexibiliteit van een verlengsnoer juist handig.
Ik heb 1 klemspotje met snoerschakelaar in de slaapbak die eventueel ook naar de voortent kan. Als ik die aan doe heb ik voldoende licht om even te gaan plassen. Die kan ik vanuit mijn bed bedienen.

Mijn koelkast staat voor de ondertent die onder de plank zit . Het is lastig om daar een vast stroompunt te maken. Daar laat ik nu dus mijn buitensnoer binnenkomen. Al met al valt het erg mee wat ik aan verlengsnoeren heb liggen.

Buiten zul je toch een verlengsnoer moeten gebruiken. Een inbouwdoos in je tentdoek is wat lastig met opvouwen. :#

Ccindy

Don't be afraid to fail, be afraid not to try

jeroen-aletta

Inderdaad!
Voordeel is dat deze ook blijven hangen aan dikkere buizen. Wij hebben er inmiddels 4 in gebruik in de klapper: kindertent, slaapgedeelte, leefgedeelte en keuken.

Verder heb ik in de bak standaard verdeeldozen aan het frame vastgemaakt met tyraps, eentje aan de disselkant en eentje aan de keukenkant. Overschot aan kabellengte ook netjes weggewerkt en aan het frame getyrapt. Elektra komt binnen aan de disselkant door de tent een stukje van de bak los te ritsen, kabeltje erin, rits weer dicht. Bij de Kyte gaat dit makkelijk, dus nog geen behoefte gehad om een permanente aansluiting aan de buitenzijde te maken.

Theun1957

Hallo,

Het volgende ingebouwd in de vouwwagen.

CEE(blauwe stekker) aansluiting om van de paal de vouwwagen aan te sluiten op het 220v net.
Daar vandaan in een bankje  een combi zekering/aardlekschakelaar in een installatiekastje, hierin zit ook een 220V relais.
Verder in het bankje een ledvoeding van 220V naar 12V gelijkstroom.

In de bak zitten 2, 220V stopcontacten ingebouwd en 2, 12V aansluitingen (geen aansteker type).
Onder de bak achter zit een CEE stopcontact. Dit is een waterdichte versie (IP67) zodat er onder het rijden geen water in kan komen. Er past wel een gewone CEE stekker op.

De 2, 12V aansluitingen zitten normaal op de continue stroom van de auto. Is er 220V aangesloten dan schakelt het relais zodat dat de 12V via de ledvoeding komt. Op deze aansluitingen zitten de leeslampjes boven het bed en kunnen via een verlengsnoer nog 2 knijpspotjes worden aangesloten voor onder de luifel. Alles zijn 12V ledspotjes. Maw alle verlichting in de VW is 12V.

Dmv contrastekkers 2 verlopen gemaakt van de CEE aansluitingen van het 220V aansluitsnoer naar autoaansluitingen. Kan nu in het geval dat er geen 220V is dit snoer ook gebruiken om van de auto naar de VW te gaan zodat de verlichting het doet. Theoretisch zou dit natuurlijk fout kunnen gaan als je 1 kant per ongeluk toch op 220V aansluit, maar het systeem is bedoelt als er geen 220V is, dus die kans is wel erg klein.

Voor het 220V stopcontact onder de wagenbak is een verlengsnoer met verdeeldoos gemaakt zodat deze bij de keuken kan hangen voor de koelkast etc.

Als laatste nu de 12V aansluiting voor de koelkast gemodificeerd zodat deze onder het rijden goed contact maakt en niet los trilt. Deze staat op de geschakelde 12V van de auto dus heeft alleen spanning als de motor draait.

De ledspotjes bij elkaar (totaal 5, 3 bij de bedden en 2 onder de luifel) zijn ongeveer 10watt dus gebruiken minder dan 1 ampere/uur, maw zelfs met alles aan is dit nauwelijks een aanslag op je autoaccu als je deze ervoor zou gebruiken. Het meeste werk hierin is geweest om de spotjes voor boven het bed te maken en de knijpspotjes om te bouwen voor 12V lampen.

Wat betreft eventuele meters volt en ampere heb ik niet. Voltmeter zal niet zo moeilijk zijn maar ampere wordt volgens mij iets ingewikkelder. Mooiste is een amperemeter waarbij je meteen de maximale stroom kan begrenzen,maar die kosten nogal wat.

Mochten er vragen zijn dan hoor ik het wel.

StijnMattheus

goedkoopste oplossing is een lantaarn met oplaadbare batterijen naast je bed zetten.
veel minder gedoe en veel romantischer.

Qwaqa

Citaat van: StijnMattheus op augustus 10, 2012, 01:19:43 PM
goedkoopste oplossing is een lantaarn met oplaadbare batterijen naast je bed zetten.
Wij hebben daarvoor zo'n Coleman oplaadbare lantaarn met een nachtlampjesstand. Verlicht in het donker voldoende om als je er uit moet genoeg te zien terwijl het zacht genoeg is om niet storend te zijn.

Verder gebruiken wij inderdaad verlengsnoeren met extra contactdozen. Denken ook wel eens na over een andere oplossing, maar die zie ik nog niet precies voor ogen. Nu slingeren ze een beetje rond in de voortent, maar de apparatuur die er aan 'moet' heeft niet zulke lange snoeren dat ik een vast punt zou kunnen bedenken.

StijnMattheus

Citaat van: Qwaqa op augustus 10, 2012, 01:38:54 PM
Wij hebben daarvoor zo'n Coleman oplaadbare lantaarn met een nachtlampjesstand. Verlicht in het donker voldoende om als je er uit moet genoeg te zien terwijl het zacht genoeg is om niet storend te zijn.

Precies,
En als je dan toch echt luxe wil: ze bestaan ook met afstandsbediening...

spikehome

Wij hebben een op draai led lampje voor als je snachts eruit moet.
Verder in de keuken een slof en onder het bed.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

cahummel

Wij hebben alleen electriciteit voor de koelbox en het opladen van onze mobieltjes, en doen dat via een kabelhaspel, die we gewoon onder de keuken neerleggen. Ik zou wel van alles in de vouwwagen willen aanleggen, 3 stopcontacten, cee aansluiting buiten, lampje in de keuken, stopcontact in de keuken, waterpompje met afneembare slang etc, alleen mijn vriendin heeft mij een "vouwwagenklusverbod" opgelegd, want zij vind het zonde van het geld, en wil het een beetje romantisch en simpel houden (en heeft stiekem denk ik wel gelijk). Verlichten doen wij overigens met een ledlamp op batterijen van de decathlon, die kan op wit en rood licht stand (die laatste stand noem ik de hoerenstand  :P ), voor 's nachts eruit gebruiken we de hoerenstand want daar wordt de ander niet wakker van (nou ja mijn vriendin niet iig) en je kunt die ook goed door het doek heen zien om je vouwwagen terug te vinden.

Bosje

Wij hebben de binnen komende haspel (voorzien van CEE-stekker) naast de wagenbak liggen, Daarin de stekker van de Mobicool en 1 verlengsnoer van 2 meter (rubberkabel, met 3wegstafeldoos-geaard) voor het koffizetapparaat en evt opladers van mobiel of fototoestel, die hang ik met plastic klemmetjes aan de uitschuifstang van de Jametic boven de keuken en heb ik alles bij de hand.

Verlichtin hebben we op gas (heerlijk te dimmen in de gewenste stand, en een leker kampeergevoel)
's nachts naar het toilet, daar heb ik een klein led-zaklampje voor.

jackodb

De bak onder onze 'keuken' is 's avond nogal donker om iets in te kunnen vinden. Uiteraard hebben we een zaklamp mee, maar toch.
1 of 2 led-strips ga ik er dan ook wel inbouwen. Deze kunnen vaak ook op 12V werken, en met een adapter op de camping-220v.
En waarschijnlijk zal die dan wel de hele nacht blijven branden.
Een zaklamp geeft wel wat meer romantisch kampeer-gevoel, maar met kleine kinderen die om 3 uur 's nachts ineens heel heel heel nodig naar de wc moeten (met begeleiding) ga ik dan toch maar voor de 'luxe' oplossing met continue verlichting.

Zoiets als dit bijvoorbeeld:

http://www.ledstripxl.nl/product-informatie/1-meter-LED-Strip-IP65/LED02B-1/LED-Strip-Waterproof-120*LED-1meter-Blauw.html