HELP: Scout Routier vragen bouwjaar/waterdichtheid etc.

Gestart door apache007, augustus 10, 2012, 12:26:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

apache007

Beste forummers,

Als nieuw lid op dit forum heb ik al eens even lopen kijken en al wat wijsheden opgedaan. Deze week heb ik mijn vouwwagen opgezet (met regendreiging eerder in de week is dat ineens een race tegen de klok en is een uur best lang  ::)).
Over de vouwwagen, ik heb deze vorig najaar via via bemachtigd. Hij heeft daarvoor 3-5 jaar ongebruikt in een stalling gestaan. Omdat we (man+vrouw+2,5jr oude dochter) eerst erachter wilde komen of dit ons bevalt wilde we zonder al teveel kosten dit gaan uittesten. Ondanks verkleuring ziet de wagen er netjes uit. Het doek (zie foto's) valt mij ook niks tegen. Geen scheuren oid. Wel een heel oud vogelpoepje wat volgens mij in de stof vast zit gehecht en wat verkleuring heeft gedaan. Niet storend.
Zie de foto's en oordeel zelf.

Waar ik graag achter kom zijn de volgende dingen:
Wat is de leeftijd van de vouwwagen (ik schat ergens 2e helft jaren 80). Heeft iemand aan de hand van de foto's, kleuren doek  oid de exacte leeftijd?

Omdat de wagen, laten we 5 jaar aannemen, maar in ieder geval lang ongebruikt heeft gestaan, heb ik gisteren het doek geimpregneerd. Gedaan met Stimex No Nat (http://www.kampeertoko.nl/stimex_waterproof_500ml.html?p=1).
Heeft iemand uberhaupt ervaring met dit spul. Ik kreeg argwaan tijdens het mengen van 4 liter water met deze 500ml melkachtige vloeistof en toen de hele tent gebezemd/gesponst. Heb 2 flessen gebruikt uiteindelijk. Het doek nam het tijdens het inborstelen wel goed op. De naden goed wat extra keren nagelopen. Uiteindelijk was het spul op en had ik de tent klaar. Nu maar hopen dat het werkt. Hoe kom ik daar achter? (behalve een goede regenbui afwachten  :H) Zou het overigens ook kunnen dat je een tent verkeerd impregneert (kan het me niet voorstellen, enige aanwijzing op de fles is mengen en inborstelen, maartoch, ik vraag het mij af)
Kan het bijvoorbeeld ook voorkomen dat een tentdoek gewoonweg "op" is? Dat het door ouderdom niet meer te redden is?

Deze ochtend (zie de foto's) zaten er dus allemaal druppels in de tent aan het plafond. Het had natuurlijk niet geregend maar het was buiten (en in zekere zin dus ook binnen) wel erg vochtig met dauw etc. Zegt dit iets over dat het impregneren niet goed gelukt is? Of zijn deze druppels aan de binnenkant volstrekt normaal en komt dit ook voor bij nieuwe tenten?

Graag (heel graag) jullie reactie(s). Ik kijk er naar uit!  KK

Swede

ziet er nog netjes uit hoor als die inderdaad van medio '80 is.

bij nieuw tentdoek is het in ieder geval normaal dat je dauwdruppels hebt aan de binnenzijde na een vochtige nacht of regen. Hierdoor gaat het weefsel samentrekken en zou hij daarna waterdicht moeten zijn. Niets om je zorgen over te maken lijkt me.
live life outdoors

muis

Volgens mij is hij eind jaren 70, begin jaren 80. Bij de latere zaten er geen strepen op de ramen. Als het goed is staat er nog een folder hier ophet forum bij de info en instructie,s. Als ik me niet vergis staat deze wagen daarin.

mvdkant

druppels aan de binnenkant niet veel zorgen om maken. is verm condens. anders wordt het natuurlijk als het binnen net zo hard regent als buiten.
bouwjaar kun je terugvinden aan een code op je velg. er staat een code ingestanst als bijvoorbeeld 01/78 (mochten de originele velgen er nog opzitten)
01/78 betekent januari 1978
ook kan er een datum staan op de dissel.

Qwaqa

Waarom ben je gaan impregneren? Gaf de vorige eigenaar aan dat de tent niet meer waterdicht was? Ik heb begrepen dat als je eenmaal begint met impregneren je het moet blijven doen. Maar ik been geen impregneer expert.

Om te weten of het waterdicht is zou je de tent kunnen opzetten en dan een tuinslang met zo'n grassproeier een paar uur erop kunnen zetten.

apache007

Hoi Allemaal,

Dank voor jullie reacties.
Ik zal eens kijken of er op de banden/velgen/dissel een code of datum te vinden is. De banden zijn in zeer slechte staat. Het is niet te hopen, maar denk dat de bandjes al flink wat ouder zijn dan 10 jaar. Gelukkig waren de banden het eerstvolgende wat er vervangen gaat worden  :J.

Verder, ik ben gaan impregneren omdat de historie van de tent in die zin onbekend was, dat ik niet wist of dat in het verleden ook gebeurt is. Maar dat een dag na het opzetten er na een regenbui wat natte plekken op de matrassen en grond lagen. Later bedacht ik me dat dit ook condens had kunnen zijn, al hadden we die nacht niet in de tent geslapen.

Ik hoop inderdaad dat het tentdoek nu weer er een tijdje tegenaan kan. De vouwwagen zelf is in ieder geval een groots succes. Voor ons en voor onze dochter. Misschien binnenkort maar eens een plaat maken met pootjes welke kan dienen als "aanrechtblad".  8)

Egbert

Mijn ouders hadden exact dezelfde. Deze was uit 1978.

papajur

Onze eerste VW was ook een scout routier.
Bij ons zat er wel een keukentje bij.

Wij hebben voor 200E 5X gekampeerd en veel "klap"ervaring opgedaan.
Van de vorige eigenaars hebben vanalles erbij gekregen haringen/koelkast/kompleet bestek enz.

Een tip die ik kan geven is strijkdoek.
Stukje stof die je over een lek kan strijken.Heeft bij ons wel enkele leken gedicht.

Uiteindelijk na het zoveelste lek en nadat de deurritsen het begeven hadden heb ik de tent en bedplanken eruit gehaald en we sinsdien een bagage/puinaanhanger.
Als echt hollander wil je toch je investering (nieuwe bandjes) van wel 80E eruit hebben.

╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮