Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Waarom een mercury of waarom een Columbia?  (gelezen 6590 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

boer

  • Gast
Waarom een mercury of waarom een Columbia?
« Gepost op: september 11, 2012, 09:24:39 pm »

Goedenavond,

niet lettend op de prijs

we hebben een mercury gehad maar twijfelen nu wel enorm.

een columbia is enkel wat breder.(ook de aanhanger, dus stabieler lijkt ons)

maar de mercury heeft weer alu stokken en is niet zo hoog.

maar de columbia heeft alleen een luxe keuken.

maar de mercury is weer smaller/

aaaaaargfd ::) waarom zoveel twijfel.

zijn er nog verdere voor en nadelen?

ps. heb navraag gedaan, voor eind 2013geen nieuwe modellen, enkel prijsverhoging

vr. gr famboer
Gelogd

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.255
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re: Waarom een mercury of waarom een Columbia?
« Reactie #1 Gepost op: september 11, 2012, 09:27:20 pm »

columbia is gewoon ruimer....
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

Qwaqa

  • Gast
Re: Waarom een mercury of waarom een Columbia?
« Reactie #2 Gepost op: september 11, 2012, 09:46:24 pm »

Ik heb niet beide wagens, dus ik kan moeilijk vergelijken. De Columbia is inderdaad wat breder, en als dat leidt tot een stabielere aanhanger dan geloof ik dat want ik heb nog nooit gemerkt dat er sprake zou zijn van hobbelen ofzo. Wij hebben 'm in onze niet zo ruime schuur staan, en dan is natuurlijk een bredere wagen het grootste deel van het jaar eigenlijk onhandig met de fietsen die er nog net bij passen.

De Columbia is lekker hoog, ik vind het hoge dak heerlijk ruim aanvoelen en vind dat daardoor de lijn van de hele tent mooier is. Details, maar toch. Die hoogte heeft als nadeel dat wij maar nét bij het hoogste stukje kunnen als we het ritsje van de buis vast willen maken. We gebruiken natuurlijk een opstapje, maar die is eigenlijk net te laag. Bij de Mercury speelt dat niet. De stokken van de Columbia zijn inderdaad steviger (en dus iets zwaarder?), maar ik heb geen idee of je dat in praktijk als voor of nadeel zou beschouwen. Met het opzetten heb ik niet iets dat ik het als nadeel zou ervaren, maar ik ken het verschil niet. Ik heb het idee dat de curve van de buizen tot meer effectief binnenruimte leidt, bij de Mercury moesten wij ons hoofd wel eens buigen.

Wat is je twijfel met de keuken? Luxe is toch fijn?

De bedden van de Columbia zijn groter dan die van de Mercury. Ik weet de opzet instructies van de Mercury niet, maar bij de Columbia moet je eerst het frame helemaal omhoog zetten om de bedden te kunnen uitklappen. Dat is natuurlijk een extra handeling, mocht je dat soort dingen heel belangrijk vinden.

De luifel van de Mercury is heel anders dan die van de Columbia. Die van de Mercury is een dak en flappen naar de grond, die van Columbia een soort extensie. Ik denk dat bij de Columbia je effectief meer zitruimte hebt. Welke constructie het prettigst is hangt denk ik erg af van de weersomstandigheden op dat moment, kan ik moeilijk beoordelen.

De wagenbak van de Columbia is dus breder, dus meer spullen in de bak mee (hmm is dat een voordeel?).

Je hebt een Mercury gehad? Of je hebt er nu een en wilt wellicht toch een Columbia?

Het zijn beide prachtige wagens, welke keuze je ook maakt.
Gelogd

sannie75

  • klappers
  • Klap gek
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.545
  • Aart Kok Livingstone game drive 2016
Re: Waarom een mercury of waarom een Columbia?
« Reactie #3 Gepost op: september 11, 2012, 10:14:07 pm »

Ik kan me wel vinden in hetgeen Qwaqa geschreven heeft.

Vergelijken kan ik ook niet, ik kan wel aangeven waarom wij gekozen hebben voor de Columbia;

Allereerst zijn we gevallen voor het uiterlijk van de tent, welke wij mooier vinden dan de luifel met de windhoeken van de mercury. Al zijn deze misschien wel practisch, dat weet ik niet.

Verder is mijn man vrij lang en wilden we om die reden de hogere tent en de grotere bedden ook de ruimte in de bak tussend de bedden vonden wij belangrijk omdat daar in het begin het campingbedje van onze jongste moest staan.

En met 3 kinderen wilden we gewoon de ruimte en de Columbia is gewoon ruimer.

Begrijp ik het goed en zijn jullie in het bezit van de Mercury en twijfelen jullie om deze in te ruilen voor een Columbia of  is de bestelling geplaatst en slaat de twijfel toe?? Hoe dan ook succes met jullie beslissing!
Gelogd
Every day is a gift, not a given right....

couson

  • Gast
Re: Waarom een mercury of waarom een Columbia?
« Reactie #4 Gepost op: september 12, 2012, 11:04:09 am »

Voor ons was het heel simpel. De schoonfamilie heeft een Mercury en toen we eenmaal een paar dagen gelogeerd hadden in hun vouwwagen waren we (eerlijkheidshalve was mijn vrouw over de streep en ze heeft mij later overtuigd) over de streep voor wat betreft een vouwwagen. Vervolgens zijn we de Mercury en de Columbia gaan vergelijken. Bij De Wit staan ze naast elkaar. Als je beide onder de buitenboog doorloopt, merk je het verschil in grootte. Ik ben 1.89m en moest wel even opletten bij de Mercury, bij de Columbia veel minder opletten. Kijk je vervolgens naar de plek die je buiten hebt, onder de overkapping, dan schelen die 50cm heel veel. Tafel en stoelen passen gewoon veel beter. Je houdt een ruimere doorgang over. En tenslotte binnen: De Mercury heeft een extra uitham voor de keuken waardoor deze meer naar achteren kan worden gezet en de overblijvende vloeroppervlakte niet veel verschilt met de Columbia. Wel is de Columbia hoger (zo'n 20cm) en dat maakt het allemaal net weer ruimer.

Kortom: Ruimte, dat is het verschil.

Qua afwerking was er een verschil, maar volgens mij is dat verschil er met de 2012-versies niet meer. Denk daarbij aan mooier vloertje in de vouwwagen, gebruik van traanplaten.
Gelogd

wemsey

  • Gast
Re: Waarom een mercury of waarom een Columbia?
« Reactie #5 Gepost op: september 12, 2012, 11:30:05 am »

Ik vind beide wagens ook zeer mooi. Ik heb alleen een beetje bang van de opzettijd in vergelijking met sommige snelklappers. Of valt dat goed mee?
Gelogd

sannie75

  • klappers
  • Klap gek
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.545
  • Aart Kok Livingstone game drive 2016
Re: Waarom een mercury of waarom een Columbia?
« Reactie #6 Gepost op: september 12, 2012, 01:41:19 pm »

Het is nou eenmaal geen snelklapper, maar voor een overnachting kan je alleen de wagenbak opzetten, dat is zo gedaan. Verder vind ik het opzettentoch redelijk vlot gaan, je hebt immers maar 3 buizen, die je in de tent ritst (op de voorste na dan:-))

Maar ach ik heb over het algemeen geen haast op vakantie en het is ook niet zo vreselijk veel werk dat wij de wagen niet voor een weekeindje neerzetten, in tegendeel :# :#

En zoals al vaker geschreven neemt de hoeveelheid (troep) spullen die je meeneemt/neerzet de meeste tijd in beslag :#
« Laatst bewerkt op: september 12, 2012, 03:10:31 pm door sannie75 »
Gelogd
Every day is a gift, not a given right....

Qwaqa

  • Gast
Re: Waarom een mercury of waarom een Columbia?
« Reactie #7 Gepost op: september 12, 2012, 02:47:48 pm »

Ik vind beide wagens ook zeer mooi. Ik heb alleen een beetje bang van de opzettijd in vergelijking met sommige snelklappers. Of valt dat goed mee?
Er is geen "snelklapper" die zo veel ruimte kan bieden als de Mercury en Columbia, met zo weinig opzettijd. Voor ons zo weinig dat wij rustig weekendjes weg gaan. Als het weer het toe laat volgende week alweer!
« Laatst bewerkt op: september 12, 2012, 02:49:36 pm door Qwaqa »
Gelogd

Jeroenk

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 57
  • Merk: kampeermiddel : Cabanon Columbia
Re: Waarom een mercury of waarom een Columbia?
« Reactie #8 Gepost op: september 14, 2012, 12:14:52 am »

Wij hebben ook een columbia. De ruimte gaf de doorslag. Met 2 kinderen en regen kan je nogmakkelijk uit de voeten.

Wij hebben ook naar de mercury gekeken maar omdat de vw minder hoog is heb je realatief veel ruimte verlies aan de zijkant bij de mercury. Ik ben zelf 1.75 m en weinig last van de schuine kanten van de mercury.

Een bredere wagenbak? Dat is waar. Ik heb nooit met een mercu gereden maar de columbia ligt mits goed geladen ook bij 120-130. Km/h als een huis achter de auto.

Wat wel een punt van aandacht is bij de columbia is de grote van de plaats, zeker met de zonneluifel. Je komt al snel op een meter of 10 in de lengte. Volgens mij is dat bij de mercury minder.  Vorig jaar hebben wij daarom de luifel niet opgezet. Meestal vragen wij er naar bij de reservering.

Groet Jeroen
« Laatst bewerkt op: september 14, 2012, 12:17:21 am door Jeroenk »
Gelogd

Qwaqa

  • Gast
Re: Waarom een mercury of waarom een Columbia?
« Reactie #9 Gepost op: september 16, 2012, 04:20:25 pm »

@boer hoe staat het met de cognitieve dissonantie? Besloten te ruilen voor een Columbia, of toch ondervonden dat de Mercury ook een fantastische wagen is?
Gelogd

boer

  • Gast
Re: Waarom een mercury of waarom een Columbia?
« Reactie #10 Gepost op: september 22, 2012, 09:15:22 am »

Goeiemorgen,

nou het is deze keer een columbia geworden.

voor mij gaf de doorslag dat de aanhanger b25cm breder is. Waardoor het gangpad ook enorm is en de binnenruimte een halve meter breder. Qua opzetruimte maakt dit niets uit met de mercury want ik heb nu geen scheerlijnen meer nodig van de uitbouw van de keuken. En hij is precies even diep.

voor mijn vrouw gaf de doorslag het ruimtelijk gevoel binnen. hij is echt lekker hoog. lekker  makkellijk voor mijn vrouw van 1,70m hoog haha.

Bij de mercury moest ik elke keer bukken als je naar binnen loopt.

enigste is dat we op krachttraining moeten denk ik. de keuken is nu ook 25cm groter. Dus mijn vrouw kennende ook 25cm meer rommel.

Verder sprsaken de donkere tinten in de slaapcabines mij ook aan. In de mercury zijn ze wit.

kortom het zijn voor ons de 2 mooiste vw. die er zijn. En het lag erg dicht bij elkaar. Moeilijke keuze

groet'n
 
Gelogd

sannie75

  • klappers
  • Klap gek
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.545
  • Aart Kok Livingstone game drive 2016
Re: Waarom een mercury of waarom een Columbia?
« Reactie #11 Gepost op: september 22, 2012, 10:43:36 am »

Gefeliciteerd met jullie Columbia, goede keuze :# :#
Gelogd
Every day is a gift, not a given right....

Gertjan De Meern

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 350
  • Merk: kampeermiddel : Cabanon Columbia
Re: Waarom een mercury of waarom een Columbia?
« Reactie #12 Gepost op: september 22, 2012, 10:47:52 am »

Helemaal met Sannie eens! Goede keuze en heel veel plezier ermee :>
Gelogd

Qwaqa

  • Gast
Re: Waarom een mercury of waarom een Columbia?
« Reactie #13 Gepost op: september 22, 2012, 11:32:50 am »

Gefeliciteerd! Veel plezier ermee!
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.978
  • Merk: kampeermiddel : Shelter
  • Na 25jaar vouwwagens wat anders
Re: Waarom een mercury of waarom een Columbia?
« Reactie #14 Gepost op: september 23, 2012, 12:47:10 pm »

Gefeliciteerd met de nieuwe wagen

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
Gelogd
van trigano naar holtkampers naar een shelter
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal