terugkeuren aanhangwagen

Gestart door burninggrou, september 19, 2012, 02:19:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

nikkel1964

Citaat van: Angel op september 19, 2012, 07:30:22 PM
Kan iemand mij nu vertellen of hij die lattenbodem nu wel of niet mag meenemen afgezien of ie b of be heeft?

laten bezorgen?  :X

Qwaqa

Citaat van: Angel op september 19, 2012, 07:30:22 PM
Kan iemand mij nu vertellen of hij die lattenbodem nu wel of niet mag meenemen afgezien of ie b of be heeft?
Nee, met alleen een B rijbewijs mag je geen lattenbodem mee nemen, je dient eerst E en D erbij te halen, en ook verplicht in die volgorde.

Ik snap je vraag eigenlijk niet...

thasala

@Angel, nee met een auto die 1000kg geremd mag trekken, mag je geen aanhanger trekken die een hogere totale massa (eigen gewicht +laadvermogen) dan 1000kg heeft.

Angel

Op de website van Bovag staat toch iets anders. Overigens kan het buitenland wel anders zijn.

http://www.stikvoortgroep.nl/index.php/tips/wat-mag-mijn-auto-trekken

Wat mag mijn auto trekken
Op het kenteken van uw auto (of een aanvulblad) onder "maximum aanhanger gewicht geremd" kunt u lezen wat uw auto mag/kan trekken. Dit noemt men ook wel maximaal trekgewicht van de auto. Wat uw auto maximaal mag trekken staat op het kentekenbewijs van uw auto of is online op te vragen via de RDW (klik hier en vul het kenteken van de trekauto in). De caravan mag in werkelijkheid niet zwaarder zijn dan dit gewicht. U heeft dit volledig zelf in de hand, middels uw belading bent u in staat om hieraan te voldoen. Het maximaal toegestaan gewicht van de caravan (op papier) is dus niet van belang. U mag dus best met een auto die maximaal 1200 kg mag trekken op het kentekenbewijs een caravan trekken die op papier 1350 kg mag wegen, als bij weging in werkelijkheid het gewicht maar niet meer is dan 1200 kg. Tip 1: U bepaalt zelf hoeveel u in uw caravan laad om op- of onder het maximaal trekgewicht van de auto te blijven Tip 2: Komt uw caravan beladen boven het maximaal trekgewicht uit, dan heeft u meestal nog ruim voldoende laadvermogen in de auto over, leg bijvoorbeeld de tent(stokken) in de auto dit scheelt al gauw 40- tot 50 kg! Tip 3: Gaat u rijden met een caravan en wilt u vooraf weten hoe de prestaties van uw combinatie uitpakken, of bent u opzoek naar een andere auto of grotere caravan? Kijk dan op www.Caravantrekker.nl .

Frankie

Citaat van: thasala op september 19, 2012, 08:17:46 PM
@Angel, nee met een auto die 1000kg geremd mag trekken, mag je geen aanhanger trekken die een hogere totale massa (eigen gewicht +laadvermogen) dan 1000kg heeft.
Volgens mij gaat het nu weer mis. Het gaat niet om het laadvermogen maar om de lading. Met een auto die maximaal 1000 kilo geremd mag trekken mag je dus ook een lege aanhanger van 950 kilo trekken met daarop een lattenbodem van 25 kilo. Zelfs als die aanhanger een maximale totale massa (eigen gewicht plus laadvermogen) van 5000 kilo heeft. Zie mijn berichtje over de politie en de anwb.

Angel

Citaat van: Frankie op september 19, 2012, 08:59:59 PM
Volgens mij gaat het nu weer mis. Het gaat niet om het laadvermogen maar om de lading. Met een auto die maximaal 1000 kilo geremd mag trekken mag je dus ook een lege aanhanger van 950 kilo trekken met daarop een lattenbodem van 25 kilo. Zelfs als die aanhanger een maximale totale massa (eigen gewicht plus laadvermogen) van 5000 kilo heeft. Zie mijn berichtje over de politie en de anwb.

Dat leek mij ook het meest logische

burninggrou

nee dat is niet zo , zie ook het linkje wat ik al eerder geplaatst heb.
bij een kentekenplichtige aanhanger geldt de totale massa en niet de werkelijke lading!
bezint eer ge begint kost ongeveer 240 eurie

Qwaqa

Los van rijbewijs. Als jouw auto in totaal 1000kg mag trekken en je koppelt er een wagen aan die 500 kg weegt en 2000 kg mag meenemen dan mag dat gewoon, mits je de aanhangwagen met maximaal 500 kg belast.

falcon

Citaat van: Qwaqa op september 19, 2012, 10:07:25 PM
Los van rijbewijs. Als jouw auto in totaal 1000kg mag trekken en je koppelt er een wagen aan die 500 kg weegt en 2000 kg mag meenemen dan mag dat gewoon, mits je de aanhangwagen met maximaal 500 kg belast.
helaas pindakaas maar met je 'gewone' b-rijbewijs mag je geen tandemasser (kentekenplichtig zoals hierboven ook al gezegd) trekken, zelfs niet als deze leeg is en dan maar 500 kg is... En een kar die tot 2000 kg beladen kan worden is altijd kentekenplichtig!

Qwaqa

Nee, dat weet ik, maar was dat dan de vraag? Dan heb ik het hele draadje niet begrepen :-)

Frankie

Citaat van: burninggrou op september 19, 2012, 09:46:02 PM
nee dat is niet zo , zie ook het linkje wat ik al eerder geplaatst heb.
bij een kentekenplichtige aanhanger geldt de totale massa en niet de werkelijke lading!
bezint eer ge begint kost ongeveer 240 eurie
Nogmaals: het gaat in dit geval even niet om het rijbewijs, maar om de vraag wat er getrokken mag worden met een auto. En daaarvoor geldt het werkelijk getrokken gewicht. De totale maximale massa('s) zijn wel van belang voor de vraag welk rijbewijs er vereist is.

leeuw

Het gewicht van de lading doet er hier niet toe, behalve wanneer het boven het toegestane laadgewicht van de aanhanger komt want dat mag nooit.

Er wordt bij een aanhanger die meer mag laden dan 750 kg naar het totale gewicht van de aanhanger incl laad vermogen gekeken tov ledig gewicht van de auto. Verder mag de combinatie niet zwaarder zijn dan 3500 kg. Komt aanhanger + laadvermogen boven ledig gewicht van de  auto, is het niet toegestaan.

Om met een B rijbewijs te rijden met een aanhanger geldt onderstaande, in ieder geval tot 2013..

Bron: rdw.nl

Rijbewijs B
Vanaf 18 jaar mag u met rijbewijs B motorvoertuigen op drie wielen, niet zijnde een motorfiets en motorvoertuigen op vier wielen met een maximale massa van niet meer dan 3.500 kg besturen, die niet zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 9 personen (inclusief bestuurder).
Binnen deze categorie heeft men ook de bevoegdheid voor het besturen van een motorvoertuig met een aanhangwagen. Daarvoor gelden echter twee voorwaarden:
de aanhangwagen mag totaal (massa leeg voertuig +
laadvermogen) niet zwaarder zijn dan 750 kg;
de aanhangwagen mag zwaarder zijn dan 750 kg.
Voorwaarde is, dat de aanhangwagen inclusief laadvermogen niet zwaarder is dan de ledige massa van het trekkende voertuig. Daarbij mag de toegestane maximum massa van de totale combinatie niet meer dan 3500 kg zijn. De maximum massa van de totale combinatie is: massa leeg voertuig + laadvermogen trekkend voertuig en daarbij opgeteld massa leeg voertuig + laadvermogen aanhangwagen.

Let op! Bepalend daarbij zijn de gewichten zoals deze staan vermeld op het voor de aanhangwagen afgegeven kentekenbewijs. Ook bepalend zijn de trekgewichten (het geremde en ongeremde gewicht) die op het kentekenbewijs van het trekkende voertuig staan.

Angel

Dat van die rijbewijzen icm gewicht en dat dit volgend jaar veranderd weten we nu wel, maar nogmaals dat is niet de vraag!

leeuw

Volgens mij is er juist nog heel veel onduidelijkheid over wat is toegestaan?

En als antwoord op de vraag dan,

Wat is het standaard gewicht van de aanhanger. Als dit idd 450 is mag je dus nog maar 50 kg mee nemen. Als je hem laat terug keuren naar 500kg.

Kole

Een aanhanger tot 750 kg kun je niet terug keuren.

Als de auto maar 500 kg mag trekken dan mag het ledig gewicht van de aanhanger en de eventuele lading NIET MEER WEGEN DAN 500 KG!