terugkeuren aanhangwagen

Gestart door burninggrou, september 19, 2012, 02:19:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Angel

Daarom mijn vraag hoe zit het met een aanhanger die maximaal bijvoorbeeld 2000 kilo mag wegen, maar leeg iets van 800kilo weegt. Volgens mij mag je die rustig achter een auto hangen die maar 1300 kilo mag trekken. Alleen moet je er wel voor zorgen dat de aanhanger op dat moment niet zwaarder is dan 1300 kilo(misschien zelfs nog lichter anders rijd het misschien niet fijn)

Frankie

Citaat van: Angel op september 20, 2012, 08:07:12 PMVolgens mij mag je die rustig achter een auto hangen die maar 1300 kilo mag trekken. Alleen moet je er wel voor zorgen dat de aanhanger op dat moment niet zwaarder is dan 1300 kilo
Klopt. En voor de zekerheid: dat heeft zonder verdere gegevens over het gewicht van de auto en de toegestane maximum massa van de aanhanger nog even niks met het rijbewijs te maken.

leeuw

Ik lees toch echt dat het gaat om het gewicht wat de aanhanger toaal mag wegen, ongeacht of dat ook gehaald wordt met de lading.

Of de politie met of zonder weegbrug ervoor bekeurd staat los van het feit of het wel of niet mag. Als overduidelijk de aanhanger zwaarder is beladen dan mag icm het trekkende voertuig, zullen ze er echt wel wat aan doen.

Maar ik zeg niet dat ik alle wijsheid in pacht heb. Misschien zijn er hier nog personen op het forum de het juiste antwoord hebben. M.i. Is dus nog steeds niet duidelijk wat is toegestaan.

Ik zal overigens niet zo snel boven de 750 kg komen met een laad vermogen van ongeveer 500 kg.

Maar vind het wel interessant om de onduidelijk over dit onderwerp op te lossen.

spikehome

Zo hoef je de vouwwagen niet terug te keuren :O
Al zit je natuurlijk weer mee wat voor gewicht er op dak mag. :I

wpee

Het gaat erom wat de aanhanger KAN laden en niet wat erop ligt. (er staat "toegestande maximum gewicht")
Zelfs als is de aanhanger leeg.  Als je er niet mee mag rijden dan mag het niet en moet je een groter rijbewijs hebben.

Uiteraard mag je een aanhager nooit overladen. Dus als je een aanhangertje hebt wat maar 200 kg mag laden dan mogen er geen 201 kgs op liggen al heb je alle denkbare rijbewijzen
Let op, veel vouwwagens hebben/hadden een max toegestaan gewicht van 650kg, geen 750kg.
Dat geldt ook voor autos, als de auto of trekhaak gekerud is voor max 600kg getrokken gewicht, mag er nnoit meer achter hangen, ook al heb je alle denkbare rijbewijzen.
Dit zijn gewoon 2 technische eisen.

Terug naar de vraag: Als voorbeeld met een aanhanger van 750kg toegestaan gewicht en een eigen massa van 250kg, mag je dus 500kg laden.
Ik denk dat een lattenbodem wel kan ;).

In volgorde van wat belangrijkt is
- wat mag je auto/trekhaak trekken
- wat is het max toegestane gewicht van de aanhanger,
- welk rijbewijs heb je dan dus nodig.
- wat is het eigen gewicht van de aanhanger en wat MAG je dus op een aanhanger laden

Wim

CEO

Citaat van: Frankie op september 20, 2012, 08:55:45 PM
Klopt. En voor de zekerheid: dat heeft zonder verdere gegevens over het gewicht van de auto en de toegestane maximum massa van de aanhanger nog even niks met het rijbewijs te maken.

Niet helemaal waar: je mag een aanhanger alleen achter de auto hebben met een B (zonder E) als, onder meer, de maximaal beladen aanhanger lichter is dan de auto, rijklaar. Én, en dat is nu de crux: de combinatie (maximaal beladen aanhanger en rijklare auto) moet lichter zijn dan 3500 kg. En dat is een tikkie lastig bij een aanhanger die 2 ton mag wegen...

Voor een aanhanger die 2 ton mag wegen inclusief lading, is te allen tijde een E achter B nodig.
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Frankie

Ik geef het op. Het lijkt er bij sommigen maar niet in te willen dat de regels voor wat je mag met een bepaald rijbewijs, andere regels zijn dan de technische eisen en beperkingen.
En om dat nog even wat complexer te maken een puur theoretisch voorbeeld: als ik een lege aanhanger heb met een eigen gewicht van 500 kilo waarop ik volgens het typeplaatje maximaal 5 ton mag laden, mag ik die zonder probleem leeg trekken met een auto die volgens het kenteken maximaal 550 kilo mag trekken, maar heb ik, ook als ik hem leeg trek, aan rijbewijs B niet voldiende.

Frankie

Citaat van: CEO op september 21, 2012, 11:46:07 AMVoor een aanhanger die 2 ton mag wegen inclusief lading, is te allen tijde een E achter B nodig.
Zoals ik al zei: zonder verdere gegevens over de auto en de aanhanger kun je niks over het vereiste rijbewijs zeggen. Nu je die gegevens erbij vermeldt wordt inderdaad het rijbewijs wel belangrijk.

Angel

Citaat van: Frankie op september 21, 2012, 11:53:16 AM
Ik geef het op. Het lijkt er bij sommigen maar niet in te willen dat de regels voor wat je mag met een bepaald rijbewijs, andere regels zijn dan de technische eisen en beperkingen.
En om dat nog even wat complexer te maken een puur theoretisch voorbeeld: als ik een lege aanhanger heb met een eigen gewicht van 500 kilo waarop ik volgens het typeplaatje maximaal 5 ton mag laden, mag ik die zonder probleem leeg trekken met een auto die volgens het kenteken maximaal 550 kilo mag trekken, maar heb ik, ook als ik hem leeg trek, aan rijbewijs B niet voldiende.

Volledig eens met frankie. het gaat niet om het soort rijbewijs voor mij part heb je het hele alfabet aan rijbewijzen.

papajur

Op deze site  staat een mooie en duidelijke grafiek over waarneer je B E nodig hebt
http://www.autorijschoolvanlankveltgerrits.nl/index_5.htm
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

Angel

Aaaaaaaaaaahhhhhhhhhh nee hoe vaak moet we het nog zeggen we willen de regels omtrent het rijbewijs niet weten!!! Ik denk dat ik het net als frankie ook maar opgeef...... zucht.

wpee

Citaat van: Frankie op september 21, 2012, 11:53:16 AM
een auto die volgens het kenteken maximaal 550 kilo mag trekken

Hmm, waarom staat dat erop dan?
edit sorry niet goed gelezen, leeg mag het wel.

Wim

wijnand

Ik moet Frankie en Angel gelijk geven, lezen is kennelijk erg moeilijk. Weer iemand die de vraag niet goed gelezen heeft. De vraag is heel simpel:

Mag, los van bezit van rijbewijzen, achter een auto die maximaal 500kg mag trekken een aanhanger gekoppeld worden die meer mag wegen (leeg gewicht + belading) dan die 500kg, maar het in de praktijk inclusief belading niet doet. En dat antwoord is volgens mij al een paar keer gegeven: ja dat mag, zolang het gewicht inderdaad maar beneden die 500kg blijft. Al mag de aanhanger maximaal 2 ton wegen, dat doet er niet toe.

Met andere woorden: ook al mag een aanhanger volgens het typeplaatje maximaal 1500kg wegen, zolang het werkelijke gewicht (kar + lading) niet boven die 500kg uitkomt mag die aanhanger gewoon achter de auto worden gehangen.

Of je er vervolgens mee mag rijden op basis van het rijbewijs dat je hebt is een heel andere vraag en daar gaat het hier niet om.

spikehome

Frankie

Citaat van: falcon op september 19, 2012, 10:11:09 PM
helaas pindakaas maar met je 'gewone' b-rijbewijs mag je geen tandemasser (kentekenplichtig zoals hierboven ook al gezegd) trekken, zelfs niet als deze leeg is en dan maar 500 kg is...
Dat is een wijdverbreid misverstand. De technische uitvoering van de aanhanger is niet van invloed op het benodigde rijbewijs. Dat staat zelfs expliciet in de brochure van het CBR. Dat een tandem-asser of een schamelwagen in de praktijk vaak een groot laadvermogen hebben en daarom alleen met rijbewijs BE gereden mogen worden is een heel ander verhaal. Een tandemasser met volgens het typeplaatje een totale maximale massa van 750 kilo mag, als hij zou bestaan, gewoon met B getrokken worden.