Krijsen op de achterbank Tips voor lange autoritten

Gestart door fish, november 26, 2006, 02:12:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Purk

Wij hebben een aantal jaar in Frankrijk gewoond, en die tijd dus aardig wat kilometertjes gemaakt. En altijd zonder dvd-speler of nintendo's. Luistercd's deden het erg goed, vooral al die van de disneyboekenclub! Kwartiertje, dan is het boekje uit. Even een poosje wachten en dan de volgende weer op. Nadeeltje: er zit maar 1 boekje met plaatjes bij. Eerst konden we de jongste nog foppen door een verkeerd boekje in handen te duwen, maar later niet meer  :> Dus daarna vaste afspraak: om en om het boekje erbij. Zonder boekje is het verhaal natuurlijk net zo goed te volgen.

Inmiddels hebben de nintendo's ook hun intrede gedaan in ons huishouden, dus op lange autoritten gaan die nu mee, maar wel met een maximumtijd! Spelletjes met elkaar is zo leuk!
Lange einden (frankrijk) rijden we wel altijd ook zo veel mogelijk 's nachts, ook ivm drukte en warmte.

Nog een tip voor een spel: in frankrijk hebben alle auto's een departementsnummer. Op de nieuwe kentekenplaten helaas minder duidelijk (nam. in het blauwe stukje aan het eind), op oude platen de laatste twee cijfers. Lijstje maken mt alle nummers (1 tot en met 95, 20 bestaat niet maar is 2a en 2b) en dan afstrepen welke je ziet. Natuurlijk ook erbij zoeken waar dat departement dan ligt! Helaas zijn de regels in frankrijk veranderd, dus een auto kan inmiddels, als de eigenaar is verhuisd, uit een ander departement komen, maar daar trekken we ons niks van aan  ;) Wij woonden in 91, en worden nog altijd enthousiast als we een auto uit Essonne zien (en kijken extra uit bij 75: parijzenaar, kunnen niet rijden!  :P

Veel plezier!

CEO

Dat spelletje werkt in Duitland ook, alleen gaat het hier om de eerte letters op de nummerplaat: het Kreiss waar de bestuurder vandaan komt.

@Purk: Vraagje over Frankrijk en de franse wetgeving: Weten jullie wellicht hoe het komt dat Franse klapkarren altijd een maximum massa van 650 kg hebben?
If you choose not to decide, you still have made a choice!

boswachter

lange autoritten:
-1 we hebben koffertjes aan de voorstoelen, met daarin speelgoed. voor verre reizen wordt dat vervangen door iets waar ze al langer niet mee hebben gespeeld.
-2 ze hebben alle drie een eigen MP4 speler met koptelefoon (vooral bij de oudste met asperger doet die wonderen)
zet voor alle drie de kids andere filmpjes van tweety en sylvester, asterix en obelix en wat muziek erop, als ze door de voorraad heen zijn kunnen ze ruilen.
-3 zorg dat de kinderen comfortabel zitten
-4 kado'tjes, niet om de 100 km maar om de twee uur.... (anders ben ik blut voor we er zijn)
-5 zelf goed uitgerust op weg gaan, een vermoeide vader heeft een kort lontje.....

CEO

Prima tips. Alleen doen wij de kadotjes altijd in de eerste stop na X kilometer.... Werkt beter: de tijd loopt wel door in de file, maar de kilometers bijna niet...

Purk

@CEO, helaas, zoals wel meer Franse wetgeving is dit voor mij volledig onduidelijk :) Nu hadden wij toendertijd nog geen klappertje, dus hebben wij er ons ook niet in verdiept.

Kadootjes doen wij eigenlijk nooit, hooguit een nieuw puzzel- of kleurboek, maar dat geven we dan al aan het begin, of, in geval van 's avonds gaan rijden, geven we dat als het de volgende ochtend na de ontbijtstop.

Ik heb nog niet al te lang geleden oogmaskertjes gekocht, in leuke felle kleurtjes. Die krijgen ze nu op bij een late autorit, dat werkt voor de jongste 2 (4 en 7) heel goed. Ze vallen daardoor veel makkelijker in slaap, omdat het licht van de zon of lantaarnpalen (dat vooral, omdat dat zo onregelmatig flitst) ze niet wakker houdt.

nikkel1964

Citaat van: CEO op mei 17, 2011, 12:25:18 PM
@Purk: Vraagje over Frankrijk en de franse wetgeving: Weten jullie wellicht hoe het komt dat Franse klapkarren altijd een maximum massa van 650 kg hebben?

Dat zal (historisch) willekeurig tot stand zijn gekomen? Bij ons bestaat de 750kg grens die in feite net zo willekeurig is, en bijvoorbeeld 3500kg voor het B-rijbewijs. Net als bijvoorbeeld de verschillende maximumsnelheden per land, het is gewoon ooit zo vastgesteld. Denk ik...

eriktiel

de folie zat er tijdens de keuring op en is zeer donker, maar hij is gewoon goed gekeurd! zolang het de achterdeuren zijn is er niks aan de hand, de zijruiten van de voordeuren is een ander verhaal. Maar die doen we niet. Een bestelauto heeft ook dichte achterramen zeg ik maar zo.
Jamet Louisiana. Liever mijn vrouw met overgewicht dan mijn vouwwagen!

Spiegelbeeld

CD's/DVD's met conferance's doen het bij ons altijd goed.

Altijd leuk om even lekker te lachen met Youp, Harrie Jekkers of een andere cabaretier.

eriktiel

heb 2 dvd's met (4 x bassie en adriaan, en 4 x tom & jerry). Totaal 12 uur aan kijk plezier!! en dan nog wat orginele dvd's van "kikkerdril, morrisson, de indiaan, kleine rode tractor, sam de brandweerman...

KlapJoeri

Citaat van: eriktiel op juli 04, 2011, 10:10:32 PM
heb 2 dvd's met (4 x bassie en adriaan, en 4 x tom & jerry). Totaal 12 uur aan kijk plezier!! en dan nog wat orginele dvd's van "kikkerdril, morrisson, de indiaan, kleine rode tractor, sam de brandweerman...
"heeeeeeey buuurmannetjuhhhhh....."
The cold never bothered me anyway.....

Klepklap

In het juiste onderwerp nu...

Dit draadje is al een tijd terug begonnen, maar ik wil toch nog graag reageren op de reacties over zonwering  :). Private shades of Sonniboy schermen zijn ook een mooie oplossing om de zon te weren uit de auto. Dit zijn op maat gemaakte schermen voor alle achterste ramen. Ze werken ook nog als hor, want het raam kan gewoon open. Het kost wat, maar dan heb je ook wat. En geen gedoe met plakplastic. Ik sprak een medewerker van een autozaak die het zelf geprobeerd had om de folie aan te brengen en het was hem niet gelukt om het netjes te krijgen. Ik ben nogal ongeduldig op zijn tijd en zag het al helemaal zitten, dus ik heb de rol weer netjes terug gelegd in het vak en ben verder gaan zoeken naar een betere oplossing  ;)

gaan

Gelukkig hebben wij standaard rolzonwering in de Grand Scenic zitten anders had ik gewoon roedes gemaakt met bloemetjes gordijnen :#
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

eriktiel

plakfolie zat er binnen 10 minuten op zonder bellen! Gewoon windstil en water op de ruit én folie.....en plakken maar.  De reden voor de folie voor mij is: a)tegen de zon,want die schijnt langs die schermen op en bij folie niet. b)donkerder voor de dvd schermen zodat de jongens beter zicht hebben. en c)vanaf buiten is nu niet meer te zien wat er op de achterbank ligt. Ik doe het al jaren en heb er veel plezier van.

CEO

Citaat van: gaan op juli 05, 2011, 06:51:24 PM
Gelukkig hebben wij standaard rolzonwering in de Grand Scenic zitten anders had ik gewoon roedes gemaakt met bloemetjes gordijnen :#

Altijd mooi om de ware GTI-rijder te ontmoeten: Gordijnen, Trekhaak, Imperiaal!

gaan

Citaat van: CEO op juli 06, 2011, 07:09:25 AM
Altijd mooi om de ware GTI-rijder te ontmoeten: Gordijnen, Trekhaak, Imperiaal!

Nou wij gaan anders wel met onze tijd mee hoor, we hebben een heuse dakkoffer  :# dat wordt dan een GTD of zo
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.