Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Dakdrager monteren op Alpenkreuzer Prestige, verstandig?  (gelezen 3273 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sadkingbilly

  • Gast
Dakdrager monteren op Alpenkreuzer Prestige, verstandig?
« Gepost op: maart 26, 2013, 10:45:46 pm »

Zoals de titel zegt dus. Omdat ik graag een grote (580 liter) dakdrager wil aanschaffen (tsja, met een kind van zes maanden ben je ook in een mondeo station vlot door de ruimte heen met alle kinderstoeltjes, bedjes, speelgoed, kinderwagen, buggy, extra luiers...  8) ) maar dat ding natuurlijk onwijs veel brandstof kost als je deze domweg bovenop de auto plempt had ik het volgende bedacht;

- disselbak verwijderen
- koelkast (onmisbaar!) op deze plek rechtop en dus mooi direct te gebruiken na aankomst. Of is de AK bak niet hoog genoeg hiervoor?
- lompe dakdrager vastmaken op de bevestigingsbeugels OF rechtstreeks op de bovenkant van de AK draaien met rubbers ertussen tegen het lekken

Zo blijft de dakdrager eenvoudig bereikbaar, makkelijk in en uit te pakken en valt nog steeds grotendeels achter de auto waardoor minder geluid, brandstofverbruik en beter zicht dan met de koelkast achterop hopelijk mogelijk zijn. Alleen een aantal vragen aan ieder die denkt een nuttige (of verstandige, of grappige!) opmerking denkt te hebben;

Als eerste natuurlijk, kan dit gewoon? Losse allesdrager erop draaien, dakdrager erop (max gewicht is 75 kilo maar zal voornamelijk bestaan uit kleding etc) en gaan? Of breekt me de boel dan onderweg af? De lengte van de dakdrager is 215cm, steekt deze dan niet te ver uit? Volgens mij is de AK bak maar 200cm (maar staat niet hier dus nameten helaas onmogelijk). Als dit niet gaat is directe bevestiging van draagbeugels (deze kan ik wel laten maken) op de AK bak dan een idee?

Alle opmerkingen, advies en / of commentaar van harte welkom!
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.686
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Dakdrager monteren op Alpenkreuzer Prestige, verstandig?
« Reactie #1 Gepost op: maart 27, 2013, 10:43:56 am »

Ik zou het vooral zoeken in minder meenemen... En een kinderwagen en een buggy en blijkbaar meerdere kinderstoeltjes komt op mij over als erg veel van het goede.

Wij hebben 3 schatjes en alles paste altijd gewoon in de auto en/of klapkar. En geen Mondeo Station, maar gewoon een Focus C-Max. De ervaring leert dat je met meer ruimte meestal evenredig meer meeneemt en uiteindelijk met hetzelfde probleem blijft zitten...

Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Lutgerink

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 230
  • Merk: kampeermiddel : Alpen Kreuzer Parade 2000
  • PARADEpaartje
    • Vouwwagenclub
Re: Dakdrager monteren op Alpenkreuzer Prestige, verstandig?
« Reactie #2 Gepost op: maart 27, 2013, 11:56:27 am »

Ik heb de maten van de Prestige even bijgevoegd.
De beste remedie is en blijft minder meenemen, een ander punt is de disselbak, ik zou deze juist laten zitten en op de camping een koelkast huren, dit doen wij al jaren en bevalt goed, over het algemeen krijg je dan een prima werkend tafelmodel met zelfs een vriesvak erin. Over het algemeen kost dit rond de 5 euro per dag (afhankelijk waar je naar toe gaat uiteraard)
Een koelkast drukt ook redelijk op de kogeldruk, uiteraard zeer afhankelijk van het formaat en de rest van de belading.
Aan de beugels welke standaard aan de deksel zitten van een prestige zou ik persoonlijk geen grote dakkoffer monteren, beter is deze direct te monteren op de deksel (evt. met vleugelmoeren zodat deze demontabel is).
Gelogd
Op vakantie in DE Parade :-)

TallGuy212

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 400
  • Merk: kampeermiddel : Jamet Jametic Panorama 2014
  • Grab life by the coconuts!
Re: Dakdrager monteren op Alpenkreuzer Prestige, verstandig?
« Reactie #3 Gepost op: maart 27, 2013, 03:47:12 pm »


Als je op een en dezelfde camping gaat staan ken je eenvoudig enkele volumineuze zaken verzenden! En ook weer terug natuurlijk. Er zijn genoeg transporteurs die dat aanbieden en altijd wel een distributiecentrum in de buurt voor het ophalen en terugsturen.

Er stond vorig jaar een artikel in de Kampioen over de kosten van het heen en weer slepen van veel spullen en zelfs een caravan. Goedkoper blijkt het verzenden van spullen en de caravan in het buitenland, dicht bij de bestemming, te stallen. Kosten voor tol en brandstof zijn tegenwoordig fors.
Gelogd

Sadkingbilly

  • Gast
Re: Dakdrager monteren op Alpenkreuzer Prestige, verstandig?
« Reactie #4 Gepost op: maart 29, 2013, 10:07:07 pm »

Bedankt voor de reacties allemaal :) en ja ik weet dat wij veel teveel meeslepen (van een laptop met externe schijf en speakers tot dimbare verlichting voor in de tent) maar kamperen moet bij mij geen kramperen worden ;) ik sleep dit jaar in ieder geval geen boeken mee (ereader!) en de oudste heeft geen buggy enzo meer nodig. Helaas de jongste nog wel (hopelijk kan alleen de buggy mee, de kinderwagen is een bakbeest)

Ik dacht zelf ook aan direct op de deksel monteren ivm stevigheid. Een koelkast huren klinkt als een goed idee tot je bedenkt dat het exemplaar dat bij de vouwwagen staat opgeslagen 15 euro kostte en huren snel 5 tot 7 euro per dag kost. Bijna een tank benzine voor de duur van onze vakantie dus.  (edit: bij verre buitenlandse reizen kan dan een goedkoop exemplaar aanschaffen in de buurt van de camping een uitkomst zijn, of eventueel huren. Scheelt flink in gewicht)

Het stallen van de spullen in de buurt van de plek (vooral bij grote afstanden als zuid Frankrijk of Italie) klinkt wel als een goed idee. Scheelt flink in de reistijd en brandstofkosten denk ik.

Wat betreft montage heb ik eens zitten denken, het bedrijf waar ik de dakkoffer gevonden heb heeft ook complete sets dakdragers erbij. Dan zou ik voor nog geen 300 euro helemaal klaar zijn. Bij grote afstanden is het waarschijnlijk minder prettig (meer herrie en brandstofkosten) maar dat uurtje naar Assen zal niet overmatig vervelend zijn. En het voordeel is natuurlijk dat als we eens een weekeind weg willen de vouwwagen niet mee hoeft om de dakkoffer te gebruiken :)
« Laatst bewerkt op: maart 29, 2013, 10:08:53 pm door Sadkingbilly »
Gelogd

Sadkingbilly

  • Gast
Re: Dakdrager monteren op Alpenkreuzer Prestige, verstandig?
« Reactie #5 Gepost op: juni 02, 2013, 09:09:26 pm »

De aanschaf van een dakkoffer is nog een jaartje uitgesteld; we hebben deze week de Colorado 5 verruild voor een Colorado 6 :)
Gelogd

Sadkingbilly

  • Gast
Re: Dakdrager monteren op Alpenkreuzer Prestige, verstandig?
« Reactie #6 Gepost op: juni 17, 2013, 09:55:47 pm »

En toch maar eentje gekocht, 420 liter voor acht tientjes. Dat kon er nog wel af ;)

Toch maar gewoon bovenop de auto in de eerste instantie, ik hoop nog steeds ergens een fietsdrager te vinden voor de Prestige (die zullen wel steeds zeldzamer worden helaas) zodat er in ieder geval twee volwassen fietsen mee kunnen.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal