Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Keukenwielen Kavango  (gelezen 7153 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Theun1957

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Kavango game drive
Keukenwielen Kavango
« Gepost op: april 15, 2013, 10:06:19 am »

Aangezien onze keuken best zwaar is heb ik, zoals zovelen, er wielen onder gemaakt.
Probleem is dat de poten schuin staan (10 graden uit het lood) en dat ze er van bovenaf ingeschoven worden.

Dit is opgelost door de vierkante buis waar de wielen onder komen eveneens scheef af te (laten) zagen.
Gebruikt is stalen buis met afmetingen 25 x 25 x 2 mm. Dit houdt in dat de binnenkant 21 mm is, de keukenpootjes zijn 20 mm buitenmaat.
Van de onderpootjes is de "lange" kant 10 cm en de schuine hoek is 10 graden
Zelf zagen kan natuurlijk maar is meestal onnauwkeuriger. Je mag hier geloof ik geen reklame maken maar google even op metaalwinkel, daar heb ik het eea vandaan.

Voor het boren van het gat van het veerpalletje heb ik een malletje gemaakt van een stuk hoeklijn. Gaatje daarin boren daarna het vierkante buis erin klemmen met de onderkanten gelijk en doorboren. Op die manier zijn alle onderpootjes precies gelijk. Let wel op dat je de gaatjes steeds in de "lange" kant boort.

Daarna plaatjes maken waarop de wielen gemonteerd worden. De afmetingen zijn natuurlijk afhankelijk van je wielen. Neem ze niet te klein dat rolt niet op gras, te groot neemt te veel plaats in. Ik heb zelf gekozen voor wielen met een diameter van 75 mm.
Twee met rem en 2 zonder rem. Boor alle gaten in de plaatjes voor het eea in elkaar gezet wordt. Ik heb zelf ook nog een gaatje in het midden geboord, mocht er water in het pijpje komen dan loopt dit eruit.

Nu zal er toch echt even gelast moeten worden. De pijpjes goed aftekenen op de metalen plaatjes en (laten) lassen.

De aluminium keukenpoten kunnen nu door 1 van de onderpootjes als mal te gebruiken ook geboord worden.
daarna de borgpalletjes erin, het gat is natuurlijk afhankelijk van de maat palletje. Zelf heb ik wat grotere borgpalletjes gebruikt dat is wat robuuster. Deze besteld op de Esvo site.
Ook het gat in de onderpootjes met een grotere boor wat verzinkt (zie detailfoto KK6) hierdoor kan je het borgpalletje wat makkelijker indrukken
De onderpootjes heb ik daarna in de hammerite gezet en de wielen gemonteerd.

Het enige nadeel wat dit systeem heeft is dat de keukenklep nu tegen de onderplaat van de ondervoetjes komt te rusten (zie foto KK7), of je moet de keuken een stuk hoger zetten. Ik heb trouwens zelf een stuk van de keukenpootjes afgezaagd omdat het eea nu veel hoger staat.

Hoop dat ik niets vergeten ben anders hoor ik het wel.
« Laatst bewerkt op: april 15, 2013, 10:41:43 am door Theun1957 »
Gelogd

Krizz

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.005
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Tuareg Gamedrive
Re: Keukenwielen Kavango
« Reactie #1 Gepost op: april 15, 2013, 01:30:54 pm »

OK, zit er netjes uit.

Ik wil graag als het zover is je ervaringen horen hoe de wielen in de tent rollen indien op zachtere ondergrond.
Denk je dat er een oplossing kan zijn voor de scheve stand van de klep van de keuken?

Ik loop zelf ook te denken hoe zoiets zelf te maken.

Chris
Gelogd
The KubbKing is dead... long live the New King

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.374
Re: Keukenwielen Kavango
« Reactie #2 Gepost op: april 15, 2013, 01:46:48 pm »

Na het bekijken van de laatste foto denk ik "slim zo een slotje op je keuken!

ga ik ook doen.
Gelogd
Adventure Awaits

Theun1957

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Kavango game drive
Re: Keukenwielen Kavango
« Reactie #3 Gepost op: april 15, 2013, 05:14:09 pm »


We gaan over 2 weken naar een duincamping dus dan kan het eea gestest worden op een zachte ondergrond. Denk zelf dat er dan nog weinig van rijden komt en het toch tillen wordt. Op gewoon gras rijden ze redelijk, een klein beetje meetillen doet wonderen of de koelkast eruit en eerst op zijn plek zetten. Volle koelkast weegt natuurlijk nogal mee.

Veel verschil is er trouwens niet met de rechte "Jamet"wielen, dus het rijden moet hetzelfde zijn.

Schuine klep hebben wij nog geen last van gehad (we hebben de wielen al een seizoen gebruikt). Zoals ik al schreef je kan de keuken iets hoger zetten dan gaat de klep er overheen.

Gelogd

Theun1957

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Kavango game drive
Re: Keukenwielen Kavango
« Reactie #4 Gepost op: mei 08, 2013, 10:28:17 am »

Even de resultaten van de wielen op een duincamping.
Zoals verwacht werkt het voor geen meter op rul zand, maar dat geldt ook voor het neuswiel.

Wielen verder niet gebruikt, maar wel de keukenpootjes op doppen gezet anders gaat het grondzeil eraan.
Gelogd

Cadillacfreak

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
  • Merk: kampeermiddel : 2010 Aart Kok Kavango
Re: Keukenwielen Kavango
« Reactie #5 Gepost op: augustus 03, 2014, 08:58:53 pm »

Ter aanvulling. Ik heb gewoon onder de schuine hoek alleen maar grotere wielen gemonteerd. Kosten een paar euro bij de Karwei.



En zelfs bij een rulle zandgrond trek je 'm vrij makkelijk op zijn plek.

Gelogd

rvhaaren

  • Gast
Re: Keukenwielen Kavango
« Reactie #6 Gepost op: juli 27, 2015, 10:48:54 pm »

geweldig leuk,klusje voor na de vakantie deze vakantie wordt nog een keer tillen! Goede tip beedankt
Gelogd

Emmer

  • Gast
Re: Keukenwielen Kavango
« Reactie #7 Gepost op: augustus 27, 2015, 11:11:36 am »

Je kan ze tegenwoordig ook gewoon bestellen bij Aart Kok zelf via de webshop.
Gelogd

Cadillacfreak

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
  • Merk: kampeermiddel : 2010 Aart Kok Kavango
Re: Keukenwielen Kavango
« Reactie #8 Gepost op: augustus 28, 2015, 09:56:31 pm »

Yep, voor 45 euro! Ik denk dat ik alles bij elkaar 10-15 euro kwijt was. :K
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal