Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Vraag: 12 voeding Dometic koelkast  (gelezen 6262 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Didi

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 279
  • Merk: kampeermiddel : HK Cocoon XL met MKK
Vraag: 12 voeding Dometic koelkast
« Gepost op: april 25, 2013, 12:11:08 pm »

Ik ben bezig met de puntjes op de 'i' van mijn herbouwde HK keuken. Nu loop ik tegen het volgende aan.

Er zit een 12v stekkeraansluiting op de dissel van mijn Flyer om de koelkast aan te kunnen sluiten tijdens het rijden. Uit de keuken loopt van de koelkast een 12v sigarettenaanstekerplug naar die stekkeraansluiting op de dissel.

 
Door omstandigheden ( :( dommigheid bij het afnemen van de keuken) is ooit de plug gebroken en had ik dus geen mogelijkheid meer tot aansluiten.

Dat wil ik nu dus herstellen. Ik heb een nieuwe plug gekocht (8a gezekerd) en aangesloten op de kabel van de koelkast. Om nu te testen of de koelkast het doet heb ik een AC/DC adaptor gekocht die op de camping gaat dienen voor mijn 12v ventilatortje ter ondersteuning van de koelcapaciteit van de Dometic.


En nu komt het: Deze adaptor stop ik in een 230v stopcontact. Dan gaat het ledlampje (linksonder op de foto) branden. Wanneer ik het ventilatortje erop aansluit blijft het led-lampje gewoon branden en het ventilatortje begint te draaien. De adaptor doet het dus.
Maar wanneer ik de plug van de koelkast erop aansluiten gaat het lampje knipperen en hoor ik ook een heel snel tik-tak-tik-tak (op de maat van het knipperen) in de adaptor. De koelkast koelt dan niet op dat moment.
Ik heb draden verwisseld, ik heb de derde (!) plug er al gespendeerd, maar ik krijg de koelkast niet aan het koelen.

Wie weet wat dit kan zijn?
Gelogd
Netheid is voor de dommen, alleen genieën beheersen de chaos

Theun1957

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Kavango game drive
Re: Vraag: 12 voeding Dometic koelkast
« Reactie #1 Gepost op: april 25, 2013, 12:48:34 pm »


Probleem zit hem in het vermogen. Meestal is het opgenomen vermogen van de koelkast ongeveer 75 watt.
Dit houdt in een stroomsterkte van 75/12 = 6.25 Amp. Als ik zo naar de foto's kijk is die adapter misschien 500 mA oftewel 0.5 Amp, dit staat erop als het goed is.
Koelkast kan je er dus niet mee voeden, dan brand hij door of schakelt uit op zijn beveiliging.
Proberen van de koelkast kan alleen met of een zware voeding (12v gelijkstroom) of in de auto.

Het duurt trouwens wel even voor de koelkast koelt. De eerste indicatie dat alles goed zit is dat de koelkast bovenop aan de achterkant warm wordt.
Dit is meestal na zo'n 15 minuten wel voelbaar. Wat betreft aansluiten de rode draad moet aan het middenpennetje, zwart aan de zijcontacten
Gelogd

peertjes

  • Gast
Re: Vraag: 12 voeding Dometic koelkast
« Reactie #2 Gepost op: april 25, 2013, 12:53:00 pm »

Voor je test van de koeling en plug kan je de 12V direct uit je dashboard contact gebruiken, desnoods met draaiende auto motor om de accu te helpen.
De koeling zal trager zijn dan via 220V maar dan weet je tenminste dat het niet aan je nieuwe plug/stekker aan de koelbox ligt.
Van je mini omvormer en dat je koelbox te hoge stroom vraagt, heeft inmiddels Theun....meer verstand
Gelogd

Didi

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 279
  • Merk: kampeermiddel : HK Cocoon XL met MKK
Re: Vraag: 12 voeding Dometic koelkast
« Reactie #3 Gepost op: april 25, 2013, 01:15:22 pm »

Bedankt!

Klopt, de adaptor is 500mA, veel te weinig dus voor de Dometic met 75 watt. Ik kan het dus alleen testen met de auto in de buurt of een zwaardere AC/DC adaptor.

De koelkast heeft toch 75 watt als piekspanning (alleen om de koelkast om de gewenste temp te krijgen en veel minder om de koelkast op temperatuur te houden? Ik zie namelijk tot mijn schrik dat de laatste aangeschafte plug afgezekerd is op 5A. Gaat dat veel problemen geven?


En ik begrijp dat hoe de draadjes aangesloten worden wel belangrijk is? Als je het andersom doet, brandt er dan iets door of veroorzaak je andere blijvende schade?
Gelogd
Netheid is voor de dommen, alleen genieën beheersen de chaos

nikkel1964

  • Gast
Re: Vraag: 12 voeding Dometic koelkast
« Reactie #4 Gepost op: april 25, 2013, 01:28:05 pm »

Ga er voor het gemak maar van uit dat een koelbox op 12 volt, zeker in warme streken, een groot deel van de tijd -zo niet continu- heel druk bezig is de boel zo koud mogelijk te krijgen en dus z'n maximale vermogen gaat vragen. Je kunt met een 5A zekering in de plug (= max. 60 watt) dus zeker problemen verwachten. Je vraagt een kwart extra stroomsterkte. Ik zou toch de zekering vervangen (de plug kan die stroomsterkte wel aan) door een 10A exemplaar.
Gelogd

Didi

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 279
  • Merk: kampeermiddel : HK Cocoon XL met MKK
Re: Vraag: 12 voeding Dometic koelkast
« Reactie #5 Gepost op: april 25, 2013, 01:39:26 pm »

Ik wil de 12v mogelijk alleen benutten wanneer de VW en keuken tijdens de reis achter de auto hangen. Voordat we de VW achter de auto hangen (en thuis en op de camping) zou de koelkast al helemaal koud moeten zijn geworden op 230v.

Is dan 5A (is 60w) dan voldoende?
Gelogd
Netheid is voor de dommen, alleen genieën beheersen de chaos

Theun1957

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Kavango game drive
Re: Vraag: 12 voeding Dometic koelkast
« Reactie #6 Gepost op: april 25, 2013, 02:00:32 pm »


Heel misschien is het genoeg als je continue zou blijven rijden.
Stop je onderweg dan heb je goed kans dat bij het opstarten er weer de max stroom zal gaan lopen.

Ik zou gewoon gaan voor een minimaal een 8A plug
Gelogd

Didi

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 279
  • Merk: kampeermiddel : HK Cocoon XL met MKK
Re: Vraag: 12 voeding Dometic koelkast
« Reactie #7 Gepost op: april 25, 2013, 02:20:27 pm »

Duidelijk!

Bedankt..
Gelogd
Netheid is voor de dommen, alleen genieën beheersen de chaos

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: Vraag: 12 voeding Dometic koelkast
« Reactie #8 Gepost op: april 25, 2013, 09:51:58 pm »

Ik wil de 12v mogelijk alleen benutten wanneer de VW en keuken tijdens de reis achter de auto hangen. Voordat we de VW achter de auto hangen (en thuis en op de camping) zou de koelkast al helemaal koud moeten zijn geworden op 230v.

Is dan 5A (is 60w) dan voldoende?
Nee, ter aanvulling/verduidelijking van het antwoord van Theun1957 het volgende:
op 12V wordt de thermostaat niet gebruikt, dat wil zeggen dat hij op 12V altijd maximaal koelt en dus kun je er vanuit gaan dat hij daarbij het maximale vermogen van 75W trekt.
Gelogd

Theun1957

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Kavango game drive
Re: Vraag: 12 voeding Dometic koelkast
« Reactie #9 Gepost op: april 26, 2013, 02:48:12 pm »


Weer wat geleerd
bedankt
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal