Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Achteruit rij lamp defect?  (gelezen 4885 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RAMP

  • Gast
Achteruit rij lamp defect?
« Gepost op: mei 11, 2013, 12:20:59 pm »

Goedendag, Wij hebben nog niet zo lang een Jamet Dakota vouwwagen. Nu was ik er vandaag achter gekomen toen ik de wagen wilde wegbrengen dat de kabel voor de verlichting tijdens de laatste rit over het wegdek is ga schuren. Ik heb de kabel gerepareerd, dat was niet zo heel erg lastig. Alle lampen werken weer naar behoren, alleen de achter uit rij lamp wil niet branden. Ik weet zeker dat ik alle draden heb doorverbonden. Nou vertelde iemand mij dat de achter uit rij lamp geen functie heeft. Klopt dit? Of is er meer stuk geraakt. Het is een Jamet Dakota uit 2012.

m.vr.gr. Robbert
Gelogd

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: Achteruit rij lamp defect?
« Reactie #1 Gepost op: mei 11, 2013, 12:49:13 pm »

Wat voor stekkerdoos zit er op je auto? Als die 7-polig is, werkt de achteruitrijlamp sowieso niet. Als je een 13-polige stekkerdoos hebt, zou hij moeten werken.
Gelogd

RAMP

  • Gast
Re: Achteruit rij lamp defect?
« Reactie #2 Gepost op: mei 11, 2013, 01:41:07 pm »

Op mijn auto zit een 13 polige stekker, maar de vouwwagen is een 7 polige. Ik heb er een verloop stekker tussen.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.866
  • Merk: kampeermiddel : Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Achteruit rij lamp defect?
« Reactie #3 Gepost op: mei 11, 2013, 02:41:46 pm »

Op mijn auto zit een 13 polige stekker, maar de vouwwagen is een 7 polige. Ik heb er een verloop stekker tussen.
Had je beter meteen een 13 polige stekker kunnen kopen, want nu werkt je achteruitrijlamp niet. Jaeger spullen zijn overigens goedkoper dan Multicon uitvoeringen. Kwestie van vergelijken.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

RAMP

  • Gast
Re: Achteruit rij lamp defect?
« Reactie #4 Gepost op: mei 11, 2013, 05:43:20 pm »

Oke, duidelijk. Maar ik dacht dat er wel een achter uit rij lamp op zit (wit lampje) dus ik ging er van uit dat die daar voor was. De vouwwagen is geleverd met een 7 polige stekker, en draad is ook 7 aderig. Ik zal eens kijken naar een 13 polige stekker, en meteen maar het draad vervangen.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.866
  • Merk: kampeermiddel : Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Achteruit rij lamp defect?
« Reactie #5 Gepost op: mei 11, 2013, 06:32:07 pm »

Kijk eerst of er echt wel een achteruitrijlamp op zit. Als die er niet op zit, hoef je verder ook niets te wijzigen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

bosi

  • Gast
Re: Achteruit rij lamp defect?
« Reactie #6 Gepost op: mei 11, 2013, 08:12:06 pm »

Doe vooral geen moeite, als je een 7 polige stekker hebt op je vouwwagen dan kan er zo wie zo geen achteruitrijdlicht worden aangesloten, je komt domweg een pin te kort op de stekker. Het kan dus wel zijn dat de kabelboom van de vouwwagen wel een draad heeft voor een achteruitrijdlicht maar deze is dan niet aangesloten. Je auto heeft dus wel een aangesloten pin op de 13 polige stekkerdoos maar je vouwwagen niet.
Zie bijgevoegd aansluitschema voor een 7 polige stekker en 13 polige jager.
Gelogd

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: Achteruit rij lamp defect?
« Reactie #7 Gepost op: mei 11, 2013, 08:41:01 pm »

Of doe wel een beetje moeite: Afgelopen winter van mijn vw de 7-polige stekker en kabel vervangen door een 13-polige. Leuk karweitje  :J
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.866
  • Merk: kampeermiddel : Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Achteruit rij lamp defect?
« Reactie #8 Gepost op: mei 12, 2013, 07:23:16 am »

Onze vorige auto had 7p aansluiting. Onze nieuwe 13p Jaeger. Vw had 13 p Multicon. Heb de boel wel in orde gemaakt met een 13p Jaeger op de vw om toch achteruitrijlicht te hebben. Is niks mis mee om verkeer achter je er op te attenderen wat je aan het doen bent. de aansluitingen van de keuken ook aangepast omdat ik die 3 jaar geleden van een stom stekkerblokje had omgeturnd naar 7p Multicon. Nu alles met 13p Jaeger aangesloten. werkt prima en koppelt en ontkoppeld ook beter dan voorheen met het stekkerblokje.
Je dakota heeft ongetwijfeld een achteruitrijlamp. Jamet gebruikt kabels met 8 aderen, tel ze maar na. Alleen een beetje raar dat er maar een 7 p stekker op zit. Onze Jametic 2010 was wel uitgerust met een 13 p bij aanschaf.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Muilwijk

  • Gast
Re: Achteruit rij lamp defect?
« Reactie #9 Gepost op: mei 12, 2013, 12:15:18 pm »

Ik vind het ook vreemd dat er een 7 polige stekker aan zit. Onze jamet uit 2008 had ook
een 13-polige multicon stekker.
Gelogd

Ccindy

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.450
  • Merk: kampeermiddel : Raclet Panama Up GL 2017
Re: Achteruit rij lamp defect?
« Reactie #10 Gepost op: mei 12, 2013, 01:38:23 pm »

Toen wij de vouwwagen (ook model 2012) ophaalden bij De Wit in maart deed het achteruitrijlicht het ook niet met de verloopstekker. Ze hebben toen ter plaatse een andere stekker erop gezet. Onze auto heeft overigens een Jaeger-aansluiting, de vw had een multicon-stekker. Nu heeft de vw de juiste stekker voor de aansluiting op de auto.
« Laatst bewerkt op: mei 12, 2013, 01:39:54 pm door Ccindy »
Gelogd
Don't be afraid to fail, be afraid not to try

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.866
  • Merk: kampeermiddel : Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Achteruit rij lamp defect?
« Reactie #11 Gepost op: mei 13, 2013, 06:08:43 am »

Bij ons werd voor de aflevering gevraagd welke stekker er op moest en welke gasdrukregelaar. Dus alles was klaar bij aflevering.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

RAMP

  • Gast
Re: Achteruit rij lamp defect?
« Reactie #12 Gepost op: mei 13, 2013, 08:47:09 am »

Dank jullie allemaal wel, het is wel aardig duidelijk geworden. Ik denk dat ik de stekker ga vervangen voor een 13-polige Jaeger stekker. Ben ik ook meteen van de verloopstekker af.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.866
  • Merk: kampeermiddel : Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Achteruit rij lamp defect?
« Reactie #13 Gepost op: mei 13, 2013, 08:21:13 pm »

Die verloopstekker is ook niet alles. Had laatst het ding laten zitten en kreeg tijdens een regenbui meldingen uit het systeem dat er iets loos was. Haal de verloop er nu dus altijd uit.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal