Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: 220V in Kavango  (gelezen 3614 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Theun1957

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Kavango game drive
220V in Kavango
« Gepost op: mei 12, 2013, 08:09:46 pm »


Om 220V in de vouwwagen te hebben heb ik het volgende ingebouwd.

In de disselbak een CEE aansluiting gemaakt. Bij mijn vorige vouwwagen zat deze in de wagenbak maar een gat in de wagenbak maken bij een nieuwe Kavango is toch wat anders dan dit doen bij een hele oude Jamet Texas. Vandaar de disselbak.

Vanuit de disselbak gaat een kabel naar het bankje rechtsachter. Kabel loopt onder de vouwwagen door en is neopreen 3 x 1.5
Bij de scherpe randen is de kabel beschermt door er een stukje slang ter plekke omheen te schuiven.
De kabel gaat naar een kastje met daarin een aardlekschakelaar en een 10 A zekering. heb helaas hier geen foto's van want de wagen is dichtgeklapt. Eigenlijk moet de aardlek zo dicht mogelijk bij de binnekomende aansluiting zitten dus eigenlijk in de disselbak. Omdat ik ook nog een 12V systeem heb was dit echter niet zo praktisch.

Vandaar gaat er een kabel naar verdeeldoosje en van daaruit 2 kabels.
1 naar de stopcontacten in de wagenbak
1 naar de CEE aansluiting achterop.

Deze laatste is om een 4 voudig verdeelblok op te zetten voor de keuken. Het snoer van het verdeelblok is ongeveer 7 meter.
Hierdoor zijn we behoorlijk flexibel in waar we de keuken willen neerzetten
Als we de keuken aan de wagenbak laten kunnnen de stopcontacten in de wagenbak gebruikt worden, bv bij een overnachting op doorreis.

Gebruikte CEE onder de wagenbak is IP67, Voordeel is dat deze een water en vuildichte afsluitdop heeft. Aan de verdeelblok zit ook een IP67 stekker maar dit hoeft eigelijk niet een gewone CEE stekker past ook.

Wel is het verder van belang dat het chassis, de disselbak en de wagenbak onderling een goede aardverbinding hebben en deze is aangesloten op de aarde van de voedingskabel naar de paal. Dit is nodig voor de veiligheid.
Alle stopcontacten dienen tevens geaard te zijn.

Gelogd

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: 220V in Kavango
« Reactie #1 Gepost op: mei 12, 2013, 10:31:36 pm »

Mooi werk!
Mag ik vragen waar je die schroef CEE verbindingen vandaan hebt?
Gelogd

Theun1957

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Kavango game drive
Re: 220V in Kavango
« Reactie #2 Gepost op: mei 13, 2013, 10:03:18 pm »


www.vekto.nl , in de zoekfunctie op de site even CEE invullen dan kom je ze vanzelf tegen.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal