Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: IQ doek  (gelezen 11129 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jessica Stephan

  • Gast
IQ doek
« Gepost op: juli 26, 2013, 08:15:50 pm »

Hoi CC bezitters, zijn er al mensen die positieve/negatieve ervaringen hebben met het IQ doek ipv het "gewone" katoenen doek? Hoor het graag.
Gelogd

tinus

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 55
  • Merk: kampeermiddel : Trigano Odysee > Combi-Camp County Ltd > Caravan
Re: IQ doek
« Reactie #1 Gepost op: juli 26, 2013, 11:36:19 pm »

Wij hebben een iq doek op onze cc country uit 2012.
Nadelen: Het is stugger dan gewoon doek, het ademt minder en is daardoor benauwder in felle zon. Ik vermoed dat het daardoor lastiger inklapt dan katoen.
Voordelen: het pakt nauwelijks vuil en vocht. Bij regen mag je gewoon het dak aanraken, regen trekt niet in, dus het is in no time droog. Het rekt minder dan katoen dus je tent blijft langer in vorm.

Is het een meerprijs waard? Eerlijk antwoord: ja en nee, want het voordeel van een ademende tent ben je deels kwijt. Maar aan de andere kant heb je wel een tent die langer mee gaat. 

Verstuurd van mijn HTC One met Tapatalk

« Laatst bewerkt op: juli 27, 2013, 05:47:34 am door tinus »
Gelogd

Muilwijk

  • Gast
Re: IQ doek
« Reactie #2 Gepost op: juli 27, 2013, 01:56:02 pm »

Ik kan wel aangeven waarom wij er bewust niet voor gekozen hebben.
Op onze vorige vouwwagen hadden we All seasons doek. Hiervan werd ook gezegd dat het
nog steeds ademend zou zijn. Wij vonden het altijd aardig benauwd, en bij warm vochtig weer
kwam er ook condens tegen het dak (tussen slaaptenten en dak).
Toen we voor de combicamp gingen kijken, had ik het gevoel dat dit doek ook niet zo ademend was als katoen.
Wat door de dealer trouwens wel weer verteld werd, het zou dezelfde voordelen hebben als katoen doek.
Het katoenen doek zal wel eerder vies worden, maar na een regenbuitje en een mooi zonnetje, bleekt het weer helemaal
op.

Gelogd

amontillado

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 9
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Country 2012, IQ
IQ doek
« Reactie #3 Gepost op: juli 27, 2013, 06:15:14 pm »

Wij hebben ook het IQ doek. We hebben het inmiddels in zowel zonnig als regenachtige omstandigheden ervaren.

Zonnig: prima, ademt goed en blijft (relatief) koel. Regen: waardeloos , we hadden behoorlijke lekkage bij de stikranden. Hangt samen met het mindere uitzetten van het doek. Service op dit vlak valt ook tegen, eerste inspuit actie leverde niks op en het enige dat ze na een hele winter bij de dealer te hebben gestaan is nog eens inspuiten. Resultaat is onzeker, we hadden namelijk 3 weken geen regen ;)
Gelogd

tinus

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 55
  • Merk: kampeermiddel : Trigano Odysee > Combi-Camp County Ltd > Caravan
Re: IQ doek
« Reactie #4 Gepost op: juli 27, 2013, 06:53:28 pm »

Oh dat van die lekkage herken ik totaal niet. Vandaag op de camping in Nederland en  ook afgelopen weken toch een behoorlijke bak regen gehad, maar geen druppel door de tent. Waar lekt het bij jullie dan?

Verstuurd van mijn HTC One met Tapatalk

Gelogd

J. Frolich

  • Gast
Re: IQ doek
« Reactie #5 Gepost op: augustus 06, 2013, 11:47:01 pm »

Wij hadden lichte lekkage bij de achterramen maar enkel bij de eerst hoosbui. Daarna niet meer. Doek is wel lekker snel droog. Voelt wat plastic achtig aan. Keer nat ingeklapt maar bedden bleven droog. Wel oppassen met de slikranden dan natuurlijk. Geen last van condens in Frankrijk.
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.978
  • Merk: kampeermiddel : Shelter
  • Na 25jaar vouwwagens wat anders
Re: IQ doek
« Reactie #6 Gepost op: augustus 07, 2013, 08:26:25 am »

is dat IQ doek net zoiets als het nieuwe doek wat holtkamper gebruikt op de aero?
Gelogd
van trigano naar holtkampers naar een shelter

tinus

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 55
  • Merk: kampeermiddel : Trigano Odysee > Combi-Camp County Ltd > Caravan
Re: Re: IQ doek
« Reactie #7 Gepost op: augustus 07, 2013, 11:30:40 pm »

is dat IQ doek net zoiets als het nieuwe doek wat holtkamper gebruikt op de aero?

Weet ik niet. Iq doek voelt wat stugger aan dan gewoon katoen. Water blijft erop liggen in bolletjes en rolt er zo vanaf.
Maar heb je het ooit vergeleken met een katoenen tent naast je op de camping? Die is namelijk ook in no time droog.

Ik denk dat het handiger was geweest als ze het alleen op het dak hadden toegepast en niet op de zijwanden. Dan heb je het voordeel bij regen dat je je niet hoeft druk te maken over het aanraken van het dak en ook dat vuil niet in je dak trekt van buiten (hars, vogelpoep). En het voordeel van een meer ademende tent door katoenen zijwanden.

Verstuurd van mijn HTC One met Tapatalk

Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.978
  • Merk: kampeermiddel : Shelter
  • Na 25jaar vouwwagens wat anders
Re: Re: Re: IQ doek
« Reactie #8 Gepost op: augustus 07, 2013, 11:37:02 pm »

Weet ik niet. Iq doek voelt wat stugger aan dan gewoon katoen. Water blijft erop liggen in bolletjes en rolt er zo vanaf.
Maar heb je het ooit vergeleken met een katoenen tent naast je op de camping? Die is namelijk ook in no time droog.

Ik denk dat het handiger was geweest als ze het alleen op het dak hadden toegepast en niet op de zijwanden. Dan heb je het voordeel bij regen dat je je niet hoeft druk te maken over het aanraken van het dak en ook dat vuil niet in je dak trekt van buiten (hars, vogelpoep). En het voordeel van een meer ademende tent door katoenen zijwanden.

Verstuurd van mijn HTC One met Tapatalk
OK bij mijn kyte heb ik b.v. met ochtend dauw ook water bolletjes op het doek dat ook nodig eens wit is en daardoor bijna niet droogt, ook in de zon niet.
De nieuwe Aero heeft echter een soort kunstof als doek althans zo voelt het aan.
Was dus benieuwd of het IQ doek vergelijkbaar was.
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2013, 08:11:13 am door spikehome »
Gelogd
van trigano naar holtkampers naar een shelter

Cdr

  • Gast
Re: IQ doek
« Reactie #9 Gepost op: augustus 19, 2013, 09:56:21 am »

Voor ons is het echt een meerwaarde. Voldoende ervaring met katoenen tenten, waar we bij regen toch vaak een extra uur( of meer) gewacht hebben met neerhalen, tot hij echt droog was. We hebben ervaring met een piramide tent en met een holtkamper flyer, de zon kant was idd zo droog, maar de schaduwkant niet. Soms thuis nog lang bezig om de tent droog te krijgen. Deze vakantie best wat regen gehad, en het iq doek hield alles goed droog. Je veegt de tent droog als hij nat is, en je wilt inpakken, al kom je bij de cc flexi niet overal bij( dak). Omdat hij al zo goed als droog inklapt, hoef je nog maar kort na te drogen als je thuis bent, en open klappen moet toch, om uit te laden. De atmosfeer bleef prettig in de tent, ook bij nat weer. Ik heb nooit condensvocht gezien. We hebben een keer met 7 mensen in de vouwwagen geslapen, toen wel extra ventilatie open gezet. De stiknaden bij de ramen in de voortent lekten in het begin iets. We gaan er nog een keer op letten in september. Bij warm weer was de warmte vergelijkbaar met katoen vond ik, als je ventilatieramen open zet trekt deze snel weg. Naar mijn idee is het iq doek sterker/ minder kwetsbaar dan katoen. Ik zie bij veel regen minder/geen waterzakken, waar we met de flyer voortent en de piramide tent luifel nog wel eens last van hadden. Bij de flyer was het doek al oud, die lekte dan bij waterzakken. Katoen kun je wel strakker afspannen, iq is stugger. Iq is vuilwerend, maar ik zie na de eerste kampeerweken toch wel enige vlekken, vooral op het witte dak. En iq doek ritselt wat meer.
Gelogd

DieVouwers

  • Gast
Re: IQ doek
« Reactie #10 Gepost op: september 20, 2013, 11:36:54 pm »

Wij hebben voor onze Flexi tent&trailer voor katoen gekozen, vanwege de goede ervaringen die we hier mee hadden met onze vorige tunneltunt. Voor regen denken we dat het IQ doek zeker betere eigenschappen heeft, maar voor zonnig weer (>30 ⁰C) vermoedden wij dat het te weinig zou ademen. Misschien heeft hier al iemand ervaringen mee?
Waterzakken kunnen vermeden door de vario-stokken van de luifel zó te laten zakken, dat de luifel lager word dan het 'dak' en hem dan netjes af te spannen.
Eén van onze redenen waarvoor wij voor de Flexi (tent&trailer, zonder keuken) hebben gekozen is dat we hem in de garage in- en uit kunnen laden  :)
Gelogd

CCC50thA

  • Gast
Re: IQ doek
« Reactie #11 Gepost op: oktober 16, 2013, 08:53:25 pm »

Beste allemaal,

We hebben een CCC 50th Anniversary met IQ doek besteld. Wij zijn uiteraard ook benieuwd voordelen heeft t.o.v. katoen. :?
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: IQ doek
« Reactie #12 Gepost op: oktober 17, 2013, 09:13:45 am »


Is het een meerprijs waard? Eerlijk antwoord: ja en nee, want het voordeel van een ademende tent ben je deels kwijt. Maar aan de andere kant heb je wel een tent die langer mee gaat. 

Verstuurd van mijn HTC One met Tapatalk

Tja, dat laatste valt nog te bezien want het moet in de praktijk en in de tijd nog wel bewezen worden en je hoeft niet alles te geloven wat de verkopers roepen, niet alles wat "nieuw" is altijd zoveel beter dan het oudere, een voordeel van al die verschillende type gecoat doek is dat je het het gehele seizoen kunt blootstellen aan weer en wind,op bijvoorbeeld een seizoensplaats, maar de vraag is of je dat nu met een klapper wilt (één ieder zijn eigen ding natuurlijk).
"normaal" katoenen Ten Cate tentdoek heeft al wel zijn degelijkheid bewezen. Gezien het feit dat menig de Waard piramide tent en Alpenkruizer vouwwagens  met dit type katoendoek toch al rap de 10 jaar aantikken, voordat het einde langzaam inzicht komt. Goed gebruik en onderhoud spelen natuurijk altijd een grote rol hierbij.
Gelogd

Loura

  • Gast
IQ doek
« Reactie #13 Gepost op: oktober 17, 2013, 09:25:05 am »



"normaal" katoenen Ten Cate tentdoek heeft al wel zijn degelijkheid bewezen. Gezien het feit dat menig de Waard piramide tent en Alpenkruizer vouwwagens  met dit type katoendoek toch al rap de 10 jaar aantikken, voordat het einde langzaam inzicht komt. Goed gebruik en onderhoud spelen natuurijk altijd een grote rol hierbij.

Helemaal mee eens! Onze scout had katoenen doek (niet eens Ten Cate denk ik), maar is er wel 26 jaar mee geworden!


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal