Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Tentdoek Rondo XL schoonmaken  (gelezen 8854 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Slompie

  • Gast
Tentdoek Rondo XL schoonmaken
« Gepost op: augustus 09, 2013, 09:40:12 am »

Beste ....

Net na een heerlijke vakantie terug uit Italië, echter zijn wij niet erg gelukkig met de wijze waarop wij de klapper hebben moeten inklappen. Uit de bomen viel een soort hars (waren geen naaldbomen) en nog iets anders. Nu willen we in Nederland dit eens proberen te reinigen en zijn op zoek naar tips. Hoe doen jullie dit (gaan jullie op een trap staan o.i.d?), waarmee maken jullie het schoon. Het is voor ons allemaal nieuw.

Wat we wel weten is dat we volgend jaar er een extra zeil overheen spannen. Maar dat is volgend jaar pas (we zagen dit jaar dat meerdere dit zo deden).

Hopend op tips van jullie zijde ......

Groetjes,

Ernst
Gelogd

abbes008

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 571
Re: Tentdoek Rondo XL schoonmaken
« Reactie #1 Gepost op: augustus 09, 2013, 11:31:32 am »

Ik weet niet hoe erg het is, maar in mei hadden wij ook wat plakrommel op het tent doek. Maar wij hebben er niets aan gedaan.

Afgelopen vakantie hebben we een dikke regenbui opgehad en daarna weer veel zon en alles troep is verdwenen. Ik denk dat het vanzelf wel verdwijnt. Als je er wat aan wilt gaan doen, dan alleen met water lijkt mij, gezien jullie bouwjaar is het zonde om met allerlei middeltjes er op te gaan boenen.

Gelogd
Groeten,

Erik

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.866
  • Merk: kampeermiddel : Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Tentdoek Rondo XL schoonmaken
« Reactie #2 Gepost op: augustus 09, 2013, 02:37:03 pm »

Dat de tent vanzelf schoon regent is absoluut een fabel. Is bij onze Jametic echt nog nooit gelukt. Ook bij ons wordt het doek grauw en smerig, zelfs toen we 3 weken ver verwijderd van iedere boom stonden. Is ook een besmettelijke kleur dat ecru. Maar blijft mooi en licht van binnen. Ik spuit ieder jaar na de vakantie de gehele wagen schoon met de waterslang. Knapt er aardig van op, maar hardnekkige vlekken die blijven echt in het katoen zitten. Gewoon mee leren leven.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

veldhuiss

  • Gast
Re: Tentdoek Rondo XL schoonmaken
« Reactie #3 Gepost op: augustus 09, 2013, 02:50:57 pm »

De eerste keer dat wij met de vouwwagen gingen kamperen hadden we ook een zebra wagen door een soort drapje wat uit de bomen kwam. Balen als een stekker, nieuwe wagen en direct alles smerig.
Bij ons is het door de regen en de zon allemaal weer verdwenen. Miscchien niet bij 1 buitje, maar na een aantal buien en flink wat zon er op is het zo weer schoon.
Gelogd

abbes008

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 571
Re: Tentdoek Rondo XL schoonmaken
« Reactie #4 Gepost op: augustus 09, 2013, 03:44:20 pm »

Dat de tent vanzelf schoon regent is absoluut een fabel. .

Hoe kom je aan deze conclusie?
Wellicht iets te kort door de bocht. Ik weet niet welk soort doek Jamet nu gebruikt, onze Jamet uit 2009 had een Tencate All Season doek, een soort van nylon doek, dat werkt anders.

Onze Kyte heeft nu een katoenen doek en is door zon en regen weer schoon geworden. Ik zeg niet nieuw, want dat gaat niet, maar de vlekken en plakkerig spul van de vorige vakantie is compleet weg.
Gelogd
Groeten,

Erik

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.866
  • Merk: kampeermiddel : Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Tentdoek Rondo XL schoonmaken
« Reactie #5 Gepost op: augustus 09, 2013, 04:00:34 pm »

Hoe kom je aan deze conclusie?
Wellicht iets te kort door de bocht. Ik weet niet welk soort doek Jamet nu gebruikt, onze Jamet uit 2009 had een Tencate All Season doek, een soort van nylon doek, dat werkt anders.

Onze Kyte heeft nu een katoenen doek en is door zon en regen weer schoon geworden. Ik zeg niet nieuw, want dat gaat niet, maar de vlekken en plakkerig spul van de vorige vakantie is compleet weg.
Net zoals ik al schreef, uit eigen ervaring. De Jametic heeft Ten Kate katoenen doek. En het wordt NIET vanzelf schoon. Wellicht dat het wel  iets schoner zal kunnen worden als er regelmatig regen op valt en dan weer een paar dagen zon. Maar na 4 keer kamperen is het doek gewoon smerig. Het lijkt of het weer er in zit, maar de vw is altijd kurkdroog opgeborgen. De goorheid van 3 dagen regen in Polen 3 jaar geleden zit er nog in, ondanks ieder jaar met de waterslang afspoelen. Het gaat om de kleur ecru, een erg lichte kleur. Op donker doek zal de viezigheid minder opvallen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

abbes008

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 571
Re: Tentdoek Rondo XL schoonmaken
« Reactie #6 Gepost op: augustus 09, 2013, 04:01:32 pm »

Net zoals ik al schreef, uit eigen ervaring. De Jametic heeft Ten Kate katoenen doek. En het wordt NIET vanzelf schoon. Wellicht dat het wel  iets schoner zal kunnen worden als er regelmatig regen op valt en dan weer een paar dagen zon. Maar na 4 keer kamperen is het doek gewoon smerig. Het lijkt of het weer er in zit, maar de vw is altijd kurkdroog opgeborgen. De goorheid van 3 dagen regen in Polen 3 jaar geleden zit er nog in, ondanks ieder jaar met de waterslang afspoelen. Het gaat om de kleur ecru, een erg lichte kleur. Op donker doek zal de viezigheid minder opvallen.

Ok, dan is het voor jou een fabel bij Ten Cate Doek. Niet voor alle doeken dus.

Wellicht een hoge druk spuit erop.
Gelogd
Groeten,

Erik

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.414
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Aero Wind®Force 2020 / Beachy 360 2023
  • Welk kampeermiddel : Vouwwagen/Caravan
    • Fortuin
Re: Tentdoek Rondo XL schoonmaken
« Reactie #7 Gepost op: augustus 09, 2013, 04:14:37 pm »

Holkamper gebruikt geen ten cate.
En het is bij holtkamper wel zo dat die weer bleekt.

Moet wel zeggen de jametic van mij begint ook grauwer te worden maar doe er nog niks aan.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.866
  • Merk: kampeermiddel : Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Tentdoek Rondo XL schoonmaken
« Reactie #8 Gepost op: augustus 09, 2013, 04:33:22 pm »

De Topic starter heeft ook een Jamet, dat zal meer overeenkomen met ons doek dan dat van Holtkamper. Ik denk dus dat mijn ervaringen meer relevant zullen zijn voor die vw. Naar mijn weten heeft de Rondo ook katoenen doek.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Mieke

  • Gast
Re: Tentdoek Rondo XL schoonmaken
« Reactie #9 Gepost op: augustus 09, 2013, 05:34:33 pm »

Onze Hk Spacer doek is sinds vorig jaar mooi gevlekt met gele stipjes :I men beweert dat het het luizenpoep is. Het zit zelfs op onze tafel. En nergens is het af te krijgen, van de tafel krijg ik het zelfs niet af met een schuursponsje.
Dit jaar hebben we een ganse nacht stortregen gehad, daarna dagen zonneschijn ik hoopte een beetje op het bleekende effect. Maar neen ik heb nog steeds een mooi wit/gele Hk Spacer, ik stoor er mij niet aan. Doet duidelijk niks aan de kwaliteit van het doek want er is geen lek water binnengekomen.
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.360
  • Merk: kampeermiddel : HK Aero
Re: Tentdoek Rondo XL schoonmaken
« Reactie #10 Gepost op: augustus 09, 2013, 06:23:23 pm »

Bij mij regent en bleekt ook niet alles er af. Er zitten vlekjes op van een week fijn stof met daaroverheen een klein buitje zodat de stof samengeklonterd indroogde. Met een borstel er ook niet af te krijgen. Wel met tandenborstel geprobeerd en dan gaan ze er uit, maar om nou het hele dak met een tandenborstel te doen.... :O
Ik ga de hd-spuit nog een keer proberen...
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.866
  • Merk: kampeermiddel : Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Tentdoek Rondo XL schoonmaken
« Reactie #11 Gepost op: augustus 09, 2013, 08:01:02 pm »

Wel met tandenborstel geprobeerd en dan gaan ze er uit, maar om nou het hele dak met een tandenborstel te doen.... :O
Ik ga de hd-spuit nog een keer proberen...
Zou ik niet doen. Ook met een borstel lijkt me link. Wellicht dat je de structuur van het doek beschadigt en lekkage krijgt. Wij hebben ook vrede met het gore doek inmiddels. heb bij andere vouwwagens ook gezien dat het doek erg smerig is en niet meer schoon wordt.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.360
  • Merk: kampeermiddel : HK Aero
Re: Tentdoek Rondo XL schoonmaken
« Reactie #12 Gepost op: augustus 09, 2013, 09:36:28 pm »

Het doek droog met een borstel even afvegen kan echt geen kwaad. Sterker nog, dat lijkt me noodzakelijk om niet al het vuil mee in te klappen. Na een week ergens te hebben gestaan moet het doek wel even afgeveegd worden in mijn ogen. De tandenborstel was meer een probeersel om te kijken of intensiever vegen iets doet. Dit werkt maar met een straal water lijkt me idd beter voor het doek.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.866
  • Merk: kampeermiddel : Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Tentdoek Rondo XL schoonmaken
« Reactie #13 Gepost op: augustus 10, 2013, 08:10:01 am »

Heb het groffe wel eens afgeveegd van het dak met een bezem, maar je kunt er zo slecht bij. wat ook wel lukt is van binnenuit het losse vuil naar beneden kloppen door tegen het doek aan te tikken.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.360
  • Merk: kampeermiddel : HK Aero
Re: Tentdoek Rondo XL schoonmaken
« Reactie #14 Gepost op: augustus 10, 2013, 08:42:33 am »

Heb het groffe wel eens afgeveegd van het dak met een bezem, maar je kunt er zo slecht bij. wat ook wel lukt is van binnenuit het losse vuil naar beneden kloppen door tegen het doek aan te tikken.

Helemaal met je eens, opgezet kom ik ook nergens bij, hooguit de randen. Daarom vegen we hem nu stap voor stap af bij het afbreken. Het gaat dan enkel om het losjes afborstelen van het meeste vuil. Fijner stof zal je er niet allemaal afkrijgen.

Ik vind jou aanpak van vuil inklappen en thuis afspoelen wel snel/slim maar ik ben altijd bang dat je vuil dan in het (soms nog vochtige) doek trekt.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal