Keuken: Van sjouwen naar schuiven

Gestart door ZeHanz, oktober 22, 2013, 09:33:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

ZeHanz

Tijdens onze eerste vakantie met de nieuwe Cocoon M vonden wij hét nadeel: het zeulen met de keuken (greenbox).
De keuken staat op de dissel; we verplaatsen hem een klein stukje naar links, zodat we geen last van de dissel hebben.
Om dit te doen, moet je de keuken over de dissel tillen, omdat anders de bouten blijven haken (deze bouten zijn daar ook voor, om tijdens het rijden de keuken op zijn plaats te houden).
In theorie gaat het zo: je draait de wielen naar beneden, tilt de andere kant op en rijdt de keuken van de dissel.
In de showroom geen probleem, maar wel op een ongelijke ondergrond. Op verschillende campings haalden de wielen de grond niet. Als ze dit wel deden reden ze niet over de ongelijke grond. Dus: met zijn tweeën de keuken optillen - veel te zwaar. Gevolg: dagenlang rugpijn.

De oplossing die ik hiervoor heb bedacht: rails maken op het frame, zodat dit op de dissel blijft. De keuken kan dan zonder tillen een stuk (50 cm of zoiets) opzij schuiven.
Bijgaande foto's laten het zien.

Ik heb ook nog een filmpje, maar ik weet niet of je dit ook kan uploaden.

De rails zijn voor hangende schuifdeuren en gekocht bij de Gamma. Hoewel de keuken niet hangt maar erop staat, schuift deze toch goed.

Verder leek het rondrijden met de keuken alleen op aluminium rails niet zo'n goed idee.
Op de foto's kun je zien dat de keuken ingeschoven is en links en rechts is vergrendeld aan het frame net 4 vleugelmoeren.
Om één en ander te verstevigen heb ik eerst een  plaat watervast multiplex van 12 mm onder de keuken geschroefd en hier de geleiders voor de rails aan bevestigd.

Na een eindje ermee rondgereden te hebben, heb ik er vertrouwen in dat het geheel stabiel en veilig is.

Ik hoef niet meer te tillen!

Overigens kan indien gewenst het geheel alsnog op de klassieke manier van de dissel worden gereden, mocht dit nodig zijn.

Verbeterpunt: de ronde pootjes aan de rechterkant gebruik ik nu niet meer. Ik wil ze aan de linkerkant gaan gebruiken om de keuken in uitgeschoven toestand te ondersteunen. Het werk is nog niet af :)

Hans

Swede

live life outdoors

bert m

Oprecht mooie oplossing. Ook netjes en degelijk gedaan.

Echter ik begrijp nog steeds niet dat HK zo'n lamentabel idee heeft mbt een (berm)keuken.
Welk idee zit er achter om een, al dan niet verplaatsbare, keuken op de dissel te plaatsen ?

GJT

Slim gedaan! Wat ondersteuning links is idd een goed idee.

Mieke

ik snap het niet zo goed, maar ja ik ben dan ook een vrouw en dan nog blond ook ;). Wij hebbe een whitebox op het zelfde onderstel, maar wel op een Spacer. Misschien maakt dat het verschil.
War ik niet snap is waarom je de keuken van het onderstel losmaakt? En wat je bedoelt met optillen over de dissel? Het onderstel staat idd met moeren vast die maken we dan los maar ik heb toch nog nooit heel dat gewicht moeten tillen, dat doe ik dan met de wielen. Maar ja je moet dit dan wel doen voor je de hele wagen uitgepakt en pas hebt gezet achteraf kan je idd voor verrassingen komen te staan. Als je heel het boeltje hoog hebt moeten draaien dan zouden de wielen wel de grond eens niet kunnen raken. Misschien zit daar het verschil tussen cocoon en Spacer?

ZeHanz

Hallo Mieke,

Bij de Cocoon staat de keuken, ook als deze is opgezet, onder de luifel, dus aan de voorkant (rechts van de ingang).
De keuken staat echter op de dissel, die een beetje in de weg zit. Sommigen laten bij aanschaf de tent een halve slag draaien, zodat de dissel niet onder de luifel zit, maar aan de achterkant. Maar ja, daar zit dan ook de keuken, dus om deze op zijn plek te krijgen moet je er een heel eind mee "rijden".
Vandaar dat bij ons de dissel met keuken onder de luifel zit. Omdat Holtkamper er een disseltafeltje bij kan leveren, hoef je van deze uitstekende dissel niet veel last te hebben. Wel is het dan handig als de keuken ongeveer een halve meter naar links gaat, zodat je bij het koken geen last hebt van de dissel.
Dit verplaatsen gaat lastig. Er zijn niet zozeer bouten zijn die je los moet draaien, maar aan de onderkant van het frame waarop de greenbox zit steken een paar boutkoppen uit, die haken aan de binnenkant van de dissel. Op zich een prima systeem, want met een paar klemmetjes bovenop de dissel zit alles zo vast.

Wanneer je de keuken wilt verplaatsen, heb je last van deze bouten, want deze moeten over de dissel heen voor je met de keuken kan gaan rijden.
Als er een vlakke ondergrond is (die niet schuin afloopt, waardoor de wielen de grond niet eens halen), til je aan de rechterkant de keuken op en rijdt ermee weg als een kruiwagen. Omdat wij meerdere keren hadden dat de ondergrond niet waterpas was, maar enigszins afliep, stond de dissel behoorlijk hoog. De wielen halen ook na helemaal uitdraaien de grond niet. Tillen aan de rechterkant gaat dan niet, omdat de wielen in de lucht hangen. Je krijgt het hele gewicht van de keuken te verwerken om deze (met de "haakbouten" van de dissel af te krijgen.

Daarom kwam ik op het idee de keuken te kunnen loskoppelen van het frame en deze over rails naar links te schuiven. Het frame met de haakbouten kan gewoon blijven zitten. Mocht het om de een of andere reden toch nodig zijn om de keuken te verrijden, dan blijft dit mogelijk.

Bijgaand een filmpje van het schuiven. Het staat op zijn kant en is wat ingedrukt, maar dit kwam na omzetten van een iphone filmpje naar mpg.

Groeten, Hans

Didi

Erg mooi gedaan  I: Zet mij dus direct weer aan het denken of iets dergelijks ook kan inpassen voor mijn flyerkeuken....hmmm.... KK
Netheid is voor de dommen, alleen genieën beheersen de chaos

H Poulssen

Mieke

Bedankt voor de uitleg, ik snap het nu wel.

CenC

Citaat van: Didi op oktober 25, 2013, 05:12:26 PM
Erg mooi gedaan  I: Zet mij dus direct weer aan het denken of iets dergelijks ook kan inpassen voor mijn flyerkeuken....hmmm.... KK

Zou de voortent er dan niet tegenaan staan?

KenJo

Ik heb niet het idee dat daar 1 zondag ochtend over nagedacht is! Fantastisch bedacht  WW

Heb je er ookal een keer heel hard mee geremd? t zou toch erg vervelend zijn als de keuken dan ineens in de kofferbak ligt  ;)
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

ZeHanz

Citaat van: KenJo op oktober 29, 2013, 05:32:15 PM
Ik heb niet het idee dat daar 1 zondag ochtend over nagedacht is! Fantastisch bedacht  WW

Heb je er ookal een keer heel hard mee geremd? t zou toch erg vervelend zijn als de keuken dan ineens in de kofferbak ligt  ;)

Dat is wel iets waar ik me nog wat ongerust over maak.
Aan de andere kant, de keuken zit aan linker- en rechterkant met in totaal 4 bouten aan het frame vast.
Onder de keuken heb ik nog een plaat watervast multiplex geschroefd.
De bouten gaan door de polyester keukenbodem (met ringen) en de plaat.
Hiermee is de bevestiging sterker dan de oorspronkelijke, want dat waren alleen bouten door het polyester van de bak met carrosserieringen.

Hans

Jasper

Ziet er goed uit! Het verbaasd mij dat ik nog nooit zoiets voor een Flyer heb gezien. Ik vind dat een erg mooie vouwwagen, maar niet gekozen omdat de zware keuken van de dissel moet voor je hem op kan zetten. Als je de keuken dan gewoon op rails opzij kan schuiven de voortent in is dat probleem een heel stuk minder.

gvhonline

Wat een geweldig goed idee. Ik heb zelf een keuken gemaakt van flightcase materiaal met traanplaat (zal later een keer een foto posten) en was van plan net als Holtkamper deze met beugels en bouten (die over de U-balk schuiven) vast te zetten. Nadeel is inderdaad dat je de keuken dan toch moet optillen en over de bouten moet tillen om te verschuiven. Bovendien zijn die twee ojal beugels alleen al ? 50,- per stuk. Ik heb alleen niet dat oranje frame en denk dat ik er een betonplaat als onderframe gebruik en daar overheen de ijzers laat glijden.

Groet,
Gert