NOODKREET !!!

Gestart door gonzoco, februari 07, 2014, 03:09:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

gonzoco

Beste forumleden. Met ons gezin van 5 hebben we met de Trigano Galleon 2012 full option een prachtkar in huis. Zelf ben ik gebeten door de kampeermicrobe, maar m'n echtgenote vind het opzetten en afbreken allemaal wat te veel gedoe en het kamperen blijkt toch niet zo helemaal haar ding te zijn. Zo erg zelfs dat ze er aan denkt om de Galleon nog 1 of 2 jaar te gebruiken en daarna te koop aan te bieden. Hebben jullie tips om er voor te zorgen dat ze minder aanstoot neemt aan het ganse opzet/afbraak gedoe. Ik zou namelijk erg graag het tij keren, vandaar deze noodkreet... Ik zou dolgraag hebben dat ze er evenveel van geniet als ik en de kindjes. Nu heb ik het gevoel dat ze het vooral voor ons doet en haarzelf wegcijfert...

boswachter

Ik kan uit mijn ervaring vertellen dat opzetten en afbreken altijd gedoe opleveren.
Oudere kinderen hoef je minder in de gaten te houden en dat geeft meer rust.
Waar wij voorheen er een soort wedstrijd van maakten i.v.m. de kids kan het nu wat rustiger aan. Afbreken deon we vaak in fasen (dag van tevoren vast de binnenhemel, kasten etc.) zodat op de vertrekdag minder werk te doen is.
Wij kamperen vaak met schoonzus en zwager plus kids, vaak resulteert dat in de kids eerst met zijn allen naar de een en vervolgens naar de ander en opzetten met drie volwassenen. Dat helpt ook, want als ik mijn zwager vraag iets vast te houden dan houdt hij het vast (en stil zodat ik geen stangen op mijn hoofd krijg etc.)
Is de "vrees" voor kamperen ook ingegeven door dagelijkse ongemakken?

Lutgerink

Vind ze het opzetten en afbreken het grote probleem of het kamperen op zich?
Bij ons is het zo dat de vrouw samen met de dochter bij aankomst lekker de camping gaat verkennen en ik zet de vouwwagen alleen op, het opruimen doen we samen, en het afbreken gaat dan eigenlijk gelijktijdig.
Doen we al jaren zo en bevalt enorm goed.
Het kamperen vinden we allemaal super dus daar ligt het niet aan natuurlijk.
Op vakantie in DE Parade :-)

Yolanda

Hé gatsie, jammer dat ze daar niet echt van kan genieten. Maar ik had dat met mijn ex man ook. Kamperen prima, maar van het opzetten en afbreken van de klapper werd hij erg deprisief. Wij hadden daar zo onze eigen oplossing voor. Hij zette de klapper op z'n plek en ging daarna naar de kantine voor een biertje en ik zette, met behulp van de kinderen, de vouwwagen op. Met het afbreken liet ik hem de vuilnis weg brengen en deed ik de rest ook weer met de kinderen. Scheelt heel veel stress en zo blijft het gezellig.  :**

Geniet ze wel van het kamperen zelf? En wat vind ze van het inrichten van de klapper als die eenmaal staat? Ik weet niet hou oud jullie kinderen zijn, maar misschien kun je, net als ik, een compromis vinden in het opzetten en afbreken. En/of er tegenover stellen na het opzetten gezellig met het gezin ergens wat te eten of drinken.

Nu ben ik alleen met mijn kinderen. Als de tent staat en mijn bed is klaar, ga ik met de kinderen lekker op het terras bij de kantine zitten en genieten van een drankje. Heerlijk begin van de vakantie en even ontstressen van het opzetten van de klapper. :)

TallGuy212

Het opzetten en weer afbreken is vaak een domper op de kampeervreugde, maar oefening baart kunst!

Ik heb ff gekeken naar de opzetinstructie op youtube: http://m.youtube.com/watch?v=qXByxu3aILU&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DqXByxu3aILU

Je kunt de Galleon prima alleen opzetten. Dus drop vrouw en kids op het dichtsbijzijnde terras en zet dat ding alleen op. Bij afbreken precies zo. Doen wij ook met onze Dakota want onze dochter van 2 hielp niet echt mee. Gewoon een goede routine ontwikkelen en het alleen doen, ik zou het er voor over hebben.

Stel je voor... Voor 2000 euro twee weken in een uitgewoonde stacaravan op een megacamping of erger...

C5CCV

Zoals voorgaand ook gesteld: Geniet ze wel van de tijd tussen het opzetten en afbreken; als dat al niet is dan wordt het een lastige kwestie.

Met onze vorige vouwwagen (behoorlijk bewerkelijk en veel haringen) had ik op het laatst met mijn vrouw hetzelfde probleem. Dit was deels opgelost door de eerste dag zover mogelijk naar de camping te rijden, een hotel te nemen, om vervolgen de volgende dag fris en fruitig vroeg op de camping aan te komen. Dat scheelde al heel wat.

Als je weet waar ze het meest tegen op ziet, kun je ook proberen haar te vrijwaren van die activiteiten.

Maar het blijft m.i. iets wat tussen de oren zit. Als dat opbouwen en afbreken je tegenstaat dan ga je daar ook nooit meer de lol van in zien.

Paulvh

Ik vraag mij werkelijk af of het bezwaar van het opzetten en afbreken niet als kapstok wordt gebruikt om af te zien van het kamperen. Want wat is nu pakweg 3a4 uur voor het opbouwen en idem voor het afbreken op het hele vakantie gebeuren? Gevoelsmatig zeg ik er zit meer, achter haar bezwaren. Is het type camping (de voorzieningen) niet de ware redenen?. Misschien een luxe camping met eigen prive sanitaire voorzieningen een oplossing? Maar zorg er idd voor dat zij niet meer betrokken wordt bij het opzetten en afbreken. Wellicht is dit al afdoende. Mijn ex hield ook niet van kamperen omdat ze bij voorbaat al dan dacht dat ze beestjes in de tent kreeg! In ieder geval sterkte!

Spiegelbeeld

Keep it simple!

Weinig extra spullen meenemen, soms zie ik mensen na het klappen tijden in de weer met hangmatten, tafeltjes, dit ophangen, dat ophangen, van alles opblazen, kastjes inruimen, ingewikkelde maaltijden bereiden, weerstations installeren enz. enz.

Beste is aankomen, handel openklappen en hup naar zwembad/terras/restaurant ofzo. Vakantie is dan meteen begonnen en je hebt tenslotte een klapper omdat je geen zin hebt in veel werk op de camping.

Mieke

Klinkt heeel herkenbaar. Ik heb thuis ook zo'n wederhelft zitten. Camping is wel OK maar kamperen, mmmm zus en zo. Wij modderen al wat jaren aan. Laatste jaren dus met een vouwwagen, in het begin leek de vouwwagen de oplossing. Nu begint hij daar ook op te morren. Het opzetten, het opruimen, elke keer is er wel iets. Altijd zocht ik oplossingen voor "zijn probleem". Maar telkens duikt er wel een ander op. Waar wij gaan uitkomen weet ik nog niet, en ik neem nog geen afscheid van "mij car". Maar Ik heb er mij bij neergelegd dat mijn passie niet gedeeld wordt, het gaat ten slotte maar over vakantie en niet over een levensnoodzakelijk iets.
Er is zeker wel een gemeenschappelijke fijn vakantie alternatief te vinden. Misschien verblijf op een camping maar niet in een vouwwagen. Iemand overtuigen is nogal moeilijk.

Jerome

Zorg inderdaad voor een ontspannen sfeer na aankomst. Het is per slot van rekening vakantie!
Begin met iets leuks, drop de wagen op zijn plek en loop het dorp in of de camping op en ga lekker lunchen, ijsje eten, wat drinken, ...
Daarna zorg je ervoor dat vrouw en kinderen wat te doen hebben, zwemmen, spelletje, wat te lezen en ga zelf de vouwwagen opzetten.
Doe dit inderdaad minimalistisch, als de familie kan slapen en zitten is het voor die dag genoeg geweest, er volgen nog meer dagen voor de rest uit te pakken, op te blazen, etc.
En hoe minder je uitpakt, hoe minder je hebt in te pakken. Begin ook de dag voor vertrek weer rustig aan wat in te pakken zodat je niet alles op de dag van vertrek moet doen.

Toen de kinderen klein waren was het mijn vrouw die alles op haar gemak opzette. Dat was toen nog een grooooote tent en ik entertainde de kids bij het zwembad.
Nu hebben we een snelle klapper, en doen we eerst van alles en als we er klaar voor zijn zetten we even gezamenlijk de vouwwagen op. Met een uurtje of hoog uit twee zijn we klaar voor de nacht.

Yolanda

Toch ook grappig hoe iedereen zo zijn taak heeft.
De kinderen helpen hier samen met klapper waterpas zetten en open klappen. Oudste helpt met voortent, jongste legt overal de haringen klaar zodat oudste en ik ze in de grond kunnen slaan en ondertussen begint jongste met de bedden. Dan alleen nog keuken en koelbox op z'n plek. Dan zet oudste zijn eigen tent neer en dan ploffen we neer met een drankje.

Volgende dag gaan we(ik eigenlijk) weer verder. Lekker op het gemak, moet wel met mijn beperking.
Zo kunnen we allemaal genieten van die heerlijke tijd op de camping.  :J

Drees

Wij hadden tot afgelopen zomer een flinke tent. Het duurde zeker wel een uurtje of twee voordat we klaar waren met opzetten en inruimen. Wij zorgden altijd dat we uitgerust en met volle maag aankwamen. Dus op tijd aankomen en een uurtje daarvoor alvast even goed lunchen. Bij aankomst eerst even lekker wat drinken en dan zetten we de basis van de tent op. Daarvoor moesten we allemaal even meehelpen, inclusief kinderen, want het was een zwaar en groot ding. Dan gingen we lekker zwemmen en na een uurtje hing een van ons de slaapcabines erin met alle andere spullen.

We hopen dat het met de vouwwagen wat sneller gaat allemaal, want we verkassen nogal vaak en twee uur afbreken, dan een paar uur rijden en vervolgens twee uur opzetten is wel erg vermoeiend. :Z

Misschien helpt wat extra luxe ook: lekkere stoel, lekker eten, goed kookstelletje, goede koelbox, fijn matras, kleedje in de tent, dat soort dingen. Daar houden wij vrouwen van  :J

alkyone

Citaat van: Yolanda op februari 07, 2014, 03:53:30 PM
Hij zette de klapper op z'n plek en ging daarna naar de kantine voor een biertje en ik zette, met behulp van de kinderen, de vouwwagen op. Met het afbreken liet ik hem de vuilnis weg brengen en deed ik de rest ook weer met de kinderen. Scheelt heel veel stress en zo blijft het gezellig.  :**

Bij deze opmerking vraag ik me af wat ik fout doe. :H :H

abbes008

Citaat van: Spiegelbeeld op februari 07, 2014, 07:15:11 PM
Keep it simple!

Weinig extra spullen meenemen, soms zie ik mensen na het klappen tijden in de weer met hangmatten, tafeltjes, dit ophangen, dat ophangen, van alles opblazen, kastjes inruimen, ingewikkelde maaltijden bereiden, weerstations installeren enz. enz.

Beste is aankomen, handel openklappen en hup naar zwembad/terras/restaurant ofzo. Vakantie is dan meteen begonnen en je hebt tenslotte een klapper omdat je geen zin hebt in veel werk op de camping.

Dit vind ik wel een goeie. Het is niet alleen het op en afbreken op de camping, maar je bent er thuis vooraf en achteraf ook weer mee bezig. Ik kan mij voorstellen dat sommigen tegen al dat werk opzien. Maar bespreek dat met elkaar, wat zit haar dwars.

En idd keep it simple indien mogelijk. We hebben nu alles zo voor elkaar, alleen kleding en wat eten mee en gaan. Alle spullen liggen in de wagen en blijven in de wagen, dus sommige spullen dubbel uitgerust thuis. Maar dat het wel wat makkelijker.

Succes ermee.
Groeten,

Erik

Frankie

Citaat van: Drees op februari 07, 2014, 10:29:05 PMMisschien helpt wat extra luxe ook: lekkere stoel, lekker eten, goed kookstelletje, goede koelbox, fijn matras, kleedje in de tent, dat soort dingen. Daar houden wij vrouwen van  :J
Nah... Wees ervan overtuigd dat ook prima aan mannetjes besteed is. :J

Wij zijn ervan overtuigd dat ons klapgeluk staat of valt met een goede taakverdeling opdat het opzetten zo kort mogelijk duurt. Dus mijn vrouw leest de opzetinstructie voor en ik voer slaafs uit wat zij zegt (en zij leest slaafs op wat ik haar vraag), totdat ik twee extra handen nodig heb. Dat is één of twee keer het geval in de hele excercitie. Zodra de romp staat gaat zij verder met de 'nestbouw' en ik zet de techniek (haringen, windpunten, electra en gasgedoe) en de keuken in elkaar.

Allemaal behoorlijk rolbevestigend (op die keuken na, maar die is nu eenmaal van mij :# , maar de crux is dat we dan allebei doen waar we de minste hekel aan hebben c.q. waar we beter in zijn dan de ander en dus snel(ler) klaar zijn.

Maar ik geef toe dat als de fysiek sterkere van de twee geen zin heeft in de fysieke deel van het opzetten, het niet zo eenvoudig wordt.