Vouwwagen jarenlang stilstaan in stalling

Gestart door San76, april 06, 2014, 05:48:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

San76

Als een vouwwagen hooguit 3 keer gebruikt is en daarna jarenlang - langer dan 5 jaar bv-stilstaat in een stalling, waar moet je dan allemaal op letten gezien slijtage? Ik neem aan op de banden, of hij droog heeft gestaan en er geen vocht in is gekomen of ongedierte maar verder? Roest of andere technische zaken die hij geleden kan hebben of zaken waar ik zo niet aan denk? Ben benieuwd naar jullie reactie.

bensi

De banden zijn dan sowieso, ongeacht het profiel, aan vervanging toe.
Verder heel goed controleren op vocht / vocht vlekken.
Als de wagen echt goed droog en geventileerd heeft gestaan hoeft vocht geen probleem te zijn. 
Dan natuurlijk de remmen en de oplooprem na (laten) kijken.
Gasslang(en) vervangen.
Liefst even een beurt laten geven.

Verder hoeft dus een lange stallingsperiode, als je bovenstaande punten in de gaten houd, geen probleem te zijn.

Je kunt wel bij een eerste regenbui wat licht lekkage hebben, maar als het doek goed is is het weer waterdicht als de tent is opgedroogd na de regenbui.
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

Yolanda

Wat je al zegt over het vocht. Hele klapper met tent opzetten en goed kijken of het weer er niet in zit. Remmen, oploop rem testen. Rubbers rondom de tent, ritsen....

San76

Dankjewel voor julllie snelle reacties en goede tips!  Is het raar om te vragen of je een stukje mag rijden met de klapper om het remgebeuren te ervaren of kan je daar niks uit opmaken?  Hoe kun je verder de reminrichting controleren ter plaatse of kun je pas naderhand dingen tijdens een keuring opmerken? Vouwwagen waar het om gaat is van 2003, 2x gebruikt en staat al 9 jaar stil....

mars

Preventief remmerij en wiellagers (laten) vervangen!

bensi

Citaat van: San76 op april 06, 2014, 07:19:27 PM
Dankjewel voor julllie snelle reacties en goede tips!  Is het raar om te vragen of je een stukje mag rijden met de klapper om het remgebeuren te ervaren of kan je daar niks uit opmaken?  Hoe kun je verder de reminrichting controleren ter plaatse of kun je pas naderhand dingen tijdens een keuring opmerken? Vouwwagen waar het om gaat is van 2003, 2x gebruikt en staat al 9 jaar stil....
Ik zou, voor je de koop eventueel sluit, sowieso de remmen even uit willen proberen zodat je er niet NA de koop achter komt dat je naar huis moer rijden terwijl de remmen niet werken of vast zitten.
Maar eenmaal thuis zou ik de remmen en inderdaad ook de lagers sowieso goed na laten kijken.

Mogen we al weten om welk merk klapper het gaat ?
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

San76

Ja hoor tuurlijk mag dat ;-) Het gaat om een Trigano Vendome. Liefst zoeken we iets waarvoor we max 50 km moeten rijden. Maar we zouden hier ruim 100 km voor moeten rijden om te gaan kijken....zou het jammer vinden als hij dan in slechte staat zou zijn. Maar het feit dat hij slechts 2 x gebruikt zou zijn maakt het aantrekkelijk. Misschien zijn we erg naïef en is het te mooi om waar te zijn... Over de reminrichting en die lagers: weet iemand of dat een erg kostbare zaak is om te repareren-vervangen?

GJT

Vervangen van remmen en wiellagers is wel erg drastisch. Wel zou ik een onderhoudsbeurt bij een aanhanger specialist incalculeren om de boel bij te stellen en goed te smeren en te reinigen. Ook nieuwe banden lijken me vereist.

Jasper

Onze vorige vouwwagen had stil gestaan van begin jaren '90 tot wij hem kochten in 2006. Eigenlijk was alles nog in prima staat, maar de vouwwagen had dan ook al die tijd ook op z'n kant in verduisterde stalling gestaan (dus rubbers niet belast en geen UV stralen). Ik kan me voorstellen dat zo'n wagen er totaal anders aan toe is als hij bijvoorbeeld in een kas gestald is al die tijd.

Goolse Klapper

Een vouwwagen lijdt zowiezo meer met stilstaan dan door het gebruik :J. Bij de meesten van ons wordt die maar een paar weken per jaar het gebuikt. Dus een onderhoudsbeurt lijkt mij geen overbodige luxe. Dat hij een tijd niet gebruikt is hoeft volgens mij echt geen probleem te zijn.

C5CCV

Bij een nette prijs zou het wel eens een topaankoop kunnen zijn; als ie goed en droog in is geklapt zal ie letterlijk als nieuw zijn en er waarschijnlijk ook nog naar ruiken.


De kosten voor een beurtje zou ik voor lief nemen; mochten de remmen vast zitten dan hoeft dat geen belemmering zijn om het niet te nemen, enige probleem zou het transport naar huis/dealer kunnen zijn, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat het zo'n vaart zal lopen. Je moet in ieder geval niet te veel beren op de weg zien.

Drikusniet

Vervanging van lagers en remmen is niet nodig, maar het goed doorsmeren of nog beter, schoonmaken en opnieuw smeren van de lagers, kabels, e.d. zou ik zeker (laten) doen. Dan zal het gegarandeerd als nieuw werken.

Sent from my 7 Trophy T8686 using Tapatalk

solex

Lagers is wat moeilijker maar de kabels kan je prima zelf doen.
Naaimachine olie in de kabelmantel laten lopen (beter te veel dan te weinig) en bv de handrem meermaals bedienen om de olie te verdelen.
Wij passen dit toe op oude brommers en motoren die lang stil gestaan hebben en dat werkt prima.  ;)
Mvgr

Als je schrijffouten vind mag je die houden.

San76

Eigenaar laat hem uit de stalling halen (kon wel een week duren) en gaat hem dan op ons verzoek eerst na al die jaren opzetten en fotograferen en de staat goed bekijken, voor wij op en neer gaan rijden. Was nog niet gebeurd namelijk....

Bij een andere wagen die we langs zagen komen op onze zoektocht, zag ik op de foto iets waarvan ik niet goed wist wat ik ervan moest denken en of dit gebruikelijk is? Deze mijnheer had een groot zeil over het dak van de gehele vouwwagen gespannen en vastgezet met klemmen. Zijn verklaring was dat het toen erg slecht weer was en hij de vouwwagen niet wilde laten beschadigen daardoor ....Ik weet niet of dit juist nadelig kan zijn voor het doek, ook met slecht weer moet het doek daar toch wel tegen kunnen?
Doen klapperbezitters dit vaker (sorry ben echt nog een newbie wat betreft het omgaan met en onderhouden van een klapper) of is het een zogezegd apart verhaal van deze mijnheer? ;)

Alex

Laat die wagen maar zitten er.
Een vouwwagen moet tegen elk weertype kunnen anders slaap ook niet lekker dan.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden