Advies gevraagd: Welke disselweger en wielklem?

Gestart door TrailerFan, april 22, 2014, 08:27:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

TrailerFan

Hallo allemaal.

In afwachting van onze Kyte zijn wij al druk bezig met voorbereidende werkzaamheden.
Hier hoort ook een verzekering bij.

Na diverse verzekeraars bevraagd te hebben lijkt het er op dat naast een disselslot, een wielklem ook vereist kan zijn.
Welke wielklem is nu aan te bevelen (naast het feit dat ze door de verzekeraar goedgekeurd moet zijn)?

Een kogeldrukweger/disselweger is ook iets wat op de aanschaflijst staat.
Graag wat tips waar wij bij de aanschaf op moeten letten.



constant

't Is een open deur, maar let op het meetbereik. Menige weeg'stok' heeft een bereik van 50 tot 100kg. Een goede kogeldruk is 5 tot 10% van het aanhangergewicht meen ik. Bij 700kg gewicht zou een ondergrens van 35kg dus toch echt meetbaar moeten zijn. Een kofferweger is dan weer te klein....
Zelf hebben we een weger gekocht die even tussen kogel en koppeling geplaatst moet worden.

Groeten,
Constant

TrailerFan

Citaat van: constant op april 22, 2014, 08:46:31 PM
Zelf hebben we een weger gekocht die even tussen kogel en koppeling geplaatst moet worden.

Welke gebruiken jullie en zijn jullie over de werking tevreden?

Groetjes, Trailerfan

Paulvh

Ik gebruik een hele simpele disselweger nl een staaf. Kosten? Rond 5 euro. En voldoet prima

Richard

Een 1 literfles frisdrank gevuld met water, deze op een weegschaal zetten en dan de de disselkant er opaten rusten en aflezen maar

rvesan

Citaat van: Paulvh op april 22, 2014, 10:23:26 PM
Ik gebruik een hele simpele disselweger nl een staaf. Kosten? Rond 5 euro. En voldoet prima
+1

Frankie

Ik heb geen disselweger. De kogeldruk is bij een vouwwagen veel minder kritisch dan bij een sleurhut. Hij moet zwaar genoeg zijn om de wagen niet te laten 'bokken' en onrustig te worden maar niet te zwaar voor de auto zijn. Wetend dat ik 60 kilo met één arm niet opgetild krijg, weet ik ook dat als ik met één arm de dissel nog net op de kogel getild krijg, de druk goed is...

Yolanda

Citaat van: Frankie op april 22, 2014, 11:20:25 PM
Ik heb geen disselweger. De kogeldruk is bij een vouwwagen veel minder kritisch dan bij een sleurhut. Hij moet zwaar genoeg zijn om de wagen niet te laten 'bokken' en onrustig te worden maar niet te zwaar voor de auto zijn. Wetend dat ik 60 kilo met één arm niet opgetild krijg, weet ik ook dat als ik met één arm de dissel nog net op de kogel getild krijg, de druk goed is...

Mmm...dat is voor iedereen anders natuurlijk, ik kan de waterketel niet eens met 1 arm van het aanrecht tillen!  :P

Ik heb geen disselweger. Ik gok wat ik er in kan doen en wat er in m'n keuken zit. Als die recht achter de auto hangt en het voelt niet raar met rijden denk ik dat het goed is. Maar misschien schaf ik een weger aan. Vrijbuiter heeft nu 15 % korting op alles en ben nog niet geweest. :)

Runningr

Als wielklem gebruik ik dit soort:
http://www.anti-diefstal24.nl/wielklemmen/steady-staafwielklem

Voordeel: compact en relatief goedkoop. Je moet wel ff op de knietjes om de klem achter de chassis-balk te hangen.

Als disselweger gebruik ik ook zo'n staaf van 5 euro. Weegt vanaf een kilootje of 35, zelf heb ik de druk graag op ongeveer op 60kg (merk dat de klapper dan lekker stabiel is achter de auto).

Mieke

Citaat van: Frankie op april 22, 2014, 11:20:25 PM
Ik heb geen disselweger. De kogeldruk is bij een vouwwagen veel minder kritisch dan bij een sleurhut. Hij moet zwaar genoeg zijn om de wagen niet te laten 'bokken' en onrustig te worden maar niet te zwaar voor de auto zijn. Wetend dat ik 60 kilo met één arm niet opgetild krijg, weet ik ook dat als ik met één arm de dissel nog net op de kogel getild krijg, de druk goed is...
+1
net wat mijn mijn ook zegt als ik over kogeldruk en disselwegers begin. Het enige waar hij zich mee moeit als we op reis vertrekken is zien dat ik goed laad. Hij tilt, is het niet ok, kan ik opnieuw beginnen. Overkwam me in het begin wel eens, nu niet meer ;).

Spiegelbeeld

Beide zijn onnodig. Disselweger is bij een klapkar, die je juist mede om zijn geringe gewicht hebt, niet nodig. Dat is op gevoel prima te doen.

Een wielklem is ook niet nodig, een goed disselslot is voldoende, is handiger en neemt minder ruimte in beslag.

GuVer

Bij Unive is een goed gekeurd slot voldoende,  in ieder geval vorig jaar.

Yella

Citaat van: GuVer op april 23, 2014, 08:53:07 AM
Bij Unive is een goed gekeurd slot voldoende,  in ieder geval vorig jaar.
Wij moeten dat nog ontdekken als de Cocoon wordt geleverd in Juni.
Wij hebben een SCM goedgekeurd slot van  Doublelock. Klein maar handig en afdoende voor Unive. Maar ik ga er vanuit dat het door HK bijgeleverde disselslot van Alko ook aan de eisen voldoet. Moet ik nog uitzoeken.
Als disselweger hebben wij ook zo'n goedkoop staafding. Ik heb proefondervinderlijk de maatverdeling naar beneden uitgebreid tot 35 kg. gewoon ding op de weegschaal, aflezen en met een watervaste stift een streep zetten met 35 kgh er bij.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

GJT

#13
Het door HK geleverde slot is voldoende voor de verzekering. Wij hebben de verzekering (Europeesche) hier op uitgezocht. Wil niet persé een wielklem hoeven te gebruiken.

Voor de disseldruk gebruiken wij een goedkope rode van de Obelink. 1 keer "geijkt" met de personenweegschaal en klopt aardig. We hebben toen bij 50 kg een dikke streep gezet. Een beetje druk zorgt voor een stabielere combinatie. Sommige matig (wordt ook wel comfortabel genoemd :#) geveerde auto's gaan er wel van in de kont hangen maar ik zou niet lichter gaan dan een kilo of 40. Zeker bij een grotere kar als de Kyte.

RonvanTilburg

#14
Ik gebruik een ouderwetse analoge Weegschaal. Neuswiel op hoogte van je trekhaak zetten of een latje op de juiste hoogte onder je koppeling en wegen maar. Op de juiste hoogte zetten is wel belangrijk omdat dit grote verschillen kan geven 5cm te laag geeft nl een veel hogere druk.

Het verschilt per auto wat een comfortabele druk is voor onze Renault megane is dit tussen de 55-65 kg er boven of eronder voel je vw

Als slot is voor Interpolis een goed gekeurd disselslot voldoende maar dit is afhankelijk van de verzekerde prijs van je vouwwagen. Wij gebruiken de eagle van double lock