Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: fietsendrager Duet 2000 voor een ....bakfiets?  (gelezen 6121 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pat

  • Gast
fietsendrager Duet 2000 voor een ....bakfiets?
« Gepost op: mei 15, 2014, 09:48:29 am »

Goedendag,
Ik heb onlangs een AK Duet 650 uit 2000 gekocht en voor het eerst in de wondere wereld van de vouwwagens gedoken.
Nu heb ik een tweewielige bakfiets (urban Arrow) en vraag me af of deze mee zou kunnen op de AK?
Het gewicht is 45kg. lengte 2,5m en breedte 70cm. Heeft iemand dit al eens geprobeerd/gemaakt? en kan de bak het aan qua gewicht?
Ik ben heel benieuwd.
gr
Patrick
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.043
  • Merk: kampeermiddel : Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: fietsendrager Duet 2000 voor een ....bakfiets?
« Reactie #1 Gepost op: mei 15, 2014, 11:53:02 pm »

Vrienden van ons hebben zo'n Urban Arrow (een ondersteunde), maar het lijkt me geen sinecure om dat ding op de bak te tillen... Bovendien is behalve het gewicht ook de wielbasis belangrijk, die zou ik ook even opmeten en vermelden. Kun je goten krijgen die lang genoeg zijn voor die wielbasis en ook nog breed genoeg om de Big Apple (?) banden te kunnen herbergen?
Gelogd

RonvanTilburg

  • Gast
Re: fietsendrager Duet 2000 voor een ....bakfiets?
« Reactie #2 Gepost op: mei 16, 2014, 09:15:44 am »

Met drie fiets gootjes van bv hallfords kun je iedere gewenste breedte bepalen, gootjes zijn breed genoeg voor een mtb dus we ook voor je bakfiets. 3 gewoone fietsen zijn net zo zwaar dus ik denk dat het wel moet lukken.

Maar of de vw nog lekker rijd is vraag twee je gaat wel veel wind vangen.

Suc6
Gelogd

pat

  • Gast
Re: fietsendrager Duet 2000 voor een ....bakfiets?
« Reactie #3 Gepost op: mei 16, 2014, 10:03:30 am »

Bedankt tot dusver en ga even rekenen en tekenen. Wellicht dat liggend vervoeren nog een optie is. Ik laat wel weten of het wel of niet gaat lukken.
gr
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: fietsendrager Duet 2000 voor een ....bakfiets?
« Reactie #4 Gepost op: mei 16, 2014, 10:48:41 am »

Houd er ook nog rekening mee, dat de gemiddelde imperiaal/dakdrager een maximaal gewicht van 50 kg mag hebben.
De gemiddelde fietsendrager die je daarop monteert mag vaak niet meer dan 35 kg hebben.
Kijk ook of de montage punten op je klapper dit soort gewicht mag/kan hebben, want door de hoogte van de fiets, heb je ook nog flinke hefboom krachten die op de constructie in werken. Jouw vouwwagen heeft een vaste deksel met daarop een buizen frame die als imperiaal dienst kan doen, deze is meestal bedoelt om bagage etc. op te leggen en dan dient het frame om de boel vast te kunnen maken.
Het gebeurt maar al te vaak dat door een stevige rem actie of een wat te snel genomen bocht, overbeladen dakkoffers, fietsendragers met dakdrager en al voorbij komen vliegen.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.043
  • Merk: kampeermiddel : Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: fietsendrager Duet 2000 voor een ....bakfiets?
« Reactie #5 Gepost op: mei 16, 2014, 03:08:01 pm »

Met drie fiets gootjes van bv hallfords kun je iedere gewenste breedte bepalen, gootjes zijn breed genoeg voor een mtb dus we ook voor je bakfiets. 3 gewoone fietsen zijn net zo zwaar dus ik denk dat het wel moet lukken.

Maar of de vw nog lekker rijd is vraag twee je gaat wel veel wind vangen.

Suc6

Een Urban Arrow is een tweewielige bakfiets. Een driewieler zou veel makkelijker zijn, dan kun je inderdaad het gewicht over drie goten spreiden en die hebben altijd een veel kleinere wielbasis. Dit is een Urban Arrow:

Gelogd

RonvanTilburg

  • Gast
Re: fietsendrager Duet 2000 voor een ....bakfiets?
« Reactie #6 Gepost op: mei 16, 2014, 03:46:22 pm »

Dan heb je in iedergeval een gootje minder nodig,  ;)

Neemt niet weg dat de bakfiets net zo veel weegt als drie normale fietsen en dat gaat vaak ook. De vraag zal alleen zijn hoe zet je hem vast op de gootjes zodat hij stabiel genoeg blijft.
Gelogd

kph

  • Gast
Re: fietsendrager Duet 2000 voor een ....bakfiets?
« Reactie #7 Gepost op: augustus 30, 2014, 11:09:51 am »

Is het uiteindelijk nog gelukt een constructie te maken voor de bakfiets op de vouwwagen???

De urban arrow is 1 van de lichtste bakfietsen die er te verkrijgen is, een driewiel bakfiets is nog veel zwaarder, heleaal als er ook nog eens een grote houten bak op zit...................

 :off We zijn aan het googlen voor een bakfiets (die willen we gaan aanschaffen) en ik kom uit op het vouwwagenforum (we zijn ook nog altijd op zoek naar een VW), ik vond 'm wel grappig  ::)
Gelogd

boswachter

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 913
  • Merk: kampeermiddel : Europa Camper Futura 2015
Re: fietsendrager Duet 2000 voor een ....bakfiets?
« Reactie #8 Gepost op: september 01, 2014, 04:11:26 pm »

laat ik als ervaringsdeskundige met bakfiets en vouwwagen even reageren.
Ja wij hebben een trike voor 4 -5 kids, dus zo'n enorm bakbeest. En nee die zet ik niet op de vouwwagen. Op zich is de bakfiets stevig, maar door de wind die zo'n fiets vangt op een imperiaal, dat toch altijd nog wat eigen speling heeft zou ik het niet aandurven.
Wij hebben enkele keren 5 fietsen op de vouwwagen gehad, en zelfs met stevige fietsendragers was het geheel toch niet zo stabiel als ik zou hopen.
Als je de bakfiets plat legt zou het wellicht beter kunnen, maar dan nog vangt de fiets een bult wind, en ligt niet helemaal in het midden, dus je vouwwagen kan naar links of rechts gaan neigen. Deze zomer een aantal veel te hoog beladen slingerende wagens tegen gekomen, en telkens met een erg vermoeid kijkende bestuurder met angstig vrouwtje in de bijrijdersstoel...... (zonder de heren of dames te willen generaliseren overigens)
Gelogd

kph

  • Gast
Re: fietsendrager Duet 2000 voor een ....bakfiets?
« Reactie #9 Gepost op: september 01, 2014, 10:13:50 pm »

Ik zou mijn bakfiets nooit op een vouwwagen vervoeren, maar dat terzijde............

Wij hebben intussen ook de Urban Arrow aangeschaft, dus aankoop nr.1 is gedaan. Nu nog door voor de vouwwagen............
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal